طبع و خواص کباب سرداشی + 17 خاصیت کباب سرداشی در طب سنتی + طرز تهیه
طبع و خواص کباب سرداشی + 17 خاصیت کباب سرداشی در طب سنتی + طرز تهیه

طبع و خواص کباب سرداشی + 17 خاصیت کباب سرداشی در طب سنتی + طرز تهیه

تاریخ نگارش

سپتامبر 26, 2022

دسته‌بندی

مطبخ

نظرات

{تعداد} پاسخ ها

کباب سرداشی از جمله غذاهای سنتی کشورمان ایران است که ویژه استان همدان میباشد و یک نوع کباب است. مواد اولیه مورد نیاز برای تهیه کباب سرداشی کاملا در دسترس است و شما میتوانید خیلی ساده و در کمترین زمان این غذای خوشمزه را آماده کنید.

این کباب به ظاهر شباهت زیادی با کباب تابه ای دارد اما تفاوت اصلی آن ها در این است که برای تهیه کباب سرداشی از سیب زمینی استفاده میشود و نحوه پخت آن در فر یا تنور میباشد.

مواد اصلی که برای تهیه کباب سرداشی استفاده میشود: پیاز، گوجه، گوشت و سیب زمینی است. شما میتوانید برای طعم بهتر از فلفل سبز و انواع ادویه ها نیز استفاده نمایید.

اگر میخواهید از ادویه استفاده کنید، پیشنهاد ما مرزنجوش است که یک گیاه معطر است و جزو خانواده نعنا می باشد. این گیاه فواید زیادی دارد و مصرف آن سبب تقویت معده، کاهش استرس و اضطراب، آرامش اعصاب میشود.

برای درست کردن کباب سرداشی به روش سنتی از ظروف رویی و تنور های سنگی که ویژه نان سنگک میباشند استفاده میکنند.

در زمان های گذشته، مردم مایه کباب را خودشان حاضر میکردند و در ظرفی رویی قرار میدادند و به نانوایی های سنگکی میبردند که نانوا آن ظرف را برایشان در تنور یا به اصطلاح (سر داش) قرار دهد. به همن دلیل است که به این کباب، کباب سرداشی میگویند.

در زندگی های امروز، دسترسی ما به تنور سخت شده به همین دلیل در ادامه طرز تهیه کباب سرداشی را با استفاده از فر در اختیار شما قرار خواهیم داد.

در کشور ترکیه غذایی وجود دارد که مشابه کباب سرداشی ما میباشد و به آن کباب تپسی میگویند که به معنای کبابی است که در سینی درست میشود. تفاوتی که کباب تپسی با کباب سرداشی همدان دارد در این است که، سیب زمینی ندارد و در آن از جعفری خرد شده استفاده شده است. در ترکیه وقتی میخواهند سینی کباب را در فر قرار دهند روی آن سسی مخصوص میریزند که این سس از رب گوجه فرنگی، فلفل، ادویه و آب درست شده است.

 در ادامه این مطلب از طب شناس همراه ما باشید تا به طبع کباب سرداشی و همچنین خواص کباب سرداشی در طب سنتی و طرز تهیه آن بپردازیم.

طبع کباب سرداشی در طب سنتی چیست؟

برای تهیه کباب سرداشی از گوشت گوسفندی استفاده میشود که طبعی گرم دارد. اما گوجه فرنگی و سیب زمینی که در این غذا به کار برده میشود دارای طبع سردی هستند.

خواص کباب سرداشی چیست؟

  • گوشت گوسفندی موجود در این کباب سرشار از فسفر، کلسیم، پروتئین، سلنیوم و… است.
  • استفاده از گوشت گوسفندی موجب درمان کم خونی میشود و از ابتلا به سرطان نیز پیشگیری میکند.
  • مصرف گوشت گوسفندی در دوران پریودی مفید است زیرا سبب کاهش درد های قاعدگی میشود.
  • گوشت گوسفند موجود در کباب سرداشی به دلیل داشتن سدیم و کلسیم از بروز سکته مغزی جلوگیری مینماید.
  • کباب سرداشی کالری بالایی دارد و سرشار از پروتئین است، به همین دلیل باعث افزایش در طول روز میشود.
  • پیاز موجود در این کباب  ارزش غذایی بالایی دارد زیرا سرشار از املاح و انواع مواد معدنی است که برای بدن فواید زیادی به دنبال دارد.
  • مصرف پیاز سبب کاهش و تعادل سطح قند خون میشود.
  • پیاز دارای مقادیر بالایی فلانوئید است که در سلامت قلب بسیار موثر میباشد.
  • پیاز به دلیل داشتن مقادیر بالایی آنتوسیانین و ازکوارستین، ضد سرطان است و مصرف آن برای درمان این بیماری بسیار توصیه میشود.
  • بوی تند پیاز باعث از بین رفتن باکتری ها دهان میشود که همین عامل سبب خوش بو شدن دهان شما میشود.
  • مصرف پیاز یکی از بهترین گزینه ها برای قطع خونریزی های پوستی است.
  • همانطور که گفتیم کباب سرداشی دارای سیب زمینی است. سیب زمینی برای درمان گرفتگی های بینی، ریه و ناژه بسیار مفید است و تاثیر بسزایی در درمان و بهبود آسم دارد.
  • سیب زمینی سرشار از کربوهیدرات است و پروتئین و چربی کمی دارد. سیب زمینی هضم غذا را بهبود میبخشد.
  • سیب زمینی دارای مقادیر بالایی منیزیم، ویتامین ب کمپلکس، بتاکاروتن و.. است که سبب میشود التهاب مفاصل کاهش یابد.
  • شاخص گلیسمی سیب زمینی پایین است و همین عامل باعث میشود بعد از مصرف آن، فرد احساس سیری کند. مواد مغذی که در سیب زمینی وجود دارد موجب میشود اشتها کاذب فرد از بین برود.
  • ترکیبات موجود در سیب زمینی که برای تهیه کباب سرداشی به کار میرود سبب میشود سطح فشار خون در حد تعادل بماند و از بروز مشکلات قلبی نیز جلوگیری شود. کاروتنوئید موجود در سیب زمینی برای سلامت قلب بسیار مفید میباشد.
  • سیب زمینی موجود در کباب سرداشی، فیبر بالایی دارد و همین عامل به بهبود عملکرد روده، حرکت درست روده و پیشگیری از بروز سرطان روده کمک بسزایی میکند.
خواص کباب سرداشی
خواص کباب سرداشی

طرز تهیه کباب سرداشی:

ابتدا سه عدد پیاز و یک عدد سیب زمینی را پوست بگیرید و به خوبی بشویید. حال باید پیاز و سیب زمینی ها را رنده کنید. بعد از رنده کردن، آب آن ها را به خوبی بگیرید.

چهارصد گرم گوشت گوسفندی را به همراه پیاز و سیب زمینی هایی که آماده کرده اید چرخ کنید. ادویه های مورد نظر و نمک را به مواد چرخ شده اضافه نمایید و به خوبی ورز دهید. ورز دادن را تا جایی ادامه دهید که حالت چسبندگی مواد از بین برود.

ظرف مورد نظر خود را با کره چرب کنید. موادی که آماده کرده اید را درون ظرف به خوبی پخش کنید. اگر چربی گوشت شما کم بود میتوانید به مواد مقداری روغن اضافه نمایید. سیب زمینی و گوجه فرنگی را به شکل ورقه ای برش دهید و روی مواد گوشتی بچینید.

اگر مایل بودید میتوانید مقداری فلفل دلمه ای و فلفل سبز تند نیز خرد کنید کنار مواد گوشتی قرار دهید.

فر خود را روی دمای 140 درجه تنظیم کنید تا گرم شود سپس ظرف حاوی کباب را درون فر قرار دهید. حدود یک تا دو ساعت به مواد کباب سرداشی زمان دهید تا در فر به خوبی مغز پخت شود و ورقه های گوجه و سیب زمینی نیز برشته شوند.

حالا کباب سرداشی همدان حاضر است. میتوانید این کباب خوشمزه را به همراه پلو یا نان میل کنید.

مضرات کباب سرداشی چیست؟

  • کباب سرداشی خواص زیادی دارد اما این به معنی زیاده روی در مصرف آن نیست زیرا مصرف بیش از حد کباب سرداشی ممکن است با برخی عوارض و مشکلات همراه باشد.
  • ماده اصلی برای تهیه کباب سرداشی گوشت گوسفند است. مصرف بی رویه گوشت گوسفند موجب بروز عوارضی مثل: بالا رفتن فشار خون، نقرس، افزایش کلسترول و… میشود.
  • کباب سرداشی دارای سیب زمینی است. مصرف بیش از حد سیب زمینی با برخی عوارض مثل: چاقی، مشکلات گوارشی، مضر برای افراد دیابتی، تداخل با برخی دارو ها و… همراه است.
  • گوجه فرنگی موجود در کباب سرداشی نیز در صورت مصرف بی رویه با برخی عوارض احتمالی مثل: ریفلاکس معده، درد مفاصل، حساسیت، مضر برای سندروم روده تحریک پذیر، لیکوپنودرمی و… همراه است.

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *