خواص گیاه چتر گندمی در طب سنتی
خواص گیاه چتر گندمی در طب سنتی

خواص چتر گندمی در طب سنتی+5 خاصیت ویژه گیاه چتر گندمی+ مضرات

تاریخ نگارش

اکتبر 29, 2022

دسته‌بندی

ادویه‌ و گیاهان دارویی

نظرات

{تعداد} پاسخ ها

یکی از گیاهان دارویی که شاید کمتر در مورد آن اطلاع داشته باشید، گیاه چتر گندمی (به انگلیسی : Bupleurum) است. چتر گندمی یک مکمل گیاهی است که از ریشه گیاه چند ساله ی Bupleurum chinense تهیه می شود و سالیان درازی است که طب سنتی چینی از آن استفاده می کند.

چتر گندمی بومی آسیای شرقی است و به تازگی و چند سال است که در غرب نیز شهرت پیدا کرده و به دلیل مزایایی که برای تقویت و درمان بیماری های کبدی دارد، مجبوب شده است. گیاه چتر گنرمی گونه های بسیاری دارد که عدد آن به 200 هم می رسد.

غالبا ریشه گیاه چتر گندمی را خشک و پودر کرده و به صورت قرص و کپسول در می آورند و در موارد درمانی متعدد مورد استفاده قرار می دهند.

استفاده از گیاه چتر گندمی در آسیا به ویژه در چین و ژاپن بسیار رایج است. در این مقاله در مورد خواص چتر گندمی بیشتر سخن خواهیم گفت.

خواص چتر گندمی در طب سنتی

  • به جلوگیری از نوروپاتی دیابتی در مبتلایان به دیابت کمک می کند.
  • در مجموع این گیاه برای دیابتی ها مفید است.
  • از سیستم ایمنی پشتیبانی می کند و موجب تقویت آن می شود.
  • از ابتلا به بیماری ها پیشگیری می کند.
  • تقویت کننده کبد است.
  • سطح کلسیم سلول ها را تنظیم می کند.

سلامت کبد با گیاه چترگندمی

مهمترین عاملی که باعث شهرت چتر گندمی شده، اثرات مفید آن بر کبد است. کبد یکی از حیاتی ترین اعضای بدن است که اختلال در عملکرد آن می تواند کل بدن را تحت تاثیر قرار دهد. یکی از مهمترین اعمال کبد در بدن، خنثی کردن سموم است. میزان ترشح صفرا نیز توسط کبد کنترل می شود.

این روزها عادات غذایی غلط و سبک زندگی صنعتی کبد را در معرض آسیب های زیادی قرار داده است. غذاهای فراوری شده و چرب، غذاهای آماده و کنسروی، مصرف مشروب و دخانیات و… همه به کبد آسیب می زنند. گیاه چتر گندمی کمک می کند تا آلودگی ها و سموم از کبد زدوده شوند و با تقویت عملکرد کبد، موجب بهبود عملکرد کلی بدن می شود.

خواص چتر گندمی
خواص چتر گندمی

خواص گیاه چتر گندمی برای غده فوق کلیوی

چترگندمی غدد فوق کلیوی را تقویت کرده و ترشحات آنها را تحریک می کند. این اثر در ترکیب با جنسینگ و لیموشیرین بیشتر خواهد شد. افرادی که به مدت طولانی داروهایی نظیر کورتیکواستروئید مصرف می کنند و مبتلایان به آدرنال می توانند از چترگندمی برای بهبود حال خود کمک بگیرند.

چتر کندمی با کمک به غدد فوق کلیوی، موجب هماهنگ سازی بدن و بهبود سطح انرژی برای مبارزه با نارسایی این غده می شود.

خواص چتر گندمی برای صرع

چتر گندمی یکی از موثرترین گیاهان دارویی برای مبتلایان به صرع است. صرع در اثر اختلال در فعالیت سلول های عصبی ایجاد می شود و مصرف گیاه چتر گندمی تا حد زیادی این اختلالات را برطرف می کند. نکته مهم درمورد اثر چترگندمی بر صرع این است که این گیاه با داروهای مربوط به بیماری صرع تداخلی ندارد.

بنابراین مبتلایان به صرع می توانند در کنار مصرف داروهای تجویز شده توسط پزشک، از چترگندمی نیز کمک بگیرند.

درمان سرطان تخمدان با چتر گندمی

چتر گندمی خواص ضد سرطانی دارد و در مبارزه با سرطان های مختلف موثر است. تحقیقات انجام شده نشان می دهد که عصاره ریشه گیاه چتر گندمی می تواند سلول های سرطانی تشکیل شده در تخمدان را نابود کند.

گیاه چترگندمی متابولیسم سلولهای سرطانی را مختل کرده و آنها را می کشد و از رشد و پیشرفت سرطان به ویژه سرطان تخمدان جلوگیری می کند.

درمان افسردگی بعد از یائسگی با گیاه چتر گندمی

معمولا زنان بعد از ورود به دوران یائسگی دچار اختلالات روحی می شوند که برای برخی کوتاه مدت و زودگذر است و برای برخی دیگر منجر به افسردگی می شود. این افسردگی می تواند به دلیل تغییرات هورمونی باشد و دلیل دیگر آن احساس پیری و نداشتن توانایی تولیدمثل توسط بانوان است که باعث می شود فرد فکر کند دیگر توانایی های سابق را ندارد.

توجه به درمان افسردگی بعد از یائسگی بسیار مهم است. برخی در این مواقع به مصرف آرامبخش ها و مهارکننده ها رو می آورند که سرشار از عوارض هستند.

گیاه چتر گندمی هم به تنظیم ترشح هورمون ها کمک می کند و هم اثر آرامبخش و شادی آور دارد که آثار افسردگی را در افراد کاهش می دهد. بهتر است زنان بعد از یائسگی از این گیاه در جهت تعادل هورمونها و بهبود خلق و خوی خود کمک بگیرند.

عوارض و مضرات گیاه چتر گندمی

طبق معمول باید توصیه کنیم که از زیاده روی در مصرف این گیاه خودداری کنید. همانطور که گفتیم یکی از دلایل شهرت گیاه چتر کندمی خواص آن برای کبد ست باما باید این نکته را در نظر داشته باشید که مصرف بی رویه و بیجای آن اثر کاملا عکس دارد و منجر به آسیبهای جدی و مهلک در کبد می شود.

  1. مصرف این گیاه در دوزهای بالا باعث بروز مسمومیت می شود.
  2. ممکن است باعث ایجاد ضایعات و التهابات خطرناک در کبدشود.
  3. زیاده روی در مصرف آن به کبد آسیب می زند.
  4. بیماران هپاتیتی باید در مصرف آن بسیار محتاط باشند.
  5. فرادی که به سیروز کبدی مبتلا هستند، بدون مشورت پزشک مصرف نکنند.
  6. استفاده از آن در بارداری ممنوع است.
  7. بهتر است در دوران شیردهی مصرف نشود.(مگر با مشورت پزشک)
  8. اگر داروی خاصی مصرف می کنید حتما در مشورت با پزشک خود، احتمال تداخلات دارویی را بررسی کنید.
  9. اگرچه تا کنون گزارش چندانی از عوارض گیاه چترگندمی در دسترس نیست اما گمان می رود که بی احتیاطی در مصرف آن منجر به عوارضی همچون اختلالات تنفسی، تغغییر در حرکات روده ها، نفخ، کسالت و خواب آلودگی شود.
  10. مصرف گیاه چتر گندمی در بارداری احتمال بروز خونریزی و سقط جنین را در پی دارد.
  11. مصرف آن به افراد مبتلا به بیماری های خود ایکنی توصیه نمی شود.
  12. توصیه دیگر این است که اگر عمل جراحی در پیش دارید، از دوهفته قبل تا دو هفته بعد از عمل، از این گیاه استفاده نکنید.

روش های استفاده از گیاه چتر گندمی

گیاه چتر گندمی اغلب به صورت کپسول و قرص در دسترس است. این قرص ها و کپسول ها از پودر خشک شده گیاه چتر گندمی و ریشه آن تهیه می شوند.

قطره چتر گندمی نیز برای استفاده موجود و در دسترس است.

برخی ریشه های خشک شده چترگندمی را تهیه کرده وخود در منزل آسیاب کرده و استفاده می کنند.

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *