طبع و خواص هودیا گوردونی در طب سنتی
طبع و خواص هودیا گوردونی در طب سنتی

خواص هودیا گوردونی و مضرات آن از منظر طب سنتی + 6 خاصیت هودیا

تاریخ نگارش

دسامبر 6, 2022

دسته‌بندی

ادویه‌ و گیاهان دارویی

نظرات

{تعداد} پاسخ ها

هودیا گوردونی احتمالا برای شما کمی ناشناخته باشد. از هودیا گوردونی در کتب و مقالات خارجی با نام Hoodia gordoni یاد شده و ملکه نامیب نیز یکی دیگر از نامهای آن است. هودیا گوردونی یک گیاه گوشتی و آبدار از خانواده خر زهره ها است. این گیاه مانند کاکتوس خار دارد و با وجود اینکه بوی بد و ناخوشایندی دارد، سالهاست که به عنوان یکی از مکمل های غذایی طبیعی موثر بر لاغری و کاهش اشتها مورد استفاده قرار می گیرد.

 هودیا گوردونوی یک گیاه دارویی با سابقه است که در افریقا با خواص لاغرکننده اش به شدت معروف شده و کاربردهای درمانی دیگری نیز دارد که در این متن درموردش بیشتر خواهید خواند.

مناطقی که بیشترین میزان رشد ونمو هودیا گوردونی را دارند، صحرای کالاهاری کشور آنگولا ، بوتسوانا ، آفریقای جنوبی و نامیبیا هستند.

از هودیا در طب سنتی عموما بصورت مکمل ها در قالب قرص ، دمنوش ، عصاره مایع ، پودر و پچ استفاده می شود.

هودیا گوردونی خواص دارویی و درمانی متعددی در طب سنتی دارد. در این متن بیشتر با خواص هودیا گوردونی آشنا می شوید.

خواص و کاربردهای هودیا گوردونی

  1. هودیا گوردونی سوخت و ساز و متابولیسم بدن را افزایش می دهد.
  2. بافت های چربی را خرد کرده و می سوزاند.
  3. اشتها را کنترل می کند.
  4. احساس ضعف و سستی که در اثر رژیم های غذایی بر انسان چیره می شود را برطرف می کند.
  5. انرژی زا است.
  6. چربی های ناحیه شکم و پهلو و ران را از بین می برد.
خواص هودیا گوردونی
خواص هودیا گوردونی

لاغری با هودیا گوردونی

محبوب ترین و معروف ترین خاصیت این گیاه، تاثیر آن بر کاهش اشتها است. مصرف هودیا گوردونی، احساس گرسنگی را در انسان از بین می برد. این موضوع باعث می شود فرد اشتهای زیادی برای خوردن غذا نداشته باشد و از پرخوری و اضافه خوریپیشگیری می کند. به همین دلیل، کالری دریافتی کاهش یافته و منجر به کاهش وزن و لاغری می شود.

چگونگی اثر هودیا گوردونی بر کاهش وزن

هودیا گوردونی به دو طریق می تواند بر مکانیزم کاهش وزن و لاغر شدن اثر بگذرد. این دو طریق به این صورتند:

  1. این گیاه دارویی حاوی موادی است که موجب بالارفتن سطح آدنوزین تری فسفات در هیپوتالاموس می شود. هیپوتالاموس قسمتی از مغز است که مسئول کنترل فرایندهای متابولیک بدن می باشد. تغییر سطح ادنوزین تری فسفات در هیپوتالاموس موجب تحریک سیستم عصبی مرکزی می شود. چرا که آدنوزین تری فسفات انرژی لازم سلولهای بدن را تامین می کند. اگر میزان آن افزایش پیدا کند می تواند به مغز القای احساس سیری کند. در واقع حس گرسنگی را کنترل و متوقف می کند. به این ترتیب مصرف این گیاه می تواند اشتها را کاهش داده و منجر به لاغری و کاهش وزن شود.
  2. مولکولهای H.g.-12 و H.g.-20 موجود در هودیا گوردونی ترشح کوله سیستوکینین در روده را افزایش می دهد. کوله سیستوکینین احساس سیری و گرسنگی را کنترل می کند. وقتی سطح آن بالا برود، فرد احساس سیری و بی اشتهایی می کند و این امر موجب جلوگیری از خوردن غذا ی شود. به این ترتیب پرخوری و ریزه خوری متوقف شده و فرد در مسیر کاهش وزن قرار می گیرد.

عوارض و مضرات هودیا گوردونی

این گیاه دارویی هنوز نتوانسته مجوزها و تاییدیه های لازم از سازمان غذا و دارو را دریبافت کند و این به این معنی است که هنوز تحقیقات کاملی از جنبه های مختلف اثر این گیاه انجام نگرفته است. بنابراین ضروروی است که در مصرف این گیاه، دقت و احتیاط دوچندان داشته باشید.

از جمله عوارض جانبی و ابتدایی مصرف بی رویه هودیا گوردونی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تهوع و استفراغ
  • سرگیجه
  • علائم پوستی مانند جوش التهاب راش و…
  • افزایش ضربان قلب
  • بالا رفتن فشار خون
  • سوء تغذیه

افرادی که داروهای مربوط به کنترل قند خون مصرف می کنند و افرادی که مبتلا به بیماری های قلبی یا کبدی هستند و داروهای مربوط به این بیماری ها را استفاده می کنند، در خصوص استفاده از هودیا گوردونی حتما باید احتمال تداخل دارویی را درنظر گرفته و با پزشک خود مشورت کنند.

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *