خواص و فواید فندق قاتق
خواص و فواید فندق قاتق

15 مورد از خواص فندق قاتق غذای محبوب گیلانی ها

تاریخ نگارش

نوامبر 25, 2022

دسته‌بندی

خوراک و کباب

نظرات

{تعداد} پاسخ ها

فندق قاتق یکی از غذا های خوشمزه و محبوب گیلانی است که به دلیل مواد اولیه ی مقوی که در آن به کار رفته است طرفداران زیادی دارد.

فندق قاتق با مواد اولیه شامل فندق، پیاز، رب گوجه فرنگی ، رب انار ملس ، ران یا سینه مرغ، بادمجان، نمک، فلفل و زردچوبه طبخ میشود.

این غذای گیلانی دارای خواص درمانی فراوانی است که قصد داریم در این مطلب از طب شناس به معرفی آنها بپردازیم.

در این مطلب از طب شناس ابتدا طبع فندق قاتق را معرفی کرده و سپس به بررسی خواص این غذا خواهیم پرداخت. پس از آن، مضرات و منع مصرف های فندق قاتق را بیان کرده و در آخر نیز مصلحات فندق قاتق گیلانی را بازگو خواهیم کرد.

طبع فندق قاتق گرم است یا سرد؟

همانطور که میدانید، طبع هر غذایی را مواد اصلی بکار رفته در آن غذا مشخص خواهند کرد. با این تفاسیر، همانطور که انتظار میرود، طبع فندق قاتق گرم است.

به دلیل طبع گرم فندق قاتق، توصیه میشود گرم مزاجان حتما آن را با مصلحاتش، که در ادامه ی مطلب خواهیم گفت، مصرف کنند.

خواص بی نظیر فندق قاتق

فندق قاتق یکی از غذاهایی است که به دلیل مواد اولیه ی مقوی بکار رفته در آن، دارای خواص فراوانی برای بدن میباشد. در این قسمت از طب شناس به معرفی این خواص خواهیم پرداخت. این خواص به طور کلی شامل موارد زیر میشوند:

کمک به سلامت قلب و عروق:

اولین مزیتی که می توانید از فندق دریافت کنید این است که به سلامت سیستم قلبی عروقی و حفظ آن کمک خواهد کرد، زیرا حاوی اسیدهای اولئیک است که نوعی از چربی های اشباع نشده هستند. اسید اولئیک می تواند به کاهش کلسترول LDL یا کلسترول بد کمک کند، همچنین توانایی حفظ و حتی افزایش میزان کلسترول HDL یا کلسترول خوب در بدن را نیز دارد.علاوه بر این، فندق حاوی مقدار بسیار زیادی از منیزیم، یک نوع از مواد معدنی است که برای تنظیم میزان کلسیم در بدن شما بسیار مفید است و در نتیجه، از داشتن کلسیم بیش از حد در بدن جلوگیری می کند. کلسیم در واقع برای بدن شما بسیار لازم و ضروری است، اما مقدار بیش از حد A در بدن، باعث ضربان نامنظم قلب خواهد شد. وجود مقدار کافی کلسیم در بدن، قلب را آرام‌تر می کند.

فندق برای تنظیم فعالیت عضله و ماهیچه:

همان طور که در ابتدای مقاله گفته شد، منیزیم نقش مهمی در حفظ سطح مناسب کلسیم در بدن و سلول های بدن دارد. بنابراین، به انقباض عضلانی کمک می کند و از فشار بیش از حد در عضلات نیز جلوگیری می کند. این تاثیر باعث کاهش تنش عضلانی می شود و از خستگی عضلانی، اسپاسم، گرفتگی و درد جلوگیری می کند. همچنین مطالعات نشان می دهند که دوز مناسب منیزیم می تواند به تقویت عضلات کمک کند و مقدار مناسب منیزیم نیز می تواند سلامت استخوان شما را بهبود بخشد.

فندق برای کمک به حفظ سلامت مفاصل و استخوان:

فندق حاوی مقادیر زیادی از منگنز است، منگنز برای بهبود تراکم استخوان مفید خواهد بود و همچنین در برابر بسیاری از بیماری ها مانند پوکی استخوان مبارزه می کند.

فندق برای حفظ سلامت دستگاه گوارش:

منگنز، ماده ای معدنی است که نقش کلیدی در سنتز کلسترول و اسیدهای چرب دارد. این ماده ی معدنی همچنین یک ماده ی متابولیک کربوهیدرات و پروتئین ضروری است. هر چه سطح منگنز در سیستم بدن بالاتر باشد، سوخت و ساز پروتئین و کربوهیدرات نیز بهتر است. این امر، به نوبه ی خود، سلامت دستگاه گوارش را بهبود می دهد. فیبر موجود در فندق، جذب مواد مغذی را افزایش می دهد، در عین حال کمک می کند تا مواد زائد و سمی از طریق مدفوع از بدن خارج شوند.

فندق برای بهبود و تقویت سیستم ایمنی بدن:

ویتامین B6 یک ویتامین ضروری برای عملکرد مناسب اسیدهای آمینه در بدن است. این اسیدها نقش یک تنظیم کننده در حفظ سلامت سیستم عصبی را دارند.کمبود ویتامین B6 نیز مانع از سنتز غلاف میلین می شود و برای عملکرد درست سیستم عصبی ضروری است. ویتامین B6 همچنین برای تولید مناسب انتقال دهنده های عصبی از جمله اپی نفرین، ملاتونین و سروتونین ضروری است.

فندق برای جلوگیری از سرطان:

این احتمالا یکی از بزرگترین مزایای استفاده از فندق می باشد؛ فندق یک ماده بسیار خوب برای جلوگیری از انواع مختلف سرطان است. همانطور که قبلا در بخش سلامت نمناک ذکر شد، فندق به نسبت زیادی منگنز بدن شما را تامین می کند، که برای تحریک تولید آنزیم آنتی اکسیدانی در میتوکندری بسیار ضروری است و باعث جلوگیری از سرطان می شود. همچنین، مطالعات بسیاری انجام شده است و نتیجه مطالعه نشان می دهد که فندق می تواند شما را از سرطان محافظت کند؛ فندق دارای اثر ضد انعقادی است، به این معنی است که می تواند سلول های سرطانی را مهار کند.

کمک به جلوگیری از پیری زودرس با فندق :

فندق برای حفظ درخشندگی و طراوت پوست عالی است و کمک می کند که جوانتر از سن واقعی خود به نظر برسید. فندق ترکیبی از ویتامین C و ویتامین E است که منبع قدرتمند آنتی اکسیدان می باشند، این آنتی اکسیدان ها در برابر آسیب رادیکالهای آزاد مبارزه می کنند و از نشانه های پیری زودرس، که عمدتا توسط رادیکال های آزاد ایجاد می شود، جلوگیری می کند.

فندق مفید برای زنان باردار:

فندق برای زنان باردار نیز بسیار مفید است، زیرا حاوی مقدار زیادی مواد مغذی است که برای تغذیه و رشد مناسب نوزادان ضروری می باشد. علاوه بر این، فندق حاوی اسید فولیک است که به طور گسترده ای از بروز نقص لوله ی عصبی برای جنین در دوران بارداری جلوگیری می کند. فندق همچنین حاوی اسید فولیک است، که به رشد بافت جنین در دوران بارداری کمک می کند.

فندق برای جلوگیری از افزایش کلسترول:

آیا می‌دانید که فندق نیز برای کاهش کلسترول بسیار مفید است؟ خوب، این واقعیت دارد بنابراین، اگر شما در رژیم غذایی خود تقریبا 40 گرم فندق در روز مصرف کنید، می توانید به کاهش کلسترول بد و افزایش و حفظ کلسترول خوب کمک کنید. در حقیقت، یک مطالعه نشان می دهد که خوردن 1 گرم فندق، به ازای هر کیلوگرم وزن بدن شما می تواند میزان LDL کلسترول بد را کاهش دهد

فندق منبع غنی از آنتی اکسیدان:

فندق معمولا به دلیل منبع بالای آنتی اکسیدان های قوی که دارد، شناخته شده است. بنابراین، شکی نیست که فندق بدن شما را از آسیب رادیکال های آزاد مضر محافظت می کند و سلامت بدن شما را در تمام طول روز حفظ می کند.

فندق منبع غنی از ویتامین E:

فندق یکی از بهترین غذاها به عنوان منبع ویتامین E است. 100 گرم فندق حاوی حدود 15 درصد از مصرف روزانه توصیه شده از ویتامین E می باشد. دریافت مقدار کافی ویتامین E، از هر بیماری مرتبط با کم خونی جلوگیری می کند، زیرا باعث تقویت سیستم ایمنی بدن نیز خواهد شد.

فندق منبع غنی آهن:

علاوه بر مقدار زیادی از ویتامین E که می توانید از طریق مصرف فندق دریافت کنید، این آجیل باعث می شود تا مواد مغذی دیگری را نیز دریافت کنید، با مصرف فندق، شما تقریبا 30 درصد از مصرف روزانه آهن را دریافت خواهید کرد. خوب، این خیلی بالاست نه؟ آهن نیز از کم خونی محافظت می کند و مسئولیت حمل خون غنی از اکسیژن را از ریه به بخش های دیگر بدن شما بر عهده دارد.

فندق منبع غنی از پروتئین:

همانطور که در ابتدای مقاله گفته شد، فندق یک غذای کامل برای گیاهخواران است که از پروتئین مبتنی بر حیوانات دوری می کنند. معلوم شد که فندق به دلیل منبع بالای پروتئین، شناخته شده است. با مصرف فندق، حداقل 17 گرم پروتئین دریافت خواهید کرد، که برای حفظ حافظه و تمرکز بیشتر در طول روز مفید است.

فندق منبع غنی از ویتامین K:

یکی دیگر از مواد مغذی که می توانید در بیشتر موارد از مصرف فندق دریافت کنید، ویتامین K است. ویتامین K نقش مهمی در سیستم ایمنی بدن شما ایفا می کند. این ویتامین همراه با آهن، بسیار مهم است تا از آسیب های مزمن یا خونریزی بیش از حد محافظت کند. علاوه بر این، این ویتامین K نیز برای افزایش و تحریک جذب کلسیم در بدن شما مفید خواهد بود.

فندق برای کمک به کاهش استرس و اضطراب

فندق حاوی مقدار مناسبی از اسید آلفا لینولنیک و همین طور اسیدهای چرب امگا 33 است. این عناصر همراه با ویتامین های گروه B نقش مهمی در پیشگیری و تعدیل اختلالات مختلف روانشناختی، از جمله اضطراب، استرس، افسردگی و حتی اسکیزوفرنی دارند. این عناصر همچنین حافظه ی شما را بهبود می دهند و نقش مهمی در سنتز انتقال دهنده های عصبی نظیر سروتونین دارند. چند تکه شکلات تلخ حاوی فندق میل کنید تا این مشکلانی روحی را از خودتان دور نگه دارید.

مضرات و منع مصرف فندق قاتق

فندق قاتق غذایی مفید و معمولا بدون عوارض برای افراد مختلف است؛ اما باید توجه داشته باشید که زیاده روی در مصرف هر غذایی میتواند عوارضی را به دنبال داشته باشد.

این در حالی است که، با مصرف به اندازه ی این غذا ها، نه تنها عوارضی پیش نخواهد آمد، بلکه برای شما مفید واقع خواهند شد؛ این در حالی است که چنانچه در مصرف هر غذایی زیاده روی کنید، امکان دارد تمامی مزایای آن، به معایب تبدیل شود.

بنابراین، مضراتی که در ادامه برای فندق قاتق بیان خواهیم کرد، به دلیل مصرف بیش از اندازه ی این غذا بوده و یا به دلیل حساسیت برخی افراد به بعضی از مواد اولیه ی به کار رفته در فندق قاتق میباشد. این عوارض شامل موارد زیر میشوند:

  • زیاده روی در مصرف فندق قاتق سبب ایجاد نفخ و گاز شکم و در نهایت، حالت تهوع خواهد شد.
  • مصرف فندق قاتق برای افرادی که فشار خون بالا دارند، توصیه نمیشود.
  • زیاده روی در مصرف فندق قاتق ممکن است به سقط جنین منجر شود.
  • فندق قاتق میتواند سبب تحریک قاعدگی شود.
  • مصرف بیش از حد فندق قاتق میتواند باعث واکنش های آلرژیک شود.
  • فندق قاتق در مواردی با دارو های ضد افسردگی تداخل پیدا خواهد کرد.

مصلحات فندق قاتق چیست؟

به دلیل طبع گرم فندق قاتق، توصیه میشود آن را با عرق خارشتر و عرق شاهتره، که مصلحات این غذا هستند، میل کنید.

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *