طبع و خواص همیشه بهار کوهی در طب سنتی + 10 خاصیت عجیب همیشه بهار کوهی
طبع و خواص همیشه بهار کوهی در طب سنتی + 10 خاصیت عجیب همیشه بهار کوهی

طبع و خواص همیشه بهار کوهی در طب سنتی + 10 خاصیت عجیب همیشه بهار کوهی

تاریخ نگارش

اکتبر 23, 2022

دسته‌بندی

طبع و خواص

نظرات

{تعداد} پاسخ ها

گل همیشه بهار کوهی که به آن آرنیکا نیز میگویند یک گیاه سمی است که برای سلامتی ما خواص زیادی دارد. همیشه بهار کوهی نام های دیگری همچون: تنباکوی کوهی و سوسن کوهی را نیز دارد. این گیاه از تیره کاسنیان است که مینای چمنی و گل آفتابگردان هم در این گروه قرار میگیرند.

همیشه بهار کوهی بومی منطقه های کوهستانی اروپا و جنوب روسیه میباشد. اسم آرنیکا از یک کلمه یونانی (آرنی) گرفته شده و به معنی بره میباشد که به برگ های نرم و کرکی مانند این گیاه اشاره دارد.

همیشه بهار کوهی جزو خانواده گل آفتاب گردان است و شکل و رنگ این گیاه نیز مانند گل آفتاب گردان میباشد. همیشه بهار کوهی در اواسط تابستان تا رسیدن فصل پاییز شکوفه میکند. برگ های این گیاه مشابه تنباکو است و به همین دلیل در برخی مواقع به آن تنباکوی کوهی میگویند.

در ادامه این مطلب از طب شناس همراه ما باشید تا به خواص همیشه بهارکوهی در طب سنتی و همچنین طبع و مضرات آن بپردازیم.

طبع همیشه بهار کوهی در طب سنتی چیست؟

طبع همیشه بهار در طب سنتی سرد و خشک است. مصرف این گیاه برای افراد گرم مزاج مفید است و افراد سرد مزاج باید آن را به همراه مصلحش استفاده نمایند.

خواص همیشه بهار کوهی در طب سنتی:

  • درمان خون ریزی داخلی: همیشه بهار کوهی دارای ترکیب های آلی است که سبب ترمیم رگ های خونی میشود و به کاهش کبودی بدن، رفع ظاهر رگ های پاره شده و همینطور لکه های پیری کمک میکند.  طبق تحقیقات انجام شده، خمیر تهیه شده از این گیاه به رفع سیاهی و کبودی پوست کمک بسزایی میکند.
  • مرطوب کننده پوست: نباید از عصاره خالص همیشه بهار کوهی یا همان آرنیکا بر روی پوست خود استفاده کرد. این عصاره را باید با برخی روغن ها یا کرم های متعدد ترکیب کنید تا یک درمان موثر و طبیعی برای پوست خشک شما باشد. آرنیکا به سلامت مو شما نیز کمک میکند و به شکل فوق العاده ای مانع بروز شوره سر میشود.
  • کاهش خون ریزی بعد از زایمان: خون ریزی بعد از زایمان یکی از عوامل خطرناکی است که برای مادر وجود دارد. طبق تحقیقات طب سنتی، ثابت شده است که عصاره همیشه بهار کوهی که به شکل دارو هومیوپاتی میباشد سبب کاهش خونریزی بعد از زایمان مادر میشود و به شادابی و سلامت مادر کمک بسزایی میکند. البته توجه کنید که این گیاه باید با تجویز و تحت نظر پزشک مصرف شود.
  • رفع آکنه و اختلال های پوستی: این گیاه تا حدودی دارای خاصیت ضد میکروب است و همین عامل باعث میشود برای افراد دچار به مشکل های پوستی مثل: جوش، اگزما، پسوریازیس و… مفید باشد. همیشه بهار کوهی به دلیل خاصیت ضد التهابی و آنتی اکسیدانی که دارد به رفع خارش و التهاب های ناشی از ضایعه های پوستی کمک بسزایی میکند.
  • تسکین درد: همیشه بهار کوهی یک گیاه ضد درد است و استفاده از آن یک درمان طبیعی عالی برای تسکین دردهای موضعی میباشد. به این نکته دقت کنید که این گیاه نباید به شکل مستقیم روی زخم باز قرار داده شود زیرا دارای ترکیب های قوی است که نباید وارد بدن شما شود.
  • رفع درد دندان و لثه: اگر پس از مسواک زدن دچار خونریزی و درد دندان میشوید این احتمال وجود دارد که لثه شما دچار بیماری شده باشد. هومیوپاتی که حاوی همیشه بهار کوهی است سبب رفع درد دندان، خونریزی و… میشود.
  • درمان افسردگی و استرس: آرنیکا تاثیر بینظیری بر افسردگی و ناراحتی روحی دارد. استفاده از عصاره همیشه بهار کوهی به منظور ماساژ بدن سبب به وجود آمدن گرما و شل شدن و رفع گرفتگی عضله ها میشود. این عصاره در کاهش استرس نیز موثر میباشد.
  • سلامت مو: اگر دچار ریزش مو شده اید برای تقویت فولیکول های مو و پیشگیری از ریزش موها باید از عصاره همیشه بهار کوهی استفاده نمایید. میتوانید این عصاره را به شامپو خود اضافه نمایید. انجام این کار به تغذیه و سلامت مو شما کمک میکند.
خواص همیشه بهار کوهی
خواص همیشه بهار کوهی

کاهش التهاب با همیشه بهار کوهی:

همیشه بهار کوهی دارای خاصیت ضد التهاب است. اگر فرد در موقع ورزش دچار آسیب دیدگی شود میتواند از عصاره همیشه بهار کوهی یا کرم های ضد درد که حاوی این گیاه میباشند به شکل مستقیم روی ناحیه ای که دچار آسیب شده است استفاده نماید. این گیاه تاثیر فوق العاده بر کاهش تورم دارد.

دلیل این اتفاق این است که همیشه بهار کوهی دارای ترکیبات صد التهاب است. وجود این ترکیبات سبب میشود که عضله های اطراف ناحیه آسیب دیده به سرعت شل شوند. همیشه بهار کوهی یا همان آرنیکا از جمله ترکیبات گیاهی است که معمولا ورزشکاران از آن استفاده مینمایند.

تسکین زخم و جراحت با همیشه بهار کوهی:

گیاه آرنیکا، آسیب های به وجود آمده ناشی از موارد مختلف مثل: جراحی، ضربه های شدید، حادثه و… که سبب به وجود آمدن درد، خونریزی، تورم، کبودی و… میشوند را تسکین میدهد. اگر یک فرد جزو بیمارهای معمولی باشد قادر است با استراحت یا استفاده از کمپرس سرد این آسیب ها را تسکین دهد اما این احتمال وجود دارد که با رطوبت، لمس شدن یا فرا رسیدن شب این شرایط بدتر شود.

طبق تحقیقات انجام شده استفاده از همیشه بهار کوهی که در داروی هومیوپاتی وجود دارد بر کاهش تورم که ناشی از جراحی بازسازی رباط های صلیبی میباشد، موثر است. آرنیکا تاثیر های دیگری همچون: تسکین دردهای عمومی، رفع کشیدگی عضله ها، تسکین درد عضله ها پس از ورزش، درمان آسیب دیدگی استخوان ها، درمان پارگی رباط و… نیز دارد.

مضرات همیشه بهار کوهی چیست؟

  • حساسیت پوستی: استفاده طولانی مدت از این گیاه میتواند موجب بروز حساسیت پوستی شود. اگر این گیاه بر روی پوست بریده یا حساس استفاده شود ممکن است سبب ایجاد التهاب، آلرژی و… گردد.
  • بالا رفتن ضربان قلب: مصرف محصولات دارای همیشه بهار کوهی میتوانند باعث افزایش ضربان قلب شوند.
  • التهاب معده و روده: نباید در مصرف همیشه بهار کوهی زیاده روی کرد زیرا مصرف بی رویه آن سبب گاسترو انتریت یا همان التهاب معده و روده میشود.
  • مصرف در دوران بارداری و شیردهی: عوارض خاصی در مورد مصرف این گیاه در دوران بارداری و شیردهی گزارش نشده اما در کل، خانم های بارداری باید در مصرف هر نوع داروی گیاهی احتیاط کنند و قبل از مصرف با پزشک خود مشورت نمایند.

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *