از خواص یخمه ترش چه میدانید؟ + 6 خاصیت باورنکردنی یخمه ترش در طب سنتی + طرز تهیه
از خواص یخمه ترش چه میدانید؟ + 6 خاصیت باورنکردنی یخمه ترش در طب سنتی + طرز تهیه

از خواص یخمه ترش چه میدانید؟ + 6 خاصیت باورنکردنی یخمه ترش در طب سنتی + طرز تهیه

تاریخ نگارش

اکتبر 27, 2022

دسته‌بندی

مطبخ

نظرات

{تعداد} پاسخ ها

یخمه ترش جزو غذاهای خوشمزه و سنتی ایرانی است که اصالت اصفهانی دارد. این غذا که زیاد در بین مردم شناخته شده نیست علاوه بر طعم بینظیرش از خواص زیادی برخوردار است . یخمه ترش بر خلاف اسمش طعم شیرینی دارد و به گوشت گوسفندی و آلو درست میشود.

در اغلب غذاهای ایرانی موقع طبخ گوشت، پیاز نیز وجود دارد اما این غذا فاقد پیاز میباشد. پیشنهاد میکنیم حتما یکبار یخمه ترش خوشمزه و مقوی را امتحان کنید کنید.

در ادامه این مطلب از طب شناس همراه ما باشید تا به طبع و خواص یخمه ترش در طب سنتی و همچنین طرز تهیه یخمه ترش بپردازیم.

طبع یخمه ترش در طب سنتی چیست؟

طبع یکسری از مواد غذایی که برای تهیه این غذا به کار برده میشود سرد است مانند: برنج، پر زردآلو، آلو برقانی اما برخی دیگر از مواد غذایی یخمه ترش مثل: به، ادویه و گوشت گوسفندی طبع گرمی دارند.

خواص یخمه ترش در طب سنتی چیست؟

  • یخمه ترش از پروتئین زیادی برخوردار است و به همین دلیل مصرف آن بر بالا رفتن سطح انرژی و عضله ای شدن بدن تاثیر بسزایی دارد.
  • میزان آهن، ویتامین B12 و اسید فولیک یخمه ترش بالاست و از این جهت استفاده از آن سبب افزایش گلبول های قرمز و در نتیجه درمان کم خونی میشود.
  • این غذای خوشمزه سرشار از انواع ویتامین ها مانند: A، B،  C و… است. همچنین دارای مقادیر بالایی املاح معدنی میباشد که بر طراوت و شادابی پوست و مو شما موثر است. مصرف این غذا از پیری زورش پیشگیری میکند و به رشد دوباره موها کمک زیادی میکند.
  • طبق مطالعات متخصصین طب سنتی، یخمه ترش فیبر زیادی دارد و از این جهت به بهبود عملکرد روده ها، هضم هرچه بهتر غذا و درمان یبوست کمک میکند.
  • این غذای سنتی سرشار از کلسیم، فسفر، منیزیم، ویتامین D و… است که بر استحکام استخوان ها و دندان ها نقش موثری دارد. همچنین از بروز بیماری هایی مثل آرتروز و پوکی استخوان نیز پیشگیری میکند.
  • یخمه ترش حاوی اسید چرب امگا 3 و ویتامین B12 است که سبب تقویت سیستم عصبی میشود. این غذا اضطراب و استرس را کاهش میدهد و به افزایش شادی و نشاط کمک میکند. مصرف این غذا به افراد و کودکانی که دچار اختلال های عصبی و اوتیسم هستند، پیشنهاد میشود.
خواص یخمه ترش
خواص یخمه ترش

خواص به، موجود در یخمه ترش چیست؟

  • به و دمنوش به برای خانم های باردار بسیار مفید است. این میوه که در یخمه ترش وجود دارد سرشار از ویتامین B6 است که بر رفع حالت تهوع و استفراغ در دوران بارداری تاثیر فوق العاده ای دارد از همین رو مصرف میوه به و یخمه ترش به خانم های باردار به ویژه بین هفته های شش تا چهارده توصیه میشود.
  • این میوه خوشمزه بر جنین نیز تاثیر های مثبتی دارد. مصرف به باعث افزایش هوش جنین میشود و زیبایی کودک شما را به دنبال دارد.
  • از دیگر فواید میوه به که در یخمه ترش وجود دارد میتوان به افزایش انرژی آن اشاره کرد به همین دلیل مصرف یخمه ترش به آقایانی که کارهای سخت انجام میدهند پیشنهاد میشود. این میوه در تقویت قوای جنسی نیز موثر میباشد.
  • یخمه ترش به دلیل داشتن میوه به که سرشار از آنتی اکسیدان است بر سلامت پوست موثر است. این میوه به بهبود چین و چروک پوست کمک میکند و باعث از بین رفتن لکه های پوستی میشود. به از پوست شما در برابر اشعه ماوراء بنفش نیز محافظت میکند.
  • مصرف میوه به باعث تقویت فولیکول های مو شما میشود و در نتیجه بر سلامت، زیبایی و رشد هرچه بهتر مو شما موثر میباشد.
  • به سرشار از ویتامین C است و به همین جهت دارای خاصیت ضد التهابی و ضد حساسیت میباشد. این میوه پرخاصیت ضد عفونی کننده نیز هست و مصرف آن سبب درمان عفونت مثانه میشود.
  • مصرف میوه به که در یخمه ترش وجود دارد باعث تنظیم و کنترل سطح فشار خون میشود. این میوه بینظیر دارای پتاسیم است که در شل شدن عروق و تنظیم انقباض های عروقی موثر است و به همین دلیل به تنظیم فشار خون کمک بسزایی میکند. استفاده از به سبب پیشگیری از بیماری های قلبی مثل: سکته، نارسایی قلبی و دیگر بیماری های قلبی و عروقی میشود.

خواص آلو برقانی موجود در یخمه ترش چیست؟

  • مصرف آلو برقانی به دلیل فیبر بالایی که دارد سبب بهبود عملکرد دستگاه گوارش میشود و به رفع یبوست کمک زیادی میکند. آلو سبب شست و شو روده ها میشود و به دفع ماده های زائد کمک میکند به به همین دلیل از بروز مشکلات گوارشی مثل سرطان روده پیشگیری مینماید.
  • آلو برقانی موجود در یخمه ترش سرشار از ویتامین K است. این ویتامین در شکل گیری استخوان ها نقش زیادی دارد. آلو برقانی حاوی مقادیر بالایی منیزیم، پتاسیم و بور است و به همین دلیل به سلامت و رشد استخوان ها کمک بسزایی میکند.
  • آلو برقانی حاوی بتاکاروتن و ویتامین A میباشد که این ترکیبات از چشم محافظت میکنند و سبب سلامت چشم میشوند. همچنین این میوه خوشمزه از بروز مشکلات چشمی مثل: آب مروارید، دژنراسیون ماکولا و کاهش دید نیز پیشگیری میکند.
  • شما ممکن است به دلایل زیادی دچار سرماخوردگی شوید. شاید برایتان جالب باشد که برای پیشگیری از سرماخوردگی میتوانید از یخمه ترش که حاوی آلو برقانی است استفاده نمایید. آلو برقانی حاوی مقادیر زیادی آنتی اکسیدان های مختلف است که باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شما میشود. همچنین وجود منگنز و ویتامین های متنوع در این آلو از بروز سرماخوردگی در شما جلوگیری میکند.
  • عضله سازی نیازمند یک برنامه غذایی و فعالیت ورزشی مناسب است. انجام ورزش هایی مثل یوگا و بدنسازی به شما در عضله سازی کمک زیادی میکند. قرار دادن آلو برقانی در برنامه غذاییتان نیز در رسیدن شما به این هدف موثر است. بور یک ماده معدنی است که در آلو برقانی وجود دارد و سبب ساخت عضله های قوی و ایجاد هماهنگی در عضله ها میشود. این ماده معدنی به بهبود قدرت ذهنی نیز کمک میکند به همین جهت جزو میوه های مورد علاقه یوگا کاران میباشد.

طرز تهیه یخمه ترش اصفهان:

در مرحله اول باید دویست و پنجاه گرم گوشت گوسفندی را با مقداری آب و کمی زردچوبه در ظرفی مناسب ریخته و روی شعله قرار دهید تا به جوش آید. سپس حرارت را کم کنید و اجازه دهید گوشت نیم پز شود.

حدود سی عدد آلو برقانی را به خوبی بشویید و در آب خیس کنید. بعد از مدتی آلو ها را به همراه دویست گرم پر زرد آلو خرد شده به گوشت در حال پخت اضافه کنید تا آن ها هم کمی پخته شوند.

در مرحله بعدی یک پیمانه برنج را با کمی نمک و فلفل سیاه به گوشت اضافه نمایید تا برنج پخته شود و دانه های آن نرم شود. هنگامی که همه مواد به خوبی پخته شد و آب غذا تمام شد، همه مواد را با گوشتکوب بکوبید تا وقتی که هسته آلو ها جدا شود سپس آن هسته ها را از غذا خارج کنید.

حالا وقت اضافه کردن شکر است. نصف پیمانه شکر را به غذا اضافه کنید و مخلوط کنید. شیرینی این غذا به ذائقه خودتان وابسته است و در صورت تمایل میتوانید میزان آن را کم یا زیاد کنید. غذا را دوباره روی حرارت قرار دهید تا دانه های شکر حل شود و یخمه ترش به صورت یک دست در آید. شما در این قسمت میتوانید به جای شکر از شیره خرما نیز استفاده کنید.

یخمه ترش خوشمزه شما حاضر است، غذا را در ظرفی مناسب بریزید و در کنار نان میل کنید.

مضرات یخمه ترش چیست؟

درست است که یخمه ترش از خواص زیادی برخوردار است اما این به معنی زیاده روی در مصرف آن نیست زیرا مصرف بی رویه این غذا ممکن است با برخی عوارض همراه باشد.

همانطور که در قسمت بالا اشاره کردیم این غذا دارای آلو برقانی است که استفاده بیش از حد آن ممکن است موجب: گاز و نفخ، دلپیچه و اسهال، خطر آکریلامید، اضافه وزن و چاقی، افزایش قند خون و… میشود.

همچنین افرادی که قصد عمل جراحی دارند باید این نکته را بدانند که حدود هفت روز قبل از عمل نباید آلو برقانی استفاده کنند.

مصرف بی رویه پر زرد آلو موجود در یخمه ترش نیز با یکسری عوارض همچون: اسهال ودلپیچه، نفخ، حساسیت و آلرژی، حملات آسمی و… همراه است.

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *