طبع و خواص شقایق کالیفرنیا در طب سنتی
طبع و خواص شقایق کالیفرنیا در طب سنتی

طبع شقایق کالیفرنیا سرد است یا گرم؟ خواص و مضرات شقایق کالیفرنیا در طب سنتی

تاریخ نگارش

ژانویه 1, 2023

دسته‌بندی

ادویه‌ و گیاهان دارویی

نظرات

{تعداد} پاسخ ها

شقایق کالیفرنیا با نام علمی Eschscholzia californica، یکی از متعادل کننده های ملایم برای هیجانات و همچنین، یک آرام بخش برای موقعیت هایی است که استرس دارید. در واقع شقایق کالیفرنیا به کاهش اضطراب های روزانه کمک کرده و سبب میشود بدون احساس گیجی، و عوارض جانبی که بیشتر داروهای شیمیایی دارند، به خواب بروید.

علاوه بر آن، شقایق کالیفرنیا یک ضد اسپاسم بوده و قادر است علائم فیزیکی استرس و درد را تسکین دهد. شقایق کالیفرنیا حتی جهت کاهش حالت های ناشی از شکم درد در نوزادان مفید واقع میشود. شقایق کالیفرنیا برای کودکان نیز مفید است و میتواند واکنش های ناشی از استرس، نظیر شب ادراری و آسم، را کاهش دهد.

شقایق کالیفرنیا را میتوان در چای ریخته و یا همراه با لوسیون ها و انواع روغن به صورت موضعی استفاده کرد.در این مطلب از طب شناس قصد داریم شما را با طبع شقایق کالیفرنیا، خواص بی نظیر شقایق کالیفرنیا، مضرات و منع مصرف های شقایق کالیفرنیا و همچنین مصلحات شقایق کالیفرنیا آشنا کنیم.

طبع شقایق کالیفرنیا

چنانچه در رابطه با طبع شقایق کالیفرنیا سوالاتی نظیر: طبع شقایق کالیفرنیا چیست؟ و یا، طبع شقایق کالیفرنیا گرم است یا سرد؟ و یا حتی، طبع شقایق کالیفرنیا تر است یا خشک؟ سوالاتی برای شما پیش آمده است، خوب است بدانید که طبع شقایق کالیفرنیا سرد است.
بنابراین شقایق کالیفرنیا برای گرم مزاجان مناسب بوده و توصیه می شود سرد مزاجان در مصرف آن دقت نموده و حتما آن را با مصلحاتش مصرف کنند.

خواص شقایق کالیفرنیا
خواص شقایق کالیفرنیا

خواص شقایق کالیفرنیا

قابل استفاده برای حل مشکل بی خوابی

شقایق کالیفرنیا برای بی خوابی مفید است. سایر مواد مناسب جهت درمان بی خوابی شامل موارد زیر میشوند:

  • کدو تنبل: کدو تنبل، یکی از درمان های عالی برای خوابیدن است آب کدو تنبل را بگیرید و کمی روغن کنجد را به همان نسبت به آن اضافه کنید قبل از رفتن به رختخواب، پوست سرتان را با این ترکیب ماساژ دهید و کلا کدو تنبل را در رژیم غذایی خود قرار دهید.
  • شیر: یک لیوان شیر ولرم، قبل از خواب، تاثیری روی بدن شما می گذارد و به شما کمک می کند تا راحت تر بخوابید.علاوه بر این، شیر حاوی اسید آمینه تریپتوفان است و تولید سروتونین را تحریک می کند، که در نهایت موجب خوابیدن راحت تر می شود. می توانید عسل را در شیر مخلوط کنید و همراه با عسل، کمی پودر دارچین را در آن مخلوط کنید؛ ماساژ انگشتانتان با شیر ،باعث خواب می شود.
  • دانه های کنجد: دانه های کنجد منبع خوبی از مواد معدنی، کلسیم، کربوهیدرات ها و تمام ویتامین های B است.1 قاشق چایخوری دانه خشخاش را بخورید، روغن قبل از رفتن به رختخواب، میتواند مشکل بیخوابی را حل کند؛ به طور منظم، 1 قاشق چای خوری از دانه خشخاش، پودر نارگیل را به همراه مقدار کمی آب ،ترکیب کنید تا خمیری شود. برای این کار یک تابه بردارید و کمی کره را در آن ذوب کنید سپس یک قاشق، زیره سبز و زردچوبه را اضافه کنید و بلافاصله آن را از روی حرارت بردارید، پس از یک دقیقه، خمیر را درونش مخلوط کنید و کمی نمک ،برای طعمش اضافه کنید. این ترکیب را ،یک ساعت قبل از سفت شدنش تکه تکه کنید و با، 30 گرم دانه خشخاش را شیر و شکر(برای طعم) مخلوط کنید.
  • چای سبز: چای سبز، پر از تینین و اسید آمینه است که در مبارزه با اضطراب و استرس به فرد کمک می کنند ، 1-2 ساعت قبل از خواب یک فنجان چای سبز بنوشید.
  • زنیان: یک قاشق چای خوری تخم زنیان را داخل 375 میلی لیتر آب جوش اضافه کنید. این ترکیب را برای 15 دقیقه بجوشانید، محلول را فیلتر کرده و عسل و شیر را به آن اضافه کنید؛ این چای را هر روز قبل از خواب بنوشید.
  • موز: موز، حاوی ملاتونین، تریپتوفان، منیزیم و سروتونین است، که به عنوان شل کننده بدن عمل می کنند مقدار بالای کربوهیدرات موجود در موز، باعث خواب آلودگی شما می شود، خیلی راحت، فقط قبل از رفتن به رختخواب موز بخورید. ترکیبی از موز له شده و دانه های زیره سبز بو داده شده درست کنید، و پس از شام مصرف کنید همچنین می توانید یک اسموتی موز درست کنید و یک ساعت قبل از خواب بخورید، می توانید موز به همراه نان و کره بادام زمینی را امتحان کنید.

برای کاهش درد مفاصل و درد های موضعی

شقایق کالیفرنیا جهت کاهش درد مفاصل و درد های موضعی مناسب است. علاوه بر این مورد، زردچوبه نیز جهت کاهش این درد موثر واقع میشود.

  • زردچوبه: زردچوبه یک ادویه حاوی کورکومین است و مصرف 500 میلی گرم خوراکی تا دو بار در روز اثرات ضد التهابی، آنتی اکسیدانی، ضد سرطانی و شاید ضد آترواسکلروتیک دارد. یکی از عوارض جانبی زردچوبه می تواند افزایش زمان خونریزی باشد.
  • گیلاس: گیلاس و آلبالو نتایج خوبی در افراد مبتلا به آرتروز دارد. مطالعه ای در زنان مبتلا به این بیماری نشان داد که پس از مصرف 3 هفته، آب گیلاس، نشانه های التهاب کاهش یافته و بخشی از درد آنها نیز از بین می رود.
  • اسفناج : اسفناج دارای آنتی اکسیدان زیادی است. یکی از ترکیبات آن، کامپرلو است که اثبات شده است که التهاب، درد و کاهش پیشرفت آرتروز را کاهش می دهد.
  • بروکلی : کلم بروکلی حاوی سولفورفان است که به کاهش درد در مفصل کمک می کند و باعث کاهش علائم آرتریت روماتوئید می شود.
  • سویا : سویا نیز سودمند هست. آنها دارای چربی کم و غنی پروتئین و فیبر هستند و حاوی اسیدهای چرب امگا 3 هستند که به درد مفاصل التهابی کمک می کنند.
  • لوبیا ی قرمز : لوبیای قرمز نیز غنی از فیبر هستند. آنها همچنین دارای پروتئین، اسید فولیک، آهن، منیزیم و پتاسیم هستند که همه آنها باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شود.
شقایق کالیفرنیا
شقایق کالیفرنیا

کاهش دهنده درد های عصبی مانند میگرن و دندان درد عصبی

شقایق کالیفرنیا در درمان درد های عصبی مانند میگرن و دندان درد عصبی مفید است. سایر روش های درمان این درد شامل موارد زیر میشوند:

  • آب نمک : برای بسیاری از افراد، شستشو با آب نمک یک درمان موثر اولیه است. آب نمک یک ضد عفونی کننده طبیعی است و می تواند باعث شل شدن ذرات و بقایای مواد غذایی شود که ممکن است در بین دندان های شما گیر کرده باشد. شستشوی دهان با آب نمک همچنین می تواند به کاهش التهاب و بهبود هر زخم دهانی کمک کند. برای استفاده از این روش، نصف قاشق چایخوری نمک را در یک لیوان آب گرم مخلوط کنید و از آن به عنوان دهانشویه استفاده کنید.
  • چای های کیسه ای نعناع: از چای کیسه ای نعناع می توان برای بی حس شدن درد و تسکین لثه های حساس استفاده کرد. برای این کار، اجازه بدهید یک کیسه ی چای نعناع مصرف شده کمی خنک شود، اما هنوز باید کمی گرم باشد. سپس کیسه را به دندان خود بمالید. همچنین می توانید رویکردها را عوض کرده و از این روش برای خنک کردن منطقه و نه گرم کردن آن استفاده کنید. برای انجام این کار، یک کیسه چای نعناع مصرف شده را برای مدت دو دقیقه در فریزر قرار دهید تا خنک شود و سپس کیسه را به دندان خود بمالید.
  • سیر: هزاران سال است که سیر به دلیل خواص دارویی شناخته شده، مورد استفاده قرار می گیرد. نه تنها می تواند باکتری های مضر را از بین ببرید بلکه باعث از بین رفتن پلاک دندان می شود، اما همچنین می تواند به عنوان یک مسکن درد عمل کند. برای استفاده از این، یک حبه سیر را رنده کنید تا خمیر ایجاد شود و آن را به منطقه آسیب دیده بمالید. ممکن است بخواهید کمی نمک اضافه کنید. متناوباً، می توانید یک حبه سیر تازه را به آرامی بجوید.
  • عصاره وانیل: عصاره وانیل حاوی الکل است که می تواند به بی حس شدن درد کمک کند. ثابت شده خواص آنتی اکسیدانی، آن را به یک درمان کننده موثر نیز تبدیل می کند. برای استفاده از این مقدار کمی عصاره وانیل را روی انگشت یا یک پنبه بمالید. چند بار در روز آن را مستقیماً روی ناحیه آسیب دیده قرار دهید.

مضرات و منع مصرف های شقایق کالیفرنیا

شقایق کالیفرنیا گیاهی سالم و بدون ضرر برای افراد مختلف است؛ اما باید توجه داشته باشید که زیاده روی در مصرف هر گیاه دارویی میتواند عوارضی را به دنبال داشته باشد.
این در حالی است که، با مصرف به اندازه ی این گیاهان، نه تنها عوارضی پیش نخواهد آمد، بلکه برای شما مفید واقع خواهند شد؛ اما چنانچه در مصرف هر نوع گیاه دارویی زیاده روی کنید، امکان دارد تمامی مزایای آن، به معایب تبدیل شود.
بنابراین، مضراتی که در ادامه برای گیاه شقایق کالیفرنیا بیان خواهیم کرد، به دلیل مصرف بیش از اندازه ی این گیاه دارویی، و یا به دلیل حساسیت برخی افراد به گیاه شقایق کالیفرنیا خواهد بود. این عوارض و ممنوعیت ها شامل موارد زیر میشوند:

  • پیش از هر چیز، توصیه می شود از مصرف خودسرانه گیاهان دارویی و همچنین مکمل‌ های گیاهی خوداری کنید.
  • توجه به این نکته حائز اهمیت است که دارو های گیاهی کاملا بی‌ خطر و بدون عوارض نیستند؛ بنابراین نمی‌توان بدون نظر پزشک و در هر شرایطی از آنها استفاده کرد.
  • در صورت بروز هر گونه واکنش آلرژیک، میبایست سریعاً مصرف گیاه دارویی را قطع کنید.
  • عوارض جانبی گیاهان دارویی را جدی گرفته و در صورت بروز آن‌ها، به پزشک مراجعه کنید.
  • در صورت وجود هر گونه بیماری زمینه‌ای نظیر فشار خون یا دیابت و یا مصرف داروهای شیمیایی، با پزشک خود مشورت کنید؛ چرا که همزمانی مصرف برخی دارو های شیمیایی و گیاهان دارویی می تواند عوارضی جدی به دنبال داشته باشد.
  • در رابطه با مصرف شقایق کالیفرنیا در دوران بارداری و شیر دهی اطلاعات کافی در دسترس نیست. به همین دلیل توصیه میشود خانم های باردار و همچنین مادرانی که به نوزاد خود شیر می دهند، از مصرف این گل خودداری کنند.
  • همانطور که اشاره شد، شقایق کالیفرنیا به میزان زیادی سرعت سیستم عصبی را پایین می آورد و این امر به دلیل ایجاد آرامش بخش و خواب آلودگی این گیاه در افراد میباشد. همین مورد سبب نگرانی پزشکان شده و پزشکان توصیه می کنند با توجه به اینکه امکان تاثیر این گیاه بر روی نتایج آزمایش یا داروهای مربوط به جراحی وجود دارد، بیماران از مصرف آن 2 هفته قبل و 2 هفته بعد از جراحی خودداری کنند.

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *