طبع و خواص ارجنگ در طب سنتی
طبع و خواص ارجنگ در طب سنتی

طبع و خواص ارجنگ در طب سنتی+ 6 مورد از عوارض سوءمصرف ارجنگ

تاریخ نگارش

نوامبر 26, 2022

دسته‌بندی

ادویه‌ و گیاهان دارویی

نظرات

{تعداد} پاسخ ها

درخت ارجنگ، با نام علمی Rhamnus purshiana که با اسامی دیگری شامل ارجنگ تلخ و ارجنگ کالیفرنیایی نیز شناخته می شود، درختی از نژاد عنابیان است.

در مورد زیستگاه این درخت، خوب است بدانید که درخت ارجنگ اصالتا متعلق به منطقه شمال غربی اقیانوس آرام در آمریکای شمالی می باشد. علاوه بر آن، خوب است بدانید که پوسته درخت ارجنگ، قسمت مورد استفاده این درخت جهت مصارف دارویی است.

درمورد ویژگی های ظاهری درخت ارجنگ، میتوان گفت درخت ارجنگ، درختی است که در زمستان برگ‌ های آن ریخته و طول آن حداکثر به 7 الی 8 متر می‌ رسد.

پوست درخت ارجنگ به رنگ مغز بادام است که با گلسنگ سفید – خاکستری پوشیده شده‌ است. برگ‌ های بیضی شکل درخت ارجنگ به رنگ سبز تیره، به صورت خوشه در انتهای شاخه‌ ها، می‌ رویند.

در فصل بهار، گل‌ های کوچک متمایل به رنگ سبز، در آذین‌ های چتری، ظاهر شده و پس از گذشت مدتی تبدیل به میوه‌ هایی به اندازه لوبیا می‌ شوند که هنگام رسیدن، رنگ آنها از قرمز به سیاهی تمایل دارد.

طبع میوه ی درخت ارجنگ چیست؟

همانطور که گفته شد، در فصل بهار، گل‌ های کوچک متمایل به رنگ سبز درخت ارجنگ، در آذین‌ های چتری، ظاهر شده و پس از گذشت مدت زمانی این برگ ها تبدیل به میوه‌ هایی به اندازه لوبیا می‌ شوند که هنگام رسیدن، رنگ آنها از قرمز به سیاهی تمایل دارد.

در مورد طبع این میوه ها، میبایست گفته شود که طبع میوه ی درخت ارجنگ سرد است. بنابراین این میوه برای گرم مزاجان مناسب بوده و سرد مزاجان در مصرف آن باید دقت کرده و آن را با مصلحاتش مصرف کنند.

معرفی خواص باور نکردنی ارجنگ که نمی‌ دانید!

در مورد خواص ارجنگ، باید بدانید که پوسته ی درخت ارجنگ، در گذشته توسط بومیان آمریکا به عنوان ملین مورد استفاده قرار می‌ گرفته و امروزه عصاره ی این گیاه، هنوز هم به عنوان یک داروی ملین به کار می‌ رود.

البته اطباء طب سنتی پوست خشک درخت ارجنگ را بیشتر توصیه میکنند؛ چرا که معتقدند، استفاده مستقیم از پوست خشک درخت، ماهیچه‌ های روده را تقویت می‌ کند.

علاوه بر آن، عصاره گیاه ارجنگ نیز به شکل تنتور در داروخانه‌ ها یافت می‌ شود و میزان مصرف آن یک میلی‌ لیتر در روز است. در ادامه، خواص ارجنگ را به شما معرفی خواهیم کرد. این خواص شامل موارد زیر میشوند:

تقویت ماهیچه های معده با ارجنگ

چنانچه معده ضعیفی دارید و با مصرف غذاهای سنگین دچار مشکلاتی در وضعیت سلامت خود میشوید، میتوانید از ارجنگ استفاده کرده تا ماهیچه های معده خود را تقویت کنید و دیگر به این مشکلات و سنگینی معده دچار نشوید.

علاوه بر ارجنگ، میتوانید با مصرف موارد زیر نیز به تقویت ماهیچه های معده ی خود کمک کنید:

  • به جز ارجنگ، جهت تقویت ماهیچه های معده، و درمان سوء هاضمه، توصیه می‌شود که از جوشانده‌ های گیاهی نظیر رازیانه استفاده کنید.
  • علاوه بر ارجنگ، جعفری نیز از جمله موادی است که سبب تقویت ماهیچه های معده شده و به هضم غذا کمک میکند.
  • فلفل سیاه نیز با تحریک ترشح اسید معده به هضم غذا و رفع سوء هاضمه کمک خواهد کرد.
  • به جای ارجنگ، میتوانید با استفاده از زردچوبه در غذا به درمان درد های معده خود، و رفع نفخ آن، اقدام کنید. به طور کلی مصرف برخی ادویه‌ ها نظیر زیره سیاه، گلپر، میخک، هل و آویشن نیز جهت رفع نفخ و سوء تغذیه مفید واقع میشوند.
  • خوردن بادرنجبویه به همراه نعناع نیز از جمله مواردی است که میتواند به تقویت ماهیچه های معده شما کمک کند.
  • مصرف زنجبیل، برگ بو و هل نیز برای درمان سوءهاضمه موثر هستند؛ چرا که از سوزش معده و درد های ناشی از عدم هضم غذا جلوگیری میکنند.
  • مصرف هویج و نعناع و عرق‌ هایی نظیر زیره و پونه نیز مفید است. همچنین مصرف دارچین ضد استرس بوده و به هضم غذا کمک میکند.
  • افرادی که دچار سوء هاضمه و درد معده می‌شوند بهتر است مصرف قهوه، گوشت قرمز، غذاهای سرخ‌ شده و نوشابه‌ های گازدار را کمتر کنند. قهوه، چای و نوشیدنی‌ های گازدار اسید معده را افزایش می‌ دهند و سبب بازگشت اسید از معده به مری خواهند شد.
  • افزاد دچار سوء هاضمه و درد معده بهتر است به‌ جای خوردن گوشت قرمز، مصرف مرغ و ماهی را در برنامه غذایی خود جای داده و توجه داشته باشند خوردن فیبر، نفخ و دردهای معده را کاهش می دهد.
  • مصرف نعناع و زنجبیل به تسکین درد معده کمک می‌کند.
  • جویدن دانه رازیانه نیز مفید است.
خواص ارجنگ
خواص ارجنگ

درمان یبوست با پوست خشک درخت ارجنگ

یبوست‌ یکی از عارضه های ناخوشایندی است که ممکن است افراد مختلفی به آن دچار شوند. چنانچه مستعد ابتلا به یبوست هستید، میتوانید از پوست خشک درخت ارجنگ، که به صورت یک ملین عمل میکند، استفاده کنید.

علاوه بر استفاده از ارجنگ، میتوانید با مصرف موارد زیر نیز به درمان یبوست خود کمک شایانی کنید:

  • روغن زیتون: روغن گیاهی زیتون برای بهبود عملکرد سیستم گوارشی و دفع مدفوع مفید است. برای رفع سریع یبوست، شما میتوانید صبح ها پس از بیدار شدن، 1 قاشق ناشتا، روغن زیتون بخورید. استفاده از این روغن، هنگام طبخ غذا نیز جهت رفع یبوست و سایر بیماری ها بسیار مفید است.
  • پاپایا: میوه پاپایا به علت داشتن مواد ضد التهابی و آنتی اکسیدان ها، جهت رفع مشکلات گوارشی مفید است. خوردن این میوه روزانه 3 عدد، برای رفع یبوست مفید است.
  • لیمو: لیمو حاوی اسید سیتریک است. لیمو همچنین جهت تحریک سیستم گوارش، رفع یبوست مزمن و نیز مواد هضم نشده، مفید است.
  • انجیر: انجیر یک ملین طبیعی مفید است. انجیر حاوی فیبر بوده و جهت رفع یبوست مفید واقع میشود.
  • کنجد: دانه ی کنجد ، محتویات روده را نرم می کند. با مصرف کنجد دفع مدفوع راحت شده و یبوست درمان خواهد شد.
  • آلو: مصرف آلو یا آب آلو از روش های قدیمی درمانی یبوست است. آلو به دلیل فیبری که دارد، ملین است. به علاوه، سوربیتول موجود در آلو مدفوع را نرم نگه می دارد.
  • اسفناج: مصرف اسفناج برای پاکسازی، بازسازی و ترمیم مجاری گوارشی مفید است. مصرف اسفناج خام یا پخته، یبوست شدید را سریع رفع می کند.
  • روغن ماهی: روغن ماهی جهت تحریک روده مفید است. روغن ماهی دارای اسید های چرب امگا 3 است. اسید های چرب امگا 3 جهت گردش خون و عملکرد سیستم گوارشی مؤثر هستند.
  • سیب: مصرف سیب همراه با پوست، مدفوع را نرم و دفع را راحت می کند.

درمان ورم مخاط روده بزرگ با ارجنگ

بیماری التهابی روده یا التهاب مزمن دستگاه گوارش یکی از بیماری‌ هایی است که متخصصان گوارش میتوانند آن را درمان کنند.

التهاب روده ای (IBD: Inflammatory Bowel Disease) یک بیماری است که در آن به دلایل مختلفی، روده‌ ها دچار التهاب می‌ شوند. این بیماری گاهی با گذشت زمان شدید شده و یا بهبود می‌ یابد. گاهی هم این بیماری مدتی آرام شده و پس از مدتی دوباره اوج خواهد گرفت.

پوست خشک درخت ارجنگ یکی از مواردی است که میتواند در درمان این بیماری به شما کمک کند. البته پیش از بکارگیری این روش، میبایست با پزشک متخصص مشورت کنید.

بهبود دل پیچه با پوست خشک درخت ارجنگ

دل پیچه وضعیت آزار دهنده‌ ای است که همه ما در طول زندگی آن را تجربه خواهیم کرد. اغلب به درد های مرتبط با شکم دل‌ پیچه می‌ گوییم.

پوست خشک درخت ارجنگ یکی از مواردی است که میتواند در درمان دل پیچه به شما کمک کند. البته پیش از بکارگیری این روش، میبایست با پزشک متخصص مشورت کنید.

رفع زردی با پوست خشک درخت ارجنگ

یرقان یا زردی اصطلاحی است که برای توصیف رنگ مایل به زرد پوست و سفیدی چشم به کار می رود. جالب است بدانید رنگ پوست و سفیدی چشم بسته به میزان بیلی روبین، متفاوت خواهد بود.

بیلی روبین ماده ای است که در خون یافت می شود و سطح متوسط آن منجر به رنگ زرد منجر خواهد شد. این در حالی است که سطح بسیار بالای آن، به صورت قهوه ای ظاهر می شود.

پوست خشک درخت ارجنگ یکی از مواردی است که میتواند در درمان این بیماری به شما کمک کند. البته پیش از بکارگیری این روش، میبایست با پزشک متخصص مشورت کنید.

درمان هموروئید با ارجنگ

هموروئید (Hemorrhoid) ورید های متورم در بخش های تحتانی رکتوم و مقعد است. گاهی اوقات دیواره این عروق متورم و کشیده، آنقدر نازک می شود که ورید بیرون زده و تحریک می شود؛ بخصوص زمانی که مدفوع ورید را تحریک کرده و موجب خراش و تحریک دیواره ورید می شود.

پوست خشک درخت ارجنگ یکی از مواردی است که میتواند در درمان هموروئید به شما کمک کند. البته پیش از بکارگیری این روش، میبایست با پزشک متخصص مشورت کنید.

مضرات و منع مصرف های ارجنگ

گیاه ارجنگ، مانند سایر گیاهان دارویی، در کنار خواص بی شماری که دارد، دارای عوارض و منع مصرف هایی برای برخی افراد است که میتوانند به دلیل مصرف بیش از اندازه ی این گیاه و میوه ی آن نیز بروز کنند. عوارض و مضرات گیاه ارجنگ، و همچنین میوه ی درخت ارجنگ، شامل موارد زیر میشوند:

  • ایجاد درد در ناحیه ی شکم
  • این گیاه به طور بالقوه سرطان زا میباشد.
  • ممکن است با گلیکوزید های قلبی و داروهای ضد آریتمی تداخل ایجاد کرده و این بیماری ها را حاد تر کند.
  • ارجنگ به عنوان یک ملین بیش از حد قوی است؛ بنابراین میتواند منجر به مشکلات شکمی و گوارشی شود.
  • خانم های باردار با ممنوعیت مصرف گیاه ارجنگ مواجه هستند.
  • استفاده مداوم از گیاه ارجنگ سبب اسهال میشود.

مصلحات ارجنگ چه چیزهایی هستند؟

از آنجایی که سرد بودن طبع گیاه ارجنگ سبب بروز مشکلاتی نظیر اسهال و سردرد میشود، توصیه میشود با مصرف عرق آویشن و یا عرق اسطوخودوس که مصلحات این گیاه میباشند، از بروز این عوارض جلوگیری کرده و بدین صورت طبع گیاه ارجنگ را اصلاح نمایید.

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *