طبع و خواص گیاه بز شاخدار در طب سنتی ایرانی و اسلامی
طبع و خواص گیاه بز شاخدار در طب سنتی ایرانی و اسلامی

طبع و خواص اپیمدیوم یا بز شاخدار در طب سنتی ایرانی و اسلامی

تاریخ نگارش

آوریل 7, 2023

دسته‌بندی

ادویه‌ و گیاهان دارویی

نظرات

{تعداد} پاسخ ها

گیاه بز شاخدار با نام علمی (Epimedium) یکی از باستانی ترین گیاهان طبی میباشد.

این گیاه گلدار، بومی کشور چین است اما می توان آن را به صورت پراکنده در دیگر قسمت های آسیا نیز پیدا کرد.

گیاه بز شاخدار، یا همان اپیمدیوم، از دیرباز در طب سنتی چینی با عنوان (یین یانگ هو) جهت درمان و حتی پیشگیری از مشکلات مختلف مورد استفاده قرار گرفته و امروزه نیز کاربرد خود را حفظ نموده است.

در این مطلب از طب شناس قصد داریم پس از معرفی طبع گیاه اپیمدیوم، به بررسی خواص فوق العاده این گیاه پرداخته و پس از آن نیز با بیان مضرات و منع مصرف های آن مطلب را ادامه داده و در پایان نیز مصلحات اپیمدیوم، یا همان بز شاخدار، را بازگو خواهیم کرد.

طبع گیاه بز شاخدار، یا همان اپیمدیوم، چیست؟

چنانچه برای شما سوالاتی از قبیل: طبع گیاه اپیمدیوم چیست؟ و یا طبع گیاه بز شاخدار سرد است یا گرم؟ و همچنین، طبع گیاه اپیمدیوم تر است یا خشک؟ پیش آمده، میبایست بدانید که اطباء طب سنتی معتقدند طبع گیاه اپیمدیوم (بز شاخدار) سرد و خشک است.

خواص بز شاخدار
خواص بز شاخدار

خواص باورنکردنی گیاه اپیمدیوم (بز شاخدار)

گیاه اپیمدیوم یکی از گیاهان دارویی بسیار مفید است که میتواند در درمان بیماری های مرتبط با کلیه ها و همچنین کمک به سلامت استخوان ها بسیار موثر واقع شود.

از دیگر خواص گیاه بز شاخدار، تضمین سلامت جنسی است. در این بخش از طب شناس، به معرفی و بررسی خواص بیان شده خواهیم پرداخت. این خواص به طور کلی شامل موارد زیر میشوند:

محرک میل جنسی

گیاه اپیمدیوم از اون جهت که گردش خون رو در بدن افزایش می ده و کارایی هورمون تستوسترون رو در بدن بهبود می بخشه، بهترین گیاه در جهت تحریک میل جنسی بوده و سبب افزایش میزان اسپرم در مردان و همینطور افزایش انگیزه جنسی در زنان می شه و از همه مهم تر که این گیاه در مقایسه با سایر گیاهان در درمان اختلال نعوظ دارای عوارض جانبی کمتری بوده و اعتماد بیشتری می شه بهش کرد.

سایر:

  • معجون که حاوی شیر، بستنی، ژله، انواع مغزها و موز میباشد.
  • جگر که به تعداد اسپرم ها می افزاید.
  • بستنی وانیلی و کاکائویی ضد افسردگی و باعث تحریک پذیری است.
  • انواع کباب با گوشت قرمز گوساله که حاوی آهن است و نورآدرنالین و دوپامین را افزایش میدهد. این دو ماده شیمیایی میتوانند پیام های تحریک کننده را بهتر به مغز ارسال کنند.
  • بلوبری باعث استقامت ماهیچه ها و در نتیجه نعوظ میشود.
  • غذاهای حاوی لوبیا. لوبیا دارای ویتامین ب1 میباشد این ریز مغذی باعث سرعت بخشیدن به ارسال پیام های جنسی از مغز به ارگانیسم تناسلی میشود.
  • جگر تستوسترون را در مردان افزایش میدهد.
  • شیرموز: شیر آن دارای کلسیم بوده و باعث افزایش خون میشود و موز دارای منیزیم فراوان است.

جوان کننده پوست

این گیاه که به نام علف هرز بز شاخی هم شناخته می شود، به قدری سرشار از آنتی اکسیدانه که می تونه با رادیکال های آزاد مقابله کرده و بدن رو در برابر آسیب دیدگی محافظت کنه.

سایر:

  • کلم پیچ: کلم پیچ سرشار از آنتی‌اکسیدان و ویتامین‌های مفید در مقابله با سرطان است. همچنین منبع خوبی از بتاکاروتن و بهترین ترکیب لوتئین و زئاگزانتین است.
  • اسفناج: اسفناج مملو از کاروتنوئیدها است؛ آنتی‌اکسیدان‌هایی که باعث سلامت چشم می‌شوند و به جلوگیری از دژنراسیون ماکولا که دلیل اصلی نابینایی در افراد مسن است کمک می‌کنند.
  • جوانه بروکسل: جوانه بروکسل دارای مقدار زیادی سولفورافان و همچنین ترکیباتی به نام ایزوتیوسیانات است. این دو دارای اثرات محافظتی خوب در برابر سرطان هستند.
  • جوانه گیاه آلفافا (یونجه): این سبزی کوچک غنی از بتاکاروتن است، آنتی‌اکسیدانی که از سرطان ریه محافظت می‌کند و به سلامت پوست، مو، ناخن، لثه، غدد، استخوان‌ها و دندان‌ها کمک می‌کند. به‌علاوه، جوانه یونجه منبع خوبی از ویتامین E است، این ویتامین قادر است از حملات قلبی و ضربه‌مغزی جلوگیری کرده و خطر مرگ ناشی از سرطان مثانه را کاهش دهد.
  • گل‌کلم بروکلی: کلم بروکلی سرشار از آنتی‌اکسیدان‌های ضد سرطان است.
  • فلفل دلمه‌ای قرمز: یک فلفل متوسط ویتامین C زیادی دارد و از آترواسکلروز یا تصلب شرایین که می‌تواند منجر به بیماری قلبی شود، جلوگیری می‌کند.
  • پیاز: با خوردن خام آن از آنتی‌اکسیدان‌های ضد سرطان سبزیجات بیشترین بهره را خواهید برد. پختن پیاز در حرارت زیاد به‌طور قابل‌توجهی از مزایای فتوشيميايي محافظت‌کننده در برابر سرطان ریه و پروستات می‌کاهد.
  • ذرت: هرچه ذرت مدت بیشتری پخته شود، سطح آنتی‌اکسیدان‌هایی مانند لوتئین که با نابینایی در بزرگ‌سالان مقابله می‌کند، بالاتر است.
  • بادمجان: انواع بادمجان سرشار از اسید کلروژنیک تلخ است که از تجمع پلاک‌های تهدیدکننده قلب در دیواره شریان محافظت می‌ کند.
  • چغندر: چغندر سرشار از کلسیم، آهن، پتاسیم و پروتئین است.

متوازن کننده هورمون ها

می دونیم که خانم ها خصوصا در دوره یائسگی دچار یک سری تغییرات هورمونی می شن که به دنبال اون مشکلات عدیده ای براشون بوجود می یاد. پس این گیاه می تونه به منظور متوازن کردن هورمون ها و جلوگیری از نوسانات هورمونی مورد مصرف قرار بگیره.

سایر:

شکلات تلخ را به منظور افزایش ترشح اندورفین مصرف کنید.

طبق مطالعات انجام شده، مادران بارداری که در این دوران، روزانه از شکلات استفاده می‌کنند؛ نوزادانشان فعال‌تر و خندان‌تر هستند. جالب است بدانید حتی نوزاد مادران پراسترسی که در طی بارداری شکلات می خوردند. در مقایسه با نوزاد مادران پراسترسی که در طی بارداری از خوردن شکلات امتناع می‌کردند؛ ترس کمتری نسبت به محیط جدید، از خود نشان می‌دهند. شکلات تلخ، ترشح اندورفین را در بدن افزایش خواهند داد. همچنین تریپتوفان موجود در آن، از عناصر اساسی سرتونین است. این ماده محرک، مواد شیمیایی مغز را که احساساتی از جمله هیجان، شیفتگی و عشق را برعهده دارد، افزایش می‌دهد.روزانه 3 سانتی‌متر شکلات تلخ میل کنید. سعی داشته باشید شکلات‌های ارگانیکی را انتخاب کنید که حداقل 70 درصد آن کاکائو باشد.

روغن زیتون یکی از خوراکی های تنظیم هورمون زنانه به حساب می‌آید.

با اضافه کردن روغن زیتون به رژیم غذایی روزانه خود، چربی های تک اسیدی اشباع شده این روغن را جذب کنید. چرا که روغن زیتون، موجب ترشح هورمون ضد اشتها به نام لپتین می‌گردد. در واقع این روغن، حساسیت نسبت به انسولین را بالا می‌برد.

چای سبز بنوشید تا ترشح کورتیوزل را کاهش دهید.

طبق تحقیقات به دست آمده، عصاره‌ی چای سبز تا حد زیادی متابولیسم بدن را افزایش می‌دهد و موجب چربی سوز بیشتر خواهد شد. در عین حال، کافئین موجود در آن، سطح انرژی بدن را افزایش می‌دهد. همچنین مصرف این چای، حس آرامش را در شما ایجاد می‌کند. چرا که چای سبز سرشار از تیانین است که موجب کاهش ترشح هورمون کورتیزول در بدن می‌شود. به علاوه مصرف آن، از تجمع چربی در ناحیه شکم جلوگیری خواهد کرد.پیشنهاد می‌شود، روزانه 4 فنجان از این نوشیدنی مفید بنوشید.

آووکادو یکی از خوراکی های تنظیم هورمون زنانه محسوب می‌شود.

آووکادو سرشار از بتاسیتوسترول است که به طرز چشمگیری میزان کلسترول خون را کاهش می‌دهد. ترکیبات موجود در آووکادو در تنظیم هورمون استرس، یعنی کورتیزول بسیار تاثیرگذار خواهد بود. همچنین در کاهش ذخیره‌ی هورمونی که، توسط غده‌ی آدرنالین ترشح می‌شود نیز موثر است. به علاوه با کاهش التهابات ناشی از استرس، همچون تمرینات شدید ورزشی عمل خواهد کرد.می‌توانید در هر وعده یک چهارم، یک آووکادوی معمولی را میل کنید.

آب بنوشید تا سطح انرژی بدن را بالا ببرید.

همه‌ی ما از تاثیرات مثبت مصرف آب آگاه هستیم. در حقیقت، آب رسانی به بدن، ترشح هورمون اشتها را در فرد تحریک می‌کند. نوشیدن ‏آب کافی، از کوفتگی و سفتی عضلانی، ‎‎‎سردردهای شدید‎‎ و افزایش وزن‎‎ جلوگیری خواهد کرد. و همچنین به ‏کارایی بهتر ورزشی و بازیابی سریع انرژی پس از ورزش، کمک می‌کند‎.به طور کلی، نوشیدن 8 فنجان آب در روز ضروری است. اما اگر ورزش می کنید یا زمان ‏طولانی را در معرض نور خورشید قرار می‌گیرید، باید آب بیشتری بنوشید‎

آجیل یکی از خوراکی های تنظیم هورمون زنانه محسوب می‌شود.

آجیل‌ها هم درست مانند آووکادو، منبعی فوق العاده از بتاسیتوسترول گیاهی هستند. به خصوص بادام، سرشار از فیبر، پروتئین، استرول گیاهی و چندین ماده ی مغذی دیگر است که به سلامت قلب کمک خواهد کرد. همچنین بادام موجب به تعویق افتادن جذب کربوهیدرات‌ها در بدن می گردد؛ که این مسئله در کنترل دیابت موثر است. در کنار بادام، گردو هم منبع غنی از ملاتونین است؛ که وظیفه ترشح هورمون تنظیم خواب را برعهده دارد.5 روز هفته را یک مشت آجیل بخورید. تا نیاز چربی مورد نیاز بدن را برای تحریک و ترشح لپتین، که در کنترل اشتها موثر است را تامین کنید.

مبارزه کننده با پوکی استخوان

همونطور که گفتیم در زنان به دنبال یائسگی مشکلاتی از قبیل پوکی استخوان و یا گرگرفتگی پدیدار می شه و البته در مردان هم به دنبال افزایش سن تراکم استخوانی کاهش پیدا می کنه، و در نهایت پوکی استخوان بوجود می یاد که این گیاه می تونه از استخوان ها محافظت کنه.

مضرات و منع مصرف های گیاه اپیمدیوم (بز شاخدار)

گیاه اپیمدیوم، مانند سایر گیاهان دارویی، در کنار خواص بی شماری که دارد، دارای عوارض و منع مصرف هایی برای برخی افراد است که میتوانند به دلیل مصرف بیش از اندازه ی این گیاه نیز بروز کنند. عوارض و مضرات گیاه اپیمدیوم، همان بز شاخدار، شامل موارد زیر میشوند:

  • خشکی دهان
  • ضربان نامنظم قلب
  • کاهش فشار خون
  • خون دماغ
  • تغییر خلق و خو

مبتلایان به مشکلات قلبی، پیش از مصرف گیاه اپیمدیوم با پزشک خود مشورت کنند.

اشخاصی که به اختلال دو قطبی دچار هستند، میبایست پیش از مصرف گیاه بز شاخدار با پزشک خود مشاوره داشته باشند.

همچنین، چنانچه مشکلات تیروئید دارید نیز میبایست قبل از استفاده از گیاه اپیمدیوم، با پزشک خود مشورت کنید.

مصلحات گیاه بز شاخدار (اپیمدیوم)

جهت جلوگیری از سردی گیاه اپیمدیوم، و اصلاح مزاج آن، میتوانید از دمنوش دارچین که دارای طبعی گرم بوده، و مصلح این گیاه محسوب میشود، بهره گیری کنید.

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *