طبع و خواص هاماملیس انجیلی در طب سنتی ایرانی و اسلامی
طبع و خواص هاماملیس انجیلی در طب سنتی ایرانی و اسلامی

طبع و خواص هاماملیس انجیلی در طب سنتی ایرانی و اسلامی

تاریخ نگارش

دسامبر 17, 2022

دسته‌بندی

ادویه‌ و گیاهان دارویی

نظرات

{تعداد} پاسخ ها

هاماملیس انجیلی (Hamamelis virginiana) درختچه ای است که در زبان فارسی به آن فندق جادویی و یا فندق افسونگر می گویند.

هاماملیس، درختچه ای به ارتفاع 2 تا 3 متر و بعضا 5 تا 7 متر است که مخصوص جنگل ها است. این درختچه، شاخه های متعدد و انحنا پذیر و برگ های ساده، خشن و منفرد، به رنگ سبز یا سبز مایل به قهوه ای و حتی مایل به زرد دارد.

راه شناسایی برگ هاماملیس انجیلی از دیگر برگ های مشابه مانند برگ فندق، ظاهر آن از جمله اندازه و عرض، کناره دندانه ای موجدار و فرم رگبرگ های آن است.

هاماملیس انجیلی دارای کاربرد های دارویی و درمانی فراوانی است که قصد داریم در این مطلب از طب شناس به آنها بپردازیم.

در این مطلب، ابتدا طبع هاماملیس انجیلی را بیان کرده و پس از آن، به بررسی خواص فوق العاده ی هاماملیس انجیلی خواهیم پرداخت. در آخر نیز مضرات و منع مصرف های هاماملیس انجیلی را بیان خواهیم کرد.

طبع هامالیس انجیلی

در مورد طبع هاماملیس انجیلی سوالاتی نظیر طبع هاماملیس انجیلی چیست؟ و یا، طبع هاماملیس انجیلی گرم است یا سرد؟ و حتی، طبع هاماملیس انجیلی تر است یا خشک؟ مطرح میشود؛ در پاسخ به این سوالات میبایست بدانید که طبع هاماملیس انجیلی سرد و تر است.

خواص بی نظیر هامالیس انجیلی که باید بدانید!

همانطور که گفته شد، هاماملیس انجیلی درختچه ای است که دارای خواص و فواید فراوانی است. در این بخش از طب شناس، قصد داریم به بررسی این خواص بپردازیم. خواص هاماملیس انجیلی به طور کلی شامل موارد زیر میشوند:

  • هاماملیس انجیلی به عنوان بهبود دهنده ی زخم ها مورد استفاده قرار می گیرد.
  • هاماملیس انجیلی در درمان التهاب های چشمی موثر است.
  • همچنین، هاماملیس انجیلی خاصیت ضد عفونی کنندگی دارد.
  • از هاماملیس انجیلی در درمان التهاب های پوستی و مخاطی بهره گیری می شود و نیز جهت از بین بردن جوش صورت بسیار موثر عمل می کند.
  • برای ترک های عفونی پوست، به ویژه کف پا، استفاده از هاماملیس انجیلی بسیار موثر است.
  • هاماملیس انجیلی ضد هموروئید و همچنین ضد بواسیر است.
  • هاماملیس انجیلی یک بندآورنده ی خون (ضد خونریزی) است.
  • از هاماملیس انجیلی، به صورت ضماد، جهت کاهش درد دندان استفاده می شود.
  • هاماملیس انجیلی قادر است اسهال را بر طرف کند.
  • از پوست و برگ درختچه ی هاماملیس انجیلی، به صورت همزمان، برای درمان گزیدگی حشرات استفاده می شود
خواص هاماملیس انجیلی
خواص هاماملیس انجیلی

جوان سازی پوست صورت

فندق جادوگر حاوی مقادیر بالای آنتی اکسیدان هاست که پوست را در برابر اشعه ماورا بنفش نور خورشید محافظت کرده و با کاهش چین و چروک به جوان سازی پوست صورت کمک می کند.

پاک کننده طبیعی آرایش

برای پاک کردن آرایش از روی پوست صورت به شما پیشنهاد می کنیم که از عصاره یا روغن فندق افسونگر استفاده کنید. فندق افسونگر به پاک سازی بهتر پوست کمک می کند، منافذ پوست را کاهش داده و باعث درخشان تر شدن پوست صورت می شود.

لایه بردار طبیعی پوست

فندق افسونگر یکی از بهترین لایه بردار های طبیعی پوست است که به تمیز شدن پوست از آلودگی ها و چربی ها کمک کرده و به دلیل خواص ضد میکروبی که دارد، باکتری های سطح پوست را از بین می برد.ماسک لایه بردار طبیعی با فندق افسونگردر یک بطری 50 گرم عصاره یا روغن فندق افسونگر را با 1/2 قاشق چای خوری پودر ویتامین C، حدود 6 قطره روغن درخت چای و 6 قطره روغن اسطوخودوس ترکیب کنید.یک بار در هفته مقداری از این ترکیب را بر روی پوست صورت بمالید و بگذارید 10 تا 15 دقیقه بماند سپس با آب ولرم خوب بشویید.

درمان خارش و التهاب پوست پس از اصلاح

فندق جادوگر به دلیل ترکیبات ضد التهابی که دارد، یکی از بهترین روش ها برای درمان التهاب، خارش و دون دون شدن پوست پس از اصلاح صورت می باشد.ماسک پس از اصلاح5 قاشق غذا خوری روغن فندق افسونگر را با 2 قاشق غذا خوری ژل آلوئه ورا، 2 قاشق غذا خوری گلیسیرین و 1 قاشق غذا خوری روغن آرگان با هم ترکیب کنید و پس از هر اصلاح بر روی پوست صورت بمالید.

درمان التهاب پوست بعد از اپیلاسیون

فندق افسونگر خواص ضد التهابی قوی دارد که می تواند به کاهش التهاب، قرمزی و جوش زدن پس از اپیلاسیون کمک کند. متخصصان زیبایی معتقدند که از فندق افسونگر حتی برای مناطق حساس از جمله زیر بغل و بیکینی یا اندام تناسلی هم می تواند استفاده کرد.بعد از هر بار اپیلاسیون، چای فندق افسونگر سرد شده را به یک پد پنبه ای بر روی پوست بمالید.

درمان ترک های پوست بارداری

اگر در دوران بارداری دچار ترک های پوستی شده اید اصلا نگران نباشید، فندق افسونگر حاوی مقادیر بالای آنتی اکسیدان است که به سفت شدن پوست کمک کرده و ترک های پوست دوران بارداری را درمان می کند.گفته می شود که فندق افسونگر به رفع تیرگی های ناشی از ترک های پوست دوران بارداری هم کمک می کند.هر روز مقداری دمنوش سرد شده فندق افسونگر را به آرامی با یک پد پنبه ای بر روی شکم و سینه ها بمالید تا ترک ها درمان شوند.

درمان اگزما و پسوریازیس

اگزما و پسوریازیس از بیماری های التهابی پوستی هستند، تحقیقات نشان می دهد که فندق افسونگر به دلیل مقادیر بالای ترکیبات ضد التهابی که دارد به درمان این بیماری ها کمک می کند.

درمان شوره سر

فندق افسونگر خواص ضد التهابی دارد که به درمان خارش پوست سر کمک کرده و شوره سر را درمان می کند.ماسک مو فندق افسونگریک فنجان دمنوش فندق افسونگر سرد شده را قبل از حمام بر روی مو ها بریزید و خوب ماساژ دهید، بگذارید 30 دقیقه بماند و سپس با آب و شامپو بشویید.

دهان و دندان

فندق افسونگر دارای خواص ضد التهابی و ضد عفونی کننده است که به از بین رفتن میکروب های بیماری زای موجود در دهان کمک کرده و علاوه بر رفع بوی بد دهان باعث درمان زخم های لثه ها، لب ها و دهان هم می شود.توصیه می شود که بعد از مسواک زدن، مقداری دمنوش فندق افسونگر را در دهان غرغره کنید و سپس بیرون بریزید.

درمان گلو درد

فندق افسونگر دارای خواص ضد میکروبی و ضد التهابی قوی است که گلودرد و لارنژیت را سریع درمان می کند.هر روی یک فنجان دمنوش فندق افسونگر را با یک قطره روغن گل میخک ترکیب کنید و بنوشید تا گلودرد شما درمان شود.

درمان هموروئید یا بواسیر با هاماملیس انجیلی

فندق افسونگر به کاهش التهاب رگ های خونی موجود در انتهای روده کمک می کند، خارش و سوزش ناشی از بواسیر را کاهش می دهد، برای درمان خونریزی ناشی از هموروئید مفید می باشد.پماد یا عصاره فندق افسونگر را در یخچال بگذارید تا سرد شود، روزی 3 بار یک پد پنبه ای را به آن آغشته کنید و بر روی مقعد نگه دارید.

درمان طبیعی واریس

فندق افسونگر خواص ضد التهابی و ضد درد طبیعی دارد که به درمان رگ های واریسی پا کمک کرده و درد آن ها را کاهش می دهد.مقداری روغن فندق افسونگر را بر روی ساق پا و کف پا بمالید و خوب ماساژ دهید. حالا دراز بکشید و پا ها را بالاتر از سطح بدن قرار دهید. (می توانید پا ها را به دیوار تکیه دهید)

درمان آبله مرغان

خواص ضد التهابی و ضد خارش طبیعی فندق افسونگر باعث می شود که به درمان سریع تر آبله مرغان و رفع خارش آن کمک کند.در یک بطری بزرگ مقدار های مساوی آب و دمنوش فندق افسونگر را با هم ترکیب کنید و بر روی جوش های آبله مرغان اسپری کنید تا خارش آن ها کاهش یابد.

سرطان

محققان دانشگاه بارسلونا مطالعه ای را انجام داده اند که نشان می دهد عصاره ی فندق افسونگر به دلیل مقادیر بالای آنتی اکسیدان هایی که دارد تکثیر سلول های سرطانی را کاهش داده و باعث افزایش باعث مرگ سلول های سرطانی می شود.

آلرژی و حساسیت

فندق جادوگر دارای خواص ضد التهابی است که واکنش های آلرژیک و حساسیت های پوستی را کاهش داده و به درمان خارش، بثورات پوستی و التهاب ناشی از آن کمک می کند.مقداری عصاره فندق جادوگر را با یک پد پنبه ای بر روی پوست بمالید و بگذارید 10 تا 15 دقیقه بماند تا خشک شود.

بهبود خلق و خو

گفته می شود که بوییدن روغن فندق افسونگر به دلیل خواص آرام بخش طبیعی که دارد به آرامش افراد کمک کرده و با کاهش استرس و اضطراب باعث ببهود خلق و خو می شود.

مضرات و منع مصرف هامالیس انجیلی

هاماملیس انجیلی گیاه پر خاصیت و پرفایده ای است؛ اما همانند هر ماده ی خوراکی دیگری، دارای مضرات و منع مصرف هایی برای برخی افراد است. این مضرات شامل موارد زیر میشوند:

  • مصرف بیش از حد هاماملیس انجیلی قابض (یبوست آور) است و همچنین می تواند ایجاد تهوع و استفراغ کند.
  • خانم های باردار و شیرده: با اینکه تا به امروز مطالعات دقیقی از اثر هاماملیس انجیلی بر روی زنان باردار و شیرده منتشر نشده است، و به دلیل همین اطلاعات ناکافی، توصیه می شود که زنان باردار و شیرده از مصرف آن اجتناب کنند.
  • نوزادان و کودکان: هنوز اطلاعات دقیقی از تاثیر هاماملیس انجیلی بر روی نوزادان و کودکان منتشر نشده و به همین دلیل، متخصصان توصیه می کنند از استفاده ی خوراکی و موضعی هاماملیس انجیلی برای نوزادان و کودکان اجتناب شود.
  • معده درد: زیاده روی در مصرف خوراکی هاماملیس انجیلی سبب معده درد می شود.
  • آسیب کبد و کلیه: زیاده روی در مصرف خوراکی (چای یا دمنوش) هاماملیس انجیلی می تواند سبب آسیب های شدید کبد و کلیه شود.

مصلحات هاماملیس انجیلی چیست؟

از آنجایی که طبع و مزاج هاماملیس انجیلی سرد و تر است، توصیه میشود جهت جلوگیری از ابتلا به سردی آن و همچنین عوارض ناشی از سردی، که شامل سردرد و بی حالی میشود، از مصلحات هاماملیس انجیلی که شامل عرق خارخاسک، عرق رازیانه و عرق بابونه میشود، بهره گیری کرده و طبع آن را اصلاح کنید.

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *