طبع و خواص آبگوشت بادمجان و کشک
طبع و خواص آبگوشت بادمجان و کشک

طبع و خواص آبگوشت بادمجان و کشک در طب سنتی+ عوارض و مصلحات

تاریخ نگارش

فوریه 18, 2023

دسته‌بندی

خورشت

نظرات

{تعداد} پاسخ ها

آبگوشت بادمجان و کشک یکی از آبگوشت های سنتی ایرانی می باشد که در استان همدان تهیه می شود و یک غذای محبوب برای کسانی است که طعم و مزه بادمجان را دوست دارند.

همانطور که می دانید آبگوشت از غذاهای اصیل ایرانی می باشد که خوردن آن بسیار مقوی است. جالب است بدانید که انواع مختلفی از آبگوشت از زمان صفوی در ایران تهیه می شده و منشا این غذا شیوه کوچ نشینی و زندگی نیاکان بر پایه فرهنگ دامپروی بوده است.

گوشت آبگوشتی، بادمجان، عدس، کشک، نعنا داغ، پیاز و ادویه های گوناگون مواد تشکیل دهنده ی آبگوشت بادمجان و کشک میباشند. با توجه به مواد اولیه ی مقوی موجود در آبگوشت بادمجان و کشک، این غذا دارای خواص فراوانی است.

همانطور که گفته شد، آبگوشت بادمجان و کشک دارای خواص فراوانی است. در این مطلب از طب شناس قصد داریم در ابتدا طبع آبگوشت بادمجان و کشک را بیان کرده و سپس به بررسی خواص فوق العاده ی این غذا بپردازیم.

پس از معرفی طبع و خواص آبگوشت بادمجان و کشک، مضرات و منع مصرف های این غذا را معرفی کرده و در آخر نیز مصلحات آن را جهت اصلاح طبع و مزاج آن به شما ارائه خواهیم داد.

طبع آبگوشت بادمجان و کشک

در پاسخ به سوالاتی نظیر طبع آبگوشت بادمجان و کشک چیست؟ و یا طبع آبگوشت بادمجان و کشک سرد است یا گرم؟ باید گفته شود که طبع آبگوشت بادمجان و کشک گرم است.

خواص آبگوشت بادمجان و کشک

همانطور که گفته شد، آبگوشت بادمجان و کشک یکی از غذاهایی است که، به دلیل مواد اولیه ی مقوی بکار رفته در آن، دارای خواص فراوانی برای بدن میباشد. در این قسمت از طب شناس به معرفی این خواص خواهیم پرداخت. این خواص به طور کلی شامل موارد زیر میشوند:

افزایش دهنده ایمنی بدن

آبگوشت بادمجان و کشک در افزایش سطح ایمنی بدن موثر است چرا که بادمجان دارای خاصیت ضد ویروسی و ضد باکتریایی است و می تواند کل سیستم بدن را در مقابل ویروس و باکتری محافظت کند. همچنین بادمجان دارای مقادیر زیادی از ویتامین سی می باشد که یک منبع عالی ضد ویروس و ضد باکتریایی محسوب می شود.

کمک به ترک سیگار و مصرف دخانیات

یکی از فواید عالی بادمجان برای ترک سیگار می باشد. افرادی که به طور جدی قصد ترک سیگار دارند، می توانند با مصرف غذاهای حاوی بادمجان این مسیر را برای خود آسان تر کنند. میزان نیکوتین موجود در بادمجان باعث کاهش مصرف دخانیات می شود. آبگوشت بادمجان و کشک گزینه مناسبی برای شروع این مسیر است!

درمان کمبود آهن

آبگوشت بادمجان و کشک دارای مقادیر زیادی آهن است که برای تولید خون و انتقال اکسیژن حیاتی است. همچنین بادمجان موجود در این غذا می تواند برای از بین بردن آهن بیش از حد بدن به ما کمک کند و سموم اضافی را از بدن انسان خارج کند.

موثر در درمان دیابت نوع دوم

افرادی که درگیر بیماری دیابت نوع دوم هستند می توانند از بادمجان کمک بگیرند. فیبرهای قابل حل موجود در بادمجان برای افراد دیابت نوع دوم مناسب است. غذاهایی مانند آبگوشت بادمجان و کشک باعث کنترل سطح قند خون می شود.

خواص آبگوشت بادمجان و کشک
خواص آبگوشت بادمجان و کشک

تقویت استخوان ها

سلامت استخوان های بدن انسان به ویتامین کا و مس و کلسیم بستگی زیادی دارد. آبگوشت بادمجان و کشک غذای مناسبی برای تامین این منابع است. بادمجان منبع غنی از این ویتامین کا و مس است. همچنین کشک تامین کنده مناسبی برای کلسیم مورد نیاز بدن می باشد. یکی از دلایل پوکی استخوان کمبود مس است که می توان با مصرف بیشتر بادمجان آن را جبران کرد.

فواید بادمجان برای داشتن بدنی سالم

یکی از واد اصلی و مهم آبگوشت بادمجان و کشک، بادمجان است. این غذای سنتی و خوشمزه بخش زیادی از خواص خود را مدیون بادمجان است. شما با مصرف این غذا یا غذاهای دیگر حاوی بادمجان مجموعه ای از خواص و فواید عالی را به بدن خود هدیه می دهید. برخی از خواص بادمجان را در ادامه می خوانید:

  • جلوگیری از لخته شدن خون: ویتامین کا و بیوفلاونوئید موجود در بادمجان باعث محدود شدن شکل گیری لخته خون شده و همچنین مویرگ ها را تقویت می کند.
  • سلامت پوست و مو: بادمجان برای سلامت پوست و مو نیز بسیار مفید است. با بادمجان می توانید به افزایش سلامت مو پوست کمک کنید. ویتامین و مواد معدنی موجود در بادمجان باعث می شود تا پوست شما تغذیه شود و به تغذیه سالم کمک می کند. بادمجان را به وعده های روزانه خود اضافه کنید.
  • کنترل سطح قند خون: افرادی که از دیابت نوع دو رنج می برند باید بر روی بادمجان حساب ویژه باز کنند چون بادمجان یک منبع عالی فیبر و کربوهیدرات قابل حل می باشد که می تواند جذب گلوکز را محدود کند. . انجمن دیابت ملی و برنامه آموزشی انجمن دیابت آمریکا توصیه کرده است که افرادی که دیابت نوع دو دارند برای کنترل کامل سطح قند خون از بادمجان استفاده کنند.
  • تعادل آهن بدن: بدن انسان به آهن نیاز دارد ، شما می توانید آهن اضافی بدن خود را توسط بادمجان کنترل کنید.
  • رژیم لاغری و کاهش وزن: خیلی از افراد به دنبال کاهش وزن طبیعی و موثر و اصولی هستند. بادمجان را می توانید در وعده صبحانه یا ناهار مصرف کنید. فیبر موجود در بادمجان باعث می شود تا فضای زیادی از معده شما مشغول شده و غذاهای دیگر محدود شود. فیبر موجود در بادمجان باعث می شود تا برای مدت طولانی گرسنه نشوید و احساس سیری کنید.
  • جلوگیری از ابتلا به سرطان: بادمجان می تواند در خنثی سازی سلول های سرطانی کمک کند ، چون یک بازدارنده عالی پروتئاز می باشد. مردم می توانند با مصرف عصاره بادمجان به طور منظم از برخی بیماری های لاعلاج جلوگیری کنند.
  • محافظت از حافظه: یکی از عضوهای مهم بدن مغز انسان می باشد. ناسونین و فیتوناتریشن های موجود موجود در این صیفی جات باعث حفظ حافظه شده و آن را احیا می کند. این دو ماده ذکر شده در بالا با آسیب سلولی مقابله می کند.
  • خاصیت ضد پیری: پوست بادمجان دارای مقادیر زیادی از آنتوسینین است. این ماده به عنوان عامل ضد چروک شناخته می شود و مفید است.

موارد منع مصرف و مضرات آبگوشت بادمجان و کشک

آبگوشت بادمجان و کشک غذای سالم و بدون ضرر برای افراد مختلف است؛ اما باید توجه داشته باشید که زیاده روی در مصرف هر غذایی میتواند عوارضی را به دنبال داشته باشد.

این در حالی است که، با مصرف به اندازه ی این غذا ها نه تنها عوارضی پیش نخواهد آمد، بلکه برای شما مفید واقع خواهند شد؛ اما چنانچه در مصرف هر نوع غذایی زیاده روی کنید، امکان دارد تمامی مزایای آن، به معایب تبدیل شود.

بنابراین، مضراتی که در ادامه برای آبگوشت بادمجان و کشک بیان خواهیم کرد، به دلیل مصرف بیش از اندازه ی این غذا بوده و یا به دلیل حساسیت برخی افراد به بعضی از مواد اولیه ی به کار رفته در آبگوشت بادمجان و کشک خواهد بود. این عوارض و ممنوعیت ها شامل موارد زیر میشوند:

  • بیماران کلیوی: اگر از اختلالات و بیماری های کلیوی رنج می برید، بهتر است به هیچ وجه در مصرف آبگوشت بادمجان و کشک زیاده روی نکنید؛ چرا که بادمجان موجود در این غذا، حاوی مقادیر زیادی اگزالات بوده و به همین جهت می تواند سبب ایجاد سنگ کلیه و مشکلات دیگر در کلیه ها شود.
  • خانم های باردار: زیاده روی در مصرف آبگوشت بادمجان و کشک در دوران بارداری، خطر سقط جنین را افزایش می دهد.
  • همچنین زیاده روی در مصرف آبگوشت بادمجان و کشک ممکن است سبب بروز اختلالات گوارشی شود.
  • افرادی که دارای سنگ کلیه اند و یا صفرا دارند، از خوردن آبگوشت بادمجان و کشک خودداری کنند.
  • آبگوشت بادمجان و کشک میتواند با داروهای ضد افسردگی تداخل ایجاد کند؛ بنابراین قبل از مصرف این غذا با پزشک خود مشورت کنید.
  • آبگوشت بادمجان و کشک ممکن است در برخی افراد ایجاد آلرژی و حساسیت کند. بنابراین توصیه میشود از زیاده روی در مصرف آن خودداری کنید.
  • افرادی که ناراحتی های کبدی دارند و یا مبتلا به یرقان هستند از مصرف آبگوشت بادمجان و گوشت اجتناب کنند.
  • آبگوشت بادمجان و کشک برای گرم مزاجان و همچنین برای افراد مبتلا به بیماری های پوستی مضر است و این افراد باید در مصرف این غذا زیاده روی نکنند.
  • آبگوشت بادمجان و کشک برای افرادی که دارای بیماری بواسیر میباشند، سبب تشدید بیماری آنها می شود و میبایست در مصرف این غذا از زیاده روی بپرهیزند.

مصلحات آبگوشت بادمجان و کشک چیست؟

از آنجایی که طبع آبگوشت بادمجان و کشک گرم است، توصیه میشود در کنار این غذا از ماست، دوغ و همچنین سبزی خوردن استفاده کنید تا با اصلاح طبع آبگوشت بادمجان و کشک از بروز عوارض ابتلا به گرمی جلوگیری کنید‌.

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *