خواص سیب پلو کرمانشاهی در طب سنتی
خواص سیب پلو کرمانشاهی در طب سنتی

سیب پلوی کرمانشاهی چه خواصی دارد؟ 4 عارضه جانبی مصرف سیب پلو

تاریخ نگارش

دسامبر 13, 2022

دسته‌بندی

خوراک و کباب

نظرات

{تعداد} پاسخ ها

سیب پلو یکی از انواع غذا های سنتی و خوشمزه کرمانشاه است. این غذای لذیذ به دلیل مواد اولیه ی مقوی، خواص و فواید فراوانی دارد.

خوب است بدانید، برنج، سیب زمینى، شوید خشک ، زعفران دم کرده، مرغ، پیاز و ادویه های مختلف مواد تشکیل دهنده ی سیب پلوی کرمانشاهی میباشند.

همانطور که گفته شد، سیب پلوی کرمانشاهی دارای خواص فراوانی است. در این مطلب از طب شناس قصد داریم در ابتدا طبع سیب پلوی کرمانشاهی را بیان کرده و سپس به بررسی خواص فوق العاده ی این غذا بپردازیم.

پس از معرفی طبع و خواص سیب پلوی کرمانشاهی، مضرات و منع مصرف های این غذا را معرفی کرده و در آخر نیز مصلحات آن را جهت اصلاح طبع و مزاج آن به شما ارائه خواهیم داد.

طبع سیب پلوی کرمانشاهی چیست؟

چنانچه برای شما هم سوالاتی همچون طبع سیب پلوی کرمانشاهی سرد است یا گرم؟ و یا، طبع سیب پلوی کرمانشاهی چیست؟ پیش آمده، میبایست در پاسخ به این سوالات گفته شود که طبع سیب پلوی کرمانشاهی سرد است.

بنابراین توصیه می شود افراد، به خصوص سرد مزاجان، حتما همراه با آن از مصلحات این غذا استفاده کنند تا دچار سردی و علائم ناشی از آن، نظیر ضعف، سردرد و بی حالی، نشوند.

خواص فوق العاده ی سیب پلوی کرمانشاهی

همانطور که گفته شد، سیب پلوی کرمانشاهی یکی از غذاهایی است که، به دلیل مواد اولیه ی مقوی بکار رفته در آن، دارای خواص فراوانی برای بدن میباشد. در این قسمت از طب شناس به معرفی این خواص خواهیم پرداخت. این خواص به طور کلی شامل موارد زیر میشوند:

درمان آسم

سیب زمینی به دلیل خواصی که دارد می تواند برای درمان گرفتگی بینی ، نایژه و ریه موثر باشد و برای بهبود آسم کاربرد دارد.

سلامت سیستم گوارش

سیب زمینی به دلیل اینکه کربوهیدرات فراوان دارد و چربی و پروتئین آن بسیار ناچیز است دلیل خوبی برای مصرف می باشد. چرا که باعث می شود هضم غذا به درستی انجام شود. سعی کنید سیب زمینی را به مقدار زیاد در طول هفته مصرف نکنید.

مفید برای التهاب مفاصل

سیب زمینی سرشار از بتاکاروتن ، منیزیم ، زینک و ویتامین ب کمپلکس می باشد که باعث می شود تا برای التهاب مفاصل بسیار مفید باشد. آب سیب زمینی را می توانید به صورت موضعی بر روی مفاصل خود قرار دهید تا درد آن تسکین پیدا کند.

کاهش اشتهای کاذب

سیب زمینی شاخص گلیسمی کمی دارد و به همین علت احساس سیری به شما دست می دهد. کربوهیدرات های پیچیده موجود در سیب زمینی بسیار کندتر از سایر مواد غذایی شیرین تجزیه می شود و شما احساس سیری زیادی خواهید داشت. مواد مغذی موجود در سیب زمینی باعث می شود تا اشتهای کاذب شما از بین برود.

رفع چین و چروک پوست

سیب زمینی برای درمان چین و چروک پوست استفاده می شود چرا که دارای خواص ضدالتهابی برای پوست می باشد شما اگر می خواهید از چین و چروک پوست در امان باشید از سیب زمینی استفاده کنید.

مفید برای بهبود برونشیت

سیب زمینی به دلیل داشتن شیرینی و مواد مغذی می تواند بر روی دمان بدن تاثیر گذار باشد و قادر به گرم کردن بدن می باشد. این امر باعث می شود تا بتواند برای افرادی که از برونشیت رنج می برد موثر باشد.

سلامت قلب و عروق

سیب زمینی دارای کربوهیدرات ، کلسیم ، پروتئین ، نیاسین و ویتامین سی می باشد. این ترکیبات باعث جلوگیری از بیماری های قلبی می شود و فشار خون را در حالت طبیعی نگه می دارد. سیب زمینی دارای کاروتنوئید می باشد که برای حفظ سلامت قلبی عروقی موثر است.

خواص ضد التهابی

سیب زمینی دارای خواص ضد التهابی برای بدن می باشد. سیب زمینی دارای ویتامین ث و منیزیوم می باشد. شما می توانید برای درمان التهاب داخلی و خارجی از این خوراکی خوشمزه بهره مند شوید.

خواص سیب پلو کرمانشاهی
خواص سیب پلو کرمانشاهی

تقویت سیستم ایمنی بدن

سیب زمینی به دلیل داشتن بتاکاروتن دارای یک آنتی اکسیدان قوی می باشد که برای تقویت سیستم ایمنی بدن موثر است. سیب زمینی سرشار از ویتامین ث ، ب کمپلکس و آهن و فسفر می باشد.

درمان سرطان پستان

عصاره سیب زمینی بنفش و و سیب زمینی معمولی از رشد سلول های سرطان پستان پیشگیری می کند. شما می توانید به عنوان یک درمان خانگی سرطان از سیب زمینی استفاده کنید.

سلامت روده ها

در سیب زمینی فیبر به مقدار کافی وجود دارد که باعث حفظ عملکرد روده می شود. فیبر باعث می شود تا حرکات روده به درستی انجام شود و از سرطان روده پیشگیری می شود. پوست سیب زمینی دارای فیبر فراوانی می باشد.

بهبود فشار خون

پتاسیم موجود در سیب زمینی باعث می شود تا فشار خون کاهش پیدا کند. شما اگر چند وعده سیب زمینی در طول هفته مصرف کنید می توانید فشار خون خود را کاهش دهید.

تنظیم سیستم گوارش

سیب زمینی به عنوان یک ماده خوراکی عالی دارای فیبر فراوان می باشد. فیبر باعث می شود تا حرکت روده ها به درستی انجام شود و سیستم گوارش شما تنظیم شود. اگر از سیستم گوارش خود راضی نیستید بهتر است سیب زمینی پخته شده را خنک میل کنید. این باعث می شود تا نشاسته غیرقابل هضم در سیب زمینی زیاد شده و حرکات روده ها بهتر شود.

بهبود خلق و خو

سیب زمینی به دلیل داشتن ویتامین ب۶ باعث ترمیم سلول ها می شود. شما می توانید سیب زمینی را به رژیم غذایی خود اضافه کنید که این امر باعث بازسازی سلول ها می شود و خلق و خو را بهبود می بخشد. ویتامین ب ۶ باعث تولید سروتونین و دوپامین در بدن می شود و این امر استرس را از شما دور نگه می دارد.

درمان سرماخوردگی

دم کرده زعفران سرشار از ویتامین ث می باشد لذا در جهت تقویت سیستم ایمنی بدن کارایی بالایی دارد و منجر به پیشگیری از ابتلا به سرماخوردگی می شود. گفتنی است که هر ۱۰۰ گرم زعفران ۸۰ میلی‌گرم ویتامین ث طبیعی با قابلیت جذب بالا دارد.

تقویت سلامت قلب

یکی از مهم ترین مسائل و مشکلاتی که امروزه سلامت قلبی و عروقی ما را به خطر می‌اندازد افزایش تولید رادیکال‌های آزاد در بدن ماست. این رادیکال‌های آزاد به واسطه سبک نامناسب زندگی ما به مقادیر زیادی تولید می‌شوند و منجر به اکسیدشدن چربی‌ها در عروق کرونر قلبی می‌شوند.

خاصیت ضد سرطانی

به گواه علم پزشکی و تحقیقات دانشمندان یکی از اصلی‌ترین دلایل ایجاد سرطان‌ها وجود رادیکال‌های آزاد در بدن انسان است. جالب این جاست که رادیکال‌های آزاد به طور طبیعی در بدن ما تولید می‌شوند و اگر بدن ما نتواند این رادیکال‌های آزاد را خنثی کند دچار مشکلات جدی می‌شود.رادیکال‌های آزاد تمایل به آسیب و اکسید کردن هر چیزی که در دسترسشان است دارند. رادیکال‌های آزاد اطراف هسته سلول‌ها می‌ توانند با آسیب به ماده‌ ژنتیک، منجر به ایجاد سرطان‌های بسیار سخت شوند.

تقویت قدرت ذهنی

کروسین و سافرانال موجود در زعفران می‌توانند مغز را در برابر رادیکال‌های آزاد که یکی از مهم‌ترین تهدیدات ممکن برای مغز است حفظ کنند. همچنین مواد معدنی و ترکیبات موجود در زعفران می توانند عملکردها و کارکردهای مغزی را بهبود بخشند و از اختلالات عصبی همچون پارکینسون جلوگیری کنند.

مضرات و منع مصرف های سیب پلوی کرمانشاهی

سیب پلوی کرمانشاهی غذای سالم و بدون ضرر برای افراد مختلف است؛ اما باید توجه داشته باشید که زیاده روی در مصرف هر غذایی میتواند عوارضی را به دنبال داشته باشد.

این در حالی است که، با مصرف به اندازه ی این غذا ها نه تنها عوارضی پیش نخواهد آمد، بلکه برای شما مفید واقع خواهند شد؛ اما چنانچه در مصرف هر نوع غذایی زیاده روی کنید، امکان دارد تمامی مزایای آن، به معایب تبدیل شود.

بنابراین، مضراتی که در ادامه برای سیب پلوی کرمانشاهی بیان خواهیم کرد، به دلیل مصرف بیش از اندازه ی این غذا بوده و یا به دلیل حساسیت برخی افراد به بعضی از مواد اولیه ی به کار رفته در سیب پلوی کرمانشاهی خواهد بود. این عوارض شامل موارد زیر میشوند:

  • قند خون: از آنجایی که سیب زمینی، به خصوص سیب زمینی پوست کنده، شاخص بالایی از گلایسمیک دارد، به این معنی است که ممکن است به شدت قند خون را تحت تاثیر قرار دهد. بعد از خوردن یک وعده گلایسمیک بالا، قند خون و انسولین بالا می رود به همین دلیل، خوردن سیب زمینی به مقادیر زیاد و یا به خودی خود ممکن است ریسک عدم تعادل خون، عدم تعادل اشتها، دیابت نوع 2 و مشکلات دیابت را افزایش دهد. سیب پلوی کرمانشاهی گلایسمیک بالایی دارد. برای محافظت در برابر عدم تعادل در سطح قند خون، سیب زمینی را با پوست و غذا هایی با گلایسمیک کم، مانند غلات سبوس دار و یا شیر کم چرب، مصرف کنید.
  • افزایش وزن: اگر سیب زمینی موجود در سیب پلوی کرمانشاهی سطح قند خون را خنثی کند، ممکن است گرسنگی را بین وعده های غذایی افزایش دهد که می تواند منجر به پرخوری و افزایش وزن شود.
  • نفخ: همه نشاسته ها، به جز برنج، در هنگام هضم، گاز معده را تحریک می کنند. اگر چه غذاها به گونه ای متفاوت علائم گازی را تحت تاثیر قرار می دهند، اما سیب زمینی موجود در سیب پلوی کرمانشاهی ممکن است موجب گاز و باد شکم شود؛ مخصوصا اگر در معرض گاز و حساس به قند هستید که به طور طبیعی در نشاسته اتفاق می افتند. علاوه بر آن خوردن سیب زمینی با چربی بالا، ممکن است موجب اثرات مشابهی شود.
  • احتمال التهاب و درد مفاصل: اگرچه ثابت نشده است، برخی افراد بر این باورند که سبزیجاتی مثل گوجه فرنگی، فلفل و سیب زمینی سبب التهاب و درد مفاصل می شوند. اگر سیب زمینی به طور نامناسب نگهداری شود، این تاثیرات افزایش می یابد.

مصلحات سیب پلوی کرمانشاهی

از آنجایی که طبع سیب پلوی کرمانشاهی سرد است توصیه میشود جهت جلوگیری از سردی آن از برخی ادویه های گرم نظیر دارچین در پخت این غذا استفاده کرده و یا پس از خوردن سیب پلوی کرمانشاهی با مصرف دمنوش دارچین از سردی این غذا ،و آثار ناشی از سردی نظیر بروز سردرد، جلوگیری کنید.

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *