خواص و فواید آبگوشت بامیه در طب سنتی
خواص و فواید آبگوشت بامیه در طب سنتی

طبع و خواص آبگوشت بامیه در طب سنتی+ مصلحات

تاریخ نگارش

دسامبر 9, 2022

دسته‌بندی

خوراک و کباب

نظرات

{تعداد} پاسخ ها

آبگوشت بامیه یکی از انواع غذا های خوشمزه و پرطرفدار استان ایلام است.

مواد اولیه بکار رفته در آبگوشت بامیه شامل گوشت، پیاز، سیر، بامیه، رب گوجه فرنگی ، سیب زمینی و ادویه های مختلف می‌ باشد. مواد اولیه ی مقوی در آبگوشت بامیه سبب می شود که این غذا به یکی از پر خاصیت ترین غذا های ایرانی تبدیل شود.

همانطور که گفته شد، آبگوشت بامیه دارای خواص فراوانی است. در این مطلب از طب شناس قصد داریم در ابتدا طبع آبگوشت بامیه را بیان کرده و سپس به بررسی خواص فوق العاده ی این غذا بپردازیم.

پس از معرفی طبع و خواص آبگوشت بامیه، مضرات و منع مصرف های این غذا را معرفی کرده و در آخر نیز مصلحات آن را جهت اصلاح طبع و مزاج آن به شما ارائه خواهیم داد.

طبع آبگوشت بامیه سرد است یا گرم؟

شاید برای شما هم سوالاتی همچون طبع آبگوشت بامیه سرد است یا گرم؟ و یا، طبع آبگوشت بامیه چیست؟ پیش آمده باشد. در پاسخ به این سوال باید گفته شود که طبع آبگوشت بامیه سرد است.

بنابراین توصیه می شود افراد، به خصوص سرد مزاجان، حتما همراه با آن، از مصلحات این غذا استفاده کنند تا دچار سردی و علائم ناشی از آن، نظیر سردرد و بی حالی، نشوند.

خواص بی نظیر آبگوشت بامیه

همانطور که گفته شد، آبگوشت بامیه یکی از غذاهایی است که، به دلیل مواد اولیه ی مقوی بکار رفته در آن، دارای خواص فراوانی برای بدن میباشد. در این قسمت از طب شناس به معرفی این خواص خواهیم پرداخت. این خواص به طور کلی شامل موارد زیر میشوند:

خواص بامیه برای زنان باردار و جنین

بامیه حاوی مقادیر غنی از فولات است که برای زنان باردار و جنین بسیار مفید است. فولات موجود در بامیه باعث می شود نقص های لوله عصبی در جنین به حداقل برسد. ضمن اینکه این ماده معدنی می تواند از سقط جنین و زایمان زودرس نیز جلوگیری کند.

سلامت کبد و درمان کبد چرب و بامیه

یکی از مهم ترین خواص بامیه این است که باعث تقویت و سم زدایی از کبد می شود. تحقیقات جدید نشان داده است که بامیه می تواند به سم زدایی کبد کمک شایانی کند ، علاوه بر این می تواند برای درمان بیماری کبد چرب نیز مفید واقع شود.

بامیه برای درمان و پیشگیری از سرماخوردگی

بامیه سرشار از ویتامین C و آنتی اکسیدان است که برای تقویت سیستم ایمنی بدن ضروری هستند. بنابراین مصرف بامیه می تواند با تقویت سیستم ایمنی بدن علاوه بر پیشگیری از سرماخوردگی باعث درمان این بیماری نیز شود.

جوان سازی پوست و رفع چین و چروک با مصرف بامیه

بامیه حاوی مقادیر غنی از ویتامین C و آنتی اکسیدان های قوی است که می توانند باعث کنترل و کاهش رادیکال های آزاد مخرب شوند. رادیکال های آزاد باعث پیری پوست و ایجاد چین و چروک روی پوست می شوند که با مصرف بامیه می توان آنها را کنترل کرد. علاوه بر این بامیه باعث درخشش پوست نیز می شود.

خواص آبگوشت بامیه
خواص آبگوشت بامیه

بامیه و تقویت استخوان و پیشگیری از پوکی استخوان

یکی از فواید بامیه این است که باعث تقویت استخوان ها می شود. بامیه حاوی مقادیر غنی از ویتامین K12 است که برای سلامت استخوان ها ضروری است. ضمن اینکه مصرف بامیه علاوه بر تقویت استخوان ها باعث پیشگیری از بیماری های مانند پوکی استخوان نیز می شود.

خواص بامیه برای رژیم لاغری و کاهش دادن وزن

بامیه از مواد غذایی محسوب می شود که می تواند تقریبا در هر رژیم غذایی قرار بگیرد. بامیه حاوی مقادیر غنی از فیبر است که پس از مصرف باعث می شود به فرد احساس سیری دست بدهد. ضمن اینکه بامیه می تواند باعث کاهش اشتها و جلوگیری از پرخوری می شود و در نتیجه به کاهش وزن کمک کند.

درمان یبوست با خوردن بامیه

بامیه حاوی مقادیر غنی از فیبر است که باعث پیشگیری و درمان یبوست می شود. فیبر موجود در بامیه با بهبود حرکات روده باعث رفع یبوست می شود ، ضمن اینکه علاوه بر درمان یبوست می تواند به درمان اسهال نیز کمک کند.

بامیه و کاهش چربی خون

جالب است بدانید بامیه می تواند باعث کاهش چربی خون نیز شود. فیبر موجود در بامیه باعث می شود کلسترول اضافی موجود در بدن دفع شود. در نتیجه به درمان تری گلیسیرید ، کلسترول و چربی خون بالا کمک می کند.

پیشگیری از آب مروارید و سلامت چشم

بیماری هایی مثل آب مروارید و دژنراسیون ماکولا از نبود ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز در بدن به وجود می آیند. بامیه حاوی مقادیر مناسبی از ویتامین A و آنتی اکسیدان بتا کاروتن ، گزانتین و لووتئین است که برای سلامت چشم ضروری هستد و علاوه بر پیشگیری از برخی بیماری های چشمی ، باعث بهبود بینایی نیز می شوند.

بامیه و مبارزه با سرطان سینه

جالب است بدانید یکی از خواص بامیه مبارزه با سلول های سرطانی است. در مطالعات اخیر دانشمندان متوجه شده اند که لکتین موجود در بامیه می تواند با سلول های سرطان سینه مبارزه کند و به درمان این سرطان کمک کند.

دفع سم های دستگاه گوارشی

کی از خواص مهم بامیه این است که مانند سبزی شنبلیله خاصیت دفع سموم سیستم گوارشی را دارد. بامیه حاوی ماده لزجی است که به دفع سموم و مواد زائد موجود در دستگاه گوارش کمک شایانی می کند.

تقویت سیستم ایمنی بدن

به دلیل سلنیوم موجود در گوشت گوسفند که حاوی آنتی اکسیدان های فراوان می باشد می توانید برای تقویت سیستم ایمنی بدن خود از آن بهره بگیرید. افزایش سیستم ایمنی بدن به مقابله بهتر با بیماری ها و باکتری ها کمک می کند.

افزایش سوخت و ساز بدن

اگر شما گوشت گوسفند را به صورت منظم میل کنید به کاهش وزن دست پیدا می کنید. گوشت قرمز دارای پروتئین زیاد و چربی کم می باشد. به همین به کنترل وزن کمک می کند. مصرف گوشت گوسفند باعث می شود تا سوخت و ساز بدن شما زیاد شده و کالری بسوزانید.

افزایش انرژی بدن

گوشت گوسفند یک منبع عالی از انرژی می باشد. مصرف گوشت گوسفند به شما انرژی بسیار می رساند چرا که صد گرم از این گوشت دارای ۲۰۶ کیلوکالری انرژی می باشد که انرژی مورد نظر روزانه را تامین می کند. اگر فعالیت های سنگین و فکری زیادی انجام می دهید می توانید برای تقویت بدن خود گوشت گوسفند میل کنید.

سلامت و تقویت استخوان ها

گوشت گوسفند برای استخوان ها و دندان ها بسیار مفید می باشد چرا که دارای ترکیباتی از کلسیم است که باعث می شود رشد استخوان ها در کودک به درستی انجام شود. گوشت گوسفند دارای ۲۷۲ میلی گرم فسفر است.

خواص ضد سرطانی

گوشت گوسفند غنی از آهن ، ویتامین ب ، کولین و سلنیوم می باشد. کولین و سلنیوم موجود در این گوشت باعث می شود تا از حملات سلول های سرطانی در بدن پیشگیری کند. گوشت گوسفند دارای لینولئیک اسید می باشد که باعث می شود با تومورهای بدخیم مبارزه کند.

منبع غنی پروتئین

گوشت گوسفند به دلیل داشتن پروتئین بالا باعث می شود تا یک انتخاب پروتئینی عالی برای بدن باشد. صد گرم گوشت گوسفند دارای ۱۷ گرم پروتئین می باشد که بسیار عالی است. پروتئین برای عضله سازی مفید بوده و همچنین پروتئین باعث گوارش بهتر و تقویت بنیه بدن می شود.

منبع غنی انرژی

همانطور که گفته شده گوشت گوسفند دارای پروتئین و کالری زیادی می باشد که باعث می شود تا انرژی انسان در طول روز تامین شود. همچنین پروتئین زیاد این گوشت باعث می شود که کنترل وزن بهتری داشته باشید.

جلوگیری از ابتلا به کم خونی

کم خونی به دلیل کمبود گلبول های قرمز ایجاد می شود ، گوشت قرمز باعث افزایش گلبول های قرمز خون می شود که این امر باعث می شود تا اکسیژن مناسب به سلول های بدن رسیده و از کم خونی پیشگیری شود.

مضرات و منع مصرف های آبگوشت بامیه

آبگوشت بامیه غذای سالم و معمولا بدون ضرر برای افراد مختلف است؛ اما باید توجه داشته باشید که زیاده روی در مصرف هر ماده ی غذایی میتواند عوارضی را به دنبال داشته باشد.

این در حالی است که، با مصرف به اندازه ی این مواد نه تنها عوارضی پیش نخواهد آمد، بلکه برای شما مفید واقع خواهد شد؛ اما چنانچه در مصرف هر ماده ی غذایی زیاده روی کنید، امکان دارد تمامی مزایای آن، به معایب تبدیل شود.

بنابراین، مضراتی که در ادامه برای آبگوشت بامیه بیان خواهیم کرد، به دلیل مصرف بیش از اندازه ی این غذا میباشد و یا به دلیل حساسیت برخی افراد به بعضی از مواد اولیه ی به کار رفته در آبگوشت بامیه خواهد بود. این عوارض شامل موارد زیر میشوند:

  • آبگوشت بامیه و مبتلایان به بیماری های کلیوی: آبگوشت بامیه حاوی مقادیر سرشاری از پتاسیم است که یکی از نکات مثبت این غذا محسوب میشود. البته پتاسیم بالا برای افرادی که بیماری کلیوی دارند می تواند مشکلاتی را ایجاد کند. به همین دلیل اگر به بیماری کلیوی مبتلا هستید حتما قبل از مصرف آبگوشت بامیه با پزشک خود مشورت کنید.
  • آبگوشت بامیه و افزایش تعریق بدن: یکی دیگر از مشکلاتی که مصرف آبگوشت بامیه می تواند برای بعضی افراد ایجاد کند، این است که سبب زیاد شدن تعریق در بدن می شود و به همین جهت، افرادی که حساسیت دارند بهتر است در مصرف آبگوشت بامیه تعادل را رعایت کنند.

مصلحات آبگوشت بامیه چه هستند؟

از آنجایی که آبگوشت بامیه غذایی با طبع سرد است، مصلحات این غذای پرخاصیت ادویه جات گرم است. ادویه جات گرم شامل فلفل، دارچین، زنجبیل، هل و سیر می‌ باشند که شما میتوانید جهت اصلاح طبع و مزاج این غذا از آنها استفاده کنید.

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *