21 خاصیت و طبع آلبالو پلو در طب سنتی + طرز تهیه آلبالو پلو خوشمزه
21 خاصیت و طبع آلبالو پلو در طب سنتی + طرز تهیه آلبالو پلو خوشمزه

21 خاصیت و طبع آلبالو پلو در طب سنتی + طرز تهیه آلبالو پلو خوشمزه

تاریخ نگارش

اکتبر 15, 2022

دسته‌بندی

مطبخ

نظرات

{تعداد} پاسخ ها

آلبالو پلو یکی از غذاهای خوشمزه ایرانی است که به دلیل استفاده آلبالو در تهیه آن، جزو غذا های فصلی بشمار میرود. آلبالوپلو اصالتی شیرازی دارد که امروزه طرفداران زیادی در سراسر کشور پیدا کرده است. برخی فکر میکنند این غذا به دلیل داشتن آلبالو دارای طعم ترشی است اما باید بگوییم که در تهیه این غذا شکر نیز استفاده میشود و همین عامل سبب میشود که آلبالو پلو طعمی بینظیر و دلچسب داشته باشد.

اگر دوست دارید این غذا را در فصل های دیگر سال نیز طبخ نمایید باید در فصل تابستان آلبالو تهیه کنید و هسته آن را بیرون آورید، در فریزر نگهداری کنید. در ادامه به طرز تهیه آلبالو پلو نیز خواهیم پرداخت. آلبالو موجود در این غذا، خواص زیادی مثل: درمان کم خونی، سلامت پوست و مو، تسکین دهنده، ضد التهاب و… دارد.

در ادامه این مطلب از طب شناس همراه ما باشید تا به طبع آلبالو پلو در طب سنتی و همچنین خواص آلبالو پلو و مضرات آن بپردازیم.

طبع آلبالو پلو در طب سنتی چیست؟

طبع آلبالو پلو در طب سنتی، سرد است پس افرادی که سرد مزاج هستند باید در مصرف این غذا احتیاط کنند و آن را با مصلحاتش مصرف نمایند تا مشکلی برای آن ها پیش نیاید. مصرف این غذا برای افراد گرم مزاج مفید میباشد.

خواص آلبالو پلو در طب سنتی چیست؟

  • آلبالو پلو یک غذا خوشمزه و پرطرفدار است که اشتها آور میباشد.
  • مصرف آلبالو موجود در این غذا سبب کاهش قند خون، چربی خون و فشار های اکسیداتیو که جزو دلایل اصلی ابتلا به دیابت هستند میشود.
  • استفاده از آلبالو برای افرادی که دارای چربی شکمی هستند بسیار پیشنهاد میشود.
  • اگر دچار تشنگی و عطش شدید، مصرف آلبالو را فراموش نکنید زیرا آلبالو ضد تشنگی است و خوردن شربت آن در روز های گرم تابستانی یک گزینه عالی است.
  • آلبالو یک میوه پر فایده است که دارای خاصیت ضد تهوع میباشد و از ایجاد سنگ کلیه نیز جلوگیری میکند.
  • مصرف آلبالو باعث تنظیم متابولیسم بدن میشود و ضد چربی میباشد. آنتوسیانین در کاهش چربی و چاقی نقش بسزایی دارد و به لاغری و کاهش وزن کمک میکند. آلبالو که ماده اصلی در تهیه آلبالو پلو است، سرشار از فیبر و کربوهیدرات با گلاسمی کم است که سبب کاهش کلسترول بد و از بین رفتن چربی های شکمی و در نتیجه لاغری میشود.
  • آلبالو پلو، آرامشبخش است و خوردن آن سبب آرامش اعصاب میشود.
  • آلبالو بر درمان سوء هاضمه تاثیر فوق العاده ای دارد و جزو میوه های ملین میباشد.
  • آلبالو پلو دارای مقادیری ملاتونین است که به بهبود کیفیت خواب کمک بسزایی میکند.
  • ورزشکاران خوردن آلبالو و آلبالو پلو را فراموش نکنند زیرا مصرف این میوه به تسکین درد های حاصل از کشیدگی ماهیچه کمک میکند.
  • آلبالو یک میوه عالی برای افرادی است که دچار روماتیسم و بیماری های قلبی میباشند. همچنین این میوه خوشمزه برای زیبایی و شادابی خانم ها نیز مفید است.
  • مصرف آلبالو پلو به دلیل خاصیت و طبعی که دارد برای گرم مزاجان مفید میباشد.
  • اشخاصی که دچار خارش های پوستی هستند میتوانند از خواص بینظیر آلبالو استفاده نمایند.
  • آلبالو و آلبالو پلو برای افرادی نارسایی کبدی دارند بسیار مفید است و به آن ها در درمان بیمارشان کمک میکند.
  • شربت آلبالو سبب رفع التهابات و ورم کلیه میشود.
  • آلبالو یک میوه تابستانی نیرو بخش و پر خاصیت است که بر رفع غلظت خون و صفرا نیز موثر میباشد.
  • آلبالویی که برای تهیه آلبالو پلو به کار میرود برای پاک سازی روده مفید است، همچنین باعث درمان و کاهش ورم معده میشود.
  • افرادی که سنگ کلیه یا سنگ کیسه صفرا دارند، از مصرف آلبالو غافل نشوند زیرا این میوه بسیار آبدار است و به آن ها در رفع بیمارشان کمک بسزایی میکند.
خواص آلبالو پلو
خواص آلبالو پلو

مصرف آلبالو به پیشگیری از سرطان کمک میکند:

آلبالو سرشار از آنتی اکسیدان است و دارای سه ماده موثر برای جلوگیری از ایجاد سرطان میباشد. این سه ماده عبارتند از: لیمونن، پرلیل الکل و الاژیک اسید. این سه ماده فقط در میوه های آلبالو و گیلاس به چشم میخورند.

آلبالو یک میوه تابستانی پرخاصیت است که به دلیل داشتن این سه ماده از بروز سرطان هایی همچون: سرطان سینه، سرطان کبد، سرطان ریه، سرطان روده بزرگ و سرطان پوست جلوگیری مینماید.

طبق مطالعاتی که بر یکسری موش در آزمایشگاه انجام شده، استفاده مرتب از آلبالو و جای دادن آن در برنامه غذایی سبب کاهش تکثیر سلول های سرطانی  در این موش ها شده است و آنتوسیانین موجود در این میوه به کاهش تعداد سلول ها سرطانی روده بزرگ در انسان نیز کمک زیادی میکند.

خواص آلبالو برای روماتیسم و نقرس:

مصرف آلبالو سبب کاهش سطح اسید اوریک در خون میشود. افزایش اسید اوریک خون با بروز بیماری نقرس همراه است. آلبالو سرشار از آنتوسیانین است که به همین دلیل بر کاهش اسید اوریک موثر میباشد.

آلبالو دارای خاصیت ضد التهابی است که از همین رو سبب رفع التهاب ها و تورم های ناشی از روماتیسم و نقرس در مفصل ها میشود.

روماتیسم یک نوع بیماری التهابی مفاصل میباشد که باعث بروز درد و سفتی در مفصل ها میشود که با گذشت زمان در صورت عدم توجه به درمان، موجب ایجاد تغییر و فرسایش در استخوان ها میشود.

همانطور که گفتیم آلبالو خاصیت ضد التهابی و ضد عفونت دارد که قادر است التهاب و درد ناشی از بیماری روماتیسم را از بین ببرد.

آلبالو پلو و درمان فشار خون:

آلبالو موجود در آلبالو پلو دارای مقادیر زیادی پتاسیم و آنتی اکسیدان است که جزو دشمنان اصلی فشار خون و گرفتگی عروق میباشند. آلبالو سرشار از ویتامین C است که نقش ویژه ای در سلامت رگ ها دارد. همچنین کوئرستین یک ماده ضد انعقادی است که برای سلامت و پاک سازی عروق بسیار مفید میباشد.

طرز تهیه آلبالو پلو:

ابتدا نیم کیلو آلبالو را به خوبی بشویید و هسته های آن را جدا کنید. حال آلبالو ها را در ظرفی مناسب بریزید و روی حرارت قرار دهید تا مقداری غلیظ شود. حالا باید دویست گرم شکر را به آلبالو اضافه کنید. ده دقیقه اجازه دهید که آلبالو ها با شکر بجوشد و بعد از روی حرارت بردارید.

آلبالو ها را از یک صافی عبور دهید تا آب آن جدا شود. آب آلبالو ها را مجدد روی حرارت بگذارید تا غلیظ تر شود و به عنوان شربت از آن برای تهیه غذا استفاده نماییم.

یک عدد پیاز را پوست بگیرید و با رنده به خوبی ریز کنید. آب پیاز را بگیرید و به سیصد گرم گوشت چرخ کرده اضافه نمایید. مقداری فلفل سیاه، نمک، زردچوبه نیز به گوشت اضافه کنید و به خوبی ورز دهید تا گوشت کاملا طعم دار شود. حال مقداری از مواد گوشتی بردارید و به صورت کوفته قلقلی در آورید. کل مواد گوشتی را به این شکل تمام کنید.

یک ظرف مناسب انتخاب کنید و مقداری روغن در آن بریزید و روی حرارت قرار دهید تا روغن کاملا داغ شود. حال کوفته قلقلی هایی که حاضر کرده بودید را در روغن بریزید تا سرخ شوند. کوفته ها را حین سرخ شدن جا به جا کنید تا همه جای آن ها به خوبی سرخ شود. بعد از سرخ شدن، کوفته ها را از روغن بردارید و کنار بگذارید.

یک قابلمه انتخاب کنید و در آن مقداری آب و نمک بریزید و روی حرارت قرار دهید تا آب به جوش آید. وقتی آب به جوش آمد حدود چهار پیمانه برنج را به خوبی تمیز کنید و بشویید، سپس به آب جوش اضافه کنید. بعد از گذشت حدود ده دقیقه، کمی از دانه های برنج را با دندان تست کنید. در این مرحله باید اطراف برنج نرم و داخل آن سفت باشد، اگر دانه های برنج به این مرحله رسیده بودند باید آن ها را آبکش نمایید.

وقتی برنج ها را در آبکش ریختید کمی آب سرد روی آن ها بریزید. قابلمه را مجدد روی حرارت قرار دهید و داخل آن مقداری روغن بریزید و به دلخواه ته دیگ سیب زمینی یا نان قرار دهید.

یک لایه برنج در قابلمه بریزید و روی آن مقداری مایع آلبالو و کوفته قلقلی قرار دهید. همه لایه ها را به همین ترتیب ادامه دهید تا کل مواد تمام شود، سپس نصف لیوان از شربت آلبالویی که حاضر کرده بودیم را به همراه زعفران دم کرده و کمی روغن روی برنج بریزید. درب قابلمه را بگذارید و حرارت را زیاد کنید تا برنج بخار کند. بعد از بخار، حرارت را کم کنید تا آلبالو پلو دم بکشد.

آلبالو پلو شما حاضر است، میتوانید آن را با کوفته قلقلی، برنج زعفرانی و… تزیین کنید.

عوارض آلبالو پلو چیست؟

  • آلبالو پلو یک غذا سنتی و خوشمزه است که دارای خواص بسیاری است اما این امر نباید موجب شود که در استفاده از آن زیاده روی کنید زیرا در این صورت با یکسری عوارض رو به رو خواهید شد.
  • افرادی که ورم معده دارند نباید از آلبالو ترش استفاده کنند زیرا آلبالو ترش دارای سلولز است و جزو میوه های دیر هضم به شمار میرود.
  • افرادی که روده یا معده ضعیفی دارند باید از آلبالو به شکل پخته یا کمپوست استفاده نمایند زیرا آلبالو در این شکل به سادگی هضم میشود.
  • افراد مبتلا به دیابت نباید در مصرف آلبالو پلو زیاده روی کنند.

مصلح آلبالو در طب سنتی چیست؟

آلبالو طبع سردی دارد و مصرف زیاد آن به ویژه در سرد مزاجان مضر است. مصلح آلبالو در طب سنتی، عسل است. استفاده از عسل در کنار آلبالو سبب تعادل مزاج و بهبود خواص آن میگردد.

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *