طبع و خواص برگ بو در طب سنتی
طبع و خواص برگ بو در طب سنتی

خواص برگ بو در طب سنتی+ طبع، عوارض و مصلحات

تاریخ نگارش

اکتبر 16, 2022

دسته‌بندی

ادویه‌ و گیاهان دارویی

نظرات

{تعداد} پاسخ ها

برگ بو (Bay laurel)، با نام علمی Laurus nobilis، گیاهی خوشبو و همیشه‌ سبز است که به صورت درختچه و درخت وجود دارد. نام های دیگر برگ بو شامل برگ لورل، تجاپاترا، پاتراکا، اتکات، تامالپاترا، نالیکا و نالوکا میشود.

برگ بو، بومی شرق مدیترانه و ساحل دریای سیاه بوده و قادر است 2 تا 5 متر رشد کند و امروزه نیز در مناطق جنوبی و غربی اروپا کشت می شود.

در این مطلب از طب شناس قصد داریم شما را با طبع، خواص، مضرات و منع مصرف ها و همچنین مصلحات برگ بو آشنا سازیم.

طبع برگ بو گرم است یا سرد؟

شاید برای شما هم سوالاتی در مورد طبع و مزاج برگ بو پیش آمده باشد؛ اینکه طبع برگ بو گرم است یا سرد؟ تر است یا خشک؟ در پاسخ به این سوالات باید بگوییم که طبع برگ بو گرم و خشک است.

خواص باورنکردنی برگ بو از منظر طب سنتی

برگ بو دارای مواد معدنی و مغذی فراوانی است که سبب میشوند این برگ خواص و فواید فراوانی داشته باشد.

در این قسمت به معرفی این خواص خواهیم پرداخت. خواص برگ بو به طور کلی شامل موارد زیر میشوند.

  • منبع غنی از فولات
  • حاوی مقادیر خوب نیاسین
  • دارای ویتامین A
  • دارای ویتامین C
  • حاوی پتاسیم
  • حاوی مقادیری کلسیم
  • دارای مواد معدنی نظیر مس و آهن
  • حاوی مقادیری منگنز
  • دارای منیزیم
  • حاوی مقادیر خوبی فسفر
  • منبع غنی از روی
  • حاوی انواع آنتی اکسیدان ها
طبع برگ بو
طبع برگ بو

جوان سازی پوست صورت

برگ بو به کاهش استرس پوست کمک می کند و برای رفع چین و چروک پوست و جوان سازی پوست صورت مفید می باشد.ماسک برگ بو برای پوست صورت5 برگ بو خشک را با 2 فنجان آب جوش به مدت 2 دقیقه بجوشانید تا عصاره ی آن در بیاید، حالا این جوشانده را در یک کاسه بزرگ بریزید و از آن برای بخور صورت استفاده کنید.

درمان شوره سر

برگ بو دارای خواص ضد باکتریایی بوده و علاوه بر این مواد شیمیایی و مواد فرار موجود در آن برای درمان شوره سر مفید می باشد.ماسک برگ بو برای مو2 تا 3 عدد برگ بو را در یک کاسه آب جوش بریزید و بگذارید بماند تا عصاره ی آن در بیاید و بعد از شامپو کردن مو ها برای شستشوی پوست سر و مو ها از آن استفاده کنید.

درمان شپش سر

برگ بو به طور موثر برای درمان شپش سر استفاده می شود، به این منظور حدود 50 گرم برگ بو خشک را در 400 میلی لیتر آب جوش بریزید و بگذارید بماند تا عصاره ی آن در بیاید، این محلول را بر روی مو ها و ریشه ی مو بمالید و بگذارید 3 تا 4 ساعت بماند، سپس با آب گرم خوب بشویید.

جنین و زنان باردار

مقادیر بالای اسید فولیک موجود در برگ بو برای جلوگیری از نقص های عصبی جنین در دوران بارداری و همچنین جلوگیری از زایمان زودرس در زنان باردار مفید می باشد.پیش از مصرف هر گونه خوراکی در دوران بارداری حتما با پزشک خود نیز مشورت کنید.

درمان بی نظمی قاعدگی و پریود

مصرف منظم برگ بو به صورت خوراکی برای درمان بی نظمی قاعدگی و پریود مفید می باشد.

لاغری و کاهش وزن

گفته می شود که مصرف برگ بو با افزایش چربی سوزی و همچنین افزایش متابولیسم بدن می تواند به لاغری و کاهش وزن کمک کند.

دیابت و قند خون

گفته می شود که برگ بو به طور مستقیم با عملکرد گیرنده انسولین مرتبط بوده و سطح قند خون را تنظیم می کند و مصرف منظم آن به طور چشمگیری احتمال ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش می دهد.استفاده برگ بو برای دیابتبه مدت 30 روز، برگ بو خشک و یا پودر برگ بو را به غذا ها اضافه کرده و استفاده کنید تا به کاهش قند خون کمک کند.

معده و دستگاه گوارش

ترکیبات شیمیایی و آنزیم های موجود در برگ بو برای بهبود هضم غذا، درمان تهوع و استفراغ، معده درد، سندرم روده تحریک پذیر (IBS) یا حتی کاهش علائم بیماری سلیاک موثر هستند.

آرتروز و روماتیسم

یکی از مهم ترین مزایای برگ بو، توانایی آن در کاهش التهاب بدن می باشد. پارتنولید موجود در برگ بو خواص ضد التهابی دارد و برای پیشگیری و درمان بیماری های التهابی از جمله آتروز و روماتیسم مفید می باشد.همچنین ماساژ پیشانی با روغن برگ بو یا بوییدن آن با افزایش جریان خون به درمان میگرن و سردرد شدید کمک می کند.

قلب

روتین موجود در برگ بو دیواره ی مویرگ های قلب را تقویت می کند و اسید کافئیک موجود در آن می تواند به کاهش کلسترول بد خون کمک کرده و خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را کاهش دهد.

سرطان

آنتی اکسیدان های کاتچین ها، لینانول و پتنولید موجود در برگ بو، بدن را از اثر رادیکال های آزاد محافظت کرده و خطر ابتلا به انواع سرطان و تومور سرطانی را کاهش می دهد.

استرس، اضطراب و افسردگی

لینانول موجود در برگ بو به کاهش سطح هورمون استرس در بدن کمک می کند، استفاده از برگ بو برای آروماتراپی می تواند به درمان استرس، اضطراب و افسردگی کمک می کند.همچنین گفته شده که سوزاندن برگ بو هم می تواند باعث کاهش استرس و اضطراب شود.

سرماخوردگی و عفونت

برگ بو دارای خواص ضد باکتریایی بوده و برای پیشگیری و درمان سرماخوردگی، آنفولانزا و عفونت موثر می باشد.برگ بو برای سرماخوردگی2 تا 3 برگ بو را در یک ظرف آب بریزید و بگذارید به جوش بیاید، پس از اینکه 2 تا 3 دقیقه جوشید یک پارچه نخی را در این آب بیندازید و آن را بر روی سینه بگذارید تا به درمان برونشیت و مشکلات تنفسی ناشی از سرماخوردگی کمک کند.برای درمان عطسه و تب بالا ناشی از سرماخوردگی 2 تا 3 برگ بو را در یک لیوان بزرگ آب جوش بیندازید و بگذارید 10 دقیقه بماند تا عصاره ی آن در بیاید، این دمنوش را تا زمانی که بهبود پیدا کنید، هر روز بنوشید.

عفونت و سنگ کلیه

برگ بو برای درمان طبیعی عفونت و سنگ کلیه مفید می باشد، برای این منظور 5 گرم برگ بو را در 200 میلی لیتر آب بجوشانید تا فقط 50 میلی لیتر از این آب باقی بماند، این جوشانده را روزی دو بار بنوشید تا بیماری های کلیوی شما درمان شود.

خواص برگ بو
خواص برگ بو

سفید کردن دندان ها

اگر به مدت 3 روز پودر برگ بو را مانند خمیر دندان بر روی دندان ها مسواک کنید، باعث سفید شدن دندان ها می شود.

خواص برگ بو برای یبوست

تأثیر بسیار قوی بر روی دستگاه گوارش نشان میده. به دفع سموم از معده کمک می کنه. همچنین در شرایط مختلف مانند سندرم روده تحریک پذیر (IBS) مفید هست یا حتی علائم بیماری سلیاک رو کاهش میده.برگ بو حاوی خواص ضد باکتریاییه. اسانس برگ بو را می توان روی سینه بمالید و به کاهش بیماری های مختلف تنفسی کمک می کنه.

سلامت دستگاه گوارش

چای برگ بو از دیرباز برای رفع مشکلات دستگاه گوارش استفاده می شده است. با مصرف چای برگ بو می توانید مشکلاتی مانند یبوست ، ناراحتی معده و رفلاکس اسید و حرکات نامنظم روده را بهبود ببخشید. ضمن اینکه برگ بود برای هضم و به طور کل بهبود عملکرد دستگاه گوارش و رفع مشکلات گوارشی شایع مثل نفخ و سوزش سر دل نیز بسیار مفید می باشد.

تقویت سیستم ایمنی

یکی دیگر از خواص مهم برگ بود این است که می تواند به قوی تر شدن سیستم ایمنی بدن کمک کند. برای این منظور کافیست در غذاهایی که حاوی آب زیاد هستند چند عدد برگ بو اضافه کنید، این کار علاوه بر اینکه برای سیستم ایمنی بدن مفید است ، عطر و بوی بهتری نیز به غذا می دهد.

درمان بی خوابی

جالب است بدانید که مصرف برگ بو برای درمان بی خوابی و بالا بردن کیفیت خواب نیز مفید می باشد. برای این منظور چند قطره از عصاره برگ را با یک لیوان آب به خوبی مخلوط کنید سپس قبل از خواب میل کنید و از خوابی راحت و آرام لذت ببرید.

مضرات و منع مصرف های برگ بو

در کنار تمامی خواصی که برای برگ بو گفته شد، میبایست گفته شود که این برگ دارای عوارض جانبی است.

همچنین مصرف بیش از اندازه ی این برگ سبب ایجاد اختلالاتی میشود. به علاوه، برگ بو برای برخی افراد با ممنوعیت مصرف مواجه است. این عوارض و منع مصرف ها به طور کلی شامل موارد زیر میشوند:

  • برگ بو تازه ممکن است در برخی افراد سبب واکنش های آلرژیک به صورت درماتیت یا اگزما شود.
  • زیاده روی در مصرف برگ بو ممکن است سبب ایجاد مسمومیت شود.
  • با اینکه به کار گیری برگ بو در غذا ها می تواند سبب رفع مشکل یبوست شود، اما زیاده روی در مصرف برگ بو، و یا تداخل آن با برخی داروها مانند داروهای فشار خون بالا، امکان دارد بروز یبوست را به دنبال داشته باشد.
  • مبتلایان به آسم نباید در مصرف برگ بو زیاده روی کنند و همچنین میبایست قبل از مصرف با پزشک خود مشورت کنند.
  • چنانچه در طبخ غذا های خود از برگ بو استفاده کردید، قبل از سرو آن را خارج کنید تا منجر به خفگی افراد نشود.
  • همچنین چنانچه مصرف برگ بو را افزایش دهید، می تواند اثرات نامطلوبی مانند اسیدیته بیش از حد و زخم های دهانی روی بدن شما ایجاد کند.

مصلحات برگ بو را بشناسید!

از آنجایی که طبع برگ بو گرم و خشک است، توصیه میشود جهت جلوگیری از گرمی این برگ، خصوصاً در گرم مزاجان، از مصلحات برگ بو که شامل عرق شاهتره، عرق کاسنی و عرق گشنیز میشوند استفاده کنید.

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *