طبع ونوشک پلو در طب سنتی+ 18 خاصیت فوق العاده+ طرز تهیه ونوشک پلو
طبع ونوشک پلو در طب سنتی+ 18 خاصیت فوق العاده+ طرز تهیه ونوشک پلو

طبع ونوشک پلو در طب سنتی+ 18 خاصیت فوق العاده+ طرز تهیه ونوشک پلو

تاریخ نگارش

اکتبر 18, 2022

دسته‌بندی

مطبخ

نظرات

{تعداد} پاسخ ها

ونوشک پلو که به آن بنه پلو نیز میگویند یکی از غذاهای سنتی و خوشمزه کشورمان ایران است که اصلیت آن مربوط به استان ایلام و کرمانشاه است. ونوشک نام میوه درخت بنه است که در بعضی مناطق به آن پسته کوهی میگویند. طعم این میوه ترش است و به رنگ سبز تیره میباشد. ونوشک نام های دیگری مثل: کولن، گوشنک، بنه، کولنگ و… نیز دارد. از میوه درخت بنه برای تهیه مربا، روغن، ترشی و انواع غذاها استفاده میشود.

درخت بنه دارای صمغ یا همان شیره است که کاربرد درمانی، صنعتی و… دارد. یکی از کاربرد هایی که صمغ این درخت دارد، استفاده از آن برای تهیه آدامس، خمیر دندان، شکلات و… میباشد.

از جمله خواص ونوشک عبارتند از: رفع سرفه های عفونی و خشک، آنتی اکسیدان فوق العاده، دارای مقادیر بالایی ویتامین E و درمان نرمی استخوان.

در ادامه این مطلب از طب شناس همراه ما باشید تا به خواص ونوشک پلو در طب سنتی و همچنین طرز تهیه ونوشک پلو بپردازیم.

طبع ونوشک پلو در طب سنتی چیست؟

طبع ونوشک در طب سنتی گرم است و مصرف آن برای گرم مزاجان مضر میباشد. مصرف این میوه برای افراد سرد مزاج مفید است.

خواص ونوشک پلو در طب سنتی چیست؟

  • ونوشک پلو خاصیت ضد درد دارد و برای تسکین درد کمر، درد قولنج و درد پشت مفید است.
  • استفاده از ضماد ونوشک بر درمان ورم ها و زخم های سخت بسیار موثر است.
  • مصرف ونوشک به درمان ترک لب کمک میکند.
  • ونوشک پلو از بروز شبکوری پیشگیری میکند.
  • ونوشک پلو از پوکی استخوان جلوگیری میکند و بر درمان نرمی استخوان نیز موثر میباشد.
  • همانطور که گفتیم ونوشک خاصیت دارویی نیز دارد. از صمغ ونوشک یک نوع پماد تهیه میکنند که مالیدن آن بر بدن سبب جلوگیری از گزش حشرات میشود.
  • مصرف میوه ونوشک برای تقویت نیروی جنسی پیشنهاد میشود. همچنین از زودانزالی در آقایان نیز پیشگیری مینماید.
  • استفاده از جوشانده پوست و برگ ونوشک برای درمان اسهال مفید است.
  • خوردن ونوشک در رفع کم خونی نیز بسیار موثر است. روغن ونوشک به تسکین درد های مفصلی نیز کمک زیادی میکند.
  • مصرف روغن ونوشک در صاف شدن صدا تاثیر گذار است.
  • استفاده از میوه درخت ونوشک به پاکسازی اخلاط از سینه و ریه کمک بسزایی میکند.
  • میوه ونوشک در کنترل قند خون نیز موثر است و مصرف آن به افرادی که دچار دیابت هستند پیشنهاد میشود.
  • ونوشک دارای اولئیک اسید است که مصرف سبب افزایش تعداد گلبول های سفید و تقویت سیستم ایمنی بدن در مقابل حمله عوامل بیماری زا میشود.
  • ونوشک پلو دارای مقادیر زیادی مواد معدنی و انواع ویتامین ها است. استفاده از این ونوشک به رفع کمبود ویتامین ها کمک میکند. ونوشک یا پسته کوهی یکی از بهترین داروهای گیاهی برای درمان کم خونی و کمبود آهن است. شما میتوانید از این میوه به شکل خوراکی در تهیه انواع غذاها و… استفاده نمایید.
  • پسته کوهی یا همان ونوشک برای تقویت اعصاب مفید است و به افزایش قدرت حافظه کمک میکند. افراد مسن با مصرف آن میتوانند از بروز آلزایمر جلوگیری کنند.
  • پسته کوهی یا ونوشک به خانم هایی که درگیر عقب افتادگی عادت ماهیانه هستند کمک زیادی میکند.
  • ونوشک که در تهیه ونوشک پلو به کار برده میشود به تقویت دستگاه گوارش کمک میکند. استفاده مرتب از پسته کوهی سبب از بین رفتن کرم های روده و معده میشود و از بروز بیماری و مشکلات گوارش جلوگیری مینماید.
خواص ونوشک پلو
خواص ونوشک پلو

ونوشک اثرات ضد میکروبی دارد:

استفاده بیش از حد آنتی بیوتیک ها موجب مقاومت هرچه بیشتر باکتری ها نسبت به این داروها میشود به طوری که میزان اثر بخشی آنتی بیوتیک ها هر روز نسبت به قبل کاهش پیدا میکند.

برخی گیاهان دارای خاصیت ضد میکروبی هستند، شما با شناخت این گیاهان میتوانید از آن ها بر ضد میکروب هایی که عامل بیماری میباشند استفاده نمایید. این گیاهان که با آن میتوانید ونوشک پلو نیز تهیه نمایید یک گزینه جایگزین عالی و کم خطر برای آنتی بیوتیک ها میباشند.

طبق مطالعات انجام شده، ونوشک یک ضد میکروب فوق العاده است که در برابر برخی باکتری ها از خود واکنش نشان میدهد و به مقابله با آنها میپردازد.

مصرف ونوشک از بروز مشکلات و بیماری های قلبی جلوگیری میکند:

روغن پسته کوهی یا همان ونوشک دارای مقادیر بالایی اسید های چرب غیر اشباع میباشد. تحقیقات انجام شده نشان میدهد که استفاده از ونوشک یا روغن درخت آن باعث بالا رفتن HDL کلسترول و کاهش LDL کلسترول خون میشود که در آخر قادر است بر کاهش بروز آترواسکلروز و مشکلات قلبی و عروقی تاثیر بسزایی بگذارد. شما میتوانید آن را به صورت ونوشک پلو نیز مصرف کنید.

طرز تهیه ونوشک پلو کرمانشاهی:

سه پیمانه برنج را از قبل با مقداری نمک خیس کنید. حدود پنجاه گرم ونوشک تازه را به خوبی پاک کنید و بعد بشویید. چند عدد گوجه فرنگی را با رنده به صورت ریز خرد کنید و با غذاساز یا گوشتکوب برقی به صورت پوره در بیاورید.

یک عدد پیاز را پوست بگیرید و به صورت ریز خرد کنید. پیاز را در ظرفی مناسب بریزید و کمی روغن اضافه کنید و روی حرارت قرار دهید. اجازه دهید پیاز کمی تفت بخورد و سبک شود. حال وقت اضافه کردن سیصد گرم گوشت چرخ کرده است. به مواد کمی فلفل سیاه اضافه کنید و به خوبی تفت دهید تا همه مواد سرخ شوند.

پوره گوجه فرنگی را به مواد اضافه کنید. حدود یک قاشق غذا خوری رب گوجه فرنگی را نیز به مواد اضافه کنید و تفت دهید تا بوی خامی رب از بین برود. وقتی رب رنگ پس داد کمی زعفران دم کرده اضافه کنید. دیگر وقت اضافه کردن ونوشک هایی است که آماده کرده ایم. ونوشک ها را نیز اضافه کنید و با بقیه مواد تفت دهید. درب تابه را ببندید تا ونوشک ها کاملا پخته شوند.

قابلمه مناسبی انتخاب کنید و در آن مقداری آب و نمک بریزید و روی حرارت قرار دهید تا به جوش آید. بعد از به جوش آمدن آب، برنج را اضافه کنید و اجازه دهید برنج کمی نرم شود. برنج را آبکش کنید و قابلمه را مجدد روی حرارت قرار دهید. ته دیگ دلخواه کف قابلمه پهن کنید و یه لایه برنج روی آن بریزید. کمی از مایه گوشتی که حاضر کرده اید را روی برنج بریزید. لایه ها را به همین صورت تکرار کنید تا همه مواد تمام شود سپس درب قابلمه را بگذارید.

حدود چهل پنج تا یک ساعت زمان میبرد که ونوشک پلو دم بکشد. میتوانید روی پلو کمی روغن یا کره نیز بریزید. ونوشک پلو خوشمزه شما حاضر است.

مضرات ونوشک پلو چیست؟

  • ونوشک از خواص زیادی برخوردار است اما مصرف بیش از حد آن ممکن است با برخی عوارض همراه باشد. استفاده بیش از حد ونوشک موجب زخم شدن دهان و کاهش اشتها میشود.
  • مصرف بی رویه ونوشک به صورت روزانه، ممکن است باعث بالا رفتن فشار خون شود.
  • ونوشک قاعده آور است و به همین دلیل نباید در دوران بارداری استفاده شود. خانم های باردار برای مصرف آن باید با پزشک مشورت خود نمایند.

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *