10 خاصیت برنج کدو حلوایی در طب سنتی + طرز تهیه کدو حلوایی پلو خوشمزه
10 خاصیت برنج کدو حلوایی در طب سنتی + طرز تهیه کدو حلوایی پلو خوشمزه

10 خاصیت برنج کدو حلوایی در طب سنتی + طرز تهیه کدو حلوایی پلو خوشمزه

تاریخ نگارش

اکتبر 26, 2022

دسته‌بندی

مطبخ

نظرات

{تعداد} پاسخ ها

اگر تا به حال به شهر های شمالی کشورمان ایران سفر کرده باشید حتما با برخی غذاهای سنتی آن منطقه آشنایی پیدا کرده اید. مناطق شمالی غذاهای بسیار خوشمزه و گوناگونی دارند. هر غذایی در این مناطق طرفداران ویژه خود را دارد. برنج کدو حلوایی یا همان کدو حلوایی پلو یکی از غذاهای سنتی شمالی است.

کدو حلوایی جزو اصلی ترین مواد تشکیل دهنده این غذا است که سبب میشود این غذا طعم بسیار خوب و لذیذی داشته باشد. برنج کدو حلوایی ارزش غذایی زیادی دارد و مصرف آن فواید زیادی را به همراه دارد. کدو حلوایی پلو به تقویت سیستم ایمنی کمک میکند و یکی از غذاهای سالم و مقوی به شمار میرود.

برنج کدو حلوایی در مناطق شمالی به اسم کیی پلا شناخته میشود. کدو حلوایی پلو موقع دم کردن رایحه فوق العاده دارد. پختن برنج کدو حلوایی در فصل پاییز یک گزینه عالی است که به شما پیشنهاد میکنیم حتما آن را امتحان کنید.

در ادامه این مطلب از طب شناس همراه ما باشید تا به طبع برنج کدو حلوایی در طب سنتی و همچنین خواص برنج کدو حلوایی و طرز تهیه آن بپردازیم.

طبع برنج کدو حلوایی در طب سنتی چیست؟

طبع برنج و کدو حلوایی که در تهیه این غذا به کار برده میشود سرد است. طبع گوشت مرغ نیز اگر محلی باشد گرم و اگر ماشینی باشد سرد میباشد. طبع ادویه هایی که در تهیه برنج کدو حلوایی به کار برده میشوند گرم است.

خواص برنج کدو حلوایی در طب سنتی چیست؟

  • کدو حلوایی خاصیت آنتی اکسیدانی دارد و به همین دلیل از سیستم تنفسی محافظت میکند و مانع از بروز عفونت میشود. مصرف کدو حلوایی در کاهش حملات آسم موثر است.
  • کدو حلوایی دارای مقادیر بالایی پتاسیم است که به بهبود عملکرد قلب و ماهیچه ها کمک میکند پس حتما از کدو حلوایی در برنامه غذایی خود استفاده نمایید.
  • مصرف برنج کدو حلوایی سبب کاهش احتمال مشکلات قلبی و سکته میشود. این غذا آنتی اکسیدان زیادی دارد و به همین دلیل از سختی شریان پیشگیری میکند. کدو حلوایی سطح فشار خون را کنترل میکند و از افزایش فشار خون جلوگیری میکند. کدو حلوایی میزان کلسترول را نیز کنترل میکند.
  • کدو حلوایی که برای تهیه کدو حلوایی پلو به کار برده میشود دارای مقدار زیادی منیزیم است و از این رو سبب تقویت سیستم ایمنی و بهبود عملکرد ماهیچه ها میشود. برنج کدو حلوایی باعث بالا رفتن تولید گلبول های سفید میشود و از این طریق به بالا رفتن سیستم ایمنی بدن کمک میکند. کدو حلوایی سبب ایجاد مقاومت در مقابل برخی عفونت ها مثل: تب، آنفولانزا و… میشود.
  • برنج کدو حلوایی به دلیل داشتن کدو حلوایی یک سم زدا عالی است. کدو حلوایی ادرار آور میباشد و بر دفع سموم بدن و مواد زائد موثر است.
  • کدو حلوایی سبب تسکین دستگاه گوارش میشود و از بروز زخم معده جلوگیری مینماید.
  • کدو حلوایی حاوی کاروتنوئید و روی است که از افراد در برابر ابتلا به سرطان پروستات محافظت مینماید. مصرف برنج کدو حلوایی از بزرگ شدن پروستات و تحریک شدن هورمون های مردانه که موجب ایجاد مشکل های پروستات میشوند، پیشگیری میکند.
  • برنج کدو حلوایی دارای مقادیر بالایی فیبر است. این غذا از یبوست جلوگیری و هضم غذا را آسان تر میکند. مصرف این غذا، فرد را برای مدت زیادی سیر نگه میدارد.
  • کمبود تریپتوفان معمولا عامل ابجاد افسردگی است. کدو حلوایی دارای مقادیر زیادی تریپتوفان است که ضد افسردگی و استرس استو کدو حلوایی خاصیت مسکن دارد و برای درمان بی خوابی یک پیشنهاد عالی میباشد.
  • استفاده مرتب از کدو حلوایی بر کاهش احتمال ابتلا به بیماری های التهابی مثل: ورم مفصل ها موثر است.
خواص برنج کدو حلوایی
خواص برنج کدو حلوایی

طرز تهیه برنج کدو حلوایی یا کدو حلوایی پلو:

در مرحله اول باید بگوییم که برای خرید کدو حلوایی آن هایی را انتخاب کنید که گردن بلند تری دارند و کاملا رسیده هستند. کدو را بعد از خرید به خوبی بشویی و پوست آن را بگیرید. نیم کیلو کدو حلوایی را به شکل مکعبی خرد کنید و در ظرفی مناسب بریزید و با مقداری روغن تفت دهید. اگر دوست داشتید میتوانید مقداری شکر نیز اضافه کنید.

وقتی کدو حلوایی ها سرخ شدن حرارت را خاموش کنید و کنار بگذارید. یک عدد پیاز بزرگ را پوست بگیرید و به صورت ریز خرد کنید. پیاز را نیز با کمی روغن تفت دهید. یک عدد سینه مرغ را به صورت ریز خرد کنید و به پیاز اضافه کنید تا تفت بخورد و نیم پز شود.

حالا وقت اضافه کردن ادویه هاست. از ادویه های معطری مثل هل و دارچین استفاده کنید و برای خوشرنگ شدن مرغ به آن مقداری زعفران دم کرده اضافه کنید.

حالا کدو حلوایی هایی که از قبل سرخ کرده بودید را به مواد دیگر اضافه کنید و کمی دیگر زعفران نیز به کدو ها اضافه نمایید.

حال نصف پیمانه خلال بادام و نصف پیمانه خلال پسته را با کمی کره تفت دهید. در ظرفی دیگر نصف پیمانه زرشک خوب شسته شده را نیز با کمی روغن و زعفران تفت دهید فقط توجه داشته باشید که زرشک را نباید با حرارت زیاد تفت دهید. بعد از اینکه روغن داغ شد تنها دو بار هم بزنید و حرارت را خاموش کنید.

حدود چهار پیمانه برنج را از قبل با کمی آب و نمک خیس کنید. قابلمه مناسبی انتخاب کنید و در آن کمی آب و نمک بریزید و روی حرارت قرار دهید. وقتی آب جوش آمد برنج را به آن اضافه کنید. وقتی برنج کمی نرم شد و به مرحله ای رسید که آماده آبکش شدن بود آن را در صافی بریزید و آبکش کنید. مقداری آب سرد روی برنج بریزید تا به برنج شوک وارد شود و نمک اضافی آن شسته شود.

قابلمه را مجدد روی حرارت قرار دهید و در آن کمی روغن بریزید و کف آن ته دیگ دلخواه پهن کنید. یک لایه برنج بریزید و یک لایه از مرغ و کدو به همراه زرشک و مغز ها، لایه ها را همینطور تکرار کنید تا همه مواد تمام شوند.

روی برنج کمی زغفران دم کرده و کره بریزید سپس درب قابلمه را بگذارید و اجازه دهید تا برنج دم بکشد.

شما میتوانید مواد را لا به لای برنج قرار ندهید و موقع سرو مواد را روی برنج بریزید.

حال برنج کدو حلوایی شما حاضر است. این غذا مانند آلبالو پلو طعمی نسبتا شیرین دارد و بسیار دلچسب است. نوش جان.

مضرات برنج کدو حلوایی چیست؟

  • طبق مطالعات انجام گرفته، استفاده از کدو حلوایی برای افرادی که گروه خونی B دارند مضر میباشد.
  • اغلب افراد کدو حلوایی را به همراه شهد شیرین استفاده میکنند که در این صورت افراد مبتلا به دیابت، اضافه وزن و چاقی، مشکل های متابولیک باید در مصرف آن احتیاط نمایند.
  • طبع کدو حلوایی سرد است و به همین دلیل استفاده از آن برای افراد سرد مزاج مناسب نیست. افراد سرد مزاج باید کدو حلوایی را به همراه مصلحش استفاده نمایند.
  • مصرف بی رویه کدو حلوایی باعث اضافه وزن و چاقی میشود.
  • کدو حلوایی برای دستگاه گوارش بسیار مفید است اما استفاده بیش از حد کدو حلوایی برای دستگاه گوارش مضر است و ممکن است موجب بروز مشکلاتی مانند: سوزش سر دل، سوء هاضمه، نفخ، درد شکم و… شود.
  • مصرف زیاد کدو حلوایی موجب افت قند خون یا همان هیپوگلیسمی میشود که با علائمی همچون: گیجی، گرسنگی زیاد، تعریق زیاد و… همراه است.
  • کدو حلوایی ممکن است با برخی داروها تداخل داشته باشد و باعث افت فشار خون شود، از این رو قبل از مصرف حتما با پزشک مشورت نمایید.
  • خانم های باردار و شیرده از زیاده روی در مصرف کدو حلوایی پرهیز کنند.
  • برخی افراد ممکن است به کدو حلوایی حساسیت داشته باشند و با علائمی همچون: خارش، مشکل تنفسی، تنگی نفس، تورم صورت و لب ها، درماتیت و… رو به رو شوند.

مصلح برنج کدو حلوایی در طب سنتی چیست؟

همانطور که گفتیم طبع کدو حلوایی سرد است و افراد سرد مزاج باید آن را به همراه مصلحاتش مصرف نمایند. مصلحات کدو حلوایی در طب سنتی عبارتند از: دارچین، روغن زیتون، نعناع و زیره سیاه. مصرف این موارد به همراه کدو حلوایی سبب تعادل مزاج و بهبود خواص آن میگردد.

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *