خواص و فواید باسترمه پلو در طب سنتی
خواص و فواید باسترمه پلو در طب سنتی

باسترمه پلو غذای سنتی کدام استان است؟ طبع و خواص باسترمه در طب سنتی

تاریخ نگارش

دسامبر 18, 2022

دسته‌بندی

خوراک و کباب

نظرات

{تعداد} پاسخ ها

باسترمه پلو یکی از غذاهای محبوب شهر گرگان در استان گلستان است.

باسترمه پلو از جمله غذاهایی است که دارای مواد اولیه ی فوق العاده ای بوده و بدین ترتیب یکی از پر خاصیت ترین غذاهایی است که میتواند مورد استفاده ی افراد زیادی قرار گیرد.

مواد به کار رفته در این غذا شامل برنج، ماهی ازون برون، سیب زمینی، پیاز، انار و ادویه های گوناگون است که خواص هر یک از این اجزا به طور همزمان در باسترمه پلو نمایان خواهند شد.

در این مطلب از طب شناس قصد داریم خواص باورنکردنی باسترمه پلو را برای شما مطرح کنیم. پیش از آن، به معرفی طبع باسترمه پلو پرداخته، و پس از معرفی خواص این غذا، به بیان مضرات و منع مصرف های باسترمه پلو برای برخی افراد خواهیم پرداخت. در آخر نیز، مصلحات باسترمه پلو را برای شما شرح خواهیم داد.

طبع باسترمه پلو چیست؟

در مورد طبع باسترمه پلو سوالاتی نظیر: طبع باسترمه پلو گرم است یا سرد؟ و یا طبع باسترمه پلو چیست؟ مطرح میشود که در پاسخ به آنها میبایست گفته شود که طبع باسترمه پلو سرد است. بنابراین توصیه میشود جهت جلوگیری از سردی این غذا، آن را حتما با مصلحاتش مصرف کنید.

خواص فوق العاده باسترمه پلو

باسترمه پلو غذایی با مواد اولیه ی مفید است که سبب میشود تمامی خواص مواد اولیه را در خود جای داده و به یکی از غذاهای پر خاصیت تبدیل شود.

در این بخش از طب شناس قصد داریم این خواص را معرفی و بررسی کنیم. این خواص شامل موارد زیر میشوند:

خواص باسترمه
خواص باسترمه

سلامت پوست

کلاژن ماده‌ای حیاتی برای سلامت، شادابی و زیبایی پوست شماست. ماده‌ای که به پوست خاصیت ارتجاعی می‌بخشد، باعث ترمیم زخم می‌شود و از بروز چین و چروک در سنین پایین جلوگیری می‌کند. اوزن برون منبعی غنی از کلاژن است. یک ماده غذایی لوکس که علاوه بر تامین پروتئین و ویتامین‌های ضروری بدن می‌تواند زیبایی را به شما هدیه دهد.

شاید به همین خاطر ازون برون را ماهی سلطنتی و غذای اشراف می‌نامیدند. حتی به روایتی در گذشته مردم ژاپن از این ماهی لذیذ برای مصرف خود استفاده نمی‌کردند و آن را غذایی مخصوص و ویژه خانواده سلطنتی می‌دانستند. تفکری که شاید امروز پذیرش ظلم به نظر بیاید، اما با در نظر گرفتن جامعه طبقاتی و فضای اجتماعی آن روزگار، سطح ارزش و خاص بودن این ماهی را به ما نشان می‌دهد.

پروتئین

اوزن برون با گوشت لذیذ و طعم دلپذیرش جایگاهی ویژه‌ در بین غذاهای محبوب مردم مرفه جهان دارد. یک ماهی فوق‌العاده که به واسطه وجود آمینواسیدهای ضروری یک ترکیب غنی و عالی از پروتئین را در خود دارد. ترکیب پروتئینی موجود در گوشت این ماهی مشابه پروتئینی است که در گوشت پرندگان یافت می‌شود.

گوشت این ماهی حاوی مقادیر زیادی کارنوزین است. یک آمینو اسید که به آن طعمی لذیذ می‌بخشد.ازون برون، منبع پروتئین است و یک غذای بی‌نظیر برای افزایش سرعت عضله‌سازی در بدن ورزشکاران. سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند با افزایش متابولیسم بدن باعث شادابی و نشاط می‌شود. این ماهی شگفت‌انگیز همچنین در افزایش میل جنسی و قوای جنسی آقایان موثر است.

حافظ سلامت قلب و عروق

اسیدهای چرب امگا ۳ با تنظیم فشار خون، احتمال بروز حملات قلبی را به شدت کاهش می‌دهند، از گرفتگی عروق جلوگیری می‌کنند و با تنظیم ضربان قلب به حفظ سلامت آن کمک می‌کنند. ماهی اوزون برون مانند دیگر غذاهای دریایی، یک منبع عالی برای تامین اسیدهای چرب امگا ۳ در بدن انسان است. امگا ۳ ماده‌ای حیاتی است که در بدن انسان تولید نمی‌شود و ناگزیر باید به تامین آن از طریق رژیم غذایی روزانه روی بیاوریم.

طبق آمار جهانی یکی از دلایل فوت در افراد مشکلات قلبی عروقی است. عوامل به وجود آورنده این بیماری متفاوت است که هرکدام نقشی جداگانه و سوء بر سلامت قلب و عروق بدن می‌گذارند. محققان بر این باورند که اسیدهای چرب موجود در انار می‌تواند محافظی چندجانبه از قلب داشته باشد. همچنین از دیگر خواص انار بر قلب می‌توان به بازسازی و بهبود شرایط اندامی قلب و عروق اشاره کرد.آب انار غلظت لیپوپروتئین‌های موجود در خون را کاهش می‌دهد که این عمل باعث کاهش ریسک ابتلاء به سکته قلبی خواهد شد.

استخوان‌های قوی و محکم

در بدن ماهی ازون برون اسکلت استخوانی وجود ندارد و تمام بدن این ماهی توسط یک بافت غضروفی محکم حفظ می‌شود. این بافت غضروفی حاوی مقدار قابل توجهی کندرویتین سولفات است؛ یک ماده ضروری برای سلامت و استحکام مفاصل، بهبود نقص حرکتی و ترمیم طبیعی زخم.

این ماده مغذی در پیشگیری از ابتلا به پوکی استخوان، روماتیسم و درد کمر موثر است.از آنجا که ماهی ازون برون به شکل کامل یعنی با پوست، گوشت و غضروف پخته و سرو می‌شود، به راحتی می‌تواند نیاز روزانه بدن به کندرویتین سولفات را تامین کند و در استحکام و درمان بیماری‌های استخوان موثر باشد. پیشگیری از کاهش شنوایی، ابتلا به فشار چشم و بیماری‌های کبدی از دیگر خواص ماهی ازون برون به دلیل وجود کندرویتین سولفات است.

بنابراین توصیه میشود جهت جلوگیری از پوکی استخوان باسترمه پلو را در برنامه غذایی خود جای دهید.

رفع کم خونی

یکی از مواردی که باعث شده است استفاده از ماهی اوزون برون مورد توجه قرار گیرد آهن زیادی است که در این ماهی به کار رفته است. استفاده از این ماهی باعث می شود تا تولید گلبول های قرمز در خون افزایش پیدا کند و همین امر نقش بسیار مهمی در رفع کم خونی دارد. زمانی که کم خونی رفع می گردد اکسیژن بیشتری به اندام های بدن می رسند و همین امر باعث ارتقا سلامتی افراد می گردد. در نتیجه، توصیه می شود کسانی که کم خونی دارند از این ماهی استفاده نمایند. بنابراین با گنجاندن باسترمه پلو در برنامه غذایی خود، از کم خونی جلوگیری کرده و یا آن را بهبود بخشید.

تقویت حافظه

یکی دیگر از خواص ماهی اوزون برون فسفر زیادی است که در این ماهی به کار رفته است. تحقیقات نشان داده اند فسفر به طور مستقیم بر بافت های مغز اثر می گذارد و عملکرد و کارآیی آن را به میزان زیادی افزایش می دهد. همچنینف فسفر می تواند به تقویت بافت های مغز کمک کند و خطر ابتلا به بیماری ها و مشکلات مغزی از جمله سکته مغزی را به میزان زیادی کاهش می دهد. افرادی که از این ماهی در طول زندگی خود استفاده می کنند، کمتر دچار عارضه های مغزی میشوند.

جلوگیری از سرطان

ماهی اوزون برون دارای مواد موثره ای است که مانند آنتی اکسیدان های قوی عمل می کنند. آنتی اکسیدان ها رادیکال های آزاد بدن را از بین می برند و همین امر از استرس اکسیداتیو در بدن جلوگیری می کند. زمانی که رادیکال های آزاد کاهش پیدا می کنند، دیگر التهاب در بدن به وجود نمی آید و همین امر باعث می شود که افراد دیگر به بیماری های مزمن از جمله سرطان و دیابت مبتلا نشوند. به همین دلیل، امروزه ماهی به عنوان یک ماده غذایی ضد سرطان شناخته شده است و مصرف آن می تواند به ارتقا سلامتی کمک کند.

کاهش ابتلا به بیماری های قلبی

طبق آمار جهانی یکی از دلایل فوت در افراد مشکلات قلبی عروقی است. عوامل به وجود آورنده این بیماری متفاوت است که هرکدام نقشی جداگانه و سوء بر سلامت قلب و عروق بدن می‌گذارند. محققان بر این باورند که اسیدهای چرب موجود در انار می‌تواند محافظی چندجانبه از قلب داشته باشد. همچنین از دیگر خواص انار بر قلب می‌توان به بازسازی و بهبود شرایط اندامی قلب و عروق اشاره کرد.آب انار غلظت لیپوپروتئین‌های موجود در خون را کاهش می‌دهد که این عمل باعث کاهش ریسک ابتلاء به سکته قلبی خواهد شد.

مضرات و منع مصرف های باسترمه پلو

باسترمه پلو غذای سالم و بدون ضرر برای افراد مختلف است؛ اما باید توجه داشته باشید که زیاده روی در مصرف هر غذایی میتواند عوارضی را به دنبال داشته باشد.

این در حالی است که، با مصرف به اندازه ی این غذا ها نه تنها عوارضی پیش نخواهد آمد، بلکه برای شما مفید واقع خواهند شد؛ اما چنانچه در مصرف هر نوع غذایی زیاده روی کنید، امکان دارد تمامی مزایای آن، به معایب تبدیل شود.

بنابراین، مضراتی که در ادامه برای باسترمه پلو بیان خواهیم کرد، به دلیل مصرف بیش از اندازه ی این غذا بوده و یا به دلیل حساسیت برخی افراد به بعضی از مواد اولیه ی به کار رفته در باسترمه پلو خواهد بود. این عوارض و ممنوعیت ها شامل موارد زیر میشوند:

  • تاثیراتی بر روی آنزیم ها: آنزیم های موجود در باسترمه پلو که ناشی از انار موجود در این غذا است، می توانند مانع عملکرد آنزیم های خاصی در کبد شوند. اگر دارو های خاصی برای اختلالات کبد دارید، قبل از مصرف این غذا با پزشک خود مشورت کنید.
  • مبتلایان به دیابت: به دلیل مواد به کار رفته در این غذا پیشنهاد میشود افراد مبتلا به دیابت از زیاده روی در مصرف این غذا خودداری کنند.
  • کالری بالا: اگر رژیم دارید و کالری مصرفی را چک می کنید از خوردن این غذا خودداری کنید. باسترمه پلو کالری زیادی داشته و همچنین می تواند سبب افزایش وزن شود.
  • ایجاد اختلالاتی در هضم: مصرف بیش از حد باسترمه پلو سبب اختلالات بسیاری می شود. برخی از آن ها شامل حالت تهوع، استفراغ، درد شکم و اسهال هستند. اما این علائم معمولا پس از چند ساعت برطرف می‌ شوند. علاوه بر آن، مصرف بیش از حد باسترمه پلو می تواند دستگاه گوارش را تحریک کند.
  • آلرژی: مصرف باسترمه پلو می تواند سبب بروز بسیاری از علائم شود که به آلرژی منجر می شوند. این نشانه ها عبارتند از: بلعیدن دردناک، خارش، مشکلات پوستی، تورم صورت، سختی در تنفس و درد و تورم در دهان.
  • زخم معده: مبتلایان به زخم معده باید از مصرف باسترمه پلو اجتناب کنند زیرا استفاده از این غذا سبب تشدید زخم معده می شود.
  • سرد مزاجان: همچنین استفاده از این غذا در افراد سرد مزاج توصیه نمیشود و این افراد میبایست پس از خوردن این غذا از مصلحاتش استفاده کنند.
  • یبوست: زیاده روی در مصرف باسترمه پلو در مواردی میتواند سبب یبوست شود.
  • همچنین زیاده روی در مصرف باسترمه پلو می تواند سبب کاهش هورمون های مردانه شود.

مصلحات باسترمه پلو چیست؟

باسترمه پلو به دلیل طبع سردی که دارد میبایست آن را با نبات و زنجبیل که مصلحات این غذا به شمار میروند مصرف نمود تا از بروز سردی در بدن جلوگیری شود.

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *