10 خاصیت بره پلو عربی در طب سنتی+ طرز تهیه بره پلو عربی خوشمزه
10 خاصیت بره پلو عربی در طب سنتی+ طرز تهیه بره پلو عربی خوشمزه

10 خاصیت بره پلو عربی در طب سنتی+ طرز تهیه بره پلو عربی خوشمزه

تاریخ نگارش

نوامبر 1, 2022

دسته‌بندی

مطبخ

نظرات

{تعداد} پاسخ ها

بره پلو عربی جزو غذاهای سنتی استان هرمزگان است. این غذا از لحاظ ظاهری مشابه غذاهایی همچون: عدس پلو و پلو گوشت است و از نظر طعم، مزه ای ترکیبی از این دو غذا دارد. بره پلو عربی یک غذا مجلسی به شمار میرود که در مهمانی های رسمی، طبخ میشود.

در ادامه این مطلب از طب شناس همراه ما باشید تا به خواص بره پلو عربی در طب سنتی و همچنین طرز تهیه بره پلو عربی بپردازیم.

طبع بره پلو عربی در طب سنتی چیست؟

طبع برنج که برای تهیه بره پلو عربی به کار برده میشود با توجه به نوع آن و شیوه پخت متفاوت است. اگر برنج به روش آبکش درست شود طبعی سرد و اگر به روش کته درست شود طبعی گرم دارد. همچنین اغلب برنج های ایرانی طبعی سرد دارند.

طبع گوشت گوسفندی که برای طبخ بره پلو عربی از آن استفاده میشود، گرم است. همچنین طبع ادویه ها، کشمش، مغز بادام و پیاز که در تهیه این غذا به کار میروند نیز گرم میباشد.

خواص بره پلو عربی در طب سنتی چیست؟

  • بره پلو عربی یک غذا پر خاصیت و مقوی است که انرژی را میباشد و دارای انواع ویتامین ها مانند: ویتامین A، C، D و E است. این غذا همچنین دارای ویتامین های گروه B نیز میباشد و سرشار از آهن، پروتئین، سدیم، فسفر، کلسیم، پتاسیم، اسید چرب امگا 3، فیبر و … است.
  • این غذا از فواید بسیاری بهره مند است و مصرف آن به بهبود آرتروز و پوکی استخوان کمک زیادی میکند.
  • گوشت بره یا گوشت گوسفندی که برای تهیه بره پلو عربی به کار میرود یکی از بهترین گوشت ها برای مزاج انسان است که از خواص زیادی برای سلامتی دارد. گوشت گوسفندی دارای مقادیر زیادی سلنیوم و آنتی اکسیدان است که بر تقویت سیستم ایمنی بدن موثر میباشد و از همین طریق باعث بهبود مقابله با بیماری ها و باکتری ها میشود.
  • گوشت گوسفندی سرشار از ترکیبات کلسیمی است که بر سلامت استخوان ها و دندان ها موثر است و باعث رشد هرچه بهتر استخوان ها در سنین کودکی میشود. گوشت گوسفندی به دلیل داشتن کلسیم باعث تقویت استخوان ها میشود و از شکستگی آن ها جلوگیری مینماید. این گوشت سرشار از فسفر است که از بروز پوکی استخوان نیز پیشگیری میکند.
  • مصرف منظم و به اندازه گوشت گوسفندی به شما در لاغری و کاهش وزن کمک میکند به دلیل اینکه این گوشت حاوی مقادیر زیادی پروتئین و چربی پایین است که بر کاهش وزن تاثیر گذار میباشد. همچنین استفاده از گوشت گوسفندی که در بره پلو عربی نیز وجود دارد باعث بالا رفتن سوخت و ساز بدن و کالری سوزی میشود که از همین راه سبب کاهش وزن میشود.
  • بره پلو عربی به دلیل داشتن گوشت گوسفندی از خاصیت ضد سرطانی برخوردار است. این گوشت دارای مقادیر بالایی سلنیوم، آهن، ویتامین ب و کولین است. وجود سلنیوم و کولین باعث پیشگیری از حمله سلول های سرطانی میشود. همچنین گوشت گوسفندی دارای لینوئیک اسید است که در مبارزه با تومور های بدخیم نقش موثری دارد.
  • مصرف بره پلو عربی به درمان کم خونی کمک میکند. اگر بدن با کمبود گلبول های قرمز مواجه شود به کمی خونی دچار میشود. گوشت قرمز حاوی ویتامین ب است که به همین دلیل میزان گلبول های قرمز را افزایش میدهد و با بهبود اکسیژن رسانی از بروز کم خونی پیشگیری مینماید.
  • یکی دیگر از مواد تشکیل دهنده بره پلو عربی، برنج است که خواص بسیاری دارد. برنج حاوی مقدار زیادی کربوهیدرات است که در نقش سوخت بدن عمل میکند و در عملکرد طبیعی مغر نیز موثر میباشد.
  • کربوهیدرات بعد از سوخت و ساز به انرژی برای بدن تبدیل میشود.
  • برنج موجود در بره پلو عربی از سدیم بسیار کمی برخوردار است و از همین رو برای افرادی که فشار خونبالایی دارند مفید است. اگر میزان سدیم بالا باشد موجب انقباض رگ ها، بالا رفتن استرس، فشار بر سیستم قلبی و … میشود و همه این مواد باعث ابتلا فرد به فشار خون بالا میشود. به همین دلیل مصرف برنج که سطح سدیم کمی دارد برای سلامتی مفید است.

طرز تهیه بره پلو عربی خوشمزه:

برای تهیه این غذا ابتدا باید پیه را در قابلمه ای مناسب آب کنید سپس دویست و پنجاه گرم گوشت گوسفندی را به شکل مکعبی خرد کنید و به آن اضافه نمایید. گوشت ها را تفت دهید تا به خوبی سرخ شوند.

بعد از اینکه گوشت ها به خوبی سرخ شدند، آن ها را از ظرف بردارید و کنار بگذارید. سه عدد پیاز را پوست بگیرید و به صورت ریز خرد کنید. پیاز های خرد شده را در قابلمه ای که پیه را آب کرده بودید بریزید و تفت دهید تا به خوبی سرخ شوند.

در مرحله بعدی شصت گرم مغز بادام را بکوبید تا به خوبی خرد شود. مغز بادام کوبیده شده را به همراه دو پیمانه برنج به پیاز های سرخ شده اضافه نمایید و مخلوط حاصل را به مدت بنج دقیقه بپزید. در این مدت باید مرتب آن را هم بزنید.

حال وقت اضافه کردن ادویه هاست. ادویه های این غذا شامل فلفل سیاه و فلفل هندی میباشد. در مرحله بعد شصت گرم کشمش، دو عدد گوجه فرنگی خرد شده و آب به اندازه کافی را نیز اضافه نمایید و به صورت مداوم هم بزنید. اجازه دهید مخلوط روی حرارت ملایم به خوبی بپزد.

وقتی آب مخلوط جذب شد، گوشت گوسفندی که سرخ کرده بودید را با کمی مریم گلی و مقداری جعفری ساطوری شده به دیگر مواد اضافه کنید. به غذا حدود بیست دقیقه دیگر زمان دهید تا روی حرارت خیلی ملایم پخته و جا بیوفتد.

بره پلو عربی خوشمزه شما آمده است. امیدواریم از طعم بینظیر آن لذت ببرید.

مضرات بره پلو عربی چیست؟

بره پلو عربی و مواد تشکیل دهنده آن از خواص بیشماری برخوردارند اما مصرف بیش از اندازه آن میتواند با برخی مشکلات و عوارض همراه باشد.

در بالاتر خواص گوشت گوسفندی که برای تهیه بره پلو عربی به کار میرود را بیان کردیم حال در اینجا به مضرات و عوارض این گوشت خواهیم پرداخت. مصرف به اندازه گوشت گوسفندی هیچ مشکلی را به دنبال نخواهد داشت اما اگر این گوشت به صورت بی رویه مصرف شود موجب بروز مشکلاتی مانند: بالا رفتن کلسترول، فشار خون، نقرس و… میشود.

مصرف بیش از اندازه برنج نیز موجب بروز برخی مشکلات مثل: مشکلات گوارشی، دیابت، جلوگیری از جذب انواع ویتامین ها و مواد معدنی، چاقی شکم، افزایش فشار خون، بالا رفتن تری گلیسرید و… میشود.

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *