همه چیز درباره طبع و خواص آب هندوانه در طب سنتی+ طرز تهیه 4 نوشیدنی خوشمزه با آب هندوانه
همه چیز درباره طبع و خواص آب هندوانه در طب سنتی+ طرز تهیه 4 نوشیدنی خوشمزه با آب هندوانه

همه چیز درباره طبع و خواص آب هندوانه در طب سنتی+ 4 نوشیدنی خوشمزه با آب هندوانه

تاریخ نگارش

نوامبر 2, 2022

دسته‌بندی

دسر و نوشیدنی

نظرات

{تعداد} پاسخ ها

آب هندوانه جزو نوشیدنی های خوشمزه تابستانی است که تهیه آن بسیار ساده و راحت است. آب هندوانه خواص زیادی دارد و جزو نوشیدنی های سالم به شمار میرود. مصرف این نوشیدنی در روز های گرم تابستانی و ایام ماه مبارک رمضان بسیار پیشنهاد میشود.

افرادی که ورزش میکنند یا رژیم لاغری دارند نیز از مصرف این نوشیدنی پر فایده غافل نشوند. هندوانه از کالری کمی برخوردار است و دارای ماده مغذی مهم به اسم لیکوپن است. لیکوپن موجود در آب هندوانه به سلامت قلب شما کمک میکند و کلسترول بد که باعث ایجاد مشکل در عملکرد قلب میشود را کاهش میدهد. آب هندوانه از خواص دیگری همچون: تعادل سطح فشار خون، رفع درد های عضلانی، بهبود هضم غذا، مفید در دوران بارداری، هیدراته نگه داشتن بدن و… نیز برخوردار است.

در ادامه این مطلب از طب شناس همراه ما باشید تا به طبع آب هندوانه در طب سنتی، خواص آب هندوانه در طب سنتی و همچنین طرز تهیه چند نوشیدنی با آب هندوانه بپردازیم.

طبع آب هندوانه در طب سنتی چیست؟

طبع هندوانه در طب سنتی سرد و تر است. مصرف هندوانه، گرما و تشنگی را برطرف میکند. این میوه تابستانی برای افرادی که طبع گرمی دارند مناسب است.

خواص آب هندوانه در طب سنتی چیست؟

  • آب هندوانه دارای مقادیر زیادی مواد مغذی است. مواد مغذی همچون: سدیم، پتاسیم، پروتئین و…
  • آب هندوانه یک منبع بسیار خوب از لیکوپن است که جزو آنتی اکسیدان های بسیار قوی است. لیکوپن رادیکال های آزاد را خنثی میکند و آسیب به بافت ها و اندام ها ی بدن جلوگیری مینماید.
  • آب هندوانه از آب و مواد معدنی تشکیل شده است. این نوشیدنی خوشمزه یک پیشنهاد عالی برای کاهش وزن و لاغری است. آب هندوانه به دلیل داشتن انواع ویتامین ها و میزان بالای الکترولیت یک منبع فوق العاده عالی برای سلامتی بدن به شمار میرود.
  • آب هندوانه دارای مقادیر بالای ویتامین B6 است که بدن آن را مصرف میکند. آب هندوانه ضد استرس و اضطراب است و خستگی را نیز رفع میکند.
  • یکی از بهترین خواص آب هندوانه پیشگیری از نشانه های پیری میباشد. لیکوپن موجود در این نوشیدنی، خواص زیادی برای پوست دارد به دلیل اینکه آنتی اکسیدان ها رادیکال های آزاد را از بین میبرند و روند پیری را به تاخیر می اندازند.
  • آب هندوانه یک گزینه بینظیرانرژی زا است زیرا دارای الکترولیت ها (پتاسیم و سدیم)، انواع مواد معدنی و کربوهیدرات ها است که همین عامل باعث نگه داشتن انرژی میشود.
  • هندوانه سرشار از فیبر است و از همین رو به هضم هرچه بهتر غذا کمک میکند. آب هندوانه سموم بدن را دفع میکند و باعث سم زدایی بدن میشود.
  • مصرف آب هندوانه بر سلامت پوست موثر است. این نوشیدنی خوشمزه، چربی های اضافی پوست را نابود میکند و به درمان بیماری و مشکلات پوستی مثل: جوش، آکنه و…کمک بسزایی میکند.
  • طبق مطالعات انجام شده، آب هندوانه یک مرطوب کننده طبیعی محسوب میشود که پوست صورت را تقویت میکند و باعث شادابی و درخشندگی آن میشود.
  • برخی منابع میگویند که مصرف یک لیوان آب هندوانه در روز باعث درمان بیماری هایی مثل: آتروز، آسم، روماتوئید، سرطان روده بزرگ و… میشود.
  • این نوشیدنی دارای الکترولیت های مناسبی است که سطح فشار خون را متعادل نگه میدارد و از بالا رفتن فشار خون جلوگیری مینماید.
  • هندوان یک میوه تابستانی پرطرفدار است که آب آن دارای کولین است. کولین به بهبود خواب، بهبود یادگیری، تقویت حافظه، حرکت ماهیچه ها و… کمک زیادی میکند.
  • آب هندوانه برای درمان بیماری های کبدی مفید است و کبد را سم زدایی میکند. مصرف این نوشیدنی در کاهش حرارت کبد نیز موثر میباشد.
  • هندوانه میوه ای ادرار آور است و به بدن در افزایش جریان ادرار کمک میکند. استفاده منظم از هندوانه فشار وارد شده بر کلیه ها را کاهش میدهد و باعث دفع مایعات اضافی از بدن دفع می شود.
خواص آب هندوانه
خواص آب هندوانه

آب هندوانه برای چه افرادی مناسب است؟

هندوانه برای تعادل مزاج در افرادی که در ناحیه کبد و معدشان صفرا تولید میشود کاملا توصیه میشود به ویژه برای افرادی که صفرا تولیدی در کبد و معدشان بیماری زا و زیاد میباشد.

مصرف آب هندوانه به افرادی که بدنی لاغر، خشک و طبعی گرم دارند پیشنهاد میشود. این افراد میتوانند به صورت طبیعی و بی ضرر با هندوانه یا آب آن مزاج خود را به تعادل برسانند.

آب هندوانه برای چه کسانی مضر است؟

استفاده از هندوانه و آب آن برای اشخاصی که طبع سردی دارند و معده سردی نیز دارند مضر میباشد به دلیل اینکه استفاده از هندوانه موجب افزایش سردی در بدن و معده میشود حتی ممکن است مشکل ضعف هاضمه را به دنبال داشته باشد.

ضعف هاضمه به تنهایی عامل بسیاری از بیماری ها به ویژه ضعف نیرو جنسی، درد مفصل ها و… در افرادی با طبع سرد است.

طرز تهیه آب هندوانه خوشمزه و لذیذ:

در مرحله اول یک هندوانه کوچک انتخاب کنید و به شکل شتری یا اسلایسی ببرید. تخمه های هندوانه را به وسیله یک خلال دندان یا نوک چاقی در بیاورید. با این کار تخمه ها خیلی زود در می آیند و در آخر آب هندوانه شما شکل زیبا تری خواهد داشت.

پوست تکه های هندوانه را به کمک چاقو بگیرید و هندوانه ها را در میکسر یا مخلوط کن بریزید. هندوانه ها را مخلوط کنید تا حجم آن ها کاهش یابد و جای کافی برای باقی مواد ایجاد شود.

بسته به سلیقه خود مقداری شکر به هندوانه ها اضافه کنید. هندوانه من شیرین بود و تنها یک قاشق غذا خوری شکر اضافه کردم. دوباره مخلوط کنید تا شکر و هندوانه با یکدیگر ترکیب شوند.

در آخر چند تکه یخ قالبی به مواد اضافه کنید و دوباره مخلوط کنید. دو دقیقه این کار را ادامه دهید تا یخ ها به خوبی پودر شوند. آب هندوانه شما حاضر است، آن را در لیوان های مورد نظر بریزید و به دلخواه با اسلایس های هندوانه، برش لیمو و چند برگ تازه نعنا تزیین کنید. نوش جان.

طرز تهیه آب هندوانه و نعنا (اسموتی هندوانه و نعنا):

ابتدا هندوانه را به خوبی بشویید و پوست بگیرید. هندوانه را به تکه های کوچک تر برش بزنید و هسته های آن را خارج نمایید. هندوانه ها را داخل یک ظرف مناسب بریزید و در فریزر قرار دهید تا یخ بزنند. بعد از اینکه هندوانه ها کاملا یخ زدند، آن ها را از فریزر خارج کنید.

چهار پیمانه هندوانه یخ زده را به همراه یک دوم پیمانه آب سیب یا آب پرتقال، یک چهارم پیمانه شکر، یک چهارم پیمانه آب لیمو تازه، کمی پوست رنده شده لیمو و دو قاشق غذا خوری برگ تازه نعنا در مخلوط کن بریزید و خیلی خوب مخلوط کنید.

اسموتی خوشمزه شما حاضر است. لیوان های مورد نظر خود را به مقداری آبلیمو آغشته کنید و و لبه های آن را در شکر بزنید سپس اسموتی را در آن بریزید و با اسلایس هندوانه، اسلایس لیمو و برگ تازه نعنا تزیین نمایید.

طرز تهیه آب هندوانه و بستنی:

در مرحله اول، یک عدد هندوانه را به خوبی بشویید و پوست آن را بگیرید و به شکل شتری برش بزنید. هسته های هندوانه را جدا کنید. سه لیوان هندوانه خرد شده را در مخلوط کن بریزید. یک عدد موز، یک لیوان بستنی وانیلی و به دلخواه چند برگ نعنا تازه نیز به آن اضافه کنید.

همه مواد را به خوبی و با سرعت بالا باهم مخلوط کنید. به همین سادگی نوشیدنی خوشمزه ما آماده است آن را در لیوان های مورد نظر بریزید و با برگ نعنا و تکه های هندوانه تزیین نمایید.

این اسموتی برای رفع تشنگی در فصل تابستان یک گزینه عالی است. شما میتوانید در این دستور به جای بستنی از ماست کم چرب یا پر چرب نیز استفاده نمایید.

طرز تهیه آب هندوانه و لیمو:

در مرحله اول یک عدد هندوانه کوچک را ببرید و هسته های آن را جدا کنید. پوست هندوانه را بگیرید و به قطعه های کوچک تر برش بزنید.

قطعه های هندوانه را در مخلوط کن بریزید و به خوبی مخلوط کنید تا حجم آن کاهش یابد. حال وقت اضافه کردن یک قاشق شکر، دو قاشق گلاب، آب یک عدد لیمو ترش و مقداری یخ است. دوباره مواد را باهم مخلوط کنید تا کاملا یکدست شود.

نوشیدنی خوشمزه ما حاضر است آن را در ظرف مورد نظر بریزید و به دلخواه با برش لیمو و هندوانه تزیین نمایید.

مضرات آب هندوانه چیست؟

آب هندوانه و هندوانه خواص زیادی دارند اما مصرف آن برای بعضی افراد مضر است و ممکن است مشکلاتی را به همراه داشته باشد.

مصرف بی رویه آب هندوانه ممکن است موجب مشکلات گوارشی شود.

استفاده بیش از حد آب هندوانه سطح قند خون را بالا میبرد پس افرادی دیابتی باید در مصرف آن احتیاط نمایند

افرادی که در قسمت طحال خود دچار مشکل هستند باید در مصرف هندوانه و آب هندوانه احتیاط نمایند. اگر این افراد بعد از استفاده هندوانه در ناحیه شکم احساس درد یا نفخ کردند یا اینکه رنگ بدنشان تیره شد، یا سفیده چشمشان تیره شد باید این موضوع را بدانند که نباید هندوانه مصرف کنند زیرا برایشان مضر است و دچار عوارض میشوند.

مصلح آب هندوانه در طب سنتی چیست؟

هندوانه برای افراد سرد مزاج مناسب نیست مگر اینکه آن را با مصلحاتش مصرف نمایند. مصلحات هندوانه و آب هندوانه در طب سنتی عبارتند از: عسل، قند، گلقند و…

مصرف این موارد در کنار هندوانه به تعادل طبع و بهبود خواص آن کمک میکند.

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *