طبع و خواص آب سیب در طب سنتی
طبع و خواص آب سیب در طب سنتی

2 روش تهیه آب سیب طبیعی در خانه + طبع و خواص آب سیب

تاریخ نگارش

نوامبر 30, 2022

دسته‌بندی

دسر و نوشیدنی

نظرات

{تعداد} پاسخ ها

آب سیب یکی از آب میوه های پرطرفدار است که میتوان به راحتی در خانه تهیه کرد. آب سیب با فشردن سیب تهیه می شود که معمولا با دستگاه های کوچک خانگی امکان پذیر است. از آنجایی که سیب انواع مختلفی دارد، آب سیب نیز میتواند انواع متعددی داشته باشد.

برای آب سیب خواص فراوانی ذکر شده که البته این خواص مختص آب سیب طبیعی است و آب میوه های کارخانه ای و صنعتی و پاستوریزه به دلیل همراه داشتن شکر و مواد نگهدارنده و اسانس های مختلف نمی توانند همه این خواص را داشته باشند.

در این مطلب با طبع و خواص آب سیب و دو روش تهیه آب سیب خانگی آشنا می شوید.

طبع آب سیب

طبع آب سیب گرم و تر است و مانند طبع سیب میباشد. مصرف آب سیب برای افراد دموی مفید است و به افراد سردمزاج نیز کمک می کند که بدن مقاوم تری داشته باشند.

روش تهیه آب سیب طبیعی و خانگی

برای تهیه آب سیب در خانه به این مواد نیاز دارید:

سیب: (به ازای هر لیوان آب سیب، ۴ عدد سیب متوسط

آب: 1 لیوان

یخ: 2 تا 3 تکه کوچک

طعم دهنده ها: (اختیاری و بسته به ذائقه و سلیقه)

1 قاشق شکر یا عسل یا نبات
2 قاشق چای خوری آب لیمو

روش اول: ابتدا باید سیب ها را خوب بشویید. برای اینکه آب سیب بهتری داشته باشید، لازم است که پوست سیب ها را بکنید، سیب هارا 4 تکه کرده و دانه های آن را جدا کنید. حالا سیب ها را تکه تکه در دستگاه آبمویه گیری ریخته و آب بگیرید. از آنجایی که آب سیب به دست آمده غلیظ است، بهتر است آن را با مقداری آب رقیق کرده و بعد تکه های را در آن ریخته و خنک بنوشید.

این نوع آب سیب کاملا طبیعی و بدون هیچ افزودنی است. بنابراین آنچه در مورد خواص آب سیب خواهیم گفت، بیشتر در مورد این نوع است.

روش دوم: اگر دوست دارید آب سیب طعمدار و متفاوتی داشته باشید به این روش عمل کنید: تکه های سیب را در ظرف مناسبی ریخته و روی آن مقداری آب و شیرین کننده (عسل، شکر، نبات) دلخواه خود را بریزید. در ظرف را بسته به مدت 10 دقیقه در کماکروویو قرار دهید. بعد از اینکه ظرف را از ماکروویو خارج کردید، مقداری آب لیمو اضافه کرده و با چنگال به هم بزنید تا سیب ها کاملا له و پوره شوند.

برای هربار استفاده، کافی است یک قاشق از سیب پوره شده را در یک لیوان آب سرد ریخته و هم بزنید و بنوشید.
ابن پوره را می توانید حدود 4 روز در یخچال نگه دارید.

طرز تهیه اب سیب در خانه
طرز تهیه اب سیب در خانه

خواص آب سیب از دیدگاه طب سنتی

همانطور که می دانید خواص سیب بسیار زیاد است و بخش زیادی از این خواص در آب سیب نیز وجود دارد. اگر بخواهیم مختصرا درمورد خواص آب سیب بگوییم می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • آب سیب باعث افزایش سطح سلامتی بدن می شود.
  • منبع خوبی از آنتی اکسیدانهایی مانند پلی فنول و فلاونوئیدها است.
  • مقوی قلب است و عملکرد قلب را بهبود می بخشد.
  • موجب تقویت و استحکام استخوانها می شود.
  • سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند.
  • ویتامین ث بالایی دارد.
  • آب سیب ادرار آور است.
  • مواد زائد بدن را دفع می کند.
  • در درمان سرماخوردگی و آنفلوانزا موثر است.
  • تب بر است و حرارت بالای بد ن را کاهش می دهد.
  • در پیشگیری از نفخ و تورم موثر است.
  • اسهال را درمان می کند.
  • موجب بهبود یبوست می شود.
  • برای مبتلایان به سندرم روده تحریک پذیر مفید است.
  • فیبر بالایی دارد و به همین دلیل بهبود دهنده وتنظیم کننده گوارش است.
  • باعث کاهش جذب LDL چگالی لیپوپروتئین و یا سطح کلسترول بد می شود.
  • باعث افزایش جذب HDL چربی لیپوپروتئین و یا کلسترول خوب می شود.
  • مصرف آب سیب در پیشگیری از بواسیر یا هموروئید موثر است. همچنین در درمان هموروئید می توان از آب سیب کمک گرفت.
  • از ابتلا به عفونت ادراری پیشگیریکرده و آن را درمان نیز می کند.
  • از پایین آمدن سطح هورمون استروژن جلوگیری می کند.
  • موجب تنظیم قاعدگی در زنان می شود.
  • مقوی مغز و حافظه است.
  • آب سیب بدن را هیدراته نگه می دارد و آب مورد نیاز بدن را تامین می کند و مانع از کم آبی بدن می شود.
  • مصرف سیب و آب سیب برای کودکان بسیار مفید است.
  • آهن موجود در آن مقدار قابل قبولی است.
  • ضد میکروب و ضد باکتری است.

جلوگیری از آسم با مصرف آب سیب

احتمالا در دوران طولانی و سخت کرونا بارها شنیده اید که باید برای تقویت ریه و درمان سرفه های ناشی از کرونا، آب سیب بنوشید. همین نکته نشان می دهد که سیب و آب سیب تاثیر زیادی در بهبود تنفس و تقویت ریه دارند و از ابتلا به بیماری های تنفسی جلوگیری می کنند.

آنتی اکسیدانهای موجود در ترکیب آب سیب باعث می شوند که بدن در مقابل بیماری هایی مانند آسم مقاوم شود.

آب سیب و پاک سازی کبد

سیب علاوه در ترکیب خود مواد قلیایی دارد که باعث تعادل سطح pH بدن می شود. خاصیت قلیلیی سیب همچنین کبد را از سموم پاک می کند و مواد زائدی که منجر به تخریب کبد و.. می شوند را دفع می کند.

کاهش کلسترول با آب سیب

بررسی ها نشان داده که مصرف مرتب و مداوم و به اندازه آب سیب، باث کاهش سطح کلسترول بد خون می شود.

خواص آب سیب برای پیشگیری از سرطان

سیب آنقدر در سلامت بدن نقش دارد که بسیاری از ارگان های بهداشتی و … از سیب به عنوان نکماد و نشان خود استقفاده می کنند. یکی از مهمترین خواص آب سیب برای بدن، نقش آن در پیشگیری و مبارزه با سرطان ها است. سیب با داشتن مقادیر قابل توجهی فلاونوئیدها و اسیدهای فنولیک، با سلولهای سرطانی مبارزه کرده و رشد و پیشرفت آنها را به تعویق می اندازد.

سیب به ویژه در مبارزه با سرطان ریه بسیار موثر است.

درمان یبوست با آب سیب

سیب و آب سیب یک تنظیم کننده گوارش عالی هستند. از سیب و آب سیب هم در درمان اسهال و هم در درمان یبوست می توان کمک گرفت. سوربیتول موجود در آب سیب با اثر گذاری بر دیواره روده، باعث نرمتر شدن مدفوع سفت شده می شود و دفع را آسان می کند و به این ترتیب می توان یبوست را درمان کند.

خواص آب سیب
خواص آب سیب

خواص آب سیب برای پوست و مو

آب سیب ویتامین ها و آنتی اکسیدان های زیادی دارد که به سلامت و تقویت پوست و مو کمک می کنند. به کمک آب سیب می توان مشکلاتی مانند التهابات پوستی، چین و چروک، ترک های پوستی، خارش، جوش و آکنه و… را درمان کرد.

ماساژ آب سیب بر پوست سر، خشکی پوست سر، شوره و موخوره را از بین می برد.

آب سیب باعث شفافیت و درخشندگی پوست می شود و پوست را پاکسازی می کند.

خواص آب سیب برای چشم

گفتیم که آب سیب ویتامین های فراوانی دارد. یکی از این ویتامین ها، ویتامین A است که نقش ویژه ای در سلامت چشم وکیفیت بینایی دارد. مصرف آب سیب موجب بهبود بینایی و پیشگیری از ابتلا به بیماری ها و اختلالات چشم مانند آب مروارید و … می شود.

پیشگیری از بیماری پارکینسون با آب سیب

بیماری پارکینسون یک بیماری مرتبط با اعصاب است که به دلیل درهم شکستن سلول های عصبی تولید کننده دوپامین مغز پدیدار می شود. آب سیب به دلیل داشتن آنتی اکسیدان های بالا، از آسیب رسیدن به سلول های عصبی و ابتلا به بیماری هایی نظیر پارکینسون جلوگیری می کند.

عوارض زیاده روی در مصرف آب سیب

اب سیب با وجود همه خواصی که دارد، اگر درست مصرف نشود، می تواند عوارض زیادی هم داشته باشد. برخی از عوارض زیاده روی در مصرف آب سیب و موارد منع مصرف آن را در ادامه می خوانید:

  1. چاقی: آب سیب میزان قند بالایی دارد به همین دلیل مصرف بی رویه آن می تواند موجب افزایش وزن و چاقی شود. اگر رزیم غذایی و ورزشی برای لاغری دارید، زیاده روی در مصرف آب سیب می تواند رژیم لاغری شما را مختل کند. کالری موجود در آب سیب بالا است و به سرعت جذب بدن می شود. بنابراین اگر زیاد آب سیب می نوشید، باید اقدامات لازم برای کنترل وزن خود را نیز در دستور کار قرار دهید.
  2. سوءتغذیه: سیب ویتامین ها و مواد معدنی زیادی دارد اما مقدار آن چندان بالا نیست و نمی توان آن را جایگزین وعده های غذایی کرد. افرادی که به جای وعده های غذایی سیب و آب سیب مصرف می کنند، در طولانی مدت دچار سوء تغذیه می شوند.
  3. دیابت: قند موود در آب سیب بالا است چرا که در فرایند آب گیری، بیشتر فیبر موجود در سیب، همراه با تفاله ها دور ریخته می شود و در واقع آب سیب میزان فیبر کم و قند بالایی دارد. به این دلیل مصرف زیاد آب سیب برای افراد دیابتی مضر است. همچنین افرادی که مستعد ابتلا به دیابت هستند، باید در مصرف آب سیب احتیاط کنند.
  4. پوسیدگی دندان ها: قند بالای موجود در آب سیب در اثر تجزیه به ماده ای اسیدی تبدیل می شود که می تواند موجب تحریک دندانهای پوسیده و افزایش پوسیدگی آنها شود. همچنین اگر بعد از مصرف سیب دندانها را خوب نشویید، احتمال آسیب به مینایی دندان و پوسیدگی و سوراخ شدن و عفونت دندانها وجود دارد.
  5. مشکلات گوارشی : آب سیب تقویت کننده گوارش است اما مصرف بی رویه آن می تواند مخرب دستگاه گوارش باشد. اسهال یا یبوست شدید، معده درد، نفخ زیاد، ابتلا به سنگ کلیه و… از جمله آسیب هایی است که زیاده روی در مصرف آب سیب باعث ایجاد آنها می شود.

مصلح آب سیب چیست؟

ریختن مقداری پودر دارچین در آب سیب طبیعی، طبع و خواص آن را بهبود می بخشد.

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *