همه چیز در باره خواص و ویژگی های نمدار برگ ریز
همه چیز در باره خواص و ویژگی های نمدار برگ ریز

طبع و خواص نمدار برگ ریز+ بیش از 20 خاصیت شگفت انگیز+ عوارض و مصلح

تاریخ نگارش

اکتبر 29, 2022

دسته‌بندی

ادویه‌ و گیاهان دارویی

نظرات

{تعداد} پاسخ ها

نمدار برگ ریز، درختی است که در خاک غنی از آهک پتانسیل رشد داشته و خواص درمانی فراوانی دارد. این درخت که بومی اروپاست، در آمریکا و به صورت پراکنده در جنگل های شمال ایران نیز یافت می شود.

خوب است بدانید که، جهت مصارف دارویی از نمدار برگ ریز، از گل‌ ها و همچنین از شکوفه‌ های باز نشده‌ ی این درخت استفاده می‌ گردد. گل‌‌ های نمدار برگ ریز را در هوای آفتابی چیده و در محلی با تهویه‌ ی هوای مناسب خشک می‌ نمایند. این گل‌ها، معطر و لعاب‌دار بوده و از این جهت که معرق خوبی دانسته می‌شوند، دم‌ کرده‌ ی آنها جهت درمان سرماخوردگی مورد استفاده قرار می‌ گیرد.

علاوه بر آن، نمدار برگ ریز، عسل‌ دهنده خوبی نیز می‌ باشد؛ به طوری که یک درخت آن به تنهایی ۱۰ کیلو عسل شفاف می‌ دهد. جالب است بدانید که این درخت در صنعت زنبور داری بسیار مورد توجه است. همچنین، عسل بدست آمده از این درختان، کمرنگ اما بسیار معطر و مرغوب می‌باشد.

در این مطلب از طب شناس قصد داریم طبع نمدار برگ ریز را بیان کرده و سپس به بررسی خواص فوق العاده ی نمدار برگ ریز بپردازیم. پس از بررسی خواص نمدار برگ ریز، به مضرات و منع مصرف های آن پرداخته و در آخر نیز مصلحات نمدار برگ ریز را ارائه خواهیم داد.

طبع نمدار برگ ریز چیست ؟

درمورد طبع نمدار برگ ریز سوالاتی نظیر طبع نمدار برگ ریز چیست؟ و یا، طبع نمدار برگ ریز گرم است یا سرد؟ و حتی، طبع نمدار برگ ریز تر است یا خشک؟ مطرح می شود. در پاسخ به این سوالات باید بگوییم که طبع نمدار برگ ریز گرم و خشک است.

خواص نمدار برگ ریز
خواص نمدار برگ ریز

خواص باورنکردنی نمدار برگ ریز

نمدار برگ ریز، به خصوص عسل به دست آمده از آن، دارای خواص درمانی فراوانی است. در این بخش از طب شناس به معرفی و بررسی این خواص خواهیم پرداخت. این خواص به طور کلی شامل موارد زیر میشوند:

  1. همانطور که گفته شد، عسل به دست آمده از گل درخت نمدار برگ ریز، خاصیت دارویی دارد. عسل، گل و برگ های جوان نمدار برگ ریز سرشار از آنتی اکسیدان می‌ باشند. علاوه بر آن، خوب است بدانید که فلاوانوئید موجود در شکوفه های درخت نمدار برگ ریز، به طور مستقیم بر روی غدد عرق اثر میگذارند.
  2. ارزشمندی‌های نمدار در چوب مرغوب و گل‌های معطرش خلاصه نمی‌شود. بلکه خواص دارویی هم دارد و از این نظر جزء گیاهان دارویی جنگل‌های شمال محسوب می‌گردد.
  3. گل آذین نمدار دارای اسانسی است که براثر تقطیر با آب، از آن به دست می‌آید.
  4. نمدار علاوه بر داشتن تانَن و موسیلاژ و قند، ضد تشنج و آرام‌کننده است.
  5. اسانس آن با داشتن اثرکاهش ‌دهنده گلبول‌ها و کم‌کننده حالت چسبندگی و قابلیت انعقاد خون، باعث رقیق شدن خون و کاهش آن در عضو بر افروخته میشود.
  6. دم کرده گل نمدار به صورت غرغره برای رفع ‌التهاب مخاط دهان مفید است و چوب قسمت سطحی آن، مجاری عروق خونی قلب را باز می کند و برای درمان آنژین صدری کاربرد دارد.
  7. غرغره کردن مخلوط دم کرده گل نمدار و جوش شیرین برای لوزه های ملتهب مفید است.
  8. برای تهیه دم کرده این گل برای غرغره کردن، ۲۵گرم گل را به ۲۵۰میلی لیتر آب جوش و ۵گرم جوش شیرین اضافه کنید.
  9. مخلوط دم کرده آن با گل گندم، تیرگی دورچشم را کاهش میدهد.
  10. دم کرده آن را می توان به کرم صورت افزود. زیرا باعث بازسازی پوست، کاهش پف چشم و ورم می شود.برای کاهش پف زیر چشم، پنبه آغشته به دم کرده آن را به مدت ۲۰دقیقه روی چشم قرار دهید.
  11. دم کرده گل آن، عضله را شل می کند، اضطراب و اختلال خواب را رفع میکند.
  12. گل این درخت، درد معده را تسکین میدهد و نفخ را برطرف میکند.
  13. برای درمان سرفه یا سرماخوردگی دم کرده آن را روزی ۳بار میل کنید.
  14. دم کرده آن برای افرادی که به بیماری قلبی مبتلا هستند، توصیه نمیشود.
  15. در مرکز و غرب اروپا، از دمکرده ی گل های این گیاهان در طب سنتی برای درمان برخی بیماری ها استفاده میشود. این دمنوش ضدالتهاب بوده و برای درمان سرماخوردگی، تب، گلو درد، آنفولانزا، برونشیت و سرفه مورد استفاده قرار میگیرد.
  16. همچنین گفته شده که برای کمک به درمان سوء هاضمه، حمله های عصبی و تشنج، استفراغ و ضربان نامنظم قلب نیز از این دمنوش ها استفاده میشود.
  17. عسلی که از شهد گل های این گیاهان به دست می آید دارای کیفیت و ارزش بالایی است.
  18. برگ های جوان درخت نمدار برگ کوچک نیز می توانند به عنوان سبزی در سالادها مورد استفاده قرار گیرند.
  19. درمان کبد چرب، بیماری های قلبی و عروقی و کلیوی
  20. سرماخوردگی و تسکین سرفه، التهاب لوزه
  21. کاستن اضطراب و ناآرامی و بی قراری های روحی و ضعف اعصاب
  22. شل کننده عضلات و رفع گرفتگی ماهیچه ها
  23. مسکن و ضد درد طبیعی و خواب آور
  24. عسل نمدار برگ ریز نیز برای سیستم عصبی مناسب است.

خواص نمدار برگ ریز برای بیماری های قلبی و عروقی

استفاده از عسل نمدار برگ ریز با دارا بودن آنتی اکسیدان های طبیعی در خود، بدن را از رادیکال های آزاد محافظت میکند.

همچنین، نمدار برگ ریز با افزایش خون رسانی به اندام ها به تقویت عملکرد سیستم گردش خون کمک کرده و با پاکسازی رگ ها و شرایین خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کم میکند. این عسل با بهبود سطح کلسترول خون از ایجاد و رسوب چربی در شریان ها جلوگیری میکند و با کاهش تری گلیسرید خون ریسک ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش میدهد.

عوارض و مضرات نمدار برگ ریز
عوارض و مضرات نمدار برگ ریز

مضرات و منع مصرف های نمدار برگ ریز

به دلیل آنکه تحقیقات انجام شده در رابطه با نمدار برگ ریز ناقص می باشد، تا به امروز گزارشی در رابطه با مضرات و منع مصرف های نمدار برگ ریز گزارش نشده است. اما به طور کلی، رعایت موارد زیر، در استفاده از هر نوع گیاه دارویی، لازم و ضروری است:

  • پیش از هر چیز، توصیه می شود از مصرف خودسرانه گیاهان دارویی و همچنین مکمل‌ های گیاهی خوداری کنید.
  • توجه به این نکته حائز اهمیت است که داروهای گیاهی کاملا بی‌ خطر و بدون عوارض نیستند؛ بنابراین نمیتوان بدون نظر پزشک و در هر شرایطی از آنها استفاده کرد.
  • در صورت بروز هر گونه واکنش آلرژیک، میبایست سریعاً مصرف گیاه دارویی را قطع کنید.
  • عوارض جانبی گیاهان دارویی را جدی گرفته و در صورت بروز آن‌ها، به پزشک مراجعه کنید.
  • در صورت وجود هر گونه بیماری زمینه‌ای نظیر فشار خون یا دیابت و یا مصرف داروهای شیمیایی، با پزشک خود مشورت کنید؛ چرا که همزمانی مصرف برخی دارو های شیمیایی و گیاهان دارویی می تواند عوارضی جدی به دنبال داشته باشد.

مصلحات نمدار برگ ریز

با توجه به طبع گرم نمدار برگ ریز، توصیه می شود جهت اصلاح مزاج آن از مصلحاتی نظیر عرق کاسنی استفاده کنید تا طبع و مزاج آن اصلاح شود.

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *