خواص ابگوشت لپه در طب سنتی
خواص ابگوشت لپه در طب سنتی

طبع و خواص آبگوشت لپه از دیدگاه طب سنتی ایرانی و اسلامی

تاریخ نگارش

دسامبر 14, 2022

دسته‌بندی

خورشت

نظرات

{تعداد} پاسخ ها

آبگوشت لپه یکی از آبگوشت های سنتی ایرانی می باشد که بسیار خوشمزه و ساده است و از لپه برای آن استفاده می شود و حبوبات دیگری ندارد. طعم و مزه اصیل یک آبگوشت را با خود دارد و برای یک نهار بسیار خوشمزه مناسب است.

برای تهیه آبگوشت لپه از گوشت استفاده شده شما می توانید از گردن یا ماهیچه برای گوشت این غذا استفاده کنید. اما آبگوشت لپه یکی از آبگوشت های قدیمی است و چون زمانی برای خیساندن حبوبات ندارد بسیار راحت است البته شما می توانید از مرغ نیز به جای گوشت استفاده کنید و در کنار سبزی خوردن تازه و ترشی نوش جان کنید.

طبع آبگوشت لپه چیست؟

خوب است بدانید که طبع آبگوشت لپه گرم است.

خواص بی نظیر آبگوشت لپه که باید بدانید!

تنظیم سطح قند خون

لپه با داشتن مقادیر بالایی فیبر می‌تواند به تنظیم سطح قند خون کمک کند. فیبر محلول موجود در لمه موجب کاهش میزان جذب قند می‌شود و از این طریق به موجب انتشار تدریجی گلوکز و کاهش سرعت آزاد سازی گبدکز در بدن می‌شود. در نتیجه لپه می‌تواند مانع از افزایش قند خون در افراد مبتلا به دیابت شود.

کم خونی

لپه منبعی غنی از آهن و فولات است و مصرف آن موجب افزایش تولید گلبول‌های قرمز خون شده و از این طریق از ابتلا به کم‌خونی جلوگیری کرده و باعث درمان کم خونی و آنمی می‌ شود.

پوکی استخوان

لپه با داشتن فسفر و کلسیم می‌تواند یک گزینه مناسب برای تقویت استخوان‌های بدن بوده و می‌تواتد یک گزینه مناسب برای کاهش خطر ابتلا به پوکی استخوان باشد.

مفید برای کبد

لپه سرشار از مولیبدن است که به سم زدایی و پاکسازی کبد از سولفیت‌ها کمک کرده و می‌تواند موجب کاهش خطر ابتلا به بیماری‌ های کبد شود.

خواص آبگوشت لپه
خواص آبگوشت لپه

سرطان

لپه حاوی استروژن‌های گیاهی مانند ایزوفلاون ها است که می‌تواند به بهبود هورمون‌های بدن کمک کرده و خطر ابتلا به سرطان‌های خاصی از ممله سرطان سینه و سرطان پروستات را کاهش می‌دهد. همچنین لپه حاوی مقادیر بالایی از کومسترول است که می‌تواند موجب کاهش خطر ابتلا به تومور شود.

فشار خون

وجود مقادیر بالایی از پتاسیم در لپه آن را به یک گزینه درمانی مناسب برای کاهش فشار خون تبدیل کرده است.

لیمو عمانی موجود در آبگوشت لپه به علت داشتن ویتامین C بیشتر نسبت به بقیه مرکبات، در تنظیم کردن فشار خون موثر است. دم کرده لیمو عمانی همراه با چای و یا گل گاو زبان به کاهش فشار خون بالا، کمک می کند.

سلامت قلب

لپه با دارا بودن فیبر موجب کاهش کلسترول بد خون شده و به کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی کمک می‌کند. همچنین پتاسیم موجود در لپه فشار خون را کنترل می‌کند و احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد.

کاهش کلسترول بد

فیبر‌های محلول موجود در لپه موجب کاهش سطح کلسترول بد خون می‌شود. در اصل لپه کلسترول موجود در صفرا را در روده جذب کرده و از بدن دفع می‌کند.

معده و دستگاه گوارش

لپه با وجود فیبر موجود در خود می‌تواند موجب بهبود هضم غذا شده و درد معده را کاهش می‌دهد. مصرف لپه می‌تواند از ابتلا به بیماری‌های گوارشی از جمله سندرم روده تحریک پذیر و دیورتیکولوز جلوگیری کند.

درمان یبوست و اسهال

فیبر موجود در لمه به افزایش و بهبود حرکات روده کمک کرده و از این طریق در پیشگیری و درمان یبوست و اسهال موثر و مفید است.

سلامت مو

لپه حاوی مقادیر بالایی از پروتئین، منگنز و روی است و موجب تقویت فولیکول‌های مو شده و از ریزش مو‌ها جلوگیری می‌کند. همچنین لپه با داشتن ویتامین A و روی موجب کاهش التهاب پوست سر شده و یک گزینه درمانی مفید برای درمان شوره سر است.

پوست

یکی از خواص لپه اسن است که لپه موجب پاک سازی پوست صورت شده و در روشن‌تر شدن و سفید‌تر شدن پوست صورت نقش موثری دارد. لپه با داشتن فولات، روی و ویتامین‌ها‌ مانند ضد آفتاب طبیعی عمل کرده و پوست را در برابر آسیب اشعه ماورا بنفش خورشید محافظت کرده و خطر آفتاب سوختگی را کاهش می‌دهد.

درمان بی خواب

یلپه به دلیل داشتن مقادیر بالایی از آمینو اسید تریپتوفان موجب افزایش ترشح سروتونین در خون شده و از این طریق به بهبود خلق و خو و برای درمان بی‌خوابی شبانه کمک می‌کند.

زنان باردار و جنین

وجود مقادیر بالای ویتامین B و فولات موجب کاهش خطر ابتلا به نقص لوله‌های عصبی جنین در دوران بارداری می‌شود و مانع زایمان زودرس شده و برای سلامت خانم‌های باردار مفید است. لپه با داشتن فولات به افزایش تولید گلبول های قرمز خون کمک کرده و در نتیجه به درمان کم خونی در دوران بارداری کمک می‌کند.

مناسب برای نوزادان و کودکان

لپه حاوی مقادیر بالایی از فولات، آهن، روی، پروتئین، منگنز و کلسیم است که به بهبود رشد نوزادان و کودکان کمک می‌کند. از دیگر فواید لپه برای بدن نوزاد و کودک این است که لپه با داشتن ویتامین A و ویتامین C به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند. لپه همچنین به کمک آهن و فولات موجود در خود به درمان کم خونی کمک می‌کند. کلسیم و ویتامین K موجود در لپه به بهبود رشد و تقویت استخوان‌ها در نوزادان و کودکان کمک می‌کند.

حاوی ویتامین C

ویتامین C موجود در لیمو عمانی موجود در آبگوشت لپه می تواند تامین کننده، ویتامین C مورد نیاز بدن در طول روز باشد. همچنین مصرف آن می تواند عوارض ناشی از کمبود این ویتامین را در بدن از بین ببرد.

ضد سرطان

لیمو عمانی موجود در آبگوشت لپه حاوی ترکیبات بسیار موثری است و فلاوونوئیدها و آنتی اکسیدان های موجود در آن می تواند به کاهش خطر ابتلا به سرطان کمک کند.همچنین لیمو عمانی به عنوان یک چاشنی ضدسرطان شناخته می شود.

سرماخوردگی

لیمو عمانی موجود در آبگوشت لپه می تواند یک درمان موثر برای سرماخوردگی باشد. این میوه مرکب به علت غنی بودن از لحاظ ویتامین C می تواند از سرماخوردگی جلوگیری کندهمچنین در تسکین سردرد نیز موثر است.

جذب آهن

بهترین راه برای جذب آهن در بدن، مصرف آن همراه با ویتامین C است. استفاده از لیمو عمانی در غذا به جذب بهتر آهن توسط سلول های بدن کمک می کند و می تواند از کم خونی جلوگیری کند.

آرام بخش

دم کرده لیمو عمانی به همراه گل گاو زبان علاوه بر اینکه فشار خون را تنظیم می کند، می تواند یک تسکین دهنده سردرد و آرام بخش باشد. می توان این دم کرده را به همراه عسل و نبات مصرف کرد.

کاهش کلسترول

لیمو عمانی موجود در آبگوشت لپه دارای ترکیباتی به نام پکتین است که کلسترول خوب بدن را افزایش می دهد؛همچنین این ترکیب می تواند در کاهش کلسترول بد خون و متعادل ساختن فشار خون تاثیر خوب و مفیدی داشته باشد.

تقویت ایمنی بدن

لیمو عمانی موجود در آبگوشت لپه از خانواده لیمو ها می باشد و مهم ترین ویژگی آن، خاصیت آنتی اکسیدانی است؛ که باعث تقویت سیستم ایمنی بدن در برابر بروز انواع بیماری ها می شود.

دستگاه گوارش و معده

لیمو عمانی موجود در آبگوشت لپه خاصیت ضد نفخ دارد و استفاده از دم کرده آن می تواند به ضد عفونی دستگاه گوارش کمک کند و عملکردش را بهبود بخشد. لیمو عمانی خاصیت اشتهاآوری نیز دارد.

آبگوشت لپه به دلیل وجود لیمو عمانی که استفاده از میوه تازه آن به علت ترکیبات مفیدی که دارد، می تواند مقوی معده باشد، مفید است. استفاده از لیمو عمانی برای کسانی که مبتلا به زخم معده هستند ضرری ندارد.

چربی خون

خاصیت دیگر لیمو عمانی، کاهش چربی خون است.لیمو عمانی حاوی فلاوونوئیدها، اسید سیتریک، آنتی اکسیدان ها و ویتامین C است، که استفاده به صورت دم کرده با چای برای افراد که به چربی خون مبتلا هستند توصیه می شود.

درمان کبد چرب

لیمو عمانی از خانواده لیمو ها می باشد و طعم ترشی دارد.ویتامین C موجود در لیمو عمانی تازه، که به عنوان یک آنتی اکسیدان در بدن عمل می کند، می تواند در درمان و پیشگیری از کبد چرب موثر باشد.

لاغری و تناسب اندام

آبگوشت لپه می تواند به لاغر شدن نیز کمک کند. اگر به مدت 60 روز از دم کرده لیمو عمانی به همراه چای استفاده کنید، تاثیر آن را برای کاهش وزن و رسیدن به وزن متعادل خواهید دید.

درمان اسهال

علاوه بر میوه لیمو عمانی، برگ آن نیز خاصیت درمانی دارد که می توان به صورت جوشانده مورد استفاده قرار داد. برای درمان اسهال خونی کمی از برگ لیمو عمانی را جوشانده و میل کنید.

رفع سردرد

یکی دیگر از خاصیت های برگ لیمو عمانی رفع سردرد است. اگر برگ این میوه را به صورت موضعی بر روی پیشانی قرار دهید سردرد را از بین خواهد برد.در شبه جزیره ملایا از له کرده برگ لیمو عمانی به این منظور استفاده می شود.

پاکسازی کیسه صفرا

یکی از وظایف کبد ساختن صفرا است که برای هضم چربی ها، پروتئین ها و دفع کلسترول ترشح می شود.ترشح نادرست صفرا، باعث اختلال هایی در بدن می شود و لیمو عمانی ترش و تازه می تواند به پاکسازی کیسه صفرا کمک کند.

حفظ سلامت قلب

لیمو عمانی موجود در آبگوشت لپه به علت طعم ترشی که دارد و غنی بودن از ویتامین C ، به کاهش فشار خون و کلسترول کمک می کند، و از حمله قلبی، بیماری ها و سکته قلبی جلوگیری می کند.

ترکیبات موجود در آن

لیمو عمانی تازه و خام، حاوی ترکیبات مفیدی مانند؛ فلوونوئیدها، اسید سیتریک و ویتامین C است. اسانس روغنی آن دارای، لیمونن، سیترال، لینالول، ترپینولن و گاما ترپینن است.

مضرات و منع مصرف های آبگوشت لپه

  • لپه دارای زنجیره هایی از قندهای به نام گالاکتو ـ الیگوساکارید است که بدن انسان فاقد آنزیم هایی برای شکستن این زنجیره است. از این رو افرادی که دچار نفخ می شوند کمتر مصرف کنند.
  • افراد مبتلا به آسم که دچار نفخ نیز می شوند از لپه و مواد غذایی نفاخ کمتر استفاده کنند.
  • لپه نیز همانند سایر حبوبات دارای خاصیت نفاخ است از این رو توصیه می شود قبل از مصرف مدتی خیسانده شده سپس آب آن دور ریخته شود.

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *