طبع و خواص ابگوشت قنبید در طب سنتی
طبع و خواص ابگوشت قنبید در طب سنتی

طبع آبگوشت قنبید در طب سنتی+ 20 مورد از خواص + مضرات و مصلحات

تاریخ نگارش

ژانویه 15, 2023

دسته‌بندی

خورشت

نظرات

{تعداد} پاسخ ها

آبگوشت قنبید یکی از غذاهای سنتی ایرانی می باشد که اصالت این غذا مربوط به استان قم است. آبگوشت قنبید، یکی از غذاهایی است که تاریخچه بسیار قدیمی دارد؛ از این رو، این غذا ثبت ملی شده و نیز سندی یافت شده است که نشان می دهد این غذا متعلق به دوران قاجار می باشد.

قمنبیت به معنای نبات در قم است. مردم استان قم به خاطر شوری آب قم و خاصیت قمنبیت (کلم قمری) در از بین بردن املاح مضر از کلیه‌ها، در بعضی از غذاها مانند آبگوشت و لابه‌لای بعضی از پلوها از کلم قمری استفاده می کنند.

مواد به کار رفته در این آبگوشت شامل گوشت گوسفندی، قنبید یا همان کلم قمری، لوبیا سفید، پیاز، رب، گندم پوست کنده، پودر لیموعمانی، نمک، زردچوبه و ادویه کاری میباشد که هر یک از این مواد، خواصِ خود را به این غذا داده اند.

در این مطلب از طب شناس قصد داریم شما را ابتدا با طبع آبگوشت قنبید آشنا کرده و سپس به بررسی خواص فوق العاده ی این غذای خوشمزه بپردازیم. پس از بررسی خواص، مضرات و منع مصرف های آبگوشت قنبید را بیان کرده و در پایان نیز مصلحات این غذا را معرفی خواهیم کرد.

طبع آبگوشت قنبید

خوب است بدانید که طبع آبگوشت قنبید گرم است. بنابراین توصیه میشود جهت اصلاح مزاج آن، از مصلحاتش استفاده کنید تا از بروز گرمی در خود جلوگیری کنید.

خواص باورنکردنی آبگوشت قنبید

آبگوشت قنبید و سرطان

مقادیر بالای ترکیبات گوگردی (گلوکوزینولات) موجود در کلم قمری موجود در آبگوشت قنبید به سم زدایی بدن کمک کرده و با جلوگیری از آسیب DNA سلول های بدن، خطر ابتلا به تومور و انواع سرطان ها به ویژه سرطان سینه، روده بزرگ، کبد، ریه و سرطان دهانه رحم را کاهش می دهد.

علاوه بر آن، مقادیر بالای منگنز، مس و آنتی اکسیدان های موجود در آبگوشت قنبید، تاثیر رادیکال های آزاد بدن را کاهش داده و خطر ابتلا به سرطان را از بین می برند.

دارای خواص ضد التهابی

مقادیر بالای کاروتنوئید های موجود در کلم قمری، که از اجزای آبگوشت قنبید است، به دلیل خواص ضد التهابی که دارند، به کاهش التهاب در بدن کمک کرده و خطر ابتلا به بیماری هایی مانند آرتروز و بیماری های قلبی و عروقی را کاهش می دهند.

همچنین، بتایین موجود در آبگوشت قنبید از التهاب مزمن، یکی از مهم‌ترین عوامل در بروز دردها و بیماری‌های روماتیسمی، جلوگیری می‌ کند. املاح ضد التهابی آن خطر بیماری‌ّهای دیگر مانند پوکی استخوان، بیماری‌های قلبی، زوال شناختی و دیابت نوع ۲ را کاهش می‌ دهد.

معده و دستگاه گوارش

کلم قمری موجود در آبگوشت قنبید حاوی مقادیر بالای فیبر است که به بهبود هضم غذا کمک می کند، نفخ شکم را درمان کرده و برای سلامت دستگاه گوارش مفید می باشد.

همچنین، مقادیر بالای فیبر موجود در این آبگوشت، باعث بهبود هضم غذا شده، خطر ابتلا به زخم معده را کاهش می دهد و برای سلامت دستگاه گوارش مفید می باشد.

فیبر باعث تحریک حرکت مجرای روده بزرگ می شود و با سم زدایی و پاک سازی روده خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را کاهش می دهد.

یبوست

مقادیر بالای فیبر موجود در کلم قمریِ آبگوشت قنبید به بهبود حرکات روده کمک کرده و به پیشگیری و درمان یبوست کمک می کند.

آخواص بگوشت قنبید
آخواص بگوشت قنبید

کم خونی

مقادیر قابل توجه آهن و فولات موجود در کلم قمری موجود در آبگوشت قنبید، به افزایش گلبول های قرمز خون کمک کرده و برای پیشگیری و درمان کم خونی یا آنمی مفید می باشد.

یکی دیگر از خواص آبگوشت قنبید این اسـت کـه آهن موجود در آن مسئول خون‌رسانی و تأمین هموگلوبین بدن اسـت. اکسیژن توسط گلبول‌هاي قرمز در سراسر بدن بـه گردش در می آید و باعث انجام فرآیند های شیمیایی در طول بدن و اندام‌ها میشود. کمبود گلبول‌هاي قرمز یا عدم وجود آهن کافی باعث بـه وجود آمدن کم‌ خونی می شود.

سلامت چشم ها

کاروتنوئید های موجود در کلم قمری این آبگوشت، به سلامتی چشم ها کمک کرده و خطر ابتلا به بیماری هایی مانند گلوکوم و آب مروارید را کاهش می دهد.

تقویت سیستم ایمنی بدن

مقادیر بالای ویتامین C موجود در کلم قمری آبگوشت خوشمزه ی قنبید، به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند و خطر ابتلا به بیماری عفونی، سرماخوردگی و آنفلونزا را کاهش می دهد.

چاقی را کنترل می‌کند.

گندم، که یکی از اجزای به کار رفته در آبگوشت قنبید میباشد، به عنوان یک دانه‌ ی کامل، دارای توانایی طبیعی برای کنترل وزن است، اما این توانایی در میان زنان بیش‌تر قابل مشاهده است.
زنان که در طول دوره‌های طولانی فراورده‌های گندم کامل را مصرف کردند، وزن‌شان را به میزان بیش‌تری از دست دادند. همچنین، مجله آمریکایی تغذیه‌ی بالینی از طریق تحقیقات خود نشان داده‌ است که گندم کامل، به جای فرم تصفیه شده‌ی آن، انتخاب خوبی برای افراد مبتلا به چاقی است. بنابراین آبگوشت قنبید که در آن از گندم پوست کنده شده استفاده شده است، این خواص را داراست.

آبگوشت قنبید و خواص ضد پیری آن

از دیگر خواص آبگوشت قنبید می‌توان به خاصیت ضد پیری آن اشاره کرد. پیاز موجود در این آبگوشت با داشتن ویتامین‌ هایی مانند ویتامین A و ویتامین C و آنتی اکسیدان‌ ها می‌تواند در مقابل آسیب حاصل از اشعه‌های مضر فرابنفش از پوست محافظت کند. همچنین آنتی اکسیدان‌های موجود در پیاز می‌تواند موجب خنثی سازی و مبارره با رادیکال‌ های آزادی که مسئول پیری زودرس پوست هستند مبارزه کرده و از پیری پوست جلوگیری کنند.

در کوارستین که یک آنتی اکسیدان قوی است و می‌تواند پوست را بدون چروک نگه دارد در پیاز در مقادیر بالایی یافت می‌شود. پیاز موجود در آبگوشت قنبید با داشتن ویتامین‌ها و گوگرد پوست را نرم و انعطاف پذیر می‌کند. ماساژ دادن پوست با آب پیاز می‌تواند برای افزایش گردش خون در پوست کمک کننده و مفید باشد

از دیابت نوع ۲ جلوگیری می‌کند.

همچنین، گندم موجود در آبگوشت قنبید غنی از منیزیم است که برای بیش از ۳۰۰ آنزیم به عنوان یک کوفاکتور عمل می‌کند. این آنزیم‌ ها در استفاده‌ی کاربردی بدن از انسولین و ترشح گلوکز دخیل هستند. علاوه بر این، مطابق با مطالعه‌دی منتشر شده در مجله‌ ی آمریکایی تغذیه‌ی بالینی، مصرف منظم غلات کامل باعث کنترل قند خون در سطح سالم می‌شود. افرادی که از دیابت رنج می‌ برند، می‌توانند سطح قند خود را با جایگزینی برنج با گندم در رژیم غذایی خود کنترل کنند.

از تشکیل سنگ‌های صفراوی جلوگیری می‌کند.

از آن‌جایی که گندم موجود در آبگوشت قنبید غنی از فیبر نامحلول است، می‌تواند سبب نرم و راحت بودن حرکات روده شود و در عین حال ترشح اسیدهای صفراوی را کاهش می‌ دهد. اسیدهای صفراوی بیش از حد یکی از علل اصلی تشکیل سنگ کیسه صفرا هستند. در نظرسنجی‌ های مختلف توسط مجله‌ ی آمریکایی گاسترواندرولوژی، ثابت شده‌ است که نان و غلات کامل به جلوگیری از تشکیل سنگ‌ های صفراوی کمک می‌کند.

کاهش مشکلات حافظه

با بالا رفتن سن، مشکلات زیادی از جمله مشکلات حافظه بـه سراغ انسان می آید. زوال عقلی کـه بـه دنبال آن بیماری‌هایي بـه مانند آلزایمر و فراموشی‌هاي کوتاه مدت اسـت باعث کاهش کیفیت زندگی افراد در سنین بالا میگردد. مغز بعنوان یک عضله نیاز بـه دریافت مقادیر کافی پروتئین و اسیدهای چرب امگا ۳ اسـت. آبگوشت قنبید با دارا بودن گوشت قرمز میتواند از به وجود آمدن مشکلات در حافظه جلوگیری کند.

آلزایمر و پارکینسون

مقادیر بالای فولات موجود در آبگوشت قنبید، باعث کاهش هموسیستئین خون شده و خطر ابتلا به زوال عقل، آلزامیر و پارکینسون را کاهش می دهد.تیامین موجود در آبگوشت قنبید، باعث افزایش برخی از نوروترانسمیتر های مورد نیاز برای تقویت حافظه شده و عملکرد شناختی مغز را بهبود می بخشد.

آبگوشت قنبید برای جلوگیری از بیخوابی

آبگوشت قنبید اختلالات خواب یا بیخوابی را مهار می کند. مصرف غذاهایی که سرشار از آهن است می تواند به داشتن به کیفیت خوب خواب کمک کند. آهن برای تنظیم و بهبود و همچنین کاهش فشار خون که باعث خواب بهتر می شود، مفید است. عدم تعادل در فشار خون شخص منجر به بی خوابی می شود.

مضرات و منع مصرف های آبگوشت قنبید

در ابتدا خوب است بدانید که آبگوشت قنبید غذای سالم و بدون ضرر برای افراد مختلف است؛ اما باید توجه داشته باشید که زیاده روی در مصرف هر غذایی میتواند عوارضی را به دنبال داشته باشد.
این در حالی است که، با مصرف به اندازه ی این غذا ها نه تنها عوارضی پیش نخواهد آمد، بلکه برای شما مفید واقع خواهند شد؛ اما چنانچه در مصرف هر نوع غذایی زیاده روی کنید، امکان دارد تمامی مزایای آن، به معایب تبدیل شود.

بنابراین، مضراتی که در ادامه برای آبگوشت قنبید بیان خواهیم کرد، به دلیل مصرف بیش از اندازه ی این غذا بوده و یا به دلیل حساسیت برخی افراد به بعضی از مواد اولیه ی به کار رفته در آبگوشت قنبید خواهد بود. این عوارض و ممنوعیت ها شامل موارد زیر میشوند:

  • آلرژی و حساسیت: اگر به سبزیجات خانواده کلم حساسیت دارید، کلم قمری موجود در آبگوشت قنبید نیز می تواند سبب آلرژی و حساسیت در شما شود.
  • دوران بارداری و شیردهی: هنوز اطلاعات دقیقی از اثر کلم قمری موجود در آبگوشت قنبید بر روی زنان باردار و شیرده منتشر نشده است؛ به همین دلیل توصیه می شود که زنان در دوران بارداری و شیردهی از مصرف آن اجتناب کنند.
  • تیروئید: تحقیقات نشان داده که انواع کلم ها، از جمله کلم قمری موجود در آبگوشت قنبید، جزو غذا های گواتروژن هستند و توانایی تیروئید برای استفاده از ید را که برای عملکرد آن ضروری است کاهش داده و باعث کم کاری تیروئید می شوند.

مصلحات آبگوشت قنبید چیست؟

به دلیل طبع گرم آبگوشت قنبید، توصیه میشود آن را با ماست، دوغ و همچنین سبزی خوردن که مصلحات این غذا هستند، میل کنید تا طبع و مزاج آن اصلاح شود.

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *