تدابیر درمان جوش باسن در طب سنتی
تدابیر درمان جوش باسن در طب سنتی

درمان جوش باسن با تدابیر طب سنتی+ 11 روش درمان فوری جوش باسن

تاریخ نگارش

ژانویه 13, 2023

دسته‌بندی

تدابیر و توصیه ها

نظرات

{تعداد} پاسخ ها

جوش باسن چیست؟

جوش‌ها یا کورک‌ها (Boils) عفونت‌های پوستی – معمولاً باکتریایی – هستند که در قسمت‌های عمیق‌تر پوست ایجاد شده و معمولاً فولیکول‌های مو را هم در بر می‌گیرند. این ضایعات پوستی به صورت برآمدگی‌هایی قرمز رنگ بر روی پوست قابل تشخیص هستند و با گذشت زمان پر از چرک می‌شوند. این نوع معمولاً بر روی باسن ظاهر می‌شوند.

علت به وجود آمدن جوش روی باسن

عفونت‌های باکتریایی در بیش‌تر موارد دلیل ایجاد جوش روی باسن است. استافیلوکوک اورئوس (Staphylococcus aureus) که روی پوست و یا داخل بینی زندگی می‌کند، مسئول ایجاد این ضایعات پوستی است.

درمان های فوری و خانگی جوش باسن

درمان های متعدد و آسانی جهت رفع و درمان جوش باسن وجود دارد. در این بخش از طب شناس به معرفی این روش ها خواهیم پرداخت.

سرکه سیب

سرکه سیب یکی دیگر از درمان های خانگی برای جوش ران و باسن است، که به دلیل خواص ضد باکتری و ضد قارچی آن است. همچنین طبیعت اسیدی آن باعث می شود فولیکول های مو و سلول های مرده پوست از بین بروند.

این به نوبه خود به خشک شدن سریع جوش کمک می کند و همچنین سطح PH پوست را در حد طبیعی و متعادل نگه می دارد و خطر ایجاد زخم را کاهش می دهد.یک فنجان سرکه سیب فیلتر نشده را در وان حمام با آب گرم ترکیب کنید و به مدت 10 تا 15 دقیقه در آن بنشینید، این درمان را 2 تا 3 بار در هفته تکرار کنید.همچنین می توانید یک تا دو قاشق چای خوری از سرکه سیب را به یک لیوان آب گرم اضافه کنید و یک یا دو بار در طول روز برای کاهش جوش باسن و ران بنوشید.

روغن درخت چای

شما همچنین می توانید از روغن درخت چای برای از بین بردن جوش های باسن و ران استفاده کنید، این ماده یک ضدعفونی کننده قوی است و برای تمیز کردن فولیکولهای مو و روند بهبودی بسیار مؤثر است. همچنین کمک می کند تا باکتری های مضر و سمی از بین بروند و به جلوگیری از تکرار مجدد آن نیز کمک خواهد کرد.

چند قطره از روغن درخت چای را روی یک تکه پنبه بریزید و به آرامی به منطقه آسیب دیده اعمال کنید، اجازه دهید تا خشک شود و سپس با آب گرم شستشو دهید. این درمان را دو تا سه بار در روز تکرار کنید.کسانی که دارای پوست حساس هستند، باید قبل از استفاده از این روغن، ابتدا مقداری از آن را با آب یا روغن زیتون رقیق کنید.

درمان جوش باسن در طب سنتی ایرانی و اسلامی
درمان جوش باسن در طب سنتی ایرانی و اسلامی

آلوئه ورا

آلوئه ورا به دلیل خواص ضد میکروبی و ضد التهابی، به تسکین و خروج باکتری ها از فولیکول های مو که باعث جوش شده اند، کمک می کند. خواص مرطوب‌کنندگی آن نیز از خشک شدن فولیکول های ملتحمه و ایجاد زخم جلوگیری می کند.برگ های آلوئه ورا را بردارید و ژل تازه آن را استخراج کنید و به جوش های خود اعمال کنید و بعد از 10 تا 15 دقیقه که خشک شد، با آب شستشو دهید. این درمان را 2 تا 3 بار در هفته تکرار نمایید.

روغن نارگیل

روغن نارگیل، دارای خواص ضد باکتری و ضد قارچی است و به رفع مشکل شما کمک می کند.همچنین باعث کاهش قرمزی و التهاب ناشی از جوش می شود، علاوه بر این یک مرطوب‌کننده ملایم بر روی پوست است.روغن نارگیل را روی پوست آسیب دیده اعمال کنیدو به آرامی ماساژ دهید، این کار را چند بار در روز مجددا تکرار کنید و لازم نیست که آن را شستشو دهید زیرا به خوبی جذب پوست می شوند.

همچنین می توانید یک قاشق غذاخوری از پودر زردچوبه و کمی روغن نارگیل را با یکدیگر ترکیب کنید و آن را روی پوست آسیب دیده اعمال کنید و بعد از 20 تا 30 دقیقه بشویید. این کار را دوبار در روز برای رسیدن به نتایج سریع تر انجام دهید.به جای روغن نارگیل می توانید از روغن زیتون نیز استفاده کنید، با این تفاوت که پس از استفاده روغن زیتون را شستشو دهید زیرا ممکن است باعث آسیب به فولیکول های مو شود.

بلغور جوی دوسر

جو دوسر نیز در درمان جوش باسن و ران و همچنین التهاب مؤثر است. سلول های مرده پوست را از بین می برد و باعث بهبود بافت پوست می شود و زخم های ناشی از جوش را نیز از بین می برد.یک فنجان جو دوسر را در یک مخلوط کن بریزید و با یک فنجان نمک سولفات ترکیب کنید، میتوانید مقداری آب گرم اضافه کنید و به مدت 10 تا 15 دقیقه روی ناحیه آسیب دیده اعمال کنید و این کار را چند بار در روز برای یک هفته انجام دهید.

همچنین همانطور که در مطلب قبلی در بخش سلامت نمناک توضیح دادیم می توانید یک قاشق غذاخوری پودر جو دوسر و ماست را با یک قاشق چای خوری زردچوبه به خوبی ترکیب کنید و سپس آن را روی باسن و ران خود اعمال کنید و بعد از خشک شدن با آب گرم شستشو دهید، این کار را یکبار در هفته تکرار کنید.

زردچوبه

بسیاری از افراد پیشنهاد می دهند که برای جلوگیری از جوش باسن و ران از زردچوبه استفاده کنید، طبق مطالعاتی نشان می دهد که ترکیبی که در زردچوبه وجود دارد و کورکومین نامیده می شود، می تواند باکتری های موجود در فولیکول های مو را خارج کند، پس مقداری از زردچوبه را با آب ترکیب کنید و ماسک به دست آمده را روی منطقه آسیب دیده اعمال کنید و پس از خشک شدن آرا شستشو دهید.

درمان آکنه باسن با خمیر دندان

خمیر دندان هم در درمان جوش باسن بسیار مؤثر است. ترکیبات آنتی باکتریال آن به خلاص شدن از شر باکتری‌های عامل عفونت کمک می‌کند و به خشک شدن فولیکول‌های ملتهب ناشی از غدد چربی، کمک می‌کند.

مقدار کمی خمیردندان را روی ناحیه آسیب‌دیده بمالید.بگذارید یک شب بماند.صبح روز بعد آن را با آب سرد بشویید.این کار را هر روز تکرار کنید تا آکنه بهبود یابد.

درمان جوش باسن
درمان جوش باسن

آسپرین برای از بین بردن جوش باسن

آسپرین به خشک شدن فولیکول‌های ملتهب کمک می‌کند. همچنین به عنوان یک‌ لایه بردار ملایم برای از بین بردن سلول‌های مرده پوست و جلوگیری از ایجاد اسکار روی پوست عمل می‌کند.

۱ یا ۲ عدد آسپرین را خرد کنید. به‌ اندازه‌ ای آب اضافه کنید تا خمیر شود. برای نتیجه بهتر مقداری عسل یا روغن زیتون اضافه کنید. این ماسک را به صورت نازک روی ناحیه آسیب‌دیده بمالید. اجازه دهید چند دقیقه خشک شود، سپس آن را با آب گرم بشویید. این کار را دو بار در روز به مدت چند روز تکرار کنید.

اسکراب باسن خانگی

این فرمول یک اسکراب باسن خانگی برای درمان جوش باسن و رسیدن به پوستی صاف و نرم در این ناحیه از بدن است. این روش یکی از بهترین درمان‌های خانگی برای صافی باسن است. شکر قهوه ای به‌طور طبیعی به خوبی پوست های مرده را لابه برداری کرده و روند بهبود آکنه باسن را تسریع می‌کند. اسکراب زیر را دو بار در ماه استفاده کنید و منتظر نتایج آن باشید. اما چگونه این اسکراب باسن را در خانه درست کنیم؟

مرحله ۱: یک کاسه بردارید و دو فنجان شکر قهوه ای به آن اضافه کنید.

مرحله ۲: یک قاشق چای خوری عصاره وانیل را به کاسه اضافه کنید و آنها را به هم بزنید. برای هم زدن می توانید از قاشق چوبی استفاده کنید.

مرحله ۳: مخلوط را روی باسن خود بمالید. قسمت مورد نظر را برای چند دقیقه با حرکات دایره ای ماساژ دهید.

مرحله ۴: ماسک را به خوبی با آب ولرم بشویید و به آرامی با یک حوله نرم خشک کنید.

کمپرس گرم

کمپرس گرم روی آکنه باسن معجزه می‌کند. باعث ایجاد آرامش می‌شود و همچنین به بیرون کشیدن باکتری‌ها و چرک از فولیکول‌های مو کمک می‌کند. به‌علاوه، به کاهش درد هم کمک می‌کند.

برای نتیجه بهتر در درمان جوش باسن از محلول آب نمک برای تهیه کمپرس گرم استفاده کنید. نمک به دلیل خاصیت ضدعفونی‌کننده می‌تواند به درمان عفونت‌های خفیف کمک کند.

یک قاشق چای‌خوری نمک خوراکی را در ۲ فنجان آب گرم مخلوط کنید. یک حوله را در این محلول خیس کنید و آب اضافی حوله را بگیرید. کمپرس را به مدت ۱۵ دقیقه روی ناحیه آسیب‌دیده قرار دهید. وقتی شروع به خنک شدن کرد، از یک کمپرس تازه استفاده کنید. این کار را چند بار در روز انجام دهید.

استفاده از بسته یخ برای درمان جوش باسن

اگرچه یخ به طور مستقیم به درمان آکنه باسن کمک نمی‌کند، اما استفاده از کیسه یخ در ناحیه آکنه دار می‌تواند به کاهش التهاب، قرمزی و کمک کند.

سرما به خروج باکتری‌ها از فولیکول‌ها کمک می‌کند. چند تکه یخ را روی یک حوله قرار دهید و آن را بسته‌بندی کنید. به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه روی آکنه باسن فشار دهید. چند بار در روز این کار را تکرار کنید. همچنین می‌توانید چند بار در روز از آب سرد برای شستن ناحیه آسیب‌دیده، استفاده کنید.

احتیاط: هرگز یخ را مستقیماً روی پوست استفاده نکنید، زیرا ممکن است منجر به سرمازدگی شود.

راه های پیشگیری از بروز جوش باسن

  • برای جلوگیری از بروز جوش باسن و ران و همچنین درمان عفونت های موجود، به طور منظم این قسمت را شستشو دهید تا از نفوذ باکتری و عرق و خاک جلوگیری کنید.
  • همیشه بعد از یک جلسه تمرین دوش بگیرید.
  • در ماه های تابستان لباس های آزاد و گشاد بپوشید و معمولا لباس هایی را انتخاب کنید که از پنبه تهیه شده باشند. احتمال عرق کردن را تا حد زیادی کاهش می دهد و اجازه می دهد تا پوست نفس بکشد.
  • روزانه لباس خود را تغییر دهید.
  • حوله خود را با کسی به اشتراک نگذارید.
  • پوست حساسی دارید از نرم‌کننده های پارچه استفاده نکنید.
  • از دستمال توالتی استفاده کنید که دارای رایحه یا رنگ نباشد.
  • برای هضم بهتر غذا و آب رسانی بدن مقدار زیادی آب بنوشید.
  • از غذاهای ناسالم شیرین، چرب و سرخ شده اجتناب کنید، این غذاها التهاب را افزایش می دهند و روند بهبودی را کند می کنند.
  • یک رژیم غذایی خاص را برای سم زدایی بدن و خلاص شدن از آنها در نظر بگیرید.
  • برای مدت زمان طولانی نشنید و پشتتان نخوابید.

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *