طبع و خواص دمنوش میوه گل نستترن در طب سنتی
طبع و خواص دمنوش میوه گل نستترن در طب سنتی

طبع و خواص دمنوش نسترن+12 خاصیت دمنوش میوه گل نسترن+ تداخلات دارویی

تاریخ نگارش

نوامبر 4, 2022

دسته‌بندی

چای و دمنوش

نظرات

{تعداد} پاسخ ها

دمنوش نسترن یکی از انواع دمنوش های گیاهی است که از گل و میوه گیاه نسترن تهیه می شود. طعم دمنوش نسترن ملیح و دلچسب است و کمی به شیرینی می زند. در طب سنتی مطالعات زیادی روی دمنوش نسترن صورت گرفته و خواص زیادی برای آن ذکر شده است.

شاید بتوان گفت که دمنوش نسترن یکی از غنی ترین منابع ویتامین ث طبیعی است و از این نظر با دیگر محصولات گیاهی و طبیعی فاصله زیادی دارد.

آنچه به عنوان دمنوش گل نسترن در عموم معروف است، اغلب از میوه کوچک گل نسترن که به رنگ قزمز یا نارنجی است تهیه می شود.

گیاه نسترن بومی اروپا است و بعدها در نقاط مختلف جهان که آب و های معتدل دارند نیز رشد کرده است. گیاه نسترن به اب و هوای معتدل سازگار ایت و از این رو اغل در حاشیه جنگل ها و در نزدیکی گودال ها و چاله های آب پیدا می شود.

گیاه نسترن بر گهای کوچک بیضی شکل و نوک تیز و دندانه دار دارد که پس از رشد ابتدایی شروع به گل دادن می کند.

گل های نسترن قرمز و صورتی و سفید هستند. این موضوع باعث شده که برخی دمنوش نسترن را با دمنوش گل سرخ اشتباه بگیرند. گل های نسترن در نهایت تبدیل به میوه های بیضی شکل و کوزه مانند و سفت به رنگ قرمز تبدیل می شوند و دمنوش نسترن معمولا از این میوه تهیه می شود. در تهیه دمنوش نسترن از گلبرگ های نسترن نیز می توان استفاده کرد که البته در خواص، کمی متفاوت از میوه گل نسترن است.

در مجموع به این دلیل که نگهداری و دسترسی میوه گل نسترن آسان تر است، غالبا دمنوش نسترن، دمنوش میوه گل نسترن است.

آنچه در ادامه این مقاله می خوانید مطالعات و بررسی هایی است که برروی خواص و فواید و مضرات و عوارض جانبی دمنوش میوه گل نسترن انجا شده است.

طبع دمنوش میوه گل نسترن سرد است یا گرم؟

طبع دمنوش میوه گل نسترن گرم و خشک است. مصرف این دمنوش برای سرد مزاجان خواص بیشتری خواهد داشت همچنین بهتر است از این دمنوش در ایام سرد سال استفاده کنید تا بهره بهرتی ببرید. درمقابل مصرف آن در گرم مزاجان می تواند عوارضی در پی داشته باشد که توصیه می شود به منظور جلوگیری از این عوارض، علاوه بر رعایت اندازه در مصرف، حتما از مصلح آن نیز استفاده کنند.

نکته ای در مورد خرید میوه گل نسترن

همانطور که در ابتدا گفتیم، میوه گل نسترن از نظر میزان ویتامین ث موجود، در رده های اول محصولات طبیعی و گیاهی قرار داردو یکی از عوامل اصلی شهرت ان نیز به همین موضوع مربوط است. بنابراین اگر میوه گل نسترن را به منظور بهره مندی از ویتامین های موجود درآن تهیه می کنید، باید تلاش کنید که این میوه را در تازه ترین حالت ممکن خود بخرید.

میوه گل نسترن به صورت خشک شده در عطاری ها و… موجود است. اما گاه این میوه خشک شده قدیمی است و بیش از یک سال از چیدن و خشک کردن آن می گذرد. اگر حدود یک سال و نیم از خشک شدن این میوه گذشته باشدف خواص و ویتامین ها و مواد مفید مجود در آن، تقریبا به نصف کاهش میابند! جالب است بدانید اگر میوه خشک شده نسترن زمان کمتری باشد که نگهداری می شود اما خرد شده باشد، تقریبا چیزی از خواص و مواد مغذی آن باقی نمانده است!

پس نکته مهم در تهیه دمنوش نسترن اسن است که برای تهیه آن از میوه های گل نسترن به صورت تازه و خرد نشده استفاده کنید!

روش تهیه دمنوش میوه گل نسترن

درکل تهیه دمنوش ها و جوشانده ها و چای ها کار آسانی است. تهیه دمنوش میوه گل نسترن نیز به همین صورت است. برای تهیه دمنوش میوه گل نسترن باید تعدای میوه گل نسترن را خرذ کنید تا اندازه آن به حدود 3 قاشق برسد.

میوه های خرد شده را در قوری یا لیوان مخصوص دمنوش ریخته و حدود 300 سی سی آب جوش روی آن بریزید. روی قوی یا لیوان خود را با یک پارچه بپوشانید یا روی کتری یا سماور قرار داده و شعله را به کمترین میزان خود برسانید و حدود 20 دقیقه زمان بدهید تا کاملا دم بکشد.

بعد از اینکه میوه های نسترن کاملا دم کشیدندف می توانید آن را صاف کرده و میل کنید. اگر تمایل دارید دمنوشتان را شیرین میل کنید می توانید از مقداری عسل استفاده کنید. استفاده از اب لیموترش تازه نیز عطر و طعم دلچسب تری به دمنوش نسترن می دهد.

خیساندن میوه های گل نسترن پیش از تهیه دمنوش، کار تهیه دمنوش را آسانتر می کند. نکته دیگر اینکه اجازه ندهید دمنوش شما بجوشد. جوشیدن به مدت طولانی خواص ویژه این دمنوش را خنثی خواهد کرد.

خواص دمنوش نسترن
خواص دمنوش نسترن

ترکیبات و ارزش غذایی دمنوش گل نسترن

درمورد ارزش غذایی دمنوش میوه گل نسترن، مهمترین و شاخص ترین آن را که وجود مقادیر بالای ویتامین ث بود، چند بار ذکر کردیم. جالب است بدانید میزان ویتامین ث موجود در میوه گل نسترن از بسیاری از میوه ها و مرکبات و سبزیجات مانند کیویف کلم بروکلی، لیموترش و… بیشتر است و چیزی حدود 20 برابر این مواردف ویتامین ث دارد!

علاوه بر این، در ترکیبات میوه گل نسترن مقادیر قبل توجهی از ویتامین های دیگر مانند A1، B1، B2، B3 و K وجود دارد که باعث شده این دمنوش گیاهی مورد توجه کتخصصان طب سنتی قرار بگیرد واز آن برای مصارف درمانی متعدد استفاده کنند.

خواص و فواید چای و دمنوش نسترن

میزان مجاز مصرف دمنوش نسترن در روز حدود 12 گرم است که می توانید در سه وعده تقسیم کرده و استفاده کنید. خواص زیادی برای دمنوش نسترن یا همان دمنوش میوه گل نسترن ذکر شده و مصرف آن در درمان و بهبود بیماری ها و اختلالات متعددی تاثیرگذار بوده است. در ادامه برخی از این خواص را خواهید خواند:

  1. تصفیه کننده خون است و باعث تولید خون صالح می شود و خون را سم زدایی می کند.
  2. مصرف دمنوش میوه گل نسترن در درمان اسهال معمولی و حاد و همچنین اسهال خونی موثر است.
  3. استفاده از دمنوش نسترن به عنوان دهانشویه باعث ضدعفونی کردن محیط دهان و تسکین درد دندان و رفع مشکلات لثه می شود.
  4. افرادی که زیاد دچار تپش قلب می شوند می توانند با مصرف دمنوش میوه گل نسترن این حال خود را بهبود دهند. بهتر است برای این امر با پزشک مشورت شود.
  5. دمنوش نسترن برای کلیه مفید است و ورم کلیه را کاهش می دهد. همچنین باعث دفع سنگ کلیه می شود.
  6. در کاهش ورم مثانه موثر است.
  7. مصرف یک فنجان دمنوش نسترن قبل از ناهار و شام موجب دفع سنگ صفرا می شود.
  8. خونریزی سینه را متوقف می کند.
  9. در درمان بی خوابی و کم خوابی موثر است.
  10. انقباضات ماهیچه های معده را برطرف می کند.
  11. تقویت کننده معده است.
  12. گردش خون در عروق پوستی را بهبود می بخشد و مصرف آن در بلند مدت تقویت کننده و بهبود دهنده پوست و زیبایی است و موجب طراوت پوست می شود.

نکات احتیاطی و موارد منع مصرف دمنوش نسترن

بهتر است دمنوشها و ترکیبات گیاهی و سنتی را خودسرانه مصرف نکنید. وقتی تصمیم به مصرف گرفتید، زیاده روی نکنید و حتما اندازه را رعایت کنید. در مورد دمنوش گل نسترن بهتر است پیش از استفاده با پزشک مشورت کید. به ویژه اگر در دوران بارداری و شیردهی هستید، حتما بررسی های لازم را انجام داده و تحت نظر پزشک مورد اعتماد خود تصمیم به مصرف یا عدم مصرف ایندمنوش گیاهی بگیرید.

ترکیبات گیاهی ممکن است با داروهای شیمایی مختلف تداخل اشته باشند و اثر برخی داروها را تشدید یا خنثی کنند.

توصیه می شود اگر داروهای مربوط به دیابت نوع 2 مصرف می کنید، از مصرف دمنوش میوه گل نسترن اجتناب کنید.

اگر به بیماری های دیگر مبتلا هستید یا داروهای خاصی مصرف می کنید، حتما پیش از مصرف دمنوش نسترن احتمال تداخلات دارویی را بررسی کنید.

همچنین تحقیقات نشان داده که دمنوش میوه گل نسترن با داروهایی مانند استروژن و وارافین تداخل دارویی ایجاد کند. بنا براین اگر از این دست داروها استفاده می کنید دوچندان احتیاط کنید.

دمنوش گل نسترن در دفع سنگ کلیه موثر است اما زیاده روی در مصرف دمنوش نسترن به دلیل داشتن مقدار بالای ویتامین ث می تواند خطر ابتلا به سنگ کلیه را افزایش دهد.

میوه گل نسترن
میوه گل نسترن

عوارض و مضرات دمنوش میوه گل نسترن

از دیگر عوارض مصرف دمنوش میوه گل نسترن می توانیم این موارد را ذکر کنیم:

  • در افرادی که سابقه حساسیت و آلرزی دارندف ایجاد واکنش های آلرزیک می کند. این حساسیت ممکن است در پوست بروز کند و به صرت جوش یا التهابات و راش پوستی نمایان شود. افراد حساس نباید از این گیاه برای مرطوب کردن و مراقبت های پوستی استفاده کنند چون ممکن است دچار تحریک و قرمزی پوست شوند.
  • افراد گرم مزاج بهتر است تا حد ممکن این دمنوش را مصرف نکنند.
  • مصرف آن در تابستن و روزهای گرم توصیه نمی شود.
  • زیاده روی در مصرف آن باعث اسهال، سردرد، سرگیجهف تهوع و استفراغ و… می شود.
  • ممکن است باعث بروز حساسیت تنفسی شود. بنابراین افراد مبتلا به بیماری های ریوی و تنفسی باید احتیاط کنند.

مصلح دمنوش نسترن چیست؟

خاکشیر و عرق کاسنی مصلح خوبی برای طبع و خواص دمنوش نسترن هستند. گیاه کاسنی نیز می تواند طبع و خواص این دمنوش را اصلاح کند.

3 پاسخ

  1. سلام ممنون از سایت خوبتون برای این مطالب.قرابیه تبریز واقعا با قرابیه بقیه شهرها متفاوته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *