تاثیر سیر بر دیابت
تاثیر سیر بر دیابت

دیابتی ها سیر بخورند یا نه؟

تاریخ نگارش

اکتبر 17, 2022

دسته‌بندی

اخبار

نظرات

{تعداد} پاسخ ها

اگرچه برخی طعم، عطر و تندی این سبزی را دوست ندارند اما سیر جزو مواد غذایی است که تقریبا همه افراد بزرگسال از جمله مبتلایان به دیابت می تواند با خیال راحت مصرف کنند و از فواید بی نظیر آن بهره مند شوند اما آیا سیر واقعا برای سلامت بیماران دیابتی مفید است.

در طب سنتی از سیر به عنوان یک ماده غذایی کاهنده کلسترول و فشار خون بالا یاد می شود و گفته شده مصرف آن می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی را که تقریبا 80 درصد افراد دیابتی درگیر آن ها هستند کاهش دهد.

به نظر می رسد سیر خام ممکن است تاثیر خوبی در کاهش قند خون و همچنین کاهش خطر بروز آترواسکلروز که در بیماران دیابتی بیشتر دیده می شود داشته باشد.

سیر همچنین منبع خوب ویتامین های C و B6 است، ویتامین C به کنترل سطح قند خون کمک می کند و ویتامین B6 در متابولیسم بهتر کربوهیدرات های بدن نقش دارد.

به طور کلی سیر می تواند فواید زیر را به همراه داشته باشد که به خصوص برای افراد مبتلا به دیابت مفید است:

  • کاهش سطح کلسترول
  • کاهش تری گلیسیرید خون
  • سلامت سیستم قلبی عروقی
  • کاهش فشار خون
  • خاصیت ضد توموری
  • پیشگیری از رشد سلول های سرطانی
  • خاصیت ضد باکتریایی و ضد قارچی قوی

عوارض جانبی سیر

سیر طعم و رایحه بسیار قوی دارد که از ترکیبات قدرتمند موجود در آن نشات گرفته است، اگرچه خوردن سیر معمولا عارضه خاصی به دنبال ندارد اما مصرف آن به صورت خام ممکن است باعث بروز برخی عوارض گوارشی خفیف شود، از جمله:

علاوه بر این در صورت استفاده از داروهای رقیق کننده خون لازم است قبل از گنجاندن سیر در رژیم غذایی خود با پزشک مشورت کنید زیرا مصرف سیر ممکن است اثر این داروها را تقویت کند.

نحوه مصرف سیر

از آن جا که دوز مصرف استانداردی برای سیر وجود ندارد می توانید آن را به وعده های غذایی یا میان وعده هایی که امکان استفاده از سیر در آن ها وجود دارد اضافه کنید.

اگر با طعم تند و تیز سیر مشکلی ندارید می توانید چند حبه سیر ریز خرد شده را به سالادها یا سالاد سیب زمینی اضافه کنید.

اگر طعم و عطر ملایم تر را ترجیح می دهید توصیه می شود از سیر تازه که شامل گیاه جوان و حبه های سیر است استفاده کنید، برای این منظور آن ها را خرد کرده داخل سالاد، سس و غذاهای مختلف اضافه کنید. سیر تازه معمولا در فصل بهار در فروشگاه های تره بار یافت می شود

برای افزایش غلظت آلیسین که از ترکیبات اصلی و پر خاصیت موجود در سیر است بهتر است قبل از استفاده از سیر خرد شده حداقل 5 دقیقه منتظر بمانید.

توجه داشته باشید پخت سیر کیفیت و خواص آن را کاهش می دهد بنابراین حتما از سیر تازه و خام در غذاهای خود بهره ببرید.

مکمل های سیر

اگر تمایلی به مصرف سیر خام ندارید می توانید از مکمل ها استفاده کنید، برای این منظور به دنبال عصاره سیر کهنه یا سایر عصاره های سیر که حاوی آلیسین هستند باشید.

هنگام خرید مکمل ها توجه داشته باشید:

  • قبل از افزودن هر گونه مکمل به رژیم غذایی خود با پزشک مشورت کنید تا از بی خطر بودن آن مطمئن شوید.
  • همیشه از تولید کنندگان معتبر که برای تولید مکمل از پردازش گرمایی استفاده نمی کنند خرید کنید، گرما می تواند ترکیبات فعال موجود در سیر را از بین ببرد و خواص آن را کاهش دهد.
  • از خرید مکمل های فاقد بو خودداری کنید زیرا این محصولات احتمالا فاقد ترکیبات گوگردی هستند که بو و برخی خواص سیر از آن ها نشات می گیرد.

منبع:فرتاک

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *