طبع و خواص شابیزک در طب سنتی+ 20 خاصیت فوق العاده شابیزک
طبع و خواص شابیزک در طب سنتی+ 20 خاصیت فوق العاده شابیزک

طبع و خواص شابیزک در طب سنتی+ 20 خاصیت فوق العاده شابیزک

تاریخ نگارش

نوامبر 9, 2022

دسته‌بندی

ادویه‌ و گیاهان دارویی

نظرات

{تعداد} پاسخ ها

گیاه شابیزک یا بلادن، گیاهی است علفی، چند ساله و خودرو که شاخه های زیادی دارد. ارتفاع شابیزک به شرایطی که در آن رشد میکند وابسته است اما ارتفاع این گیاه حدود یک و نیم تا دو متر میباشد.

شابیزک جزو خانواده سیب زمینیان است که نام های دیگری همچون: بلادون، بلا دانه، گیاه لفاح، ست الحسن، جمشید کش نیز دارد.

این گیاه ریشه های ضخیمی دارد که برنگ حنایی میباشند. ساقه های شابیزک استوانه ای هستند که به همین دلیل جزو گیاهانی با طول عمر زیاد به شمار میرود. این گیاه دارای میوه هایی مشابه گیلاس و آلبالو است که استفاده از آن میتواند انسان را با مرگ رو به رو سازد.

شابیزک یک گیاه بسیار سمی است که خواص دارویی بسیاری دارد و در طب سنتی و طب نوین از آن استفاده میشود. این گیاه دارویی نباید بدون تجویز پزشک مصرف شود زیرا دارای یکسری مواد سمی است که می تواند در صورت مصرف خودسرانه عوارضی را به دنبال داشته باشد.

شابیزک گیاهی نادر است که بومی انگلستان میباشد. این گیاه در نواحی شمال ایران مثل گیلان نیز به چشم میخورد.

در ادامه این مطلب از طب شناس همراه ما باشید تا به طبع شابیزک در طب سنتی، خواص شابیزک در طب سنتی، مضرات و مصلحات آن بپردازیم.

طبع شابیزک در طب سنتی چیست؟

طبع گیاه شابیزک در طب سنتی گرم و خشک است. این گیاه برای سرد مزاجان مفید است. شابیزک برای گرم مزاجان مناسب نیست اما در صورت مصرف باید آن را به همراه مصلحش مصرف نمایند.

خواص شابیزک
خواص شابیزک

خواص شابیزک در طب سنتی چیست؟

  • شابیزک دارای ترکیباتی است که عضله ها را شل میکند. این گیاه به عنوان مسکن نیز عمل میکند و درد مجاری اداری، قولنج و کیسه صفرا را کاهش می دهد. مصرف گیاه شابیزک حمله های آسمی را آرام میکند. این گیاه پر خاصیت ترشح عرق را کاهش می دهد و از این رو مصرف آن به افراد مبتلا به سل که دچار عرق شبانه میشوند، اشخاصی که دچار آلرژی هستند و افراد مبتلا به تب مالت پیشنهاد می شود.
  • این گیاه آرامبخش است و بیماری های عفونی را درمان میکند به همین جهت برخی پزشکان مصرف آن را برای بیماران تجویز می کنند. مصرف این گیاه به تسکین سیاه سرفه کمک میکند و باعث رفع انقباض های تشنجی برخی اعضا مثل مقعد، عنق رحم و مجرای بول میشود.
  • این گیاه فوق العاده به از بین بردن درد های سرطانی، آسم، صرع، روماتیسم، کزاز، دل پیچه همراه با اسهال خونی، جنون و… کمک بسزایی میکند.
  • مصرف گرد پوست ریشه گیاه شابیزک به همراه مقداری عسل در درمان اسهال خونی موثر است و خون در ادرار را نیز درمان می کند.
  • شما میتوانید شابیزک را در مقداری روغن زیتون حل نمایید و به منظور رفع گرفتگی و ضرب دیدگی در محل مورد نظر بمالید.
  • شابیزک برای درمان بی اختیاری ادرار مفید است.
  • می توان از گیاه شابیزک به منظور درمان درد های دوران پریودی در خانم ها به خصوص درد عضلانی، گر گرفتگی، بد خلقی و… استفاده کرد.
  • این گیاه برای ناراحتی های معده مفید است.
  • شابیزک بر رفع درد های آپاندیسی موثر است.
  • از پوست این گیاه به منظور تقویت مو استفاده می کنند.
  • شابیزک حاوی آتروپین می باشد که ماده ای ضد تهوع است و به همین دلیل مصرف آن برای افرادی که در مسافرت دچار حالت تهوع میشوند پیشنهاد می شود.
  • استفاده از گیاه شابیزک برای اشخاصی که دچار دریا زدگی شده اند مناسب است.
  • گیاه شابیزک یک گزینه عالی برای درمان التهاب های قرنیه و عنبیه چشم است. این گیاه به درمان سوراخ شدن قرنیه کمک زیادی می کند. این گیاه بینظیر بر باز شدن مردمک چشم نیز موثر است.

طرز تهیه جوشانده شابیزک:

برای تهیه این جوشانده باید یک گرم از گل، ریشه و میوه این گیاه را به خوبی بشویید. سپس آن را با حدود دو لیتر آب جوش به مدت یک ربع دم کنید. جوشانده حاضر است. این نکته را در نظر داشته باشید که شابیزک سمی است و جوشانده آن فقط باید تحت نظر پزشک مصرف شود.

مضرات شابیزک چیست؟

شابیزک از خواص درمانی بیشماری برخوردار است و مصرف آن برای درمان بیماری های متعددی تجویز میشود اما یادتان نرود که این گیاه بسیار سمی است و نباید بدون تجویز پزشک مصرف شود.

میوه این گیاه بسیار شبیه آلبالو است و ممکن است با آن اشتباه گرفته شود به همین دلیل بهتر است آن را از استرس کودکان دور نگه دارید زیرا در صورت مصرف کودک ممکن است او را به کام مرگ بکشاند.

مصرف این گیاه میتواند برخی عوارض مانند: یبوست، قرمز شدن پوست، خشک شدن دهان، گرما زده شدن بر اثر تعریق زیاد و مشکل در دفع ادرار و مدفوع را به همراه داشته باشد.

شابیزک ممکن است فرد را دچار مسمومیت کند، علائم مسمومیت با شابیزک عبارتند از: گشاد شدن مردمک چشم، سر درد، کف کردن دهان، از دست دادن تعادل، از دست دادن قدرت حرکت، هذیان گفتن و…

استفاده از این گیاه برای افرادی که مبتلا به سرسام و مالیخولیا هستند مضر می باشد.

خانم ها در دوران بارداری و شیردهی نباید از این گیاه استفاده نمایند.

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *