طبع و خواص پلومرغ بهشهری در طب سنتی
طبع و خواص پلومرغ بهشهری در طب سنتی

خواص پلو مرغ بهشهری در طب سنتی + مضرات و عوارض

تاریخ نگارش

دسامبر 30, 2022

دسته‌بندی

خوراک و کباب, پلو, پلو, پلو ها

نظرات

{تعداد} پاسخ ها

پلو مرغ بهشهری یکی از انواع غذاهای سنتی ایرانی است که اصالت آن متعلق به بهشهر می باشد. در این مطلب از طب شناس طبع پلو مرغ بهشهری، طرز تهیه‌ و خواص پلو مرغ بهشهری، مضرات پلو مرغ بهشهری و در پایان نیز مصلحات پلو مرغ بهشهری را بیان خواهیم کرد.

طبع پلو مرغ بهشهری چیست؟

چنانچه در رابطه با طبع پلو مرغ بهشهری سوالاتی نظیر: طبع پلو مرغ بهشهری چیست؟ و یا، طبع پلو مرغ بهشهری گرم است یا سرد؟ و یا حتی، طبع پلو مرغ بهشهری تر است یا خشک؟ سوالاتی برای شما پیش آمده است، خوب است بدانید که طبع پلو مرغ بهشهری سرد است.
بنابراین پلو مرغ بهشهری برای گرم مزاجان مناسب بوده و توصیه می شود سرد مزاجان در مصرف آن دقت نموده و حتما آن را با مصلحاتش مصرف کنند.

طرز تهیه و خواص فوق العاده ی پلو مرغ بهشهری

پیش از بررسی خواص فوق العاده ی پلو مرغ بهشهری، با طرز تهیه ی این غذای خوشمزه آشنا شوید:

مواد مورد نیاز:
برنج: ۲ پیمانه
سیب زمینی: ۲ عدد متوسط
فیله مرغ: ۳۰۰ گرم
پیاز : ۱ عدد متوسط
سیر: ۲ حبه
رب انار: ۳ قاشق غذاخوری
رب آلوچه: ۲ قاشق غذاخوری
رب نارنج: ۲ قاشق غذاخوری
زعفران دم کرده: ۲ قاشق غذاخوری
نمک و فلفل سیاه: به مقدار کافی
زردچوبه و روغن: به مقدار کافی

  • مرحله اول: برای تهیه پلو مرغ بهشهری خوشمزه ابتدا پیاز و سیر را به صورت ریز خرد می کنیم، سپس به همراه مقدار کمی روغن داخل یک تابه مناسب می ریزیم. در ادامه تابه را روی حرارت ملایم قرار می دهیم و سیر و پیاز را چند دقیقه تفت می دهیم.
  • مرحله دوم: پس از اینکه سیر و پیاز سبک شدند، گوشت مرغ را به صورت مکعبی خرد می کنیم و به تابه اضافه می کنیم و به خوبی تفت می دهیم تا رنگش تغییر کرده و سرخ شود، سپس مقداری زردچوبه و فلفل سیاه اضافه می کنیم.
  • مرحله سوم: پس از یک دقیقه تفت دادن، رب انار، آلوچه و نارنج را با کمی آب جوش رقیق می کنیم، سپس به تابه اضافه می کنیم و کمی مواد را مخلوط می کنیم تا یکدست شوند، سپس اجازه می دهیم گوشت مرغ بپزد و آب درون تابه کشیده شود.
  • مرحله چهارم: پس از اینکه آب درون تابه کشیده شد، تابه را از روی حرارت کنار می گذاریم. در همین حین برنج را نسبت به نوع آن بین ۳۰ دقیقه تا ۲ ساعت می خیسانیم. حالا سیب زمینی ها را به صورت حبه ای خرد می کنیم و با آب سرد می شوییم.
  • مرحله پنجم: در این مرحله یک تابه مناسب روی حرارت قرار می دهیم و مقدار روغن اضافه می کنیم، سپس سیب زمینی ها را به تابه اضافه می کنیم و به خوبی تفت می دهیم تا به طور کامل سرخ شوند، سپس از تابه خارج می کنیم و کنار می گذاریم.
  • مرحله ششم: در این مرحله یک قابلمه مناسب را تا نصف آب پر می کنیم و روی حرارت زیاد قرار می دهیم تا آب سریعتر به جوش آید. سپس ۱ قاشق غذاخوری روغن مایع و ۱ قاشق چایخوری نمک به آب جوش اضافه می کنیم و در ادامه برنج خیسانده شده را اضافه می کنیم.
  • مرحله هفتم: حالا به مدت ۷ تا ۱۰ دقیقه زمان می دهیم تا پخت اولیه برنج انجام شود، زمانی که اطراف دانه های برنج نرم و مغزشان سفت بود باید برنج را آبکشی کنیم. در ادامه یک قابلمه مناسب روی حرارت قرار می دهیم و مقداری روغن اضافه می کنیم.
  • مرحله هشتم: در این مرحله به سلیقه خود مقداری نان لواش یا سیب زمینی ورقه ای شده را برای ته دیگ کف قابلمه قرار می دهیم. در ادامه روی ته دیگ را با برنج می پوشانیم، سپس مقداری از مخلوط گوشت مرغ به همراه سیب زمینی سرخ کرده اضافه می کنیم.
  • مرحله نهم: به همین ترتیب برنج، گوشت مرغ و سیب زمینی سرخ کرده را به صورت لایه ای داخل قابلمه می ریزیم، سپس زعفران دم کرده را روی برنج به صورت پخش می ریزیم و درب قابلمه را می گذاریم تا برنج با حرارت ملایم دم بکشد.
  • مرحله دهم: حدودا ۴۵ دقیقه تا یک ساعت زمان برای دم کشیدن برنج نیاز است. پس از اینکه غذا آماده شد آن را درون قابلمه به خوبی مخلوط می کنیم، سپس در ظرف مورد نظرمان می کشیم و به همراه تکه های گوشت مرغ تزیین کرده و سرو می کنیم.

حال که با طرز تهیه ی پلو مرغ بهشهری آشنا شدید، در ادامه، ابتدا برخی از خواص گوشت مرغ و رب انار موجود در این غذای محبوب را بیان کرده و سپس به بررسی خواص سایر مواد به کار رفته در این غذا خواهیم پرداخت:

پلو مرغ بهشهری و کاهش کلسترول در رژیم غذایی

به نسبت گوشت های قرمز که دارای چربی اشباع و کلسترول بالا می باشند، گوشت ماهی و مرغ دارای چربی و کلسترول کمتری است. برای همین امر توصیه شده است که در رژیم غذایی خود از مرغ و ماهی استفاده کنید. پلو مرغ بهشهری با دارا بودن مرغ، میتواند غذایی مناسب جهت قرارگیری در برنامه‌ی غذایی شما باشد.

پلو مرغ بهشهری و درمان خشکی پوست و لب

خیلی از افراد در طول زمستان و فصل سرما دچار بیماری های دهانی می شوند، یکی از این بیماری های خشکی لب ها می باشد. ریبوفلاوین موجود در پلو مرغ بهشهری سبب کاهش پوست خشک شده و آسیب دیده می شود.

پلو مرغ بهشهری سرشار از پروتئین برای عضله سازی

مرغ موجود در پلو مرغ بهشهری دارای پروتئین بالایی می باشد که یکی از بهترین منابع پروتئین محسوب می شود. پروتئین موجود در مرغ دارای اسید آمینه می باشد که عنصر اصلی ساخت ماهیچه می باشد. شما می توانید با مصرف مرغ به صورت روزانه پروتئین مورد نیاز خود را تامین کنید.

پلو مرغ بهشهری و بارداری

رب انار موجود در پلو مرغ بهشهری حاوی نیاسین است که ماده ای ضروری برای رشد ذهن جنین می باشد؛ بنابراین خوردن این غذا به خانم های باردار توصیه می شود. همچنین خانم های باردار می توانند برای کاهش تهوع خود رب انار مصرف نمایند و اشتهای خود را افزایش دهند.

پلو مرغ بهشهری و افزایش انرژی

پلو مرغ بهشهری سرشار از ویتامین B می باشد. ویتامین B1 به عنوان یک کاتالیزور در بدن فعالیت کرده و سبب فعالیت مناسب آنزیم ها شده و سبب می شود همیشه پر انرژی باشید.

خواص پلو مرغ بهشهری
خواص پلو مرغ بهشهری

پیشگیری از سرطان

رادیکال های آزاد سبب آسیب به بافت بدن و بروز بیماری هایی مثل اختلالات قلبی یا سرطان می شود. پلو مرغ بهشهری حاوی آنتی اکسیدان فراوانی است که با رادیکال های آزاد بدن مبارزه می کند. مصرف این غذا سبب می شود رادیکال های آزاد از بین بروند؛ زیرا آنتی اکسیدان های موجود در پلو مرغ بهشهری به سلول های بدن کمک می کند تا بر رادیکال های آزاد تاثیر بگذارند. مصرف پلو مرغ بهشهری سبب کاهش خطر ابتلا به سرطان ها به ویژه سرطان سینه در زنان و سرطان پروستات در مردان می شود.

کاهش کلسترول

پلو مرغ بهشهری سرشار از ترکیباتی به نام پلی فنول ها است که سبب پایین آمدن کلسترول بد خون یعنی LDL شده و اجازه نمی دهد صفحات چربی در عروق تولید شوند. مقدار زیاد کلسترول در شریان ها سبب سخت شدن آن ها می شود و ممکن است منجر به اختلالات قلبی شود.

کاهش استرس و ضد افسردگی

پلو مرغ بهشهری به دلیل داشتن اسید آمینه ای به نام تریپتوفان سبب ایجاد آرامش در بدن شما می شود. اگر شما هم از جمله افرادی هستید که احساس افسردگی می کنید بهتر است پلو مرغ بهشهری را امتحان کنید چرا که سبب زیاد شدن سطح سروتونین در بدن می شود. سروتونین سبب بهبود خلق و خو در شما می شود و از استرس شما می کاهد. همچنین سبب می شود تا خواب راحتی داشته باشید.

درمان کم خونی

مواد معدنی موجود در پلو مرغ بهشهری سبب می شود تا هموگلوبین بیشتری در بدن ایجاد شود و از کم خونی پیشگیری می کند.

جلوگیری از آلزایمر

مصرف پلو مرغ بهشهری به علت داشتن ویتامین B3(نیاسین) سبب عملکرد بهتر مغز ، تقویت حافظه و جلوگیری از آلزایمر می شود.

مضرات و منع مصرف های پلو مرغ بهشهری

در ابتدا خوب است بدانید که پلو مرغ بهشهری غذای سالم و بدون ضرر برای افراد مختلف است؛ اما باید توجه داشته باشید که زیاده روی در مصرف هر غذایی میتواند عوارضی را به دنبال داشته باشد.
این در حالی است که، با مصرف به اندازه ی این غذا ها نه تنها عوارضی پیش نخواهد آمد، بلکه برای شما مفید واقع خواهند شد؛ اما چنانچه در مصرف هر نوع غذایی زیاده روی کنید، امکان دارد تمامی مزایای آن، به معایب تبدیل شود.
بنابراین، مضراتی که در ادامه برای پلو مرغ بهشهری بیان خواهیم کرد، به دلیل مصرف بیش از اندازه ی این غذا بوده و یا به دلیل حساسیت برخی افراد به بعضی از مواد اولیه ی به کار رفته در پلو مرغ بهشهری خواهد بود. این عوارض و ممنوعیت ها شامل موارد زیر میشوند:

  • خطر افزایش کلسترول: درست است که گوشت مرغ نسبت به گوشت قرمز از کلسترول کمتری برخوردار است ولی اگر مرغ با پوست توسط روغن های حیوانی و یا چربی های ترانس سرخ شود می تواند سبب بالا رفتن کلسترول شود. کسانی که کلسترول بالا دارند بهتر است گوشت مرغ را بدون پوست و به صورت کباب شده یا آبپز مصرف کنند. در پلو مرغ بهشهری از گوشت مرغ استفاده می‌شود و افراد باید به این نکته توجه داشته باشند.
  • برای افرادی که زخم معده، یبوست مزمن، گلو درد، مشکلات ریوی مثل آسم شدید دارند مصرف زیاد پلو مرغ بهشهری مضر است زیرا دارای رب انار می‌ باشد و این در حالی لست که این افراد فقط میتوانند از رب انار به مقدار خیلی کم، همراه غذا استفاده کنند و می‌بایست برای مصرف با پزشک خود مشورت کنند.
  • با وجود اینکه این غذا سرشار از ویتامین هاست اما به دلیل وجود آهن در آن دیر هضم است. افراد سرد مزاج نباید بیش از حد از پلو مرغ بهشهری استفاده کنند. خوردن زیاد این غذا سبب سست شدن معده و ایجاد نفخ می شود. مصرف پلو مرغ بهشهری برای افراد مبتلا به زخم معده و روده مضر است.
  • مصرف زیاد پلو مرغ بهشهری همچنین سبب ابتلا به یبوست، ناراحتی معده و گلو درد می شود. افراد مبتلا به ناراحتی های ریه باید در مصرف پلو مرغ بهشهری احتیاط کنند. استفاده از پلو مرغ بهشهری با مصرف داروهایی که برای درمان فشار خون و کاهش کلسترول مصرف می شود، مداخله می کند.

مصلحات پلو مرغ بهشهری

با توجه به طبع سرد پلو مرغ بهشهری، توصیه میشود که سرد مزاجان آن را با مصلحاتش که شامل دمنوش زنجبیل میشود مصرف کنند تا طبع و مزاج پلو مرغ بهشهری اصلاح شود.

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *