طبع و خواص رب انار در طب سنتی
طبع و خواص رب انار در طب سنتی

طبع و خواص رب انار در طب سنتی + 3 مورد از عوارض رب انار

تاریخ نگارش

فوریه 19, 2023

دسته‌بندی

مطبخ

نظرات

{تعداد} پاسخ ها

رب انار یک محصول عالی از انار است. بنابراین، می توانید همان مزایای سلامتی انار را از رب انار دریافت کنید. آب انار حاوی آنتی اکسیدان ها و ویتامین های گروه B است که فواید مختلف سلامتی را به همراه دارد.

انار سرشار از ترکیباتی به نام «پلی‌فنول‌»ها است که باعث پایین آمدن کلسترول بد خون یعنی LDL شده و اجازه نمی‌دهد صفحات چربی در عروق تولید شوند. فراموش نکنید که انار، مواد مغذی بسیاری دارد.

طبع رب انار ترش و شیرین و ملس در طب سنتی

طبع رب انار شیرین: رب انار طبع سرد و مایل به اعتدال دارد و خواص درمانی کمتری نسبت به رب انار ترش و ملس دارد. رب انار شیرین برای اصلاح و تصفیه خون مفید است.

طبع رب انار ترش: انار ترش طبع سرد و تر دارد. از این رب انار می توان برای کاهش حالت تهوع در دوران بارداری و بیشتر شدن اشتهای خانم باردار کمک گرفت اما مصرف زیاد آن موجب ابتلا به یبوست خواهد شد.

طبع رب انار ملس: رب انار ملس طبع سرد و تر و نزدیک به اعتدال دارد و به علت طعم خاص آن پرطرفدارمی باشد. رب انار ملس به کاهش صفرا، غلیان و جوشش خون کمک می کند.

روش تهیه رب انار در خانه

در این بخش از طب شناس در ابتدا، طرز تهیه ی ی رب انار را بیان کرده و سپس به بررسی خواص فوق العاده ی آن می پردازیم:

  • مرحله اول: برای تهیه رب انار سنتی ابتدا انارها را می شوییم و از وسط نصف می کنیم و آن ها را دانه می کنیم و بعد داخل پارچ مخلوط کن می ریزیم و پوره شده تحویل می گیریم. سپس صافی را روی قابلمه ای قرار می دهیم.
  • مرحله دوم: سپس انارها را داخل صافی می ریزیم و با کفگیر آن ها را فشار می دهیم تا آب موجود در انارها از صافی رد شود و داخل قابلمه بریزید، بعد با دست دانه های انار را فشار می دهیم تا آب آن ها کاملا گرفته شود.
  • مرحله سوم: بعد قابلمه را روی حرارت ملایم می گذاریم تا بجوش بیاید.آب انار ابتدا که روی حرارت در حال جوشیدن است کف می کند،آن کف را تا حد ممکن با کفگیر می گیریم و در بشقابی می ریزیم و اجازه می دهیم تا آب انار بجوشد و غلیظ شود.
  • مرحله چهارم: سپس گه گاهی اواخر پخت آب انار را هم می زنیم تا ته نگیرد، چون باعث می شود طعم رب انار خراب شود. زمانی که رب انار به غلظت مطلوب رسید، نمک را به رب انار اضافه می کنیم و کمی هم می زنیم تا نمک با رب انار به خوبی ترکیب شود.
  • مرحله پنجم: در پایان پخت حرارت را خاموش می کنیم و اجازه می دهیم تا رب خنک شود. توجه داشته باشید که هر هشت کیلو انار با کیفیت به ما 1 کیلو رب انار می دهد. بعد از سرد شدن در شیشه درب دار می ریزیم و در یخچال نگهداری می کنیم.
  • خوشرنگ تر شدن رب انار: یکی از دلایل مهم خوشرنگ تر شدن رب انار این است که باید در ظرفی رب انار را درست کنیم که جای کافی داشته باشد. به همین دلیل حتما از قابلمه ای باید استفاده کنیم که حجمش حداقل دو برابر مقدار انار باشد.
خواص رب انار
خواص رب انار

خواص رب انار

رب انار دارای فیبر، پتاسیم، ویتامین C ، مقداری آهن ، کربوهیدرات، سدیم، منیزیم، منگنز، اسید فولیک، پلی فنول، اسید اولایژیک، قند، ویتامین A ،گروه ویتامین B ،B1 ،B2 ،B3 ، B6، E است. به این ترتیب می توان گفت که رب انار ارزش غذایی بالایی دارد و بر افزایش سطح سلامت بدن تاثرگذار است. در ادامه به بخشی از خواص متعدد رب انار اشاره کرده ایم:

کاهش کلسترول

رب انار سرشار از ترکیباتی به نام ” پلی فنول ” ها است که باعث پایین آمدن کلسترول بد خون یعنی LDL شده و اجازه نمی دهد صفحات چربی در عروق تولید شوند. مقدار زیاد کلسترول در شریان ها باعث سخت شدن آن ها می شود و ممکن است منجر به اختلالات قلبی شود.

لاغری

در رژیم های غذایی از رب انار و آب انار برای لاغری و کاهش وزن استفاده می کنند زیرا انار سرشار از ویتامین های A,B,C می باشد که به سوخت و ساز بدن کمک می کند. برای لاغرتر شدن بهتر است رب انار را به صورت ناشتا مصرف نمایید زیرا اینگونه جذب آن بهتر صورت می گیرد. برای رسیدن به وزن دلخواه داشتن رژیم غذایی مناسب، ورزش و تحرک کافی کنار مصرف ناشتای رب انار کمک کننده است.

بارداری

رب انار حاوی نیاسین است که ماده ای ضروری برای رشد ذهن جنین می باشد بنابراین خوردن آن به خانم های باردار توصیه می شود. همچنین خانم های باردار می توانند برای کاهش تهوع خود رب انار مصرف نمایند و اشتهای خود را افزایش دهند.

افزایش انرژی

رب انار سرشار از ویتامین B فراوانی می باشد. ویتامین B1 به عنوان یک کاتالیزور در بدن فعالیت کرده و باعث فعالیت مناسب آنزیم ها شده و سبب می شود همیشه پر انرژی باشید.

هضم راحت غذا

مصرف رب انار سبب می شود عمل هضم غذا راحت تر صورت گیرد.

تقویت سیستم ایمنی بدن

رب انار ، آنتی اکسیدان و ویتامین C زیادی در خود دارد و سبب تقویت سیستم ایمنی بدن می شود.

پیشگیری از سرطان

رادیکال های آزاد سبب آسیب به بافت بدن و بروز بیماری هایی مثل اختلالات قلبی یا سرطان می شود. رب انار حاوی آنتی اکسیدان فراوانی است که با رادیکال های آزاد بدن مبارزه می کند. مصرف رب انار سبب می شود رادیکال های آزاد از بین بروند زیرا آنتی اکسیدان های موجود در رب انار به سلول های بدن کمک می کند تا بر رادیکال های آزاد تاثیر بگذارند. استفاده منظم از رب و آب انار سبب کاهش خطر ابتلا به سرطان ها بویژه سران سینه در زنان و سرطان پروستات در مردان می شود.

تصفیه خون

مصرف رب انار با تولید گلبول های قرمز سالم به تولید خون صالح کمک می کند همچنین مصرف رب انار به صورت ناشتا در تصفیه خون بسیار موثر است. افرادی که مشکل افت فشار خون دارند، بهتر است رب انار را ناشتا مصرف نکنند.

درمان آفت

رب انار به درمان آفت و جوش دهان کمک می کند. برای بهتر شدن آفت و جوش دهان مقداری رب انار ترش را به صورت موضعی بر روی جوش یا آفت قرار دهید.

درمان زخم داخلی بینی

در طب سنتی از ضماد عسل و رب انار برای درمان زخم داخلی بینی و سودا استفاده میشود.

درمان فشار خون بالا

مصرف رب انار برای افراد دچار فشار خون بالا مفید است البته این افراد برای کنترل فشار خون باید از رب انار ترش استفاده کنند.

جلوگیری از آلزایمر

مصرف رب انار به علت داشتن ویتامین B3(نیاسین) سبب عملکرد بهتر مغز ، تقویت حافظه و جلوگیری از آلزایمر می شود.

پیشگیری از پیری زودرس

رب انار حاوی نیاسین است و سبب می شود پوست حالت ارتجاعی خود را حفظ کند و به همین علت سلامت پوست را حفظ کرده و از پیری زودرس پیشگیری می کند.

موارد منع مصرف و مضرات رب انار

  1. برای افرادی که زخم معده، یبوست مزمن، گلو درد، مشکلات ریوی مثل آسم شدید دارند مصرف زیاد رب انار مضر است و به مقدار خیلی کم، همراه غذا استفاده کنند و می توانند برای مصرف با پزشک خود مشورت کنند.
  2. با وجود اینکه این میوه سرشار از ویتامین هاست اما به دلیل وجود آهن در آن دیر هضم است. افراد سرد مزاج نباید بیش از حد از رب انار استفاده کنند. خوردن زیاد انار باعث سست شدن معده و ایجاد نفخ می شود. مصرف رب انار برای افراد مبتلا به زخم معده و روده مضر است.
  3. مصرف زیاد آن همچنین باعث ابتلا به یبوست، ناراحتی معده و گلو درد می شود. افراد مبتلا به ناراحتی های ریه باید در مصرف رب انار احتیاط کنند. استفاده از رب انار با مصرف داروهایی که برای درمان فشار خون و کاهش کلسترول مصرف می شود، مداخله می کند.

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *