11 خاصیت آبگوشت دو گوله دودار در طب سنتی + طرز تهیه آبگوشت دوگوله دودار خوشمزه
11 خاصیت آبگوشت دو گوله دودار در طب سنتی + طرز تهیه آبگوشت دوگوله دودار خوشمزه

11 خاصیت آبگوشت دو گوله دودار در طب سنتی + طرز تهیه آبگوشت دوگوله دودار خوشمزه

تاریخ نگارش

نوامبر 7, 2022

دسته‌بندی

مطبخ

نظرات

{تعداد} پاسخ ها

آبگوشت دو گوله دودار که نام دیگر آن آبگوشت دوغ دار است یکی از غذاهای سنتی و خوشمزه شهر اراک و استان لرستان می باشد که در لهجه اراکی و به گویش لری به آن دوگوله دودار می گویند.

این غذا خوشمزه طرفداران زیادی دارد و مصرف آن در فصل های سرد بسیار پیشنهاد می شود. برای تهیه این آبگوشت به مواد اولیه ای همچون: لوبیا، نخود، گوشت، پیاز، بادمجان، کشک و… نیاز است.

این غذای سنتی به دلیل موادی که برای تهیه آن استفاده می شود از ارزش غذایی بالایی برخودار است و مصرف آن فواید زیادی را به دنبال دارد.

در ادامه این مطلب از طب شناس همراه ما باشید تا به خواص آبگوشت دو گوله دودار در طب سنتی و طرز تهیه آن بپردازیم.

خواص آبگوشت دو گوله دودار در طب سنتی چیست؟

  • این غذا سنتی دارای مقادیر بالایی از انواع ویتامین ها مانند A، C، B، D و… است. این آبگوشت سرشار از مواد معدنی همچون: پتاسیم، سدیم، پروتئین، منیزیم، فولات، آهن، کلسیم، فسفر، فیبر و… نیز می باشد.
  • این غذا خوشمزه حاوی پروتئین حیوانی و گیاهی است که بدن را تقویت می کند و به بالا رفتن سطح انرژی و عضلانی شدن بدن کمک بسزایی می کند به همین دلیل مصرف این غذا به افرادی که کار های سخت انجام می دهند یا ورزشکار هستند بسیار پیشنهاد می شود.
  • آبگوشت دوگوله دودار به دلیل داشتن آهن، اسید فولیک و همچنین ویتامین ب12 در افزایش تولید گلبول های قرمز موثر است و به درمان کم خونی کمک زیادی می کند. این غذا برای خانم های باردار بسیار مفید و پرخاصیت است.
  • طبق مطالعات انجام شده این غذا بینظیر دارای مقادیر زیادی ویتامین D، منیزیم، فسفر، کلسیم و… است که مصرف آن به تقویت و سلامت استخوان ها و دندان کمک می کند و از بروز بیماری هایی همچون آرتروز و پوکی استخوان جلوگیری می نماید.
  • همان طور که گفتیم آبگوشت دوگوله دودار دارای انواع ویتامین ها است و از خاصیت آنتی اکسیدانی بهرمند می باشد که به همین دلیل استفاده از آن سبب تقویت سیستم ایمنی بدن می شود و از ابتلا فرد به انواع بیماری ها به ویژه سرطان پیشگیری می کند.
  • از دیگر خواص فوق العاده این غذا میتوان به تقویت سیستم قلبی و بر طرف کردن مشکلات باروری نیز اشاره کرد.
  • آبگوشت دوگوله دودار به بهبود عملکرد سیستم عصبی کمک می کند و در تقویت حافظه موثر می باشد. همچنین از ابتلا افراد به بیماری هایی همچون آلزایمر پیشگیری می نماید.
  • آبگوشت دو گوله دودار حاوی مقادیر زیادی از انواع ویتامین ها و مواد معدنی است که به سلامت پوست کمک می کند. استفاده از این غذا باعث طراوت و شادابی پوست می شود و در تقویت و رشد هرچه بهتر مو موثر می باشد. مصرف این آبگوشت به جلوگیری از پیری زودرس نیز کمک بسزایی می نماید.
  • یک از مواد اولیه ای که در تهیه این آبگوشت به کار برده می شود، نخود است که مصرف آن فواید زیادی را به دنبال دارد. نخود به کاهش کلسترول بد خون کمک می کند و از ابتلا افراد به بیماری قلبی و عروقی پیشگیری می نماید.
  • نخود دارای مقادیر بالایی فولات است که مصرف آن برای خانم های باردار بسیار ضروری می باشد و بر رشد هرچه بهتر جنین تاثیر می گذارد به همین دلیل مصرف این غذا به جهت داشتن نخود به خانم های باردار توصیه می شود.
  • کشک نیز یکی از مواد تشکیل دهنده آبگوشت دوگوله دودار است. کشک سرشار از اسیدهای آلی است که مانند یک ضدعفونی کننده عمل می کند. مصرف کشک به جلوگیری از بروز عفونت های پوستی کمک زیادی می کند.
خواص آبگوشت دوگوله دودار
خواص آبگوشت دوگوله دودار

طرز تهیه آبگوشت دو گوله دودار:

برای تهیه آبگوشت دو گوله دودار حدود دو پیمانه نخود و لوبیا سفید را از شب قبل خیس کنید و چند مرتبه آب آن را تعویض نمایید. پونصد گرم گوشت گوسفندی را به همراه نخود و لوبیا، یک عدد پیاز خرد شده، چهار حبه سیر خرد شده، کمی نمک و مقداری آب روی حرارت قرار دهید تا به جوش آید. وقتی آب به جوش آمد حرارت را کم کنید و اجازه دهید همه مواد به خوبی پخته شوند.

وقتی گوشت به خوبی پخته شده بود کمی زردچوبه به آبگوشت اضافه نمایید. دو عدد بادمجان را به خوبی بشویید و پوست بگیرید. بادمجان ها را سرخ کنید و به آبگوشت بیافزایید.

در آخر کار حدود دویست و پنجاه گرم کشک را به آبگوشت اضافه کنید و اجازه دهید کمی بجوشد.

در ظرفی مناسب کمی روغن بریزید و به آن نعنا خشک اضافه کنید و سریع هم بزنید تا نعنا ها سرخ شوند و نعنا داغ به دست آید. نعنا داغ بدست آمده را نیز به آبگوشت بیافزایید.

آبگوشت دو گوله دودار شما آماده است میتوانید آب آن را به صورت جداگانه میل نمایید و بقیه مواد که شامل: نخود، لوبیا، بادمجان و گوشت میشوند را با یکدیگر به خوبی بکوبید و در کنار سبزی با نان سنگک تازه میل نمایید. نوش جان.

مضرات آبگوشت دوگوله دودار چیست؟

همانطور که می دانید آبگوشت دوگوله دودار دارای کشک است. استفاده از کشک به کاهش وزن کمک میکند اما زیاده روی در مصرف آن موجب افزایش وزن می شود. پس حتما به مقدار مصرف آن توجه داشته باشید.

  • مصرف بی رویه کشک ممکن است برای برخی افراد سنگین باشد و باعث ابتلا آن ها به یبوست شود.
  • استفاده متعادل گوشت گوسفندی که در این غذا نیز وجود دارد هیچ مشکلی را در پی نخواهد داشت اما در صورت مصرف بی رویه این گوشت ممکن است با برخی مشکلات همچون: نقرس، بالا رفتن کلسترول، افزایش فشار خون و… رو به رو شوید.
  • نخود موجود در آبگوشت دوگوله دودار خواص زیادی دارد اما این ماده نیز همانند دیگر مواد غذایی در صورت مصرف بیش از حد عوارضی را به دنبال خواهد داشت. نخود ماده ای نفاخ است که میتواند موجب ایجاد نفخ در معده شود. شما میتوانید نخود را از قبل خیس کنید که نفخ آن را به حداقل برسانید.
  • نخود دیر هضم می باشد و مصرف زیاد آن برای معده های حساس مناسب نمی باشد.
  • لوبیا سفید موجود در این غذا از خواص بیشماری برخوردار است اما زیاده روی در مصرف آن با عوارضی همراه است. لوبیا سفید دارای مقادیر زیادی فیبر است و به همین دلیل استفاده بی رویه آن موجب اسهال، نفخ معده، یبوست، گرفتگی شکم و… می شود.

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *