درمان سینوزیت با پیاز و روش های خانگی دیگر
درمان سینوزیت با پیاز و روش های خانگی دیگر

3 روش درمان خانگی سینوزیت با پیاز + 5 روش درمان سینوزیت با طب سنتی

تاریخ نگارش

ژانویه 27, 2023

دسته‌بندی

تدابیر و توصیه ها

نظرات

{تعداد} پاسخ ها

سینوزیت یکی از بیماریهای شایع بین مردم است. سینوزیت با نام انگلیسی Sinusitis، در برخی منابع با نام کاوک‌آماس نیز شناخته می شود. سینوزیت در واقع در اثر عفونت و التهاب در سینوسها ایجاد می شود. سینوس ها حفره های هوای موجود در استخوان جمجمه و سر و صورت هستند.

گاه در اثر حساسیت یا سرماخوردی یا مواردی نظیر انحراف بینی و …، سینوس ها با چرک یا عفونت و موکوس پر می شوند و این باعث بروز درد و ناراحتی در این ناحیه و در نهایت سینوزیت می شود. از دیگر دلایل بروز سینوزیت، کشیدن سیگار و استعمال دخانیات است.

سینوس ها چهار جفت حفره توخالی در پشت استخوان گونه ها و پیشانی هستند که قسمت فوقانی دستگاه تنفسی را از بینی تا گلو تشکیل می دهند.

همچنین حضور در محیط های آلوده و کارهایی که در محیط های چر از دود یا آلودگی غلیظ انجام می شوند، باعث عفونت سینوسها می شوند. فعالیتهایی نظیر شنا و شیرجه زدن در ابهای آلودهسینوزیت باعث درد در پیشانی و بالای بینی می شود. سردرد و سنگینی سر و ترشحات چرکی و آبریزش بینی و خلط گلو به ویژه در اوایل صبح میشود.

راهکارهای مختلفی برای درمان سینوزیت یا کاهش عوارض آن به کار گرفته شده. از داروهای شیمیایی گرفته تا بخورها و شست و شوها با مواد مختلف طبیعی و شیمیایی.

اخیرا نوعی از درمان خانگی سینوزیت در بین مردم رواج پیدا کرده و اثربخشی بالایی داشته است. این روش، درمان سینوزیت با پیاز است. به همین دلیل ما در این مقاله بیشتر به این روش درمانی برای سینوزیت می پردازیم.

علائم ابتلا به سینوزیت

علائم سینوزیت ممکن است چندان مشهود نباشد اما اگر بارزترین علائم آن که در ادامه می خوانید را مشاهده کردید بهتر است در اولین فرصت برای درمان آن اقدام کنید چرا که درمان سینوزیت کهنه به مراتب دشوارتر است.

علائم ابتلا به سینوزیت:

  • التهاب و گرفتگی بینی.
  • ترشحات سفید و غلیط بینی و خارج شدن آنها.
  • گرفتگی بینی و بروز مشکلات تنفسی.
  • درد و ناراحتی و سنگینی بینی و گلو و پشت چشم ها و پیشانی.
  • ورم اطاف چشم و بینی و گلو.
  • کم شدن یا قطع شدن حس بویایی و کاهش قدرت چشایی.
  • درد و گرفتگی گوش ها.
  • درد در فک و دندان های بالایی.
  • سرفه، گلو درد و اختلال در تنفس.
  • بوی بد دهان.

درمان سینوزیت با پیاز

پیاز به دلایل مختلف در درمان سینوزیت موثر است. پیاز خواص آنتی بیوتیکی قوی دارد، ضد عفونی کننده است و ضد باکتری هم هست. وجود گوگرد در ترکیبات پیاز برای کاهش عفونت ها و مبارزه با باکتری ها بسیار موثر است.

روش اول؛ پیاز خام: افراد مبتلا به سینوزیت می توانند به کمک پیاز به درمان خود کمک کنند. جویدن و خوردن پیاز خام می تواند به از بین رفتن عفونت ها کمک کند و تخلیه چرک ها و عفونت ها را آسان می کند. پیاز قرمز و سفید بهترین اثر را در درمان سینوزیت دارند.

روش دوم؛ جوشانده پیاز: پیاز خرد شده یا رنده شده را به آب در حال جوش اضافه کنید. بعد از اینکه چند دقیقه جوشید، آن را صاف کرده و آب به دست آمده را بنوشید.

روش سوم؛ استنشاق: یک پیاز کوچک را تکه تکه کنید. تکه های کوچک پیاز را جلوی بینی خود گرفته و نفس عمیق بکشید. این کار را تا چند دقیقه ادامه دهید و در برابر سوزش آن مقاومت کنید. سوزش را باید تا انتهای بینی و بالای ابروها حس کنید. این کار کمی سخت است اما نتیجه فوق العاده ای دارد.

کم کم چشمان شما شروع بع اشک کردن می کند که باید اشک ها را فورا پاک کرده و اجازه ندهید وارد دهانتان شود. این اشک در اثر سم زدایی سینوس ها حاصل می شود و خوردن آن می تواندد باعث مسمومیت شود. مداومت در انجام این روش، به درمان کامل سینوزیت می انجامد.

بهتر است این روش را دست کم سه بار در هفته انجام دهید. این روش نه تنها به درمان سینوزیت کمک می کند بلکه در رفع سردردهای میگرنی نیز موثر است.

درمان سینوزیت با پیاز و ترب

ترکیب پیاز و ترب نیز یک درمان معجزخ اسا برای سینوزیت است. مقداری پیاز و نصف مقدار آن ترب کوهی رنده شده یا ریز خرد شده را در آب جوش بریزید و بجوشانید. بعد از 5 دقیقه صاف کنید و اجازه بدهید کمی از حرارت بیفتد و میل کنید. این نوشیدنی را می توانید 4 بار در روز میل کنید.

خوردن پیاز و ترب پخته شده نیز مانعی ندارد و اگر از طعم ان اذیت نمی شودید، می توانید مایع را صاف نکرده و همراه با محتویاتش بخورید.

مصرف پیاز و ترب خام نیز موثر است. هم میزان گوگرد آنها بیشتر و موثرتر است و هم موجب تقویت سیستم ایمنی می شوند و در رفع التهابات و عفونت ها موثر هستند.

درمان سینوزیت
درمان سینوزیت

پیشگیری از ابتلا به سینوزیت

همیشه گفته شده که پیشگیری بهتر از درمان است. بهتر است در همه موارد مراقب سلامتی خود باشید تا مجبور به استفاده از شیوه های درمانی نشوید. برای پیشگیری از ابتلا به سینوزیت چند نکته مهم وجود دارد که در ادامه می خوانید:

  1. از عفونت‌های دستگاه تنفس فوقانی را جدی بگیرید و در اولین فرصت درمان کنید. این نوع از عفونت ها اگر درمان نشوند، در مدت کوتاهی سینوس ها را درگیر کرده و منجر به سینوزیت می شوند.
  2. پیشگیری از سرماخوردگی در پیشگیری از سبنوزیت بسیار موثر است. سیستم ایمنی خود را تقویت کنید و از تماس با افراد سرماخورده و بیمار هم خودداری کنید.
  3. به منظور پیگیری از ورود عوامل بیماری زا و میکروب ها و بیماری های عفونی به بدنتان، دست های خود را مرتب به ویژه قبل از صرف وعده های غذایی با صابون یا شوینده مناسب دیگر بشویید.
  4. اگر آلرزی دارید مراقب تحریکات آلرزیک باشید و از مصرف مواد آلرزی زا و محرک خودداری کنید.
  5. اگر علائمی در خصوص عفونت و علائم ابتدایی سینوزیت که پیش از این گفتیم را مشاهده کردید در مشورت با پزشک خود درنگ نکنید.
  6. از مصرف مواد مخدر خودداری کنید. سیکار، توتون، تنباکو و موادی از این دست به دلیل دود غلیظی که دارند، به ریه و مجاری تنفسی شما آسیب می زنند و با ایجاد التهاب زمینه ساز سینوزیت می شوند.
  7. هوای خانه و محل کار خود را مرطوب نگه دارید و اجازه ندهید بیش از حد خشک باشد. استفاده از دستگاه های بخور، قرار دادن آب روی حرارت بخاری یا شوفاژ و… در ایام سرد و نگه داشتن گل و گیاه در خانه و محل کار در کاهش خشکی هوا و تامین رطوبت مورد نیاز موثر هستند.
بخور و درمان سینوزیت
بخور و درمان سینوزیت

درمان سینوزیت به کمک بخور

خشکی بینی اجازه چرخش مخاط و تخلیه آن را نمی دهد و به این ترتیب سینوزیت را تشدید می کند. بنابراین باید محیز بینی را مرطوب نگه دارید و سعی کنید در محیط با هوای خشک زیادنمانید. اگر اب و هوای محل زندگی شما خشک است، می توانید این مشکل را به کمک بخور جبران کنید.

رطوبت برای سلامت سینوس ها و جلوگیری از احتقان موثر است. از بخورهای مختلف برای پیشگیری از خشکی مجرابی بینی استفاده کنید. بهترین بخورها که اثر درمانی بر سینوزیت دارند بخور نعنا و بخور اکالیپتوس هستند. اگر دستگاه بخور ندارید کافی است کپسولهای مخصوص بخور نعنا و اکالیپتوس را تهیه کنید یا از عرق نعنا و عرق اکالیپتوس استفاده کنید. این مواد را در آب جوش بریزید و یک حوله روی سر خود انداخته و سر خود را روی بخار آب گرفته و چشم ها ببندید و نفس عمیق بکشید. و اجازه بدهید بخار تا اعماق مجاری تنفسی نفوذ کند.

درمان سینوزیت در خانه با سرکه سیب

عفونت سینوس ها اغلب باکتریایی و ویروسی است. به همین دلیل می توان از سرکه سیب که خواص ضد ویروسی و آنتی باکتریالی دارد استفاده کرد. مقداری سرکه سیب را در آب گرم ریخته و با مقداری عسل شیرین کرده و در روز دو یا سه مرتبه از آن به اندازه یک فنجان بنوشید. سرکه سیب از عفونت سینوس ها در ایام بیماری و سرماخوردگی جلوگیری می کند و همچنین سینوسهای عفونت کرده را از شر باکتریها، قارچ ها و ویروس ها خلاص می کند و التهابات آن را از بین می برد.

درمان سینوزیت در خانه با شربت زنجبیل و عسل

یک تکه زنجبیل تازه را در آب جوشانده و پس از ده دقیقه صاف کنید و سپس مقداری عسل و آبلیمو در آن ریخته و به عنوان یک شربت خوش طعم در روز چند فنجان از آن میل کنید. زنجبیل ترشح مخاط را کاهش می دهد و حرکات طبیعی مژک های بینی را تقویت می کند. همچنین خواص ضد ویروسی و ضد التهابی دارد و با بالا بردن قوای ایمنی بدن از بروز و تشدید عفونت ها جلوگیری می کند. همچنین در از بین بردن عفونت های سینوسی موثر است و به درمان سریعتر سینوزیت کمک می کند.

آب و مایعات

نوشیدن مایعات فراوان به ویژه آب، در درمان عفونت های ویروسی موثر است.

در دوران سرماخوردگی و بیماریهای ویروسی با نوشیدن آب فراوان، دم نوشهای گرم به ویژه اگر با عسل همراه باشد و خوردن سوپ های رقیق، به دفع عوامل بیماری زا کمک کنید. کم آبی بدن یک عامل مهم از پیشرفت ویروس ها و عفونت ها است که شما با مصرف به اندازه آب و مایعات به جلوگیری از آن کمک می کنید.

3 پاسخ

  1. سلام وارادت
    مطالب ارائه شده جهت مطالعه وبهره مندشدن در خصوص سینوزیت، بسیار عالی وقابل استفاده جهت پیشگیری وهم درمان در طب سنتی است. عالی بود متشکرم
    اجرکم عندالله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *