خواص و طبع پیازچه در طب سنتی+ 9 خاصیت فوق العاده پیازچه
خواص و طبع پیازچه در طب سنتی+ 9 خاصیت فوق العاده پیازچه

خواص و طبع پیازچه در طب سنتی+ 9 خاصیت فوق العاده پیازچه

تاریخ نگارش

نوامبر 4, 2022

دسته‌بندی

طبع و خواص

نظرات

{تعداد} پاسخ ها

پیازچه که به آن پیاز سبز نیز میگویند، گیاهی است که جزو خانواده پیاز و تره که به نام پیاز ژاپنی نیز شناخته می شود. این گیاه حاصل ترکیبی از تره و پیاز است و از نظر ظاهری نیز شباهت زیادی به این دو گیاه دارد.

هر دو قسمت پیازچه قابل خوردن است و میتوان از آن در تهیه غذاهای مختلف استفاده کرد. از این گیاه اغلب در تهیه سوپ، سالاد و… استفاده می شود. پیازچه از نظر طعم، تندی کمتری نسبت به پیاز دارد و شما میتوانید از آن برای طعم دهنده غذاها استفاده نمایید.

پیازچه دارای مقادیر بالایی از انواع ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان ها است که مصرف آن فواید زیادی را برای بدن به دنبال خواهد داشت. در ادامه این مطلب از طب شناس همراه ما باشید تا به خواص پیازچه در طب سنتی، طبع پیازچه در طب سنتی و همچنین مضرات آن بپردازیم.

طبع پیازچه در طب سنتی چیست؟

طبق منابع طبی، طبع پیازچه در طب سنتی گرم و خشک است. شما میتوانید از این گیاه به عنوان یک گزینه عالی در کنار غذاهایی با طبع سرد و تر استفاده نمایید. مصرف پیازچه برای افرادی که طبع سردی دارند مفید است. افراد گرم مزاج باید پیازچه را به همراه مصلحش مصرف نمایند.

خواص پیازچه در طب سنتی چیست؟

  • خواص پیازچه برای مردان: پیازچه به تقویت قوا جنسی در مردان کمک می کند. مصرف این گیاه کیفیت اسپرم را بهبود می بخشد و به افزایش تولید اسپرم نیز کمک مینماید.
  • خواص پیازچه برای مو: پیازچه فواید زیادی برای مو دارد و به رشد و تقویت آن کمک می کند. پیازچه به دلیل داشتن ترکیبات گوگردی سبب افزایش کلاژن سازی می شود و از این راه به تقویت هرچه بهتر مو کمک مینماید. پیازچه خواص دیگری نیز برای مو دارد که عبارتند از: درمان شوره سر، کمک به درمان شپش سر و…
  • خواص پیازچه برای کبد: پیازچه به سلامت کبد نیز کمک می کند. همانطور که گفتیم این گیاه دارای مقادیر بالایی آنتی اکسیدان و ترکیبات گوگردی است که سبب کاهش رادیکال های آزاد می شود. مصرف پیازچه از رسوب چربی در کبد که موجب ابتلا به کبد چرب می شود جلوگیری مینماید.
  • خواص پیازچه برای دیابت: پیازچه به دلیل داشتن ترکیبات گوگردی، سطح انسولین را افزایش می دهد و به کاهش قند خون در اشخاص مبتلا به دیابت نوع 2 کمک می نماید. طبق مطالعات انجام شده، استفاده از پیازچه در برنامه غذایی بر پیشگیری از ابتلا به دیابت موثر می باشد.
  • خواص پیازچه برای کودکان: پیازچه سرشار از آنتی اکسیدان و ویتامین C است که به تقویت سیستم ایمنی در کودکان و نوزادان کمک زیادی میکند. پیازچه با تقویت سیستم ایمنی سبب کاهش احتمال ابتلا به سرماخوردگی ، آنفولانزا و بیماری های عفونی می شود. پیازچه به دلیل داشتن مواد مغذی بر رشد بهتر کودکان نیز موثر می باشد.
  • پیازچه برای دندان نوزاد: یکی دیگر از خواص پیازچه، فایده آن برای دندان نوزاد است. شما میتوانید زمانی که نوزاد درحال دندان در آوردن است، پیازچه را به لثه آن بمالید. این کار درد ناشی از در آمدن دندان را کم میکند و به در آمدن هرچه زودتر دندان نیز کمک می نماید.
خواص پیازچه
خواص پیازچه

خواص پیازچه در بارداری:

مصرف پیازچه در دوران بارداری فواید زیادی را به دنبال دارد. پیازچه به خانم های باردار در کاهش تورم پا کمک می نماید. این گیاه دارای مقادیر بالایی گوگرد و کورستین است که به همین دلیل از خاصیت ضد التهابی برخوردار می باشد و در دفع آب اضافی بدن و همچنین کاهش ورم پا موثر می باشد.

پیازچه سرشار از اسید فولیک است که از بروز نقص لوله عصبی در جنین پیشگیری می کند. استفاده از این گیاه پر خاصیت در دوران بارداری به دلیل داشتن ویتامین B3 نقش زیادی بر رشد هرچه بهتر جنین دارد. پیازچه دارای مقادیر زیادی آنتی اکسیدان و ویتامین C است که مصرف آن سبب تقویت سیستم ایمنی در دوران بارداری می شود.

این گیاه فیبر بالایی دارد که بر بهبود حرکات روده موثر است و از ابتلا شخص به یبوست در دوران بارداری جلوگیری می نماید.

خواص پیازچه برای پوست:

یکی دیگر از خواص پیازچه تاثیر آن بر سلامت پوست است. پیازچه گیاهی است که به جوانسازی پوست کمک می کند و از پیری زودرس پیشگیری می نماید. این گیاه دارای مقادیر زیادی ویتامین C، ویتامین E، ویتامین A و آلیسین است که از بروز پیری زودرس جلوگیری می کند و چین و چروک پوست را نیز کاهش می دهد.

پیازچه به دلیل مواد مغذی که دارد سبب روشن شدن و سفید تر شدن پوست می شود. این گیاه دارای خاصیت ضد باکتری، ضد التهاب و ضد میکروب است که مصرف آن تاثیر بسزایی بر رفع آکنه و جوش می گذارد.

پیازچه به دلیل خاصیت ضد میکروبی و ترکیبات گوگردی به بهبود زخم کمک می کند و از ایجاد عفونت پیشگیری مینماید.

پیازچه به تنظیم کلسترول و سلامت قلب کمک می کند:

پیازچه تاثیر خوبی بر کاهش کلسترول بد خون دارد. این گیاه سرشار از فیبر است و به کاهش سطح تری گلیسیرید و کلسترول کمک زیادی می کند. این گیاه از ابتلا افراد به بیماری های قلبی و عروقی نیز جلوگیری مینماید.

پیازچه گیاه پر فایده ای است که بر بهبود گردش خون موثر است و از همین راه حمله های قلبی را کاهش می دهد. این گیاه دارای ویتامین k است که از سفت شدن سرخرگ ها و ایجاد رسوب کلسیم پیشگیری می نماید.

این گیاه با داشتن آلیسین قادر است اکسید نیتریک را آزاد کند و سفتی عروق خونی را کم کند و از لخته شدن خون که منجر به سکته قلبی می شود پیشگیری نماید.

مضرات پیازچه چیست؟

  • پیازچه خواص بسیاری دارد اما مصرف بی رویه آن ممکن است یکسری عوارض به دنبال داشته باشد.
  • برخی افراد ممکن است به پیازچه حساسیت داشته باشند و با مصرف آن دچار آلرژی و حساسیت شوند که علائم آن عبارتند از: تنگی نفس، حالت تهوع و استفراغ، سورش پوست، خارش، قرمزی و…
  • این گیاه دارای ویتامین k است و به همین دلیل مصرف آن ممکن است با برخی داروهای ضد انعقاد خون همچون وارفارین تداخل داشته باشد.
  • بهتر است خانم ها در دوران شیردهی از این گیاه استفاده نکنند زیرا پیازچه باعث ایجاد نفخ در نوزاد می شود.
  • طب چینی عقیده دارد که این گیاه نباید با عسل استفاده شود.
  • افرادی که مبتلا به بیماری پمفیگوس هستند باید از مصرف پیازچه و پیاز خودداری نمایند.
  • طبع این گیاه گرم است و زیاده روی در مصرف آن ممکن است موجب ایجاد مشکلاتی همچون فراموشی و سر درد در افراد گرم مزاج شود.

مصلح پیازچه در طب سنتی چیست؟

مصلح پیازچه در طب سنتی کاسنی و سرکه است. مصرف این موارد به همراه پیازچه سبب تعادل مزاج و بهبود خواص آن می گردد.

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *