خواص دمنوش گیاهی زیرفون در طب سنتی
خواص دمنوش گیاهی زیرفون در طب سنتی

خواص دمنوش گیاهی زیرفون در طب سنتی+ خواص 2 دمنوش ترکیبی زیرفون

تاریخ نگارش

نوامبر 19, 2022

دسته‌بندی

چای و دمنوش

نظرات

{تعداد} پاسخ ها

دمنوش گیاهی زیرفون یکی از دمنوش های گیاهی بسیار مفید است. این دمنوش توسط گیاهی با همین نام تهیه می شود که خواص و فواید زیادی برای آن ذکر شده است. دمنوش گیاهی زیرفون از برگ های خشک شده درخت چیتنی تهیه می شود ، این درخت با نام لیندن ( Lindens ) یا تیلیا نیز شناخته می شود. نام علمی درخت چیتنی یا زیرفون یا لیندن Tilia cordata است. 

زیرفون به صورت مجزا و در ترکیب با گیاهان دارویی دیگر، در تهیه انواع مختلف دمنوش به کار برده می شود. دمنوش گیاهی زیرفون به دلیل داشتن خواص آرامبخشی و رفع اختلالات خواب، محبوبیت خاصی به دست آورده است. از دیگر خواص زیرفون می توان به تقویت سیستم ایمنی و ضد التهاب بودن و سم زدایی بدن و تقویت گوارش و تقویت قلب و عروق اشاره کرد.

یکی دیگر از خواص زیرفون که مورد توجه اطباء طب سنتی قرار گرفته است، اثر آن بر کاهش دردها و مشکلات قاعدگی در زنان است.

دمنوش گیاهی زیرفون پرخاصیت و کم عارضه است و می تواند یکی از دمنوش های روزانه و روتین هر فردی باشد. با این حال همانند همه مواد خوراکی دیگر، باید رعایت اندازه در مصرف آن را مورد توجه قرار داد.

خواص دمنوش گیاهی زیرفون در طب سنتی

در ابتدای متن اشاره کوتاه و مختصری به برخی از خواص دمنوش زیرفون کردیم. در ادامه برخی خواص ویژه این دمنوش گیاهی را به صورت موردی و برخی دیگر را نیز به تفصیل ارائه می دهیم:

  • دمنوش زیرفون در درمان اضطراب ، استرس مزمن ، افسردگی موثر است.
  • موجب سم زدایی بدن می شود و برای افرادی که دچار سطوح بالای سمیت در بدن هستند مفید است.
  • تب را کاهش می دهد.
  • کلسترول بالا را کاهش می دهد.
  • دردهای قاعدگی و گرفتگی قاعدگی را بهبود می بخشد.
  • در افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند باعث تقویت ایمنی می شود.
  • دردهای عضلانی و مفصلی را تسکین می دهد.
دمنوش زیرفون
دمنوش زیرفون

کاهش اضطراب و افسردگی با دمنوش زیرفون

دمنوش گیاهی زیرفون حاوی اسانس هایی است که بر میزان استرس و اضطراب افراد تاثیر کاهشی می گذارد. این دمنوش یک آرامبخش طبیعی است و هرمون های بالا برنده استرس در بدن را کاهش می دهد. همچنین اثر دمنوش زیرفون بر فشار خون و کارکرد قلب و متابولیسم بدن، باعث می شود که بدن در حالت سکون و آرامش بیشتری قرار بگیرد.

مصرف دمنوش زیرفون در افراد باعث کاهش التهابات و بهبود خلق و خو می شودو برای افراد غمگین و مبتلا به افسردگی نیز مفید و موثر است.

بهبود شرایط التهابی با دمنوش گیاهی زیرفون

زیرفون یک ضد التهاب قوی است که بر تمام بدن اثر می گذارد. از عضلات و مفاصل گرفته تا عروق خونی و مجاری تنفسی و… با مصرف صحیح و به اندازه دمنوش زیرفون می توان التهابات بدن را کنترل کرده و بسیاری از بیماری ها و اختلالات التهابی را کنترل و درمان کرد. تقویت سیستم ایمنی با این دمنوش باعث می شود که اعضای اسیب دیده ترمیم شوند و دردها و مشکلات مختلف تسکین و کاهش پیدا کنند.

خواص دمنوش زیرفون برای دوران قاعدگی

دمنوش گیاهی زیرفون اسپاسم ها را برطرف می کند. مصرف این دمنوش توسط زنان و دختران، به ویژه آن دسته از زنانی که ددوران قاعدگی سخت و دردناک دارند مفید است. مصرف دمنوش زیرفون در قاعدگی علاوه بر کاهش دردها، و بازکردن مسیر قاعدگی و رفع گرفتگی ها و اسپاسم ها، موجب بهبود خلق و خو هم می شود و نوسانات روحی ناشی از تغییرات هورمونی را کاهش می دهد.

تقویت سیستم ایمنی

گفتیم که زیرفون تقویت کننده سیستم ایمنی است. یکی از دلایل آن، وجود آنتی اکسیدانهای مفید و موثر در ترکیب آن است. دمنوش گیاهی زیرفون یک دمنوش دیافورتیک است که می تواند تب را کاهش دهد و بهبودی بیماری ها را با سرعت بیشتری میسر کند. خاصیت ضد التهابی این دمنوش نیز باعث بهبود تنفس و سلامت مجاری تنفسی می شود. این امر دفع اخلاط اضافه را اسان کرده و از بدن در مقابل بیماری هایی مانند سرماخوردگی و انفلوانزا مراقبت می کند.

بهبود گوارش و دستگاه گوارشی

دمنوش گیاهی زیرفون اسپاسم و ناراحتی معده را کاهش می دهد. التهابات معده و روده را مدیریت می کند و باعث می شود که روده ها حرکاتی طبیعی و به اندازه داشته باشند. دمنوش زیرفون موجب عملکرد بهتر ماهیچه های صاف در دستگاه گوارش می شود. این دمنوش برای افراد مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر، زخم معده، نفخ، اسهال، کولیت اولسروز و… مفید است.

خواص دمنوش زیرفون برای قلب

دمنوش زیرفون خواص زیادی برای سلامت قلب دارد. این دمنوش التهاب رگ ها را کاهش می دهد که موجب بهبود گردش خون و عملکرد قلب می شود. فشار خون را تنظیم کرده و از بالا رفتن آن جلوگیری می کند. دمنوش زیرفون مانع از لخته شدن خون در رگ ها می شود و از بروز آترواسکلروز جلوگیری می کند.

مصرف دمنوش گیاهی زیرفون خطر بروز سکته ها را کاهش می دهد. و از بروز بیماری های مربوط به عروق کرونری قلب جلوگیری می کند.

مصرف دمنوش زیرفون بیشتر نقش پیشگیرانه دارد. به همین دلیل افرادی که مبتلا به بیماری های قلبی هستند، بهتر است بدون مشورت پزشک از این دمنوش استفاده نکنند.

سم زدایی بدن

یکی از ترکیبات آلی موجود در دمنوش زیرفون کوماریک اسید است. این ترکیب به عنوان یک داروی دیافورتیک شناخته شده که می تواند میزان تعریق در بدن را افزایش دهد. تعریق یکی از بهترین راه ها برای دفع سموم و نمک اضافی و چربی و مواد زاید دیگر بدن است. افزایش تعریق می تواند در افراد مبتلا به تب باعث کاهش فوری تب هم بشود و از آسیب رسیدن به سیستم های مختلف بدن جلوگیری کند.

خواص دمنوش زیرفون
خواص دمنوش زیرفون

مصرف دمنوش زیرفون در بارداری و شیردهی مفید است یا مضر؟

هنوز تحقیقات مفصلی در این مورد انجام نشده اما با همین اطلاعات محدودی که موجود است می توان نتیجه گرفت که این دمنوش تا حدی قاعده آور است و در ماه های ابتدایی بارداری می تواند مضر باشد. همچنین خاصیت ضد اسپاسم و شل کنندگی آن ممکن است باعث زایمان پیش از موعد شود.

به همین دلیل بهتر است خانم های باردار از مصرف این دمنوش گیاهی اجتناب کنند.

دمنوش زیرفون اگرچه در کاهش نفخ موثر است اما از آنجایی که مطالعات کاملی در مورد اثر ان بر نوزادان وجود ندارد، بهتر است در دوران شیردهی نیز تا حد ممکن از مصرف آن خودداری کرد.

طرز تهیه دمنوش گیاهی زیرفون

تهیه دمنوش گیاهی زیرفون در خانه آسان است و نیاز به تجهیزات و مواد خاصی ندارد. برای تهیه این دمنوش به مواد زیر نیاز دارید:

  • گل و برگ های خشک شده گیاه زیرفون- حدود 2 تا 3 قاشق چای خوری
  • آب جوشیده – 1 لیوان
  • عسل یاهر شیرین کننده دیگری که با ذائقه شما سازگار است. به میزان دلخواه

گل و برگهای خشک شده زیرفون را در لیوان مناسب دمنوش یا قوری کوچک بریزید. ابی که از قبل روی حرارت گذاشته و جوشانده اید را روی آن بریزید و در آن را بسته و روی کتری یا سماور قرار دهید تا به مدت 15 دقیقه کاملا دم بکشد. سپس دمنوش خود را صاف کرده و در لیوان مناسب ریخته و کمی که از حرارت افتاد میل کنید.

گیاه زیرفون تا حدی طعم شیرینی دارد و دم کرده آن تلخ و بدمزه نیست اما می توانید برای بهتر شدن طعم آن از عسل، نبات و.. به عنوان شیرین کننده استفاده کنید.

خواص دمنوش گیاهی به لیمو و زیرفون

یکی از دمنوش های معروفی که با استفاده از زیرفون تهیه می شود، دمنوش گیاهی به لیمو و زیرفون است. این دمنوش علاوه بر خاصیت آرام بخشی که دارد، خواص بی نظیر دیگری نیز دارد که در ادامه برخی از این خواص را نام برده ایم:

  • آرامبخش است.
  • کاهش دهنده ی فشار خون است.
  • ضد آسم است.
  • ضد اسهال است.
  • ضد سینوزیت است.
  • ضد صدای گوش است.
  • تقویت کننده ی حافظه است.
  • درمان کننده نقرس است.
  • درمان کننده رماتیسم است.
  • سر درد و سرگیجه را کاهش می دهد.
  • تقویت کننده ی معده است.
  • خواب آور در شب است.
  • تب بر است.
  • ضد ناراحتی های عصبی و میگرن است.ضد غلظت خون
  • شستشو دهنده ی کلیه است.
  • ضد سرما خوردگی است.
  • ضد تشنج است.
  • خستگی بدن را برطرف می کند.
دمنوش گیاهی زیرفون
دمنوش گیاهی زیرفون

خواص دمنوش بادرنجبویه و زیرفون

دمنوش بادرنجبویه و زیرفون نیز یکی دیگر از دمنوش های ترکیبی حاوی زیرفون است که خواص متعددی دارد. از جمله این خواص می توانیم موارد زیر را نام ببریم:

  1. برای تقویت مغز و اعصاب بسیار مفید است.
  2. خون ساز است و کمخونی را درمان می کند.
  3. خواص آرامبخشی دارد.
  4. بوی بد دهان را از بین می برد.
  5. کابوس و بد خوابی را از بین می برد.
  6. برای افرادی که مشکل صدا دادن گوش دارند مفید است.
  7. تقویت کننده کلیه و درمان کننده بیماری های مربوط به ان است.
  8. موجب بهبود خلق و خو می شود.
  9. ضد افسردگی است.
  10. برای افرادی که در روزهای سرد دچار کسالت روحی می شوند خوب است.
  11. موجب افزایش هوش و تمرکز به ویژه در کودکان و نوجوانان می شود.
  12. برای افرادی که مبتلا به میگرن مزمن هستند اثر درمانی دارد.
  13. د درمان بیماری های ریوی موثر است.
  14. به درمان زکا کمک می کند.
  15. غلظت خون را درمان می کند.
  16. تقویت کننده قلب است.
  17. به درمان آرتروز کمک می کند.
  18. در درمان نقرس مفید است.
  19. دردهای سیاتیک را تسکین می دهد.


عوارض جانبی و مضرات و منع مصرف دمنوش گیاهی زیرفون

در مورد دمنوش زیرفون عوارض زیادی ذکر نشده است. این امر علاوه بر اینکه نشان از خواص و فواید فراوان گیاه زیرفون دارد، می تواند نشان دهنده این نیز باشد که هنوز به میزان کافی در مورد این گیاه تحقیقات کامل صورت نگرفته است.

دوش زیرفون برای افراد سالم و معمولی خطری ندارد اما افرادی که بیماری های زمینه ای دارند، باید بسیار محتاط باشند.

  • موارد اندکی مشاهده شده که مصرف دمنوش گیاهی زیرفون باعث بروز واکنش های آلرژیک در پوست، معده، دهان و… شده است. توصیه می شود افرادی که سابقه حساسیت و آلرزی دارند، از مصرف این دمنوش اجتناب کنند.
  • افرادی که مبتلا به بیماری های قلبی هستند و داروهای خاص این بیماری را مصرف می کنند نباید دمنوش زیرفون بخورند.
  • مصرف دمنوش گیاهی زیرفون برای زنان باردار و مادران شیرده توصیه نمی شود.

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *