اقتصاد طب سنتی
اقتصاد طب سنتی

سهم نیم درصدی ایران در اقتصاد طب سنتی

تاریخ نگارش

نوامبر 2, 2022

دسته‌بندی

اخبار

نظرات

{تعداد} پاسخ ها

دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری های گیاهان دارویی و طب سنتی در آیین افتتاحیه ششمین جشنواره و نمایشگاه گیاهان دارویی و طب سنتی، گفت: در حال حاضر با وجود توان بالای دانشی و تخصصی موجود در کشور هنوز سهم ایران از صنعت گیاهان دارویی واقعی و مناسب نیست

مهدی سیف سهندی دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری های گیاهان دارویی و طب سنتی در این مراسم با اشاره به اینکه بازار جهانی گیاهان دارویی ۱۵۰ میلیارد دلار است، گفت: سهم ایران از این عدد فقط نیم درصد است در حالیکه توان تخصصی و دانشی توسعه این حوزه در کشور بیش از اینها است.

وی افزود: در جشنواره امسال ۲۴۰ شرکت داتش بنیان، خلاق و هسته های فناوری حضور دارند و توانمندی‌ها و محصولاتشان را به نمایش گذاشته اند. همچنین ۲۰ استان، ۵ صندوق سرمایه گذاری خطرپذیر و ۱۰ شتاب دهنده تخصصی نیز در نمایشگاه امسال حضور دارند.

رییس ششمین جشنواره و نمایشگاه ملی گیاهان دارویی، فرآورده‌های طبیعی و طب سنتی افزود: این شرکت‌ها در حوزه‌های داورهای گیاهی و فرآورده‌های طب سنتی، اسانس و عصاره‌های گیاهی، کشاورزی، غذایی، دمنوش و نوشیدنی‌های گیاهی، ماشین آلات و تجهیزات و آرایشی و بهداشتی فعال هستند.

وی ادامه داد: 21 استان نیز توانمندی‌های بخش پژوهشی، پارک‌های علم و فناوری و مراکز نوآوری، شرایط اکولوژی و پوشش گیاهان دارویی و طب سنتی نمایش می‌دهند و 70 تا 80 نفر از هیات‌های تجاری، بازرگانان و شرکت‌های خارجی هم در این نمایشگاه حضور خواهند داشت.

به گفته سیف سهندی، میهمانان خارجی از کشورهای اروپایی چون روسیه، صربستان و کشورهای همسایه مانند عراق، پاکستان، افغانستان، تاجیکستان و سایر کشورها همچون ونزوئلا، عمان، هند، گامبیا و غیره هستند. در این نمایشگاه 6 کارگاه آموزشی صادارت و بازار بین الملل نیز برگزار خواهد شد. از دیگر بخش‌های بین‌المللی این نمایشگاه، برگزاری 15 جلسه اعلام توانمندی و اعلام نیاز از طرف شرکت‌های ایرانی و خارجی است.

دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی افزود: 5 صندوق سرمایه‌گذاری خطرپذیر و پژوهش و فناوری و 10 شتاب دهنده تخصصی هم در این نمایشگاه حضور دارند. بخش دیگری از این نمایشگاه برپایی میز خدمت دولت در 11 بخش است که وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت جهاد کشاورزی، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و صندوق نوآوری و شکوفایی خدمات مرتبط با حوزه گیاهان دارویی و حمایت های ویژه خود را عرضه می‌کنند.

وی برگزاری 9 پنل تخصصی را بخش دیگر این نمایشگاه عنوان کرد و گفت: در این پنل‌ها به شکل تخصصی چالش های زنجیره ارزش و ارائه راهکارهای فناورانه برای پاسخ به این مشکلات بررسی می‌شود. در حوزه فرهنگ‌سازی هم بخش‌هایی چون سلامت‌کده طب سنتی، داروخانه و فرآورده‌های طبیعی، جشنواره دانش‌آموزی و بخش کودکان برگزار می‌شود.

رییس ششمین جشنواره و نمایشگاه ملی گیاهان دارویی، فرآورده‌های طبیعی و طب سنتی با اشاره به ویزیت رایگان طب سنتی در این نمایشگاه، گفت: مراجعه کنندگان در این نمایشگاه توسط متخصصان مورد تایید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ویزیت رایگان می‌شوند و می‌توانند داروهای گیاهی خود را به صورت آنلاین و در عرض 48 ساعت دریافت کنند. این کار به پیوند عمیق میان جامعه و صنعت گیاهان دارویی و طب سنتی کمک می‌کند.

وی ادامه داد: یکی دیگر از بخش‌های در نظر گرفته شده در این نمایشگاه، برگزاری بخش دانش‌آموزی است که در مقطع متوسطه اول و دوم برگزار می‌شود. در این نمایشگاه طرح‌ها و ایده‌های نوآورانه دانش‌آموزان را دریافت می‌کنیم و پس از داوری به طرح‌های برتر جوایزی ارائه خواهد شد.

سیف سهندی همچنین گفت: دانش آموزان دبستانی نیز دیگر مخاطبان ششمین جشنواره و نمایشگاه ملی گیاهان دارویی، فرآورده های طبیعی و طب سنتی هستند که با طراحی بازی های کودکانه به همراه خانواده‌های خود به این صنعت علاقه‌مند خواهند شد و به بازیگران آینده زیست‌بوم فناوری و نوآوری این حوزه بدل خواهند شد.

منبع: برنا

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *