فواید و خواص روغن بادام تلخ در طب سنتی
فواید و خواص روغن بادام تلخ در طب سنتی

خواص روغن بادام تلخ در طب سنتی+ تفاوت 2 روغن بادام تلخ و شیرین چیست؟

تاریخ نگارش

نوامبر 14, 2022

دسته‌بندی

روغن و سرکه

نظرات

{تعداد} پاسخ ها

روغن بادام تلخ، از میوه درخت بادام تلخ گرفته می شود. تفاوت درخت بادام تلخ و درخت بادام شیرین، در رنگ شکوفه های آنهاست. گل های بادام تلخ صورتی و گلهای بادام شیری سفید است.

روغن بادام تلخ بر خلاف روغن بادام شیرین، استفاده خوراکی نارد و تنها به صورت موضعی مورد استفاده قرار می گیرد.

روغن بادام تلخ خواص متعددی دارد که در طب سنتی مورد توجه قرار گرفته و به ویژه برای پوست خواص فراوانی دارد. در این متن با خواص و فواید روغن بادام تلخ اشنا می شوید.

طبع روغن بادام تلخ

روغن بادام تلخ طبع گرم دارد و تا حدی مرطوب است.

تفاوت روغن بادام تلخ و روغن بادام شیرین چیست؟

اصطلاح روغن بادام که رواج بیشتری دارد، به روغن بادام شیرین اشاره دارد. از روغن بادام شیرین در آشپزی و قنادی نیز استفاده می شود و مصرف خوراکی آن مانعی ندارد. شکوفه های درخت بادام شیرین سفید رنگ است.

کاربردهای روغن بادام تلخ محدودتر است. این روغن از درخت بادامی که شکوفه های صورتی رنگ دارد گرفته می شود و بیشتر به صورت موضعی و به عنوان روغن ماساژ و آرایشی و بهداشتی کاربرد دارد و مصرف خوراکی آن چیزی درحد صفر است. روغن بادام تلخ نسبت به روغن بادام شیرین بوی تندتری دارد که در رایحه درمانی نیز موثر است.

خواص روغن بادام تلخ
خواص روغن بادام تلخ

خواص روغن بادام تلخ در طب سنتی

  • درد و وزوز گوش را آرام می کند.
  • ضد سرطان است.
  • ملین است.
  • آرامبخش است.
  • ریزش مو را متوقف می کند.
  • از آفتاب سوختگی پیشگیری می کند.
  • ضد باکتری و ضد قارچ است.
  • ضد ویروس است.
  • برای درمان گرفتگی های عضلانی مفید است.
  • در رفع دردهای عضلانی و اسپاسم ها موثر است.
  • تسکین دهنده است.
  • ضد التهاب است.
  • لایه بردار مناسبی برای پوست است و سلول های مرده را از پوست جدا می کند.

خواص روغن بادام تلخ برای پوست

اسید اولئیک نوعی اسید اشباع شده منفرد است که در ترکیب روغن بادام تلخ وجود دارد. یکی دیگر از ترکیبات مهم روغن بادام تلخ، اسید چرب امگا 9 است. این ترکیبات باعث شده اند که روغن بادام تلخ یک مرطوب کننده طبیعی و موثر برای پوست باشد. روغن بادام تلخ به راحتی جذب پوست می شود و لایه های عمقی پوست را با مواد مفید خود تغذیه می کند.

روغن بادام تلخ هم چنین دارای ویتامین E فراوان است که یکی از ویتامین های موثر بر سلامت پوست است. این روغن می تواند با علائم پیری پوست مبارزه کرده و پوست را جوان و شاداب نگه دارد. خواص ضد میکروبی و ضد باکتریایی روغن بادام تلخ نیز در پیشگیری و درمان جوش و آکنه موثر است.

از روغن بادام تلخ برای درمان زخم ها و التیام اسیب های پوستی استفاده می شود. روغن بادام تلخ روشن کننده پوست است و لکه های پوستی و تیرگی دور چشم را برطرف می کند. این روغن تا حدی اثر محافظتی در برابر اشعه های نور دارد و می تواند پوست را در ممقابل تابش آفتاب محافظت کند.

از روغن بادام تلخ می توانید به عنوان یک پاک کننده طبیعی برای آرایش استفاده کنید. همچنین می توانید این روغن را جایگزین کرم های مطوب کننده قرار دهید.

از روغن بادام تلخ در ترکیب بسیاری از کرم ها و لوازم آرایشی و بهداشتی استفاده می شود اما بهتر است از روغن بادام تلخ به صرت ساده و غیر فراوری شده استفاده کنید.

روغن بادام تلخ
روغن بادام تلخ

خواص روغن بادام تلخ برای مو

لازم به توضیح اضافه نیست که روغن بادام تلخ یکی از پرطرفدار تریم روغن ها برای تقویت مو و ابرو است. روغن بادام تلخ می تواند آسیب پذیری و شکننده بودن تار مو ها را کاهش دهد و باعث نرمی، لطافت و درخشندگی موها شود.

این روغن همچنین تقویت کننده فولیکول های مو و کاهش دهنده ریزش مو است. روغن بادام تلخ رشد مو ها را سرعت بخشیده و ابروها را پرپشت می کند.

برای تاثیرگزاری بیشتر روغن بادام تلخ بر موها، بهتر است این روغن را کمی گرم کرده و پیش از خواب به ریشه و ساقه موهای خود آغشته کنید. روز بعد حمام کرده و موها را با اب ولرم و شامپوی مناسب شست و شو دهید.

به این ترتیب می توانید با شوره سر، موخوره، پوسته کف سر و ریزش مو خداحافظی کنید و موهایی براق و لطیف و بلند داشته باشید.

روغن بادام تلخ همچنین یک تقویت کننده طبیعی و پرخاصیت برای مژه ها است.

روغن بادام تلخ می تواند به پرپشتی و یک دست شدن ریش اقایان نیز کمک کند.

خواص روغن بادام تلخ برای واژن

روغن بادام تلخ همانطور که گفتیم مرطوب کنند هو نرم کننده پوست است. همچنین موجب جوانسازی و شادابی پوست می شود. همه این خواص می تواند در واژن نیز بروز کند. ماساژ روغن بادام تلخ بر واژن و اطراف آن، چند خاصیت خوب دارد؛

از شل شدن و افتادگی واژن جلوگیری می کند و ماهیچه های آن را سفت، جوان و سرحال نگه می دارد. تیرگی های پویت واژن را به مرور کاهش می دهد و موجب روشن شدن آن نواحی می شود. یک روان کننده مناسب برای روابط جنسی است و برای خانم هایی که دچار خشکی واژن هستند مفید است. در درمان عفونت های زنانه موثر است و بوی بد واژن را نیز کاهش می دهد. روغن بادام تلخ همچنین می تواند خارش و سوزش واژن را درمان کند به عنوان یک لوسیون طبیعی بعد از اصلاح ناحیه تناسلی مورد استفاده قرار گیرد.

عوارض و مضرات روغن بادام تلخ

همانطور که گفتیم روغن بادام تلخ معمولا به صورت خوراکی مصرف نمی شود. تنها در برخی موارد محدود و آن هم تحت شرایط خاصی می توان از مقادیر کم روغن بادام تلخ در ترکیب با مواد دیگر به صورت خوراکی استفااده کرد. در غیر این صورت باید همیشه از خوردن این روغن اجتناب کنید.

زیاده روی در مصرف روغن بادام تلخ می تواند باعث ضعف سیستم ایمنی شود و تنفس رانیز دچار اختلال کند.

مصرف خوراکی روغن بادام تلخ در اندازه بسیار کم می تواند ادرار آور و کاهنده تب باشد اما اگر دز مصرفی بیشتر از حد معمول و توصیه شده توسط متخصص باشد، عوارضی مانند اسهال، استفراغ و مسمومیت را در پی خواهد داشت.

روغن بادام تلخ باداروهای خواب آور مانند کلونازپام، لورازپام، فنوباربیتال، زولپیدم و… تداخل دارد.

در برخی افراد می تواند باعث بروز حساسیت و تحریک پوست شود.

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *