خواص و فواید روغن بادام شیرین در طب سنتی
خواص و فواید روغن بادام شیرین در طب سنتی

8 خاصیت شگفت انگیز روغن بادام شیرین در طب سنتی+ معجزه ای برای پوست و مو

تاریخ نگارش

نوامبر 13, 2022

دسته‌بندی

روغن و سرکه

نظرات

{تعداد} پاسخ ها

روغن بادام شیرین همانطور که از نامش پیداست از فرایند تقطیر بادام درختی شیرین به دست می آید. روغن بادام شیرین یکی از معروف ترین روغن های گیاهی طبی است و در طب سنتی کاربردهای فراوانی دارد. از این روغن به صورت خوراکی و موضعی استفاده می شود.

بررسی ها و آزمایش های مختلفی روی روغن بادام شیرین انجام شده و نشان می دهد که این روغن گیاهی سرشار از ویتامین E است وبرای سلامت پوست و زیبایی بسیار مفید است.

روغن بادام شیرین همچنین در بهبود بسیاری از اختلالات و بیماری های پوستی و جسمی موثر است که در ادامه این مقاله به آنها اشاره خواهیم کرد. تا پایان همراه ما باشید.

خواص روغن بادام شیرین در طب سنتی

روغن بادام شیرین یکی از بهترین روغن های مورد استفاده برای ماساژ است. بسیاری از روغن بادام شیرین برای ماساژ درمانی استفاده می کنند چرا که در رفع گرفتگی ها و اسپاسم هاس عضلانی موثر است.

روغن بادام شیرین خشکی پوست و آفتاب سوختگی را در مدت زمان کوتاهی درمان می کند.

از خواص مصرف خوراکی روغن بادام شیرین نیز می توانیم به بهبود زخم معده و رفع خشکی مخاط اشاره کنیم.

خواص روغن بادام شیرین
خواص روغن بادام شیرین

تاثیر شگفت انگیز روغن بادام شیرین بر پوست و مو

پوست: اسیدهای چرب موجود در روغن بادام شیرین، چربی پوست را کنترل می کند. این امر موجب کاهش جوش و آکنه و لکه های پوستی می شود. ویتامین E موجود در روغن بادام شیرین، یکی از موثرترین ویتامین ها در سلامت و زیبایی پوست است. و موجب نرم شدن و رفع خشکی پوست می شود.

روغن بادام پوست را شفاف می کند و آلودگی های روی پوست را نیز می زداید. روغن بادام شیرین باعث پاکسازی عمیق پوست می شود و التهابات و جوش های سرسیاه و آکنه را برطرف می کند. ترمیم سلول های آسیب دیده و تولید کلاژن در پوست، از دیگر خواص روغن بادام شیرین برای پوست است که موجب می شود روند پیری پوست و ایجاد چین و چروک، با تاخیر بیفتد.

برای بهره گیری از خواص روغن بادام شیرین برای پوست، بهتر است شبها پیش از خواب مقداری از این روغن را روی پوست خود ماساژ دهید و روز بعد پس از بیدار شدن با اب سرد بشویید.

دور چشم: ماساژ روغن بادام شیرین در اطراف چشم ها، پف و تیرگی دورچشم را از بین می برد. به جای پرداخت پول های هنگفت برای کرم های شب و روز و دور چشم، کافی است هرشب مقداری روغن بادام شیرین را دور چشم خود زده و چند دقیقه ماساز بدهید. برای تاثیر بهتر می توانید چند قطره روغن بادام شیرین را با مقدار کمی عسل مخلوط کرده و این ترکیب را دور چشم زده و روز بعد با آب سرد بشویید.

مو: روغن بادام شیرین حاوی مواد مغذی فراوانی برای فولیکول های مو است. این روغن باعث تقویت پوست سر و ریشه موها می شود و خشکی پوست سر و شوره را از بین می برد. روغن بادام شیرین در برابر اشعه UV مقاوم و محافط است و از موها در برابر اشعه های مضر محافظت می کند.

روغن بادام شیرین به دلیل داشتن آنتی اکسیدان های فراوانف باکتری ها و قارچ های پوستی را از بین برده و شوره سر را برطرف می کند. همچنین می تواند ریزش مو را کاهش داده و متوقف کند.

لطافت و درخشندگی موها از آثار مثبت استفاده از روغن بادام شیرین است. این روغن پوست سر را پاکسازی می کند و عواملی که مانع از رشد موها و سلات ریشه ها می شوند را از بین می برد. تجربه نشان داده اگر در یک دوره یک ماهه، به صورت مرتب از روغن بادام شیرین برای ماساژ پوست سر و ریشه موها استفاده کنید، بسیاری از مشکلات پوست و موی شما برطرف شده، و موها رشد بهتری خواهند داشت.

ابرو: اگر ابروهای کم پشتی دارید، یا دچار ریزش ابرو هستید، می توانید به کمک روغن بادام شیرین، ابروهای خود را تقویت کنید. روغن بادام شیرین باعث تقویت ریشه ابروها و جلوگیری از ریزش آن می شود، همچنین می تواند قسمت های ریخته را تحریک کرده و وادار به رشد مجدد کند. ماساژ روغن بادام شیرین بر ابروها و مژه ها، باعث بلد شدن مژه ها و پرپشت شدن ابروها می شود.

ناخن: روی یا زینک موجود در روغن بادام شیرین، علاوه بر تقویت پوست و مو برای ناخن ها هم مفید است. ماساژ روغن بادام شیرین بر ناخن ها و پوست اطراف آن، هم خشکی و شکننده بودن ناخن ها را کاهش می دهد و هم ز پوسته پوسته شدن اطراف ناخن ها جلوگیری می کند. روغن بادام شیرین همچنین حاوی مقادیر مناسبی ویتامین B و آهن است که هر دو برای تقویت ناخن ها موثر هستند.

درمان یبوست با روغن بادام شیرین

روغن بادام شیرین یکی از موثرترین ملین های طبیعی است. این خاصیت روغن بادام شیرین در رابطه با یبوست هم اثر پیشگیرانه دارد و هم اثر درمانی. به منظور بهره گیری از این خاصیت روغن بادام شیرین، می توانید از آن به صورت موضعی بر شکم و کمر خود ماساژ دهید. با یه صورت خوراکی در برنامه غذایی خود قرار دهید.

روغن بادام شیرین برای رفع یبوست نوزادان نیز موثر است. روغن بادام شیرین حرکات روده را افزایش داده و عمل دفع را آسان می‌کند.

مصرف روزانه دوقاشق روغن بادام شیرین به صورت خوراکی، مانعی ندارد و می تواند از یبوست پیشگیری کرده و افراد مبتلا به یبوست را درمان کند.

خواص روغن بادام شیرین برای واژن

روغن بادام شیرین می تواند به عنوان یک روان کننده طبیعی در روابط جنسی مورد استفاده قرارگیرد. این روغن نه تنها موجب تحریک واژن و ایجاد حساسیت نمی شود، بلکه ماهیچه های اطراف واژن را تقویت کرده و از شل شدن و افتادگی آن جلوگیری می کند.

درمان سرفه با روغن بادام شیرین

روغن بادام شیرین، اگرچه یک نوع روغن است اما می تواند باعث تسکین و درمان سرفه شود. روغن بادام شیرین گلو را نرم کرده و سرفه را کاهش می دهد. همچنین ماساز آن بر قفسه سینه در درمان سینه پهلو موثر است. مصرف یک قاشق روغن بادام شیرین در زمان ابتلا به سینه پهلو یا سرفه، در درمان این مشکلات بسیار موثر است.

خواص روغن بادام شیرین برای معده

از گذشته های دور از روغن بادام برای تسکین معده و درمان زخم معده استفاده می شده. روغن بادام شیرین اثر ضد التهابی دارد و با افزایش دادن جذب فیبر در معده و دستگاه گوارشف به درمان اختلالات و مشکلات معده کمک می کند. روغن بادام شیرین ترشح اسید معده را کنترل می کند و از این طریق مانع از زخم معده، درد و ورم معده می شود.

تقویت قلب با روغن بادام شیرین

مصرف خوراکی روغن بادام شیرین باعث کاهش کلسترول بد، و افزایش کلسترول خوب خون می شود. این روغن باعث جذب اسید چرب های مفید و طبیعی می شود که می توانند موجب تقویت و بهبود عملکرد قلب شوند. روغن بادام شیرین برای پیشگیری از بیماری های قلبی مفید است و مصرف ان برای بیماران قلبی نیز پرخاصیت و موثر است.

تاثیر روغن بادام شیرین بر مفاصل

یکی از بهترین روغن های گیاهی که می تواند درد مفاصل را کاهش و تسکین دهد، روغن بادام شیرین است. ماساژ روغن بادام شیرین، درد و اسپاسم های عضلانی را کاهش می دهد و با کاهش التهاب مفاصل، مشکلات آنها را برطرف می کند.
روغن بادام شیرین در درمان آرتریت و کاهش دردهای آرتروزی بسیار موثر است.
برای افرادی که به تازگی ورزش را شروع کرده اند یا فعالیت بدنی سنگین داشته اند، یا در اثر ضربه یا تصادف دچار کوفتگی شده اند، ماساژ روغن بادام باعث رفع کوفتگی و درد عضلات می شود.

بهتر است روغن بادام شیرین را کمی گرم کرده و سپس بر موضع مورد نظر ماساژ دهید و بعد یک حوله گرم بر آن بگذارید تا روغن به صورت کامل جذب شود. این امر علاوه بر کاهش درد مفاصل و عضلات، مانع از ورم می شود.

خواص روغن بادام شیرین برای نوزاد

نوزادان معمولا زیاد دچار خشکی پوست می شوند و به همین دلیل است که مشاهده می کنیم دست و پا و بدن نوزادان زیاد پوسته می شود. برای بهبود لطافت پوست نوزاد خود و درمان خشکی پوستش، می توانید از روغن بادام شیرین برای ماساژ کمک بگیرید.

ماساژ بدن نوزاد با روغن بادام شیرین، علاوه بر بهبود شرایط پوستی، موجب تقویت عملکرد روده ها می شود و از نفخ، دل درد و یبوست نوزادان جلوگیری می کند. ماساژ بدن برای نوزادان کولیکی بسیار مفید اس و بی قراری آنها را کمتر می کند.
پیش از ماساژ نوزاد، روغن را کف دست خود ریخته و کمی صبر کنید تا با بدن شما هم دما شود. سپس روغن را بر نقاط مختلف بدن نوزاد به ویژه کشاله ران (برای پیشگیری از التهاب پوست در اثر پوشک) و شکم و کمر نوزاد ماساژ دهید.

عوارض روغن بادام شیرین
عوارض روغن بادام شیرین

عوارض و مضرات روغن بادام شیرین

حالا که لیستی بلند بالا از خواص روغن بادام شیرین را مطالعه کرده اید، بدنیست بدانید که این روغن پرخاصیت نیز در برخی موارد می تواند مضر باشد. میزان ویتامین E بالای موجود در روغن بادام شیرین، در صورت زیاده روی می تواند باعث بروز اسهال شود.
تاری دید، سرگیجه، ضعف و… از دیگر عوارض زیاده روی در مصرف روغن بادام شیرین به صورت خوراکی است. همچنین مصرف خوراکی بیش از حد روغن بادام شیرینف باعث چاقی و افزایش وزن می شود.

استفاده از روغن بادام برای نوزادان فقط به صورت موضعی مجاز است و مصرف خوراکی آن توصیه نمی شود.

روغن بادام شیرین به دلیل داشتن منگنز زیاد، می تواند بر عملکرد برخی از داروها مانند آنتی اسیدها، آنتی بیوتیک‌ها و داروهای مورد استفاده برای درمان فشار خون و  ملین ها اثر گذاشته و ایجاد تداخل دارویی کند.

در مورد استفاده موضعی از روغن بادام شیرین، عوارض خاصی گزارش نشده. اما اگر پوست حساسی دارید و آلرژی های پوستی مختلفی را تجربه کرده اید، باید در استفاده از این روغن احتیاط کنید. اگر از آن دسته افرادی هستید که به آجیل حساسیت دارند، از مصرف روغن بادام شیرین هم به صورت خوراکی و هم به صورت موضعی خودداری کنید.

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *