طبع و خواص روغن نارگیل+ مضرات و عوارض
طبع و خواص روغن نارگیل+ مضرات و عوارض

طبع و خواص روغن نارگیل در طب سنتی + شرح 5 خاصیت ویژه روغن نارگیل

تاریخ نگارش

نوامبر 16, 2022

دسته‌بندی

روغن و سرکه

نظرات

{تعداد} پاسخ ها

روغن نارگیل یکی از مشهورترین روغن های گیاهی است که خواص زیادی برای سلامتی پوست و زیبایی دارد. روغن نارگیل را می توان یکی از پرکاربرترین روغن های گیاهی و طبیعی دانست.

شهرت روغن نارگیل اغلب در خصوص محافطت و تقویت و سلامت پوست و مو است. اما خواص متعدد دیگری مانند کمک به کاهش وزن و درمان عفونت های قارچی و کمک به هضم غذا و تقویت سیستم ایمنی بدن نیز دارد.

اگر تا به حال موقف نشده اید اطلاعات مناسبی در مورد خواص روغن نارگیل به دست بیاورید، فرصت مناسبی است تا با مطالع این مقاله، با خواص متعدد و جالب روغن نارگیل آشنا شوید.

طبع روغن نارگیل

طبع روغن نارگیل گرم و خشک است. این گرمی به این دلیل است که روغن نارگیل خواص و طبع نارگیل را در خود گنجانده است.

خواص روغن نارگیل در طب سنتی ایرانی و اسلامی

  • رفع اضطراب: روغن نارگیل ارامبخش است و در کاهش اضطراب و استرس موثر است. ماساژ روغن زیتون بر سر باعث رفع خستگی و تشویش های ذهنی می شود. با استفاده از روغن زیتون می توانید بر دلشوره و استرس های روزانه ناشی از فشار کاری و خستگی جسمی و… غلبه کنید.
  • دیابت: روغن نارگیل در تنظیم قند خون موثر است و ترشح انسولین را هم بهبود می بخشد. این روغن استفاده موثر از گلوکز را تقویت می کند و بر بیماری دیابت اثر پیشگیرانه و کنترل کنندگی دارد.
  • استخوان: با افزایش جذب کلسیم، موجب تقویت استخوان ها و پیشگیری از پوکی استخوان می شود. افرادی که دچار شکستگی شده اند می توانند با مصرف روغن نارگیل روند بهبودی استخوان را سرعت ببخشند.
  • انرژی زا: روغن نارگیل یک گزینه خوب و مقوی برای ورزشکاران است. این روغن در کنار این که انرزی لازم برای فعالیت های بدنی را فراهم می کند، از تجمع چربی و چاقی و.. جلوگیری می کند. همچنین باعث بهبود عملکرد قلب می شود که برای ورزشکاران حرفه ای ضروری است.
  • ضد آلزایمر: برخی تحقیقات حاکی از ان است که روغن نارگیل می تواند با روند پیری و زوال عقل مبارزه کند و مانع از ابتلا به بیماری آلزایمر باشد.
  • گوارش را بهبود می دهد.
  • هضم را آسان می کند.
  • سوء هاضمه را درمان می کند.
  • جذب ویتامین ها و مواد مغذی را بالا می برد.
  • جذب کلسیم را تقویت می کند.
  • موجب تقویت دندان ها و استخوان ها می شود.
  • دندان ها را سفید می کند و از تشکیل پلاک روی آنها جلوگیری می کند.
  • از بروز عفونت قارچ کاندیدا که یک بیماری دردناک معده است جلوگیری می کند.
  • مانع از پوسته پوسته شدن و ترک پوست بدن می شود.
  • روند بهبودی زخم ها و جراحات را سرعت می بخشد و از بروز عفونت در این نواحی جلوگیری می کند.
  • از تجمع چربی ها در کبد جلوگیری می کند.
  • محافظ کلیه ها و کیسه صفرا است.
  • موجب از بین رفتن ویروس آنفلوانزا، سرخک، هپاتیت و تبخال می شود.
  • در درمان سندرم های حاد تنفسی موثر است.
  • در درمان عفونت گلو و عفونت زخم ها و… موثر است.
  • عفونت ادراری را درمان می کند.
  • در درمان ذات الریه موثر است.
  • به درمان بیماری سوزاک کمک می کند.
  • در برطرف کردن مشکلات ناشی از قارچ مخمری مانند قارچ انگشتان پا، بثورات پوستی، برفک دهان و… موثر است.
  • ورم لوزالمعده را درمان می کند.
  • بررسی ها نشان می دهد که روغن نارگیل می تواند ویروس ایدز را کم اثر کند و در پیشگیری از این بیماری خونی موثر باشد.
  • در درمان سرطان ها موثر است.
خواص روغن نارگیل در طب سنتی
خواص روغن نارگیل در طب سنتی

خواص روغن نارگیل برای مو

یکی از علل زیبایی، پرپشتی و بلندی موهای زنان در مناطق استوایی و کشورهایی مانند هندوستان، استفاده زیاد از روغن نارگیل است. در بسیاری از این مناطق زن ها به صورت روزانه از روغن نارگیل برای تقویت ریشه موهای خود استفاده می کنند.

روغن نارگیل موجب لطافت و درخشندگی موها می شود، ریشه موها را تقویت کرده و رطوبت مورد نیاز پوست سر و ریشه ها را تامین می کند. به این ترتیب، مشکل پوسته پوسته شدن کف سر و شوره، به طور کامل درمان خواهد شد. روغن نارگیل، پروتئین لازم برای تحکیم ریشه های موها را فراهم می کند و نقش یک نرم کننده و ضد شوره طبیعی را برای موها بازی می کند. علاوه بر آن روغن نارگیل برای ترمیم موهای اسیب دیده بسیار موثر است.

پس از استحمام روغن نارگیل غلیط که به کره شباهت دارد را به ریشه و ساقه موها زده و صبر کنید تا به طور کامل جذب شود.

خواص روغن نارگیل برای پوست

بعید است کسی از تاثیر شگفت روغن نارگیل برای پوست غافل باشد. روغن نارگیل یکی از بهترین روغن های ماسازی است. ماساز روغن نارگیل روی پوست، نقش یک مرطوب کننده طبیعی و عالی را برای پوست بازی می کند. روغن نارگیل برای پوست های خشک بسیار مناسب است و این درحالی است که عوارضی مانند کرم های کارخانه ای و روغن گلیسیرین را نخواهد داشت.

سالیان درازی است که روغن نارگیل برای درمان خشکی پوست و پوسته پوسته شدن مورد استفاده قرار می گیرد. و مانع از ایجاد زود هنگام چین و چروک بر پوست می شود. روغن نارگیل می تواند مدت بیشتری پوست را جوان و شاداب نگه دارد و با روند افزایش سن مبارزه کند.

این روغن خواص آنتی اکسیدانی دارد و در درمان التهابات پوستی، بیماری پسوریازیس، اگزما و… موثر است. به همین جهت از روغن نارگیل در تهیه انواع صابون، شامپوی بدن، لوسیون، کرم … استفاده می شود.

کاهش وزن با روغن نارگیل

در ترکیب روغن نارگیل، اسیدهای چرب با زنجیره های کوتاه و متوسط وجود دارد که روند کاهش وزن را سرعت می بخشد. بررسی ها حاکی از آن است که روغن نارگیل کمک زیادی به رفع چربی های شکم و پهلو می کند. و از آنجایی که نسبت به سایر روغن های خوراکی زودهضم تر است، مانع از انباشت چربی و اضافه وزن می شود.

روغن نارگیل سوخت و ساز بدن را بالا می برد و عملکرد غده تیروئید را نیز تنظیم می کند. این روغن فشار وارد بر لوزالمعده را کاهش می دهد که موجب سوزاندن کالری بیشتری می شود.

اگر توجه کرده باشید، مردمی که در مناطق استوایی زندگی می کنند و مصرف روغن نارگیل در برنامه غذایی آنها جا افتاده است، کمتر با مشکل اضافه وزن مواجه هستند.

خواص روغن نارگیل
خواص روغن نارگیل

تقویت سیستم ایمنی با روغن نارگیل

همانطور که گفتیم روغن نارگیل خواص آنتی اکسیدانی دارد؛ علاوه بر آن ضد میکروب است و حاوی اسید لوریک، اسید کاپریک و اسید کاپریلیک است که ضد قارچ و باکتری و ویروس هستند. با این توضیحات می توانیم بگوییم که روغن نارگیل مقوی دستگاه ایمنی است.

طبق تحقیقات صورت گرفته، روغن نارگیل در درمان هلیکوباکتر پیلوری موثر است و به از بین رفتن باکتری‌ های مضر مانند ﻟﻴﺴﺘﺮﻳﺎ مونوسیتوژنز و انگل ژیاردیا کمک می کند.

روغن نارگیل و قلب

برخی معتقدند که روغن نارگیل به دلیل داشتن چربی های اشباع شده، چندان برای قلب مناسب نیست. اما تحقیقاتی صورت گرفته که نشان می دهد این روغن می تواند برای قلب مفید باشد. روغن نارگیل حاوی مقدار قابل توجهی اسید لوریک است که در کاهش کلسترول بد خون و تنظیم فشار خون موثر است.

روغن نارگیل آسیب های وارد بر سرخ رگ را کاهش می دهد و مانع از گرفتگی عروق می شود. به این ترتیب روغن نارگیل می تواند باعث حفظ سلامت قلب شود و از ابتلا به بیماری ها و عوارض قلبی جلوگیری کند.

نکته مهم این است که هرکس باید تاثیر روغن نارگیل بر قلب خود را تا حدی بررسی کند. یعنی اگر روغن نارگیل را به صورت خوراکی مصرف می کنید، بهتر است مرتبا تست کلسترول بدهید و اگر متوجه بالا رفتن سطح کلسترول خون خود شدیدف مصرف روغن نارگیل را متوقف کنید. اگر سابقه بیماری قلب و کلسترول داریدف بهتر است در مورد مصرف روغن نارگیل با پزشک خود مشورت کنید.

عوارض روغن نارگیل

از عوارض زیاده روی و مصرف نادرست روغن نارگیل می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  1. اسهال
  2. گرفتگی عضلات
  3. مشکلات و ناراحتی های گوارشی
  4. افزایش کلسترول
  5. چاقی و افزایش وزن( در اثر زیاده روی)

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *