طبع و خواص زغال اخته آبی (بلوبری) در طب سنتی
طبع و خواص زغال اخته آبی (بلوبری) در طب سنتی

همه خواص زغال اخته آبی با بلوبری در طب سنتی + عوارض جانبی و مصلحات

تاریخ نگارش

نوامبر 15, 2022

دسته‌بندی

انواع میوه

نظرات

{تعداد} پاسخ ها

زغال اخته آبی همان بلوبری است. زغال اخته ابی یا بلوبری از میوه های محبوب و خوشمزه است که ظاهر دلربایی هم دارد. زغال اخته آبی بومی امریکای شمالی است و پیش از آنکه بهعنوان یک میوه شهرت پیدا کند، با خواص دارویی و درمانی خود مشهور شده است.

از زغال اخته ابی هم به عنوان یک میوه فصلی و تازه و خوشمزه استفاده می شود و هم می توان آن را خشک کرد و مدت زمان بیشتری نگهداری کرد. بلوبری در تهیه انواع کیک دسر و اسموتی نیز کاربرد دارد و حتی می توان از آن مربا و شربت تهیه کرد.

در ادامه این مقاله بیشتر در مورد خواص زغال اخته آبی خواهید خواند.

ارزش غذایی زغال اخته آبی

زغال اخته آبی سرشار از موا دمغذی است. معروف ترین ماده موجود در زغال اخته آبی ﭘﺮوﺁﻧﺘﻮﺳﻴﺎﻧﻴﺪﯾﻦ است که در مبارزه با سرطان، لاغری، سلامت پوست و… موثر است.

از ویتامین های فراوان موجود در ترکیب زغال اخته آبی یا بلوبری می توان به ویتامین C، ویتامین A و ویتامین K اشاره کرد. همچنین این میوه سرشار از منگنز و سایر آنتی اکسیدان‌هایی است که به سلامت بدن کمک می‌کنند. زغال اخته آبی سطح بالایی از آنتی اکسیدان‌ها را در خود جای داده است. از دیگر مواد معدنی و مغذی موجود در زغال اخته آبی می توان این موارد را نام برد:

رسوراترول
گالیک اسید
لوتئین
زآگزانتین
فیبر

طبع زغال اخته آبی (بلوبری) سرد است یا گرم؟

بررسی منابع معتبر طب سنتی اینگونه بیان می کند که میوه زغال اخته آبی طبع سرد و خشک دارد. افرادی که غلبه سودا دارند به هیچ عنوان نباید این میوه را مصرف کنند. سایر سردمزاجان نیز باید به مصرف مصلح آن توجه داشته باشند. در مقابل این میوه برای افراد با مزاج گرم مفید است.

خواص زغال اخته آبی - بلوبری
خواص زغال اخته آبی – بلوبری

خواص شگفت انگیز زغال اخته آبی در طب سنتی

  • مصرف منظم بلوبری می تواند در درمان دیابت و کنترل قند خون موثر باشد.
  • مصرف به اندازه و دور از زیاده روی بلوبری در کنترل و کاهش کلسترول بد خون مفید است.
  • ویتامین A موجود در زغال اخته آبی باعث خواص ضد سرطانی قوی ان شده است. این میوه می تواند با سلول های سرطانی در اندام های مختلف بدن مانند ریه، مری، روده بزرگ، دهان و لوزالمعده مبارزه کند.
  • به سنتز DNA کمک می کند و می تواند از جهش آن جلوگیری کند.
  • خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش می دهد.
  • تقویت کنند همغز و بهبود دهنده حافظه است و از ابتلا به آلزایمر و فراموشی جلوگیری می کند.
  • برای زنان خواص بیشتری دارد.
  • با داشتن مقادیر بالای فیبر بهبود دهنده و تقویت کننده گوارش است.
  • حرکات روده را بهبود می دهد و تنظیم می کند.
  • پاک کننده مجاری گوارشی است.
  • وجود مقادیر قابل توجهی از آهن، فسفر، منیزیم، کلسیم، روی، منگنز و ویتامین K در ترکیب زغال اخته آبی، باعث حفظ استحکام استخوانها و پیشگیری از پوکی اسنخوان می شود.
  • تقویت کننده دندان ها است و از پوسیدگی و شکستگی دندانها پیشگیری می کند.
  • اثر مثبت زغال اخته آبی بر گوارش و پیشگیری و درمان یبوست، باعث سرعت گرفتن روند کاهش وزن و لاغری می شود.
  • پتاسیم، کلسیم و منیزیم موجود در زغال اخته آبی باعث کاهش فشار خون بالا می شود. افراد مبتلا به فشار خون بالا می توانند برای کنترل و کاهش فشارخون خود از یوه یا آب میوه طبیعی زغال اخته آبی کمک بگیرند.
  • طغال اخته آبی یا بلوبری خواص ضدالتهابی خوبی دارد و در بهبود بیماری های ناشی از التهاب و تری بیش از حد موثر است.
  • به کاهش و درمان عفونت های دستگاه ادراری کمک می کند.
  • بلوبری مقوی چشم است و دید را تقویت می کند. زغال اخته آبی همچنی در پیشگیری از ابتلا به بیماری های چشمی مانند آب مروارید، پیرچشمی و شب کوری موثر است.

خواص زغال اخته آبی یا بلوبری برای پوست

زغال آخته آبی خواص پرشماری برای پوست دارد. این میوه می تواند روند پیری پست را کند کرده و از بروز چین و چروک جلوگیری کند. زغال اخته آبی از پوست در برابر آسیب های مختلف محافظت می کند و از تجمع چربی اضافی در منافذ پوست جلوگیری می کند که باعث پیشگیری از ایجاد جوش و آکنه می شود.

ماسک بلوبری باعث شفافیت و درخشندگی پوست صورت می شود. ساده ترین ماسک با استفاده از زغال اخته آبی به این صورت است که میوه های تازه زغال اخته ابی را له کرده و با مقداری عسل مخلوط کنید تا یک دست و صاف شود. این ماسل را روی صورت خود گذاشته و پس از 20 دقیقه با آب ولرم بشویید.

بلوبری از ایجاد رگ های عنکبوتی و واریس در پوست جلوگیری می کند. این عارضه معمولا در اثر کاهش اکسیژن دریافتی پوست ایجاد می شود. زغال آخته آبی می تواند این کمبود اکسیژن را جبران کند و برای پوست اثری ضد پیری داشته باشد.

ماسک زغال اخته آبی برای رفع سیاهی زیر چشم بسیار مفید است. ویتامین A و C موجود در زغال اخته آبی در از بین بردن نقاط تیره کمک کننده است. کافی است پنبه ای را به آب بلوبری تازه آغشته کرده و زیر چشم خود فشار دهید و پس از 15 دقیقه بشویید.

اثر دیگر زغال اخته آبی برای پوست، رفع خشکی پوست است. زغال اخته آبی می تواند پوست را مرطوب نگه دارد. خاصیت مرطوب کنندگی زغال اخته آبی از زبری پوست و خشکی بیش از حد آن جلوگیری می کند.

خواص زغال اخته آبی برای مو

زغال اخته آبی پس از خواص سرشارش برای پوست، یک تقویت کننده عالی برای موها نیز هست. ویتامین B موجود در بلوبری باعث حفظ سلامت موها می شود.

زغال اخته آبی رشد موها را تقویت می کند و از ریزش موها جلوگیری می کند. همچنین افرادی که دچار ریزش مو هستند می توانند به کمک بلوبری ریزش مو را کاهش دهند.

بلوبری همچنین از سفید و خاکستری شدن زودرس موها جلوگیری می کند. این میوه ویتامین B12 کافی برای موها را تامین می کند و سفید شدن موها را به تاخیر می اندازد.

بهترین روش استفاده از زغال اخته آبی برای موها به این صورت است: میوه های تازه زغال اخته آبی را خرد کنید و با مقداری روغن زیتون مخلوط کرده و به ریشه موها بمالید. بعد از نیم ساعت می توانید موها را با آب ولرم آب بکشید. استفاده از این ماسک برای تقویت رشد موی کودکان هم مفید است.

در روش دیگر می توانید آب بلوبری را گرفته و با روغن زیتون یا روغن نارگیل مخلوط کنید و پیش از حمام کردن به موهای خود بمالید.

دمنوش زغال اخته آبی - بلوبری
دمنوش زغال اخته آبی – بلوبری

دمنوش زغال اخته آبی (بلوبری)

دمنوش بلوبری بسیار خوش طعم و معطر است و احساس فرح و شادی به افراد می دهد.

دمنوش بلوبری تقویت کننده گوارش و بهبود دهنده هضم و درمان کننده یبوست است.

روش تهیه دمنوش بلوبری

قوری را از آب پر کنید و روی حرارت قرار دهید. بعد از اینکه آب به جوش آمد، یک چای کیسه ای در آب انداخته و بعد مقداری میوه تازه زغال اخته آبی را له کرده و در یک کیسه یا صافی مخصوص چای قرار داده و در قوری بیاندازید. بعد از 10 دقیقه کیسه را بیرون آورده و تفاله میوه را دور بریزید و چای را در لیوان ریخته و میل کنید.

روش دیگر:

میوه زغال اخته آبی را در آب سرد دیخته و روی حرارت قراردهید تا بجوشد. سپس شعله را خاموش کرده و دمنوش را صاف کرده و میل کنید.

بهترین زمان مصرف چای و دمنوش زغال اخته آبی با فاصله 2 ساعته از وعده های غذایی است. یعنی این نوشیذنی را 2 ساعت قبل یا بعد از غذا میل کنید.

عوارض و مضرات زغال اخته آبی (بلوبری)

اگر اندازه را رعایت کنید و در مصرف زغال اخته آبی زیاده روی نکنید می توانید همیشه از خواص این میوه خوش مزه بهره بگیرید. اما اگر پا را از مرز اندازه فرا بگذارید، عوارض جانبی ان به سراغتان می آید.

  1. مشکلات گوارشی: زغال اخته آبی، فیبر بالایی دارد و زیاده روی در مصرف آن می تواند گوارش را مختل کرده و باعث یبوست شدید شود.
  2. حساسیت: زغال اخته آبی میزان بالایی از سالیسیلات در ترکیب خود دارد. برخی افراد به سالیسیلات حساسیت دارند و باید در مصرف این میوه احتیاط کنند. افرادی که سابقه آلرژی دارند نیز باید مراقب بروز واکنش های آلرژیک در اثر مصرف بلوبری باشند. افرادی که به انواع توت، آلو، زردآلو و هلو و… حساسیت دارند، باید از مصرف زغال اخته آبی هم اجتناب کنند.
  3. زغال اخته آبی ویتامین K بالایی دارد. زیاده روی در مصرف آن میزان ویتامین K دریافتی بدن را بالا می برد که می تواند طمینه ساز مشکلات متعدد از جمله اختلال در تنفس، بلع، تکلم و هضم ایجاد کند.
  4. هیپوگلیسمی: استفاده از برگ زغال اخته آبی به عنوان داروی کنترل دیابت و کاهش قند خون، کار غلطی است و نباید انجام شود. بیماران دیابتی در اثر مصرف خودسرانه این برگ ها به عنوان داروی گیاهی دچار افت شدید قند خون و شوک و تشنج می شوند.
  5. بارداری و شیردهی: توصیه می شود در دوران بارداری از مصرف بلوبری اجتناب کنید یا مصرف آن را به حداقل برسانید. این میوه می تواند باعث اختلال در رشد جنین شود یا در دوران شیردهی به دلیل داشتن مواد معدنی بالا، برای نوزاد اختلالات گوارشی ایجاد کند.
  6. عمل جراحی: باید از دوهفته قبل تا دو هفته بعد از انجام عمل های جراحی از مصرف زغال اخته آبی اجتناب کنید.

مصلح زغال اخته آبی چیست؟

همانطور که گفتیم این میوه طبع سرد و خشک دارد. بهتر است برای جلوگیری از غلبه سردی به ویژه در افرادی که خود طبع و مزاج سرد دارند، در کنار این میوه از مواد با طبع گرم استفاده شود که بهترین آن، عسل است.

مصلح دیگر زغال اخته آبی، گندم سیاه است.

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *