درمان افسردگی و بی خوابی با یک محصول طب سنتی
درمان افسردگی و بی خوابی با یک محصول طب سنتی

درمان “بی‌خوابی و افسردگی” با یک محصول دانش‌بنیان ایرانی

تاریخ نگارش

نوامبر 4, 2022

دسته‌بندی

اخبار

نظرات

{تعداد} پاسخ ها

یک شرکت دانش‌بنیان ایرانی موفق شده است محصولی (هیدروکسی تریپتوفان) تولید کند که در درمان بی‌خوابی و افسردگی بسیار مؤثر است، ضمن آنکه ماده مؤثره این محصول نیز کاملاً گیاهی است.

راضیه جوانشیر، مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان “داروسازی الشن ” در ششمین جشنواره و نمایشگاه ملی گیاهان دارویی، فرآورده‌های طبیعی و طب سنتی” اظهار کرد: محصول تولیدی این شرکت 5-HTP یا هیدروکسی تریپتوفان است که سروتونین را بالا برده و باعث درمان افسردگی و بهبود روند خواب می‌شود و کمی نیز به کاهش وزن کمک می‌کند.

جوانشیر تصریح کرد:‌ ماده مؤثره این محصول کاملاً گیاهی بوده اما بومی ایران نیست و از کشورهای آفریقایی مثل “غنا” و “توگو” وارد می‌شود. در گذشته نمونه خارجی آن در ایران بوده است اما به خاطر تحریم‌ها دیگر نمونه خارجی آن وجود ندارد و ما بومی آن را تولید کرده‌ایم.

وی ادامه داد:‌ ماده مؤثره این محصول در کشورهای خارجی در کنار ملاتونین برای درمان خوابی تجویز می‌شود و مناسب مواردی است که به عنوان مثال مدتی را شب‌کار بوده‌اند اما بعد از مدتی روزکار شده‌اند و در کل ساعات خوابشان به هم خورده است.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان بیان کرد:‌ واردات مواد اولیه این محصول مقداری سخت است اما قادر به واردات آنها هستیم؛ ما این گیاه را از خارج از کشور وارده کرده و عصاره‌گیری می‌کنیم و در نهایت فرآورده آن را تولید می‌کنیم.

هیدروکسی تریپتوفان که به اختصار HTP-5 گفته می‌شود نوعی آمینواسید است که به طور طبیعی در بدن تولید می‌شود. این ماده باعث افزایش مقدار سروتونین در مغز می‌شود و کاهش این ماده طبیعی در بدن سبب مشکلاتی نظیر افسردگی، اختلالات خواب، و اختلالات حافظه می‌شود.

بدن HTP-5 را از تریپتوفان که یک اسید آمینه ضروری است می‌سازد و آن را تبدیل به سروتونین می‌کند که یک واسطه شیمیایی مهم مغزی است. این مکمل غذایی که به طور طبیعی در غذاهایی نظیر گوشت، ماهی،‌ تخم‌مرغ و لوبیا موجود است قادر به عبور از سطح خونی مغزی بوده و سطح سروتونین مغز را بالا نگه می‌دارد. منبع طبیعی این ماده گیاه Griffonia simplicifolia است.

منبع: تسنیم

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *