طبع و خواص روغن بادام زمینی در طب سنتی
طبع و خواص روغن بادام زمینی در طب سنتی

طبع و خواص روغن بادام زمینی در طب سنتی + 3 مورد از عوارض و مضرات آن

تاریخ نگارش

مارس 19, 2023

دسته‌بندی

روغن و سرکه

نظرات

{تعداد} پاسخ ها

روغن بادام زمینی به دلیل طعم ملایمی که دارد یکی از روغن های محبوب در پخت و پز به شمار می آید و گزینه خوبی برای سرخ کردن است.

طبع روغن بادام زمینی

در رابطه با طبع روغن بادام زمینی خوب است بدانید که طبع روغن بادام زمینی گرم و تر است.

خواص فوق العاده ی روغن بادام زمینی

کاهش کلسترول بد

یکی از فواید استفاده از روغن بادام زمینی، تاثیر آن در کاهش کلسترول بد یا همان LDL است؛ زیرا حاوی میزان زیادی از انواع چربی‌های اشباع نشده MUFA و PUFA است که استرول‌های گیاهی هستند و درنتیجه نه‌تنها سبب افزایش کلسترول بد در خون نمی‌شوند، بلکه با افزایش کلسترول خوب می‌توانند در دفع کلسترول بد و تنظیم سطح کلسترول خون مفید باشند. به همین دلیل روغن بادام زمینی برای لاغری مفید است.

افزایش سلامت قلب

باتوجه به تاثیری که روغن بادام زمینی در کاهش کلسترول بد دارد، می‌توانیم این موضوع را دریافت نماییم که سبب پیشگیری از بروز آترواسکلروز شده و درنتیجه در افزایش سلامت قلب تاثیر دارد.

وجود رزوراترول

یکی از انواع آنتی‌اکسیدان‌های پلی‌فنول موجود در روغن بادام زمینی، رزوراترول است که سبب ایجاد بسیاری از خواص روغن بادام زمینی می‌شود. اولین خاصیت آن به‌عنوان یک آنتی‌اکسیدان، پیشگیری از بروز انواع سرطان‌ها است؛ زیرا مانع از تاثیر رادیکال‌های آزاد بر سلول‌های بدن می‌شود. از دیگر خواص رزوراترول، کاهش فشار خون است که به دلیل تاثیر آن بر روی رگ‌های خونی است که به‌ دنبال همکاری آن با آنژوتانسین اتفاق می‌افتد و به کمک این هورمون از تنگ شدن عروق و درنتیجه افزایش فشار خون جلوگیری کرده و اجازه نمی‌دهد به قلب و اندام‌ها فشار وارد شود.

همچنین وجود رزوراترول سبب افزایش خواص بادام زمینی در پیشگیری از آلزایمر می‌شود، زیرا مانع از تاثیر رادیکال‌های آزاد بر سلول‌های عصبی و تخریب آن‌ها می‌شود و درنتیجه از ایجاد این بیماری پیشگیری کرده ویا آن را به تعویق می‌اندازد. همچنین از دیگر خواص روغن بادام زمینی که به سبب رزوراترول ایجاد می‌شود، می‌توان به افزایش سیستم ایمنی اشاره کرد که برای مقابله با عوامل خارجی و پیشگیری از بسیاری از بیماری‌ها اهمیت دارد.

خواص روغن بادام زمینی
خواص روغن بادام زمینی

سلامت پوست

به دلیل وجود ویتامین E در روغن بادام زمینی، این ماده غذایی تاثیر مثبتی بر روی سلامت پوست و پیشگیری از آسیب سلول‌های پوستی دارد که در نتیجه‌ِی آن این سلول‌ها به پیری زودرس مبتلا می‌شوند و درنتیجه به کاهش چین و چروک و افزایش توانایی پوست در ترمیم و بازسازی لک‌ها کمک می‌کند.

کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی

روغن بادام زمینی حاوی چربی های اشباع نشده مانند اسید اولئیک است که مصرف این چربی ها می تواند برخی از عوامل خطر مرتبط با بیماری های قلبی را کاهش دهد. یک مطالعه نشان داد که خوردن این چربی ها به جای چربی های اشباع می تواند سطح کلسترول مضر (LDL) و تری گلیسیرید را در خون و سایر منابع غنی از چربی های غیر اشباع کاهش دهد. چربی های غیر اشباع بیشتر در دانه های آجیلی، آفتابگردان و بذر کتان یافت می شود.

مناسب برای افراد مبتلا به دیابت نوع ۲

مطالعات نشان می دهد روغن بادام زمینی برای بیماران دیابتی عالی است. زیرا این ماده حاوی چربی های اشباع نشده بیشتری نسبت به چربی های اشباع شده است که سطح قند خون را در بدن تنظیم می کند.

مطالعه ای منتشر شده در مجله Lipids in Health and Disease، نشان می دهد اسید اولئیک، افزایش تولید انسولین را به همراه دارد. از آنجایی که روغن بادام زمینی سرشار از اسید اولئیک است، می تواند علائم دیابتی افراد مبتلا به دیابت نوع 2 را بهبود بخشد. یافته ها نشان می دهد این روغن در کاهش خطر دیابت نوع 2 در زنان مفید است.

منبع ویتامین E

این ویتامین یکی از ویتامین های محلول در چربی است و فواید زیادی برای سلامتی دارد. لازم به ذکر است که این ویتامین دارای خواص آنتی اکسیدانی است و می تواند از بدن در برابر آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد محافظت کند. مشخص شده است که افزایش رادیکال های آزاد در بدن با بیماری های مزمن مانند بیماری های قلبی، سرطان و یا تخریب ذهنی مربوط به سن همراه است.

همچنین مطالعات نشان داد افرادی که بیشترین مقدار ویتامین E را نسبت به باقی افراد مصرف می کنند، 17٪ کمتر در معرض آب مروارید چشم قرار می گیرند. از طرف دیگر این ویتامین در تشکیل گلبول های سفید خون نیز مهم است که این امر به تقویت سیستم ایمنی بدن نیز کمک می کند.

ماساژ درمانی

اگر از مشکلات مفصلی رنج می برید ماساژ با روغن بادام زمینی چاره کار است و می تواند به درمان دردهای مفصلی و عضلانی کمک کند. این روغن را باید روزانه با روغن حامل ترکیب و استفاده کرد تا به مرور زمان شاهد نتایج خوب آن باشید. این یکی از بهترین کاربردهای روغن بادام زمینی برای کمک به آرامش شما و بهبود درد مفاصل می باشد.

بهبود گردش خون

اسید لینولئیک به مقدار غنی در روغن بادام زمینی وجود دارد که این امر به تحریک پروستاگلاندین ها کمک می کند. پروستاگلاندین ها به بسیاری از عملکردهای مهم بدن از جمله انقباض، انبساط عروق به روش صحیح و جریان خون مناسب کمک می کنند.

درمان آرتروز

خاصیت ضد التهابی روغن بادام زمینی برای درمان بیماران مبتلا به آرتروز مفید است. قرار دادن روغن بادام زمینی در رژیم غذایی روزانه می تواند به کاهش التهاب مفصل و تسکین درد کمک کند. ویتامین E موجود در این روغن نیز باعث تقویت استخوان ها و محافظت از آنها در برابر اختلالات مفصلی می شود.

به تاخیر انداختن علائم پیری

یکی از فواید مهم روغن بادام زمینی در پوست، خاصیت ضد پیری آن است. ویتامین E روغن بادام زمینی باعث کاهش و تأخیر علائم پیری مانند لکه های تیره، چین و چروک می شود. برای استفاده از روغن بادام زمینی برای صورت، تنها کاری که باید انجام دهید این است که چند قطره روغن را برداشته و مرتباً روی صورت خود ماساژ دهید. این کار پوست را مرطوب کرده و ظاهری جذاب به صورت می بخشد.

آبرسانی و تغذیه لب ها

ماساژ لب ها با روغن بادام زمینی یکی از بهترین راه ها برای تأمین تغذیه لب ها است. این روغن غنی از ویتامین E می تواند رنگ لب را روشن کرده و رنگ صورتی طبیعی را به آن ها ببخشد. حتی می توانید از روغن بادام زمینی به عنوان مرهم لب استفاده کنید تا از پوست شدن آن ها جلوگیری کند.

مضرات و منع مصرف های روغن بادام زمینی

  • یکی از مهم‌ترین عوارض روغن بادام زمینی هنگامی ایجاد می‌شود که فرد به بادام زمینی حساسیت داشته باشد و نداند در تهیه آن غذای از روغن بادام زمینی استفاده شده است؛ برای پیشگیری از آن بهتر است در غذاهایی که برای افراد ناشناس و مهما‌ن‌ها تهیه می‌کنید از این روغن استفاده نکرده ویا از روغن بادام زمینی تصفیه شده استفاده کنید.
  • عیکی دیگر از عوارض روغن بادام زمینی مربوط به وجود امگا ۶ در آن است. امگا ۶ نیز همچون امگا ۳ از اسیدهای چرب ضروری بدن محسوب می‌شودِ‌ و برای رشد و نمو و سلامت مغز مفید است. با این‌حال امگا ۶ خواص تحریک کننده التهاب دارد و به همین دلیل مصرف زیاد از حد آن می‌تواند مضر باشد؛ به‌خصوص اینکه در رژیم غذایی مدرن نیز به‌وفور یافت می‌شود.
  • از دیگر عوارض روغن بادام زمینی می‌توان به استعداد آن در اکسید شدن اشاره کرد که در معرض اکسیژن و هوا، به راحتی اکسید می‌شود و به همین دلیل ایجاد رادیکال آزاد می‌نماید که برای بدن مضر است. خاصیت اکسید شدن به دلیل وجود چربی‌های غیر اشباع به‌وجود می‌آید، در حالی‌که چربی‌های اشباع موجود در روغن بادام زمینی نسبت به اکسیداسیون مقاوم هستند.

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *