طبع و خواص چای سیاه در طب سنتی
طبع و خواص چای سیاه در طب سنتی

طبع چای سیاه در طب سنتی+ 16 مورد از خواص چای سیاه+ مضرات و مصلح

تاریخ نگارش

آوریل 14, 2023

دسته‌بندی

چای و دمنوش

نظرات

{تعداد} پاسخ ها

چای سیاه نام یک نوشیدنی است که از گیاهی به نام کاملیا سیننسیس (Camellia sinensis) تهیه میشود.

جالب است بدانید که، بوته ی چای برای اولین بار در چین و در حدود پنج هزار سال پیش شناخته شد؛ سپس، به‌ تدریج، علاوه بر مصارف دارویی، برای مصرف رنگ‌آمیزی نیز به کار گرفته شد.

در این مطلب از طب شناس قصد داریم به مطالعه ی خواص بی نظیر چای سیاه بپردازیم؛ پیش از آن، لازم است با طبع چای سیاه آشنا شوید و پس از بررسی خواص چای سیاه، به بررسی مضرات و منع مصرف های چای سیاه بپردازیم. در آخر نیز، مصلحات چای سیاه را بیان خواهیم کرد.

طبع چای سیاه گرم است یا سرد؟

چنانچه در رابطه با طبع چای سیاه سوالاتی نظیر: طبع چای سیاه چیست؟ و یا، طبع چای سیاه گرم است یا سرد؟ و یا حتی، طبع چای سیاه تر است یا خشک؟ سوالاتی برای شما پیش آمده است، خوب است بدانید که طبع چای سیاه گرم و خشک است.

بنابراین چای سیاه برای سرد مزاجان مناسب بوده و توصیه می شود گرم مزاجان در مصرف آن دقت نموده و حتما آن را با مصلحاتش مصرف کنند.

طبع چای سیاه
طبع چای سیاه

خواص فوق العاده ی چای سیاه

خواص چای سیاه برای افزایش انرژی

چای سیاه دارای کافئین کم بوده و به همین علت مصرف چای سیاه سبب افزایش جریان خون،بدون آنکه باعث تحریک بیش از حد قلب شود، در مغز می شود. نوشیدن قهوه و چای سیاه باعث افزایش انرژی می شود به همین علت این دونوع نوشیدنی مورد علاقه ی بسیاری از ورزشکاران است.

خواص چای سیاه برای بهبود آسم

چای سیاه حاوی کافئین است به همین علت می تواند باعث آرامش مجاری تنفسی وبهبودعملکرد ریه شود طبق تحقیقات به عمل آمده کافئین دارای خواص دارویی است یکی از این اثرات داروئی گشادکننده برونش ضعیف است وهمچنین باعث رفع خستگی عضلات تنفسی می شود از نظر ترکیب شیمیایی کافئین چای وقهوه با داروی تئوفیلین که برای درمان آسم مصرف می شود شباهت دارد.

خواص چای سیاه برای پیشگیری از پیری زودرس

تانن های موجود درچای سیاه باعث درخشندگی وشفافی رنگ پوست می‌شود. آنتی اکسیدان هاوپلی فنول های موجود درچای کمک می کند که پوست صورت وگردن در برابرپیری زودرس محافظت شود وهمچنین هنگامی که این نوشیدنی روی پوست صورت وگردن استفاده می‌شود به عنوان یک عامل ضد چروک عمل می‌کند.

خواص چای سیاه برای دستگاه گوارش

تانن های موجوددر چای سیاه سیستم ایمنی بدن رابهبود می‌بخشد.همچنین چای سیاه برای بیماری های معده وروده نیز مفید می باشد وبه کاهش دستگاه گوارش کمک می‌کند.

خواص چای سیاه برای سنگ کلیه

طبق تحقیقات انجام شده نوشیدن چای خطر ابتلا به سنگ کلیه را کاهش می دهد.اما تحقیقات نشان می دهد که همه ی چای ها برای پیشگیری از سنگ کلیه مفید نمی باشند. کسانی که مستعد ابتلا به سنگ کلیه اگزالاتی هستند احتمال دارد به چای های دارای اگزالات حساس باشند. چای سبز واولانگ مقدار کمتری اگزالات هستند به همین علت میتواند گزینه بهتری برای کسانی که آسیب پذیری بیشتری در مقابل سنگ کلیه دارندباشد.درنتیجه کسانی که مبتلا به سنگ کلیه هستند باید با دقت وبا مشورت پزشک در رابطه با نوشیدنی ها ومقدار مصرف آنها توجه داشته باشند.

خواص چای سیاه برای ایمنی بدن

چای سیاه دارای تانن هایی است که سیستم ایمنی بدن را بهبود می‌بخشد وتوانایی مبارزه با ویروس ها را دارد همچنین چای سیاه دارای آنتی ژن های آلکیلامین است که به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند. به همین علت چای سیاه می تواند بدن را درمقابل ویروس ها وهمچنین آنفولانزا محافظت کند.

خواص چای سیاه برای تنظیم قند خون

طبق تحقیقات انجام شده افرادی که درطولانی مدت روزی یک یا دوفنجان چای سیاه می نوشند ابتلا به دیابت نوع دو دراین افراد کاهش می یابد چای سیاه فعلالیت انسولین دربدن را15 برابر افزایش می دهد. ترکیبات موجود درچای مخصوصا یک کاتیچن به نام اپی گالوکاتیچن گالات باعث بهبود سطح انسولین بدن می شود.

خواص چای برای مقابله با سرطان

طبق تحقیقات انجام شده آنتی اکسیدان های مانند پلی فنول کاتچین های موجود درچای سیاه برای پیشگیری بعضی از سرطان ها مفید است.تقریبا بیش از 100 نوع سرطان وجود دارد که برخی از آن ها قابل پیشگیری نیستند.با این وجودپلی فنول های موجوددر چای سیاه برای پیشگیری از بقای سلول های سرطانی مفید می باشدخانم هایی که به طور منظم چای سیاه مصرف میکنند کمتر به سرطان تخمدان مبتلا می شوند.طبق تحقیقات به عمل آمده چای سبز وسیاه در تنظیم رشد سلول های سرطانی وکاهش رشد سلول های جدیدکمک می کند.همچنین پلی فنول های موجود درچای سیاه برای سرطان سینه مفید می باشد ومیتواند غلبه برگسترش تومورهای سینه کند.

خواص چای سیاه برای تمرکز کردن و هوشیار بودن

چای سیاه دارای کافئین و اسید آمینه ای است که قادر است سبب بهبود عملکرد مغز و افزایش تمرکز در افراد شود. اسید آمینه ی موجود در چای سیاه سبب افزایش فعالیتی به نام فعالیت امواج آلفا در مغز شده که این فعالیت سبب می شود مغز شما تمرکز بهتری داشته و نیز ایجاد آرامش خواهد کرد. محققان طبق دو آزمایش جداگانه تاثیر چای سیاه را بر دقت و همچنین بر هوشیاری مورد آزمایش و مطالعه قرار دادند. نتیجه ی این دو آزمایش یکسان بوده و در هر دو آزمایش مصرف چای سیاه برای افراد سبب افزایش سطح هوشیاری و همچنین افزایش دقت در افراد مورد آزمایش شده بود.

خواص چای سیاه برای کاهش استرس و اضطراب

چای سیاه حاوی اسید آمینه ای است که قادر است سبب آرامش وتمرکز درافراد شود نوشیدن یک یا دوفنجان چای درروز می تواند باعث آرامش وکاهش استرس شود طبق بررسی های انجام شده مصرف منظم و به مقدار متعادل می تواند سطح هورمون استرس کورتیزول را کاهش دهد.

خواص چای سیاه برای قلب

مصرف منظم چای سیاه باعث کاهش بسیاری از خطرات بیماری قلبی از قبیل فشارخون بالا کلسترول بالا سطح تری گلیسیرید بالاوچاقی می‌شود. طبق تحقیقات به عمل امده مصرف منظم چای سیاه باعث کاهش تری گلیسیریدتا 36 درصد وکاهش LDL/HDLپلاسمابه میزان 17 درصد وکاهش قند خون تا 18 درصد می‌شود.طبق بررسی های دیگر افرادی که در روز 3 فنجان چای مصرف می کنند 11درصد کاهش ابتلا به بیماری های قلبی را دارند.

خواص چای سیاه برای سلامت استخوان

کسانی که به طور منظم در طول روز مقدار2 تا 3 فنجان چای می نوشند به دلیل موادشیمیایی گیاهی موجوددرچای سیاه استخوان های قوی تری دارند وهمچنین احتمال کمتری به بیماری آرتروز دارند.

خواص چای سیاه برای پیشگیری از سکته مغزی

سکته مغزی دومین عامل مرگ ومیر درجهان است. سکته مغزی زمانی رخ می دهد که یک رگ درمغز بسته یا پاره شود.طبق بررسی های انجام شده کسانی که به صورت منظم در طول روز مقدار دو تا سه فنجان چای می نوشند 21 درصد کمتر در معرض سکته مغزی قرارمی گیرند.طبق اطلاعات انجام شده 80 درصد سکته های مغزی قابل پیشگیری است.همچنین نتایج نشان میدهد کسانی که چهار فنجان یا بیشتردر طول روز چای سیاه می نوشند نسبت به افرادی که چای سیاه مصرف نمی کنند 32 درصد کمتر درمعرض خطر سکته مغزی قرار می گیرند.

خواص چای سیاه برای اسهال

چای سیاه حاوی خواص ضد میکروبی است. ومواد مضر را از بین میبرد. وباعث رشد تقویت باکتری های خوب ومهار رشد باکتری های بد می‌شود. نوشیدن چای سیاه می تواند به درمان اسهال کمک کند چای سیاه باعث تسکین سیستم گوارشی بدن می شود.

خواص چای سیاه برای مو

چای سیاه حاوی آنتی اکسیدان ها کافئین است چای سیاه باعث رشد مو وجلوگیری از ریزش مو میشود. محققان ژاپنی براین باورند که چای سیاه چینی میتواند رشد مورا بعد از دوهفته استفاده موضعی تحریک کند در نتیجه برای رشد مو می توان چای سیاه خنک شده را روی پوست سر بمالید. همچنین چای سیاه باعث درخشندگی مو میشود.

خواص چای سیاه برای هضم غذا

پلی فنول های موجود درچای سیاه به عنوان یک پری بیوتیک عمل می کند این پلی فنول ها مانع رشد باکتری های بعد درروده می‌شود. چای سیاه به سلامت روده کمک زیادی می کند همچنین مصرف چای سیاه میتواند به کاهش زخم معده و روده بزرگ وسرطان های معده موثر باشد.

مضرات و منع مصرف های چای سیاه

چای سیاه، چای گیاهی سالم و بدون ضرر برای افراد مختلف است؛ اما باید توجه داشته باشید که زیاده روی در مصرف هر دمنوش گیاهی میتواند عوارضی را به دنبال داشته باشد.

این در حالی است که، با مصرف به اندازه ی این نوع دمنوش های گیاهی، نه تنها عوارضی پیش نخواهد آمد، بلکه برای شما مفید واقع خواهند شد؛ اما چنانچه در مصرف هر نوع چای گیاهی زیاده روی کنید، امکان دارد تمامی مزایای آن، به معایب تبدیل شود.

بنابراین، مضراتی که در ادامه برای چای سیاه بیان خواهیم کرد، به دلیل مصرف بیش از اندازه ی این چای، و یا به دلیل حساسیت برخی افراد به چای سیاه خواهد بود. این عوارض و ممنوعیت ها شامل موارد زیر میشوند:

  • احتمال بروز سرطان کبد: آنتی‌اکسیدان موجود در چای سیاه و چای سبز، سوخت‌وساز بدن را بهبود می‌بخشد، بنابراین می‌توانند به فرآیند سم‌زدایی کبد کمک کنند و در درمان کبد چرب موثر باشند. با این حال، اگر مصرف چای شما زیاد باشد، پلی فنول موجود در آن ممکن است اثر منفی بر کبد داشته باشد و احتمال سرطان کبد را افزایش دهد. بنابراین، همانطور که اشاره شد، مصرف به‌ اندازه چای سیاه عوارض زیادی ندارد. نوشیدن 2 تا 3 فنجان چای در روز فوایدی هم به‌ همراه دارد.
  • کم خونی: کافئین موجود در چای سیاه ممکن است باعث اختلال در جذب آهن غذا شود، به همین دلیل به افرادی که کم‌خونی شدید دارند، پیشنهاد می‌شود که حداقل یک ساعت قبل یا بعد از غذا چای بنوشند.
  • اضطراب و اختلال خواب: در صورتی‌که شب‌ها پیش از خواب، چای بنوشید ممکن است کافئین آن باعث هوشیاری شود. البته بسیاری از افراد برای شب بیداری و مطالعه در طول شب، از چای و قهوه استفاده می‌کنند اما مصرف زیاد آن در طولانی مدت باعث اضطراب، استرس و اختلال جدی در خواب می‌شود.
  • سردرد و سرگیجه: نوشیدن چای سیاه یا قهوه در بسیاری از موارد به کاهش سردرد کمک می‌کند. کسانی‌که 5 تا 6 فنجان چای در طول روز چای یا قهوه می‌نوشند، لازم است بدانند احساس سردرد و سرگیجه شدید از عوارض کافئین زیاد است.
  • مصرف بیش از حد نوشیدنی‌های کافئین‌دار مثل چای سیاه، چای سبز و قهوه برای افرادی که سابقه مشکلات قلبی دارند، مناسب نیست.
  • مصرف زیاد چای سیاه، چای سبز و قهوه ممکن است باعث بروز تهوع، استفراغ، افزایش فشار خون، افزایش ضربان قلب و تنفس، وز وز گوش و تداخل دارویی شود.

مصلحات چای سیاه

با توجه به طبع گرم چای سیاه، توصیه میشود که گرم مزاجان آن را با مصلحاتش که شامل عرق کاسنی و عرق کیالک میشود مصرف کنند تا طبع و مزاج چای سیاه اصلاح شود.

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *