10 خاصیت شربت پرتقال در طب سنتی + طرز تهیه شربت پرتقال مجلسی
10 خاصیت شربت پرتقال در طب سنتی + طرز تهیه شربت پرتقال مجلسی

10 خاصیت شربت پرتقال در طب سنتی + طرز تهیه شربت پرتقال مجلسی

تاریخ نگارش

نوامبر 22, 2022

دسته‌بندی

دسر و نوشیدنی

نظرات

{تعداد} پاسخ ها

شربت پرتقال یکی از نوشیدنی های پرطرفدار و خوشمزه است که فواید زیادی برای بدن دارد. این شربت را اغلب در وعده صبحانه یا میان وعده میل می کنند. پرتقال جزو میوه و مرکبات قدیمی است که رایحه بینظیری دارد و به همین دلیل وقتی از آن برای تهیه انواع خوراکی ها استفاده می شود، همه از خوردن آن لذت می برند.

پرتقال دارای مقادیر بالایی ویتامین C، ویتامین B، فسفر، آهن، کلسیم، پتاسیم، مس و… است. ویتامین C یکی از مهم ترین عوامل برای پیشگیری از بروز سرطان است  و پرتقال یک منبع غنی از این ویتامین می باشد. این میوه از خواصی همچون: تصفیه خون، سلامت کبد، مفید در  دوران بارداری، کاهش وزن و… برخوردار می باشد.

در ادامه این مطلب از طب شناس همراه ما باشید تا به طبع شربت پرتقال در طب سنتی، خواص شربت پرتقال در طب سنتی و همچنین طرز تهیه شربت پرتقال بپردازیم.

طبع شربت پرتقال در طب سنتی چیست؟

طبع پرتقال در طب سنتی سرد می باشد. اگر پرتقال از نظر طعم، ترش باشد طبع سرد و خشک اما اگر شیرین باشد طبعی سرد و تر دارد. مصرف این میوه برای گرم مزاجان مفید است. افراد سرد مزاج باید در مصرف این میوه احتیاط کنند و آن را با مصلحش مصرف نماید.

خواص شربت پرتقال در طب سنتی چیست؟

  • شربت پرتقال دارای مقادیر زیادی ویتامین A، C، E و فلاونوئید ها است که از خاصیت آنتی اکسیدانی بهره مند می باشد. استفاده از این شربت به تقویت سیستم ایمنی کمک می کند و بدن را در برابر انواع بیماری ها به ویژه سرطان حفظ می نماید.
  • این شربت سرشار از آهن و اسید فولیک است که به افزایش گلبول های قرمز خون کمک می کند و در درمان کم خونی بسیار موثر می باشد به همین دلیل مصرف این شربت به خانم های باردار توصیه میشود زیرا برای خود و فرزندشان فواید زیادی دارد.
  • شربت پرتقال یکی از موارد عالی در درمان سرماخوردگی، آسم، برونشیت، عفونت هایی همچون عقونت کلیه و ریه می باشد.
  • یکی دیگر از فواید شگفت انگیز این شربت بهبود درد های مفصلی و رماتیسمی می باشد.
  • این شربت حاوی مقدار زیادی کلسیم، فسفر، منیزیم و… می باشد که به تقویت و استحکام استخوان ها کمک می کند و در پیشگیری از بروز پوکی استخوان موثر می باشد.
  • از دیگر فواید شربت پرتقال می توان به کاهش وزن و لاغری، دفع سموم بدن، کنترل سطح چربی خون، سلامت و جوانسازی پوست، سلامت مو نیز اشاره کرد.
  • این شربت دارای مقادیر بالایی ویتامین A است که در تقویت بینایی موثر است و از بروز بیماری های چشمی همچون تباهی لکه زرد جلوگیری می نماید.
  • این شربت طبیعی و خوش طعم از فیبر بالایی برخوردار است که به بهبود عملکرد روده کمک میکند و در پیشگیری و درمان یبوست موثر می باشد.
  • مصرف این شربت بینظیر سبب تقویت سیستم قلبی و عروقی می شود و بروز سکته پیشگیری می نماید. شربت پرتقال تاثیر بسزایی بر تقویت حافظه، تقویت نیرو جنسی، از بین بردن کبودی بدن و… دارد.
خواص شربت پرتقال
خواص شربت پرتقال

خواص پرتقال برای کودکان:

مصرف این میوه برای کودکان فواید زیادی دارد اما مهم ترین آن ها تقویت سیستم ایمنی بدن می باشد. طبق مطالعات انجام شده، پرتقال و شربت آن به تقویت سیستم ایمنی بدن به ویژه در کودکان کمک زیادی می کند. مصرف این میوه به کودکان که سیستم ایمنی ضعیف تری دارند بسیار توصیه میشود.

یکی از بهترین راه ها برای بهره بردن از خواص پرتقال در کودک خود این است که روزانه به او مقداری آب پرتقال یا شربت پرتقال بدهید. این میوه خاصیتی اسیدی دارد به همین دلیل بهتر است بین وعده صبحانه یا بعد از آن استفاده شود تا از بروز آسیب به معده پیشگیری شود.

پرتقال از خاصیت آنتی اکسیدانی برخوردار است که سبب افزایش مقاومت سلول های بدن کودکان در مقابل تشعشعات و رادیکال های آزاد می شود.

طرز تهیه شربت پرتقال مجلسی و خوشمزه:

مواد لازم برای تهیه شربت پرتقال:

  • آب : سه پیمانه
  • شکر: سه پیمانه
  • پرتقال: دو کیلوگرم
  • آب پرتقال: دو پیمانه
  • اسانس پرتقال: دلخواه

طرز تهیه شربت پرتقال:

برای درست کردن شربت پرتقال خوشمزه باید حدود سه پیمانه آب را در ظرفی مناسب بریزید و روی حرارت قرار دهید. سه پیمانه شکر را به آب اضافه کنید و هم بزنید تا در آب حل شود. حدود نیم ساعت زمان دهید تا شربت به خوبی بجوشد.

دو کیلو پرتقال را کاملا تمیز بشویید و به وسیله چاقو پوست آن ها را جدا نمایید. بعد از گذشت نیم ساعت، کف های روی شربت را بگیرید و دو پیمانه آب پرتقال را به آن بیافزایید و حرارت را زیاد کنید که شربت مجدد به جوش آید.

پرتقال هایی که پوستشان را جدا کرده بودید در پارچه ای کاملا تمیز و نازک قرار دهید و گره بزنید. پارچه را درون شربت بگذارید تا کم کم شیره پرتقال به درون شربت برود، وقتی شربت به جوش آمد حرارت را کم کنید.

حدود نیم ساعت دیگر زمان دهید که شربت بجوشد. سپس پارچه را از داخل شربت بیرون بیاورید و در آبکش قرار دهید. زیر آبکش یک سینی بگذارید که آب اضافی پرتقال ها در سینی بریزد.

وقتی پارچه و پرتقال ها کاملا خنک شدند، پارچه را محکم فشار دهید که آب باقی مانده پرتقال ها خارج شود. آب به دست آمده را به شربت اضافه نمایید و حرارت را خاموش کنید.

اجازه دهید شربت خنک شود. اگر دوست دارید که رنگ شربت شما زیباتر باشد می توانید در پنج دقیقه پایانی کمی رنگ یا اسانس پرتقال به شربت اضافه کنید و هم بزنید.

در آخر، شربت پرتقال را در ظرفی مناسب بریزید و در یخچال قرار دهید. وقتی قصد استفاده از این شربت را داشتید کافی است کمی از آن را درون لیوان بریزید و با مقداری آب و یخ ترکیب نمایید و میل کنید.

مضرات شربت پرتقال چیست؟

پرتقال از خواص بیشماری بهره مند است اما ممکن است مصرف آن برای یکسری افراد که بیماری خاص دارند برخی مشکلات ایجاد کند.

  • افرادی که دچار نارسایی کبدی هستند باید در مصرف شربت پرتقال احتیاط کنند و قبل از استفاده با پزشک خود مشورت نمایند زیرا ممکن است پرتقال برای آن ها ایجاد ناراحتی و حساسیت کند.
  • پرتقال نیز مانند دیگر مواد غذایی در صورت ترکیب با یکسری مواد میتواند مشکلاتی را برای معده شما به وجود آورد. پرتقال یا شربت پرتقال را نباید در کنار ماهی و گوشت مصرف کنید.
  • سعی کنید پرتقال و شربت آن را در شب ها استفاده نکنید، بهترین وقت برای میل کردن این میوه عصر می باشد.
  • افراد مبتلا به صرع و تشنج باید از مصرف این میوه خودداری نمایند.
  • این میوه را نباید به همراه نوشیدنی های گرم میل کنید.
  • افراد مبتلا به بی اختیاری ادرار از مصرف پرتقال و شربت پرتقال دوری کنند.

مصلح شربت پرتقال در طب سنتی چیست؟

مصلح پرتقال در طب سنتی عسل، گلپر، نمک و گلنگبین می باشد. استفاده از این موارد به همراه پرتقال سبب تعادل طبع و بهبود خواص آن می گردد.

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *