طبع و 11 خاصیت شربت بهار نارنج در طب سنتی + طرز تهیه شربت بهار نارنج
طبع و 11 خاصیت شربت بهار نارنج در طب سنتی + طرز تهیه شربت بهار نارنج

طبع و 11 خاصیت شربت بهار نارنج در طب سنتی + طرز تهیه شربت بهار نارنج

تاریخ نگارش

نوامبر 20, 2022

دسته‌بندی

دسر و نوشیدنی

نظرات

{تعداد} پاسخ ها

شربت بهار نارنج جزو نوشیدنی های طبیعی و ایرانی است که طرفداران بسیاری دارد و در فصل های بهار و تابستان یک گزینه بسیار عالی می باشد. نارنج گیاهی پر خاصیت است که از موقع شکوفا شدن تا وقت رسیدن میوه اش میتوان از آن استفاده کرد.

بهار نارنج همان شکوفه درخت نارنج می باشد که در فصل بهار زیبایی این درخت را به رخ می کشد. شکوفه این درخت را خشک می کنند و در تهیه انواع دمنوش و شربت به کار می برند.بهارنارنج خواص بیشماری از جمله درمان دل درد، درمان معده درد، برطرف کردن اختلال های گوارشی، افزایش کیفیت خواب، آرامبخش و… دارد.

در ادامه این بخش از طب شناس همراه ما باشید تا به طبع شربت بهار نارنج در طب سنتی، خواص شربت بهار نارنج در طب سنتی و طرز تهیه شربت بهار نارنج بپردازیم.

طبع شربت بهار نارنج در طب سنتی چیست؟

طبع بهارنارنج در طب سنتی گرم و خشک است. مصرف این گیاه به سرد مزاجان توصیه میشود اما افراد گرم مزاج باید در مصرف بهار نارنج احتیاط کنند و آن را با مصلحاتش مصرف نمایند.

خواص شربت بهارنارنج
خواص شربت بهارنارنج

خواص شربت بهارنارنج در طب سنتی چیست؟

  • درمان سردرد و آرامبخش: بهارنارنج گیاهی پر فایده است که تاثیر زیادی بر درمان سردرد های عصبی می گذارد. اگر جزو افرادی هستید که خواب با کیفیتی ندارید مصرف بهار نارنج و دمنوش آن را فراموش نکنید. طبق مطالعات انجام شده، بهار نارنج مساوی یک قرص دیازپام آرامبخش است که قادر است اعصاب را آرام کند.
  • ضد آلرژی: یکی دیگر از فایده های بهار نارنج خاصیت ضد آلرژی آن می باشد. اگر جزو افرادی هستید که دچار سرفه های خشک یا حساسیت های فصلی می باشید میتوانید از خواص بیشماری بهار نارنج بهره ببرید. به این منظور شما می توانید از دمنوش بهار نارنج و شربت بهار نارنج استفاده نمایید.
  • ضد افسردگی: بهار نارنج از خاصیت ضد افسردگی برخوردار می باشد. افرادی که دچار افسردگی هستند می توانند از دمنوش، عرق یا شربت بهار نارنج استفاده نمایند زیرا استفاده از این موارد سبب افزایش نشاط در بدن می شود و با ناراحتی، اضطراب و افسردگی مقابله می کند. بهار نارنج به دلیل طبع گرمی که دارد قادر است نشاط و انرژی بدن را افزایش دهد.
  • کاهش التهاب: اگر با شرایط التهابی مثل آرتریت روماتوئید رو به رو هستید مصرف بهار نارنج را از یاد نبرید. طبق تحقیقات انجام شده، بهار نارنج دارای ترکیباتی است که قادر است التهاب های شدید و مزمن را کاهش دهد.
  • ضد میکروب: کارشناسان بر این باور اند که بهار نارنج دارای خاصیت ضد میکروبی است و میتواند با انواع میکروب، باکتری و قارچ مبارزه کند.
  • مبارزه با پیری: بهار نارنج گردش خون را بهبود می بخشد و از این طریق به افزایش کلاژن سازی و خاصیت ارتجاعی پوست کمک بسزایی می کند.
  • ضد اسپاسم: مطالعات انجام گرفته نشان می دهد که بهار نارنج بر کاهش انواع اسپاسم عضلانی مانند گرفتن عضله ها در ورزش، گرفتن عضله های شکم و… موثر می باشد.
  • تسکین علائم سندروم پیش از قاعدگی: بهار نارنج برای خانم ها فواید زیادی را به دنبال دارد. خانم ها می توانند از خواص این گیاه در دوران یائسگی بهره مند شوند یا میتوانند در موقع جوانی و زمانی که دچار علائم سندروم پیش از قاعدگی از این گیاه فوق العاده استفاده نمایند. این گیاه به برطرف کردن علائمی همچون: بدخلقی، درد، نفخ و… کمک بسزایی می کند.
  • بهبود عملکرد دستگاه گوارش: استفاده از دمنوش یا شربت بهار نارنج به تسکین درد های شکمی، درد نفخ معده، اسپاسم، سکسکه، سوئ هاضمه و… کمک زیادی می کند. در حالت کلی دمنوش این گیاه اشتها آور می باشد و بر تقویت معده بسیار موثر است.
  • از بین بردن سنگ کلیه: استفاده از بهار نارنج در کنار آب کرفس به از بین بردن و خرد شدن سنگ کلیه و مثانه کمک بسزایی می کند.
  • تقویت سیستم ایمنی: این گیاه دارای مقادیر بالایی آنتی اکسیدان است و بدن را در برابر رادیکال های آزاد حفظ می کند. بهار نارنج سیستم ایمنی افراد را تقویت می کند و از ابتلا افراد به بیماری های مزمن و جدی پیشگیری می نماید.
  • حمله قلبی: یکی دیگر از خواص شگفت انگیز بهار نارنج جلوگیری از حمله های قلبی و کنترل تشنج های عصبی می باشد. مصرف دمنوش و شربت این گیاه تپش های نامنظم قلب را درمان می کند و با کنترل فشار خون از راه بالا بردن گردش خون در رگ ها از ایجاد سکته جلوگیری می نماید.

طرز تهیه شربت بهار نارنج خوشمزه و مجلسی:

مواد لازم برای تهیه شربت بهارنارنج:

  • آب: سه پیمانه
  • شکر: پنج پیمانه
  • عرق بهار نارنج: دو پیمانه
  • آبلیمو: سه قاشق غذاخوری
  • گلاب: یک چهارم پیمانه
  • زعفران: به میزان لازم

طرز تهیه شربت بهار نارنج:

ابتدا برای تهیه شربت بهارنارنج باید سه پیمانه آب و پنج پیمانه شکر را در ظرفی مناسب بریزید و روی حرارت ملایم بگذارید. مواد را مقداری هم بزنید تا شکر در آب حل شود. توجه کنید که خیلی هم نزنید زیرا وقتی آب بجوشد به مرور شکر حل می شود.

وقتی شکر در آب حل شد باید دو پیمانه عرق بهارنارنج را اضافه نمایید. یک چهارم پیمانه گلاب و زعفران را نیز اضافه کنید.میزان زعفران به سلیقه خودتان بستگی دارد و شما می توانید مقدار آن را کم یا زیاد کنید. شربت را مقداری هم بزنید تا خوش رنگ شود.

در ادامه هر چند دقیقه یکبار با برس کاملا تمیز آشپزی دور ظرف را تمیز کنید تا بعدا شربت شکرک نزند. هنگامی که شربت غلظت پیدا کرد و قل های آن سنگین شد موقع اضافه کردن سه قاشق آبلیمو می باشد. توجه کنید که آبلیمو حتما باید در پایان کار اضافه شود که شربت شکرک نزند. در این قسمت می توانید به صورت جایگزین از جوهر لیمو نیز استفاده نمایید.

وقتی آبلیمو تازه را اضافه کردید بعد از گذشت دو دقیقه شربت را از روی حرارت بردارید و اجازه دهید به خوبی خنک شود. شربت را بعد از خنک شدن در ظرفی مناسب بریزید و در یخچال بگذارید.

هر وقت که خواستید از این شربت استفاده کنید، مقداری از آن را درون لیوان بریزید و با آب، تخم شربتی، خاکشیر و یخ سرو کنید. نوش جان.

مضرات شربت بهار نارنج چیست؟

مصرف مناسب بهار نارنج هیچگونه ضرری را به دنبال ندارد اما با این وجود مصرف آن ممکن است برای برخی افراد مناسب نباشد.

  • افراد مبتلا به بیماری های قلبی و فشار خون بالا بهتر است قبل از مصرف بهار نارنج و شربت بهار نارنج با پزشک خود مشورت نمایند.
  • مصرف بیش از حد شربت بهار نارنج موجب افزایش فشار خون می شود که در نتیجه بالا رفتن ضربان قلب را به دنبال دارد.
  • بهار نارنج، شربت و دمنوش آن در دوران بارداری و شیردهی بدون مشورت پزشک نباید مصرف شود.
  • بهار نارنج ممکن است با داروهای ضد افسردگی و ضد اضطراب تداخل داشته باشد به همین دلیل افرادی که این داروها را مصرف می کنند باید قبل از استفاده از شربت بهار نارنج با پزشک مشورت نمایند.

مصلح شربت بهار نارنج چیست؟

مصلح بهار نارنج در طب سنتی گلاب می باشد که در تهیه شربت بهار نارنج نیز به کار برده می شود. مصرف گلاب به همراه بهار نارنج سبب تعادل طبع و بهبود خواص آن می گردد.

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *