طبع و 10 خاصیت شربت زردآلو در طب سنتی + طرز تهیه شربت زردآلو خوشمزه
طبع و 10 خاصیت شربت زردآلو در طب سنتی + طرز تهیه شربت زردآلو خوشمزه

طبع و 10 خاصیت شربت زردآلو در طب سنتی + طرز تهیه شربت زردآلو خوشمزه

تاریخ نگارش

نوامبر 19, 2022

دسته‌بندی

دسر و نوشیدنی

نظرات

{تعداد} پاسخ ها

شربت زردآلو جزو شربت های خوشمزه است که متعلق به فصل های بهار و تابستان می باشد. طرز تهیه این شربت بسیار آسان است و شما می توانید آن را در فصل بهار یا روز های پایانی تابستان درست کنید.

اگر جزو افرادی هستید که به میوه زردآلو علاقه دارید مطمئن باشید از طعم فوق العاده این شربت نیز لذت خواهید برد. برای تهیه این شربت باید بدانید که بهتر است از زردآلو هایی که کاملا رسیده اند استفاده کنید تا در نهایت شربت شما طعم بهتری داشته باشد.

زردآلو میوه ای تابستانی است که خواص بیشماری دارد. این میوه دارای مقادیر بالایی فسفر، آهن، منیزیم، پتاسیم، ریبو فلاوین و… است که از این رو بهتر است از آن در برنامه غذایی خود استفاده نمایید. در ادامه این بخش از طب شناس همراه ما باشید تا به طبع شربت زردآلو در طب سنتی، خواص شربت زردآلو و همچنین طرز تهیه شربت زردآلو بپردازیم.

طبع شربت زردآلو در طب سنتی چیست؟

طبع زردآلو در طب سنتی سرد و تر است. این میوه برای افراد گرم مزاج مفید است اما افرادی که طبع سردی دارند باید در مصرف آن احتیاط کنند و زردآلو را با مصلحش مصرف نمایند.

خواص شربت زردآلو در طب سنتی چیست؟

  • درمان یبوست با شربت زردآلو: میوه زردآلو دارای مقادیر زیادی فیبر است و از همین رو به بهبود عملکرد دستگاه گوارش کمک می کند. افرادی که دچار یبوست هستند مصرف شربت زرد آلو را فراموش نکنند زیرا زردآلو ملین است.
  • سلامت استخوان ها: زردآلو از مواد معدنی برخوردار است که به سلامت استخوان ها بسیار کمک می کند. مواردی مثل: کلسیم، آهن، فسفر، منگنز و… نقشی حیاتی در ایجاد و سلامت استخوان ها دارند پس مصرف این شربت را فراموش نکنید. این شربت فوق العاده از بروز پوکی استخوان نیز پیشگیری می نماید.
  • سلامت قلب: شربت زرد آلو یک گزینه عالی برای تضمین سلامت قلب و پیشگیری از بروز بیماری های قلبی همچون سکته می باشد. زرد آلو که در تهیه این شربت به کار برده می شود حاوی مقادیر بالایی ویتامین C، فیبر و پتاسیم است که به همین دلیل بر سلامت قلب بسیار موثر می باشد. ویتامین C قلب را در برابر رادیکال های آزاد حفظ می کند. پتاسیم موجود در این شربت فشار خون را کاهش می دهد. وجود فیبر به تعادل سطح کلسترول کمک زیادی می کند.
خواص شربت زردآلو
خواص شربت زردآلو
  • درمان گوش درد: شربت زردآلو برای گوش درد مفید است. البته هنوز دلیل این موضوع مشخص نشده اما برخی تجربه ها نشان داده که زرد آلو به تسکین گوش درد کمک می کند. دانشمندان بر این باورند که آنتی اکسیدان های زردآلو بر این موضوع بسیار موثر هستند.
  • ضد تب: شربت زردآلو به افرادی که دچار تب هستند پیشنهاد می شود. این شربت حاوی انواع ویتامین ها و مواد معدنی است و همچنین قادر است آب مورد نیاز بدن را تامین نماید. زردآلو سموم بدن را دفع می کند و به کاهش تب کمک می نماید.
  • درمان کم خونی: شربت زردآلو به دلیل داشتن آهن و مس بر درمان کم خونی موثر است و به همین دلیل مصرف آن به افرادی که کم خونی دارند پیشنهاد می شود. کم خونی به دلیل کمبود آهن رخ می دهد و با علائمی همچون خستگی، مشکل های گوارشی، ضعف و… همراه است. اگر گلبول های قرمز خون نباشند بدن قادر نیست که اکسیژن کافی تولید کند و در این حالت اندام ها نیز به درستی عمل نمی کنند. آهن برای تشکیل گلبول های قرمز ضروری است و مس نیز در این موضوع نقش دارد. هر دو این مواد معدنی در زردآلو وجود دارند و به افزایش تولید گلبول های قرمز کمک می کنند.
  • سلامت چشم: زردآلو میوه است که به سلامت چشم و بینایی کمک می کند. رادیکال های آزاد در بدن موجب بروز آب مروارید می شوند. این میوه سرشار از کاروتنوئید و بتاکاروتن است که از بروز این بیماری جلوگیری می نماید. شربت زردآلو دارای آنتی اکسیدانی به اسم زاگزانتین است که برای قوه بینایی حیاتی می باشد.
  • مفید برای سلامتی: زرد آلو خاصیت ضد سرطانی دارد. این میوه منبعی غنی از آنتی اکسیدان ها است. رشد بی رویه رادیکال های آزاد در بدن میتواند بدن را با مشکل رو به رو کند و موجب بروز بیماری هایی همچون سرطان شود. برای پیشگیری از این موضوع مصرف شربت زرد آلو یک گزینه عالی است. این شربت ترکیباتی دارد که به درمان سرطان نیزکمک می کند.
  • ضد التهاب: میوه زردآلو هم خودش هم هسته اش خواص زیادی دارد. طبق مطالعات انجام شده، روغن هسته زردآلو بدن را در مقابل کولیت زخمی که یک نوع بیماری روده است حفظ می کند. طبق تحقیقات صورت گرفته، روغن هسته زرد آلو به کاهش درد های التهابی بسیار کمک می کند.
  • سرشار از پتاسیم: میوه هایی که حاوی پتاسیم هستند به تعادل سطح فشار خون کمک می کنند و زردآلو جزو این دسته از میوه ها می باشد. وقتی پتاسیم با سدیم ترکیب می شود سبب تنظیم شدن آب داخلی بین سلول ها می شود. افرادی که به فشار خون بالا مبتلا هستند مصرف زردآلو را فراموش نکنند. کمبود پتاسیم برای بدن مضر می باشد زیرا موجب ایجاد فشار خون و بالا رفتن آن که در نهایت بیماری های قلبی را به دنبال دارد می شود.

طرز تهیه شربت زردآلو خوشمزه و خوش عطر:

مواد لازم برای تهیه شربت:

  • زردآلو: حدود دو کیلوگرم
  • آب: دو لیتر
  • شکر: یک و نیم لیوان
  • آبلیمو: به میزان لازم
  • میخک: سه عدد
  • چوب دارچین: یک عدد

طرز تهیه شربت زرد آلو:

برگ زرد آلوها را جدا کنید و با آب کاملا بشویید. آن ها را به دو قسمت تقسیم کنید و هسته هایشان را جدا کنید و در ظرفی مناسب بریزید. یک لیوان شکر و حدود دو لیتر آب را به زرد آلو ها اضافه کنید و ظرف را روی حرارت قرار دهید.

بیست دقیقه زمان دهید تا زرد آلو ها کاملا پخته و نرم شوند. یک دوم لیوان شکر را به همراه سه عدد میخک، کمی آبلیمو و یک عدد چوب دارچین به بقیه مواد اضافه نمایید. می توانید برای خوش رنگ شدن در این مرحله کمی زعفران نیز اضافه کنید. حدود پنج دقیقه دیگر زمان دهید تا همه مواد با یکدیگر پخته شوند سپس حرارت را خاموش کنید. ظرف را کنار بگذارید تا کاملا خنک شود.

مواد را درون صافی بریزید و با پشت قاشق فشار دهید تا به شما شربتی غلیظ بدهد. شربت را در ظرفی مناسب بریزید و در یخچال بگذارید. توجه کنید که این شربت را باید زود استفاده نمایید زیرا نمیتوان آن را برای مدت طولانی در یخچال نگه داشت.

مضرات شربت زردآلو چیست؟

  • افراد مبتلا به بیماری های کبدی باید از زیاده روی در مصرف این شربت خودداری نمایند.
  • زردآلو جزو میوه های نفاخ است و ممکن است در اثر مصرف آن دچار نفخ شوید اما جالب است بدانید که مغز هسته این میوه ضد نفخ می باشد.
  • استفاده از زردآلو موجب ایجاد لکه های پوستی سفید رنگ می شود.
  • افرادی که دچار نفخ یا سوزش معده هستند باید از مصرف این میوه و شربت آن خودداری نمایند.
  • با معده خالی از شربت زردآلو مصرف نکنید زیرا موجب دل پیچه و دل درد می شود.
  • این شربت برای افراد سرد مزاج و اشخاصی که معده ضعیفی دارند مناسب نمی باشد.

مصلح شربت زردآلو در طب سنتی چیست؟

انیسون، عسل، زنیان، زیره و روغن زیتون از مصلحات زردآلو در طب سنتی می باشند. استفاده از این موارد سبب تعادل مزاج و بهبود خواص زردآلو می شود.

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *