طبع و خواص روغن درخت چای در طب سنتی
طبع و خواص روغن درخت چای در طب سنتی

طبع روغن درخت چای در طب سنتی+ خواص، مضرات و مصلحات

تاریخ نگارش

آوریل 18, 2023

دسته‌بندی

روغن و سرکه

نظرات

{تعداد} پاسخ ها

روغن درخت چای (روغن چای) از برگ درخت چای گرفته می شود. این روغن به عنوان یک ماده ضد عفونی کننده و ضد التهاب در استرالیا، اروپا و آمریکای شمالی به بازار عرضه می شود. همچنین می توانید از روغن درخت چای در انواع محصولات خانگی و لوازم آرایشی مانند مواد تمیز کننده، مواد شوینده، شامپو، روغن های ماساژ، کرم های پوستی و …استفاده کرد.

طبع روغن درخت چای چیست؟

چنانچه در رابطه با طبع روغن درخت چای سوالاتی نظیر: طبع روغن درخت چای چیست؟ و یا، طبع روغن درخت چای گرم است یا سرد؟ و یا حتی، طبع روغن درخت چای تر است یا خشک؟ سوالاتی برای شما پیش آمده است، خوب است بدانید که طبع روغن درخت چای سرد و خشک است.

بنابراین روغن درخت چای برای گرم مزاجان مناسب بوده و توصیه می شود سرد مزاجان در مصرف آن دقت نموده و حتما آن را با مصلحاتش مصرف کنند.

خواص فوق العاده ی روغن درخت چای

مناسب برای درمان آکنه

روغن درخت چای به دلیل داشتن خاصیت ضد باکتریایی و ضد التهابی، این پتانسیل را دارد که به عنوان یک داروی طبیعی برای درمان آکنه و سایر التهابات پوستی از جمله اگزما و پسوریازیس کار کند. یک مطالعه مقدماتی سال ۲۰۱۷ در استرالیا انجام شد.

در این مطالعه افراد را به دو گروه تقسیم کردند تا تاثیر این روغن بر روی درمان آکنه های خفیف تا متوسط را مورد ارزیابی قرار دهند. افرادی که برای درمان آکنه از روغن درخت چای دو بار در روز برای یک دوره ۱۲ هفته استفاده می کردند در مقایسه با افرادی که از این روغن مصرف نمی کردند تاثیر قابل توجهی را برای درمان این بیماری مشاهده کرده اند.

بهبود پوست سر

تحقیقات نشان می دهد که روغن درخت چای قادر به بهبود علائم درماتیت سبورئیک است که یک بیماری پوستی شایع است و باعث ایجاد پوسته پوسته شدن سر و شوره می شود. همچنین گزارش شده است که به کاهش علائم درماتیت تماسی کمک می کند.

یک مطالعه انسانی در سال ۲۰۰۲ که در ژورنال آکادمی پوست آمریکا منتشر شده است، تأثیر روغن درخت چای را در افرادی که شوره سر خفیف تا متوسط دارند را ​​بررسی کرده است.

آنها پس از استفاده از این روغن به مدت چهار هفته متوجه شدند ۴۱ درصد از شدت شوره سرشان بهبود یافته است. همچنین محققان بر این باورند که خارش و چربی پوست سر بعد از استفاده از این روغن بهبود پیدا می کند.

خواص روغن درخت چای
خواص روغن درخت چای

ضد باکتریایی

طبق یک تحقیق علمی در مورد درخت چای که در بررسی های میکروبیولوژی بالینی منتشر شده است، داده ها به وضوح فعالیت طیف گسترده روغن چای را ضد باکتریایی، ضد قارچ و ضد ویروس اعلام کرده اند. در تئوری این بدان معنی است که از روغن درخت چای برای مقابله با عفونت ها از جمله MRSA (یک باکتری است که موجب عفونت می شود) می توان استفاده کرد.

به دلیل خاصیت ضد قارچ روغن درخت چای، ممکن است این توانایی را داشته باشد که از عفونت های قارچی مانند کاندیدا، خارش جوک و قارچ های ناخن پا جلوگیری کند.

به جلوگیری از مقاومت آنتی بیوتیکی کمک کند

روغن هایی مانند روغن درخت چای و روغن پونه کوهی می توانند جایگزین یا همراه با داروهای معمولی مورد استفاده قرار گیرند زیرا آنها به عنوان داروهای ضد باکتریایی قدرتمند و بدون عوارض جانبی نامطلوب عمل می کنند.

تحقیقات منتشر شده در مجله میکروبیولوژی باز نشان می دهد که بعضی از روغن های گیاهی مانند روغن درخت چای هنگام ترکیب با آنتی بیوتیک های معمولی اثر هم افزایی مثبتی دارند.این بدان معنی است که روغن های گیاهی ممکن است به جلوگیری از مقاومت آنتی بیوتیک کمک کنند.

این امر در پزشکی مدرن بسیار مهم است زیرا مقاومت آنتی بیوتیکی ممکن است منجر به نارسایی در درمان، افزایش هزینه های مراقبت های بهداشتی و گسترش مشکلات کنترل عفونت شود.

عفونت احتقانی و دستگاه تنفسی را تسکین دهیدامروزه مطالعات نشان می دهد که روغن درخت چای دارای فعالیت ضد میکروبی است و این برای مبارزه با باکتری هایی که منجر به عفونت های دستگاه تنفسی نامطبوع می شوند بسیار مفید است.

فعالیت ضد ویروسی برای مبارزه یا حتی جلوگیری از احتقان، سرفه و سرماخوردگی مناسب می باشد. دقیقاً به همین دلیل است که روغن درخت چای یکی از بهترین روغن های گیاهی برای مشکلات سرفه و تنفس است.

به درمان شپش سر کمک کنید

روغن درخت چای درمان کاملاً طبیعی برای از بین بردن شپش سر است که اغلب به جای استفاده از درمان های شیمیایی خشن برای مهار آلودگی و جلوگیری از تخم گذاری شپش ها معرفی می شود. مطالعات و تحقیقاتی در این زمینه نشان داد که روغن درخت چای یک درمان موثر در شپش برای کسانی است که به دنبال یک رویکرد جامع برای رفع آن هستند.

روغن درخت چای دارای اثرات حشره کش است و از آن می توان برای درمان شپش های سر که حشرات کوچکی هستند و از خون انسان تغذیه می کنند، استفاده کرد.

یک مطالعه آزمایشگاهی که در ایتالیا انجام شد تأثیر روغن درخت چای را در برابر شپش و تخم های آن بررسی کرد. درخت چای به تنهایی و در ترکیب با نرولیدول مورد استفاده قرار گرفت و در نسبت های مختلف در برابر ۶۹ شپش سر و ۱۸۷ تخم در طی یک دوره شش ماهه آزمایش شد.

محققان دریافتند كه روغن درخت چای به تنهایی در برابر شپش های سر مؤثرتر است. پس از ۳۰ دقیقه ماندن روغن درخت چای بر روی سر تقریبا ۱۰۰ درصد شپش ها از بین رفتند. غلظت بالاتر این روغن باعث از بین رفتن ۵۰ درصد تخم ها می شود.

هنگامی که روغن درخت چای با نرولیدول با نسبت ۱: ۲ ترکیب شد، این دو ماده باعث مرگ همه شپش های سر در طی ۳۰ دقیقه بعد ۵ روز تمام شپش ها و تخم های آن ها از بین رفتند.

بهبود زخم ها

یک مطالعه انجام شده در دانشگاه فلیندرز در استرالیا نشان داد که ۵ درصد روغن درخت چای و ماده مؤثر آن terpinen-4-ol در کاهش بقای زخم مؤثر است. زیرا دارای خواص ضد میکروبی قدرتمندی است که به این وسیله توانایی بهبود زخم ها را چه در سطح و چه داخلی یا زیرپوست ایجاد می کند.

درمان بوی بد دهان

بوی بد دهان از باکتری هایی است که در دهان شما به وجود می آید. به خصوص قسمت پشتی زبان، گلو و لوزه ها. از آنجا که روغن چای دارای خواص ضد میکروبی است، می تواند این باکتری را از بین ببرد و به عنوان یک درمان طبیعی برای بوی بد دهان عمل می کند .

همچنین یک مطالعه آزمایشگاهی نشان می دهد که روغن درخت چای به عنوان یک ماده ضد عفونی کننده مؤثر علیه پاتوژن های دهان از جمله کاندیدا آلبیکنس، استافیلوکوک اورئوس و اشرشیا کولی که در برابر متی سیلین مقاوم هستند، عمل می کند.

این فواید روغن درخت چای می تواند بعد از عمل جراحی دهان مانند کانال ریشه بسیار مفید باشد و خطر ابتلا به عفونت باکتریایی یا قارچی را کاهش می دهد.

نکته: بخاطر داشته باشید که این روغن را نباید به صورت خوراکی استفاده کرد. بنابراین اگر از آن به عنوان دهانشویه برای از بین بردن میکروب های دهان استفاده می کنید، حتماً بعد از آن بیرون بریزید و دهان خود را بشویید.

رشد موها

روغن درخت چای می تواند به رشد موهای جدید و سالم کمک کند. داشتن پوست سر سالم برای رشد موهای جدید ضروری است. رابطه روغن درخت چای با رشد مو مستقیم نیست، اما بهبود سلامت کلی پوست سر می تواند محیطی سالم برای رشد مو ایجاد کند.

شواهدی وجود دارد مبنی بر این که ممکن است به بهبود سلامت پوست سر و کاهش شوره سر کمک کند، که به نوبه خود باعث می شود موهای سالم شروع به رشد کنند.

کنترل چربی پوست

موهای چرب و چربی بیش از حد پوست سر اغلب می تواند ناشی از شوره سر یا باکتری های دیگر روی پوست سر باشد. روغن درخت چای می تواند به تنظیم و کنترل تولید چربی پوست سر کمک کند و در نتیجه پوست سر سالم تر و موهایی زیباتری به کمک این روغن داشته باشید.

مضرات و منع مصرف های روغن درخت چای

روغن درخت چای، روغن گیاهی سالم و بدون ضرر برای افراد مختلف است؛ اما باید توجه داشته باشید که زیاده روی در مصرف هر روغن گیاهی میتواند عوارضی را به دنبال داشته باشد.

این در حالی است که، با مصرف به اندازه ی این نوع روغن ها، نه تنها عوارضی پیش نخواهد آمد، بلکه برای شما مفید واقع خواهند شد؛ اما چنانچه در مصرف هر نوع روغن گیاهی زیاده روی کنید، امکان دارد تمامی مزایای آن، به معایب تبدیل شود.

بنابراین، مضراتی که در ادامه برای روغن درخت چای بیان خواهیم کرد، به دلیل مصرف بیش از اندازه ی این روغن گیاهی، و یا به دلیل حساسیت برخی افراد به روغن درخت چای خواهد بود. این عوارض و ممنوعیت ها شامل موارد زیر میشوند:

  • اسهال
  • لرزش عضلانی
  • احتمال سوزش بینی و متورم شدن پولیپ بینی
  • احتمال بروز التهاب و زخم‌های دهانی
  • ممکن است مشکلاتی را برای پوست سر به وجود بیاورد.
  • احتمال تحریک و سوزش چشم
  • احتمال آسیب به جنین هنگام بارداری
  • ممکن است سبب تحریک تنفسی شود.

مصلحات روغن درخت چای چیست؟

با توجه به طبع سرد روغن درخت چای، توصیه میشود که سرد مزاجان آن را با مصلحاتش که شامل عرق آلاله، عرق اسطوخودوس و عرق بابونه میشود مصرف کنند تا طبع و مزاج روغن درخت چای اصلاح شود.

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *