طبع و خواص زوغن زرده تخم مرغ در طب سنتی ایرانی و اسلامی
طبع و خواص زوغن زرده تخم مرغ در طب سنتی ایرانی و اسلامی

طبع و خواص روغن زرده تخم مرغ در طب سنتی ایرانی و اسلامی

تاریخ نگارش

آوریل 25, 2023

دسته‌بندی

روغن و سرکه

نظرات

{تعداد} پاسخ ها

زرده تخم مرغ با ویتامین‌های موجود در آن بسیار مفید است و می‌تواند تاثیرات چشمگیری در سلامت پوست و مو داشته باشد.

تخم مرغ یک غذای کامل است که همه‌ ویتامین‌ها را در خود جای داده است. علاوه بر ارزش غذایی آن، تخم مرغ در جوان‌سازی و شادابی پوست بسیار تاثیرگذار است. وجود گرد و غبارها و آلودگی‌ها باعث آسیب رسیدن به پوست می‌شود.

همچنین استفاده از مواد آرایشی پوست را بیشتر در معرض خطر قرار می‌دهد. خواص روغن تخم مرغ در دور ماندن از این آسیب‌ها و جوان ساختن پوست و موها می‌توان مشاهده کرد.

طبع روغن زرده تخم مرغ چیست؟

چنانچه در رابطه با طبع روغن زرده تخم مرغ سوالاتی نظیر: طبع روغن زرده تخم مرغ چیست؟ و یا، طبع روغن زرده تخم مرغ گرم است یا سرد؟ و یا حتی، طبع روغن زرده تخم مرغ تر است یا خشک؟ سوالاتی برای شما پیش آمده است، خوب است بدانید که طبع روغن زرده تخم مرغ گرم و تر است.

بنابراین روغن زرده تخم مرغ برای سرد مزاجان مناسب بوده و توصیه می شود گرم مزاجان در مصرف آن دقت نموده و حتما آن را با مصلحاتش مصرف کنند.

طرز تهیه:

در ابتدا طرز تهیه ی روغن زرده تخم مرغ را بیان کرده و سپس به معرفی خواص این روغن خواهیم پرداخت.

طرز تهیه روغن زرده تخم مرغ

  • برای ساختن این روغن ابتدا قابلمه‌ای را آب کنید و تخم مرغ‌ها را درون آن بگذارید. قابلمه را روی شعله قرار دهید و به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه منتظر بمانید. سپس تخم‌ها را از آب خارج کنید و کمی صبر کنید تا سرد شود. پوست آن‌ها را جدا کرده و از وسط دو قسمت کنید.
  • با کمک قاشق بخش زرده‌ی تخم مرغ‌ها را جدا کنید. آن‌ها را به خوبی له کنید و سپس درون تابه‌ای بریزید و روی شعله‌ گاز قرار دهید؛ و شعله را کم کنید.
  • زمانی که رنگ زرده تخم مرغ‌ها تیره شد ممکن است از آن‌ها دود بلند شود این امر طبیعی است.
  • وقتی زرده به مرحله دود کردن رسید آن‌ها را کاملا له کنید و مرتبا هم بزنید. تا زمانی که آن‌ها به روغن بیفتد این کار را ادامه دهید.
  • هنگامی تخم مرغ‌ها کاملا روغن خود را پس داند. تابه را کنار بگذارید تا مواد سرد شود.
  • مواد را از یک صافی رد کنید تا روغن از تخم مرغ جدا شود. آن را درون یک ظرف مناسب بریزید.
  • در نگه‌داری این روغن به چند نکته توجه داشته باشید که اولا روغن را داخل ظرف پلاستیکی نریزید، دوما زمان انقضای این روغن اگر در یخچال نگه‌داری می‌کنید سه سال است، اما در دمای محیط اتاق بیش از یک سال منقضی می‌شود.
خواص روغن زرده تخم مرغ
خواص روغن زرده تخم مرغ

خواص فوق العاده ی روغن زرده تخم مرغ

  • حاوی اسیدهای چرب مانند امگا ۳ و امگا ۶ و مفید برای باز سازی پوست
  • آبرسانی عمیق پوست
  • نگهداری و مراقبت از مو
  • جلوگیری از ریزش مو
  • درمان شوره سر
  • مرطوب کردن مو و رفع خشکی آن
  • درمان جای زخم، سوختگی و جوش
  • درمان قارچ های پوستی
  • افزایش گردش خون
  • خاصیت ضد التهابی و درمان دردهای موضعی
  • درمان شب ادراری
  • رشد سریع تر موها
  • ضخیم تر شدن و پر پشت تر شدن مو
  • جلوگیری از ریزش ابرو، پر پشت شدن مژه ها و ابرو
  • نرم کننده طبیعی موی سر
  • رفع سوختگی
  • بهبود میگرن
  • تقویت عضلات بدن

یک نرم‌کننده عالی است.

این روغن مانند یک نرم کننده طبیعی عمل می‌کند و خاصیت آب‌رسانی قوی دارد. به همین دلیل حتی از آن در انواع کرم‌ها، پمادها و لوسیون‌ها نیز استفاده می‌کنند.

قابلیت نفوذ محصولات مراقبتی را افزایش می‌دهد.

روغن تخم مرغ منافذ بسته شده را باز کرده و باعث نفوذ محصولات مراقبتی مانند ضد آفتاب می‌شود که در نتیجه محافظت بیشتری از پوست انجام می‌پذیرد.

روغن تخم مرغ موها را تقویت می‌کند.

موهای ما هر روز در معرض گردوغبار و انواع آلودگی‌ها قرار می‌گیرند. برخی از کارهای زیبایی مانند رنگ و دکلره نیز باعث آسیب رسیدن به مو می‌شود. در هند، ژاپن و چین از روغن تخم مرغ به‌عنوان یک روش سنتی برای مراقبت از موهایشان استفاده می‌کنند؛ زیرا این روغن عالی موها را نرم و لطیف می‌کند و بخصوص برای موهای خشک بسیار مناسب است.

این روغن سلول‌های مو را بازسازی کرده و بافت مو را حفظ می‌کند. همچنین موها را به‌خوبی تغذیه کرده و باعث رشد موهایی نرم و زیبا می‌شود. به‌علاوه مانند یک آب‌رسان طبیعی برای مو عمل می‌کند. از طرفی مانع ریزش مو می‌شود و از سفیدی زودرس نیز جلوگیری خواهد کرد.

درمانی فوق العاده برای سوختگی

یک از دردناک‌ترین آسیب‌ها سوختگی است که در صورت وسیع بودن غیرقابل‌تحمل است. از طرفی صدمات شدید سوختگی می‌تواند بدن را مستعد ابتلا به عفونت و بیماری کند. بازماندگان حادثه سوختگی به دلیل تغییر شکل فیزیکی جدا از درد جسمی، از آسیب روانی زیادی رنج می‌برند.

به‌طوری‌که میزان خودکشی در میان قربانیان سوختگی بسیار زیاد است. این روغن می‌تواند این افراد را نجات دهد. همان‌طور که در ابتدا نیز اشاره کردیم این روغن سلول‌های پوستی را بازسازی می‌کند. در نتیجه هم درد سوختگی را کاهش می‌دهد، هم از ایجاد عفونت جلوگیری می‌کند و هم باعث کاهش آسیب‌های ظاهری سوختگی می‌شود.

روغن تخم مرغ شما را جوان نگه می‌دارد!

شما نمی‌توانید جلوی روند طبیعی پیری پوست با افزایش سن را بگیرید؛ اما می‌توانید با انجام یک سری مراقبت‌های مناسب این روند را به‌شدت کند نمایید و سن پوستی خود را پایین نگه دارید. رادیکال‌های آزاد که از طریق محیط وارد بدن ما می‌شوند به‌شدت مخرب هستند و یکی از عوامل اصلی ایجاد چین‌وچروک می‌باشند؛ بنابراین باید سعی کنیم هرچه بیشتر آن‌ها را از بین ببریم.

روغن تخم مرغ نیز در از بین بردن این رادیکال‌های آزاد بسیار مؤثر است و به همین دلیل به یک روغن جوان‌کننده تبدیل شده است. این روغن تولید ماده‌ای به نام کاتالاز را در بدن افزایش می‌دهد که باعث از بین رفتن رادیکال‌های آزاد خواهد شد.

التهابات را کاهش می‌دهد.

زمانی که آسیب یا عفونتی در پوست مانند بیماری اگزما یا پسوریازیس وجود داشته باشد التهاب ایجاد خواهد شد. درواقع التهاب یک تلاش محافظتی از طرف ارگانیسم‌های بدن برای کاهش محرک‌های آسیب‌رسان است. ملوکول‌هایی در بدن به نام اینترلوکین 8 یا IL 8 سعی می‌کنند که این وضعیت را کنترل کرده و آسیب را به حداقل برسانند. دانشمندان به این نتیجه رسیده‌اند که روغن تخم مرغ نیز یکی از محرک‌های ساخت اینترلوکین 8 یا IL 8 می‌باشد. در نتیجه در کاهش التهاب موثر است.

مضرات و منع مصرف های روغن زرده تخم مرغ

روغن زرده تخم مرغ، روغنی سالم و بدون ضرر برای افراد مختلف است؛ اما باید توجه داشته باشید که زیاده روی در مصرف هر نوع روغنی میتواند عوارضی را به دنبال داشته باشد.

این در حالی است که، با مصرف به اندازه ی این نوع روغن ها، نه تنها عوارضی پیش نخواهد آمد، بلکه برای شما مفید واقع خواهند شد؛ اما چنانچه در مصرف هر نوع روغنی زیاده روی کنید، امکان دارد تمامی مزایای آن، به معایب تبدیل شود.

بنابراین، مضراتی که در ادامه برای روغن زرده تخم مرغ بیان خواهیم کرد، به دلیل مصرف بیش از اندازه ی این روغن ، و یا به دلیل حساسیت برخی افراد به روغن زرده تخم مرغ خواهد بود. این عوارض و ممنوعیت ها شامل موارد زیر میشوند:

  • استفاده از زرده تخم مرغ برای موها یک درمان نسبتا کم خطر است. هر چند چند عارضه جانبی بالقوه وجود دارد.
  • اگر به تخم مرغ حساسیت دارید از زرده تخم مرغ حتی به عنوان یک درمان موضعی روی سر خود استفاده نکنید.
  • اگر زرده تخم‌ مرغ را به مقدار زیاد مصرف می‌ کنید به یاد داشته باشید که زرده تخم‌ مرغ غذایی سرشار از کلسترول است. در حالی که خوردن یک تخم مرغ در روز به سلامتی شما آسیبی نمی رساند خوردن مقادیر زیاد آن ممکن است باعث افزایش خطر بیماری قلبی شود به خصوص اگر قبلا بیماری قلبی یا دیابت داشتید.

مصلحات روغن زرده تخم مرغ شامل چه مواردی میشود؟

با توجه به طبع گرم روغن زرده تخم مرغ، توصیه میشود که گرم مزاجان آن را با مصلحاتش که شامل عرق کاسنی، عرق خیار و عرق ختمی میشود مصرف کنند تا طبع و مزاج روغن زرده تخم مرغ اصلاح شود.

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *