طبع و 6 خاصیت فوق العاده چغرتمه مرغ در طب سنتی + طرز تهیه چغرتمه مرغ شمالی
طبع و 6 خاصیت فوق العاده چغرتمه مرغ در طب سنتی + طرز تهیه چغرتمه مرغ شمالی

طبع و 6 خاصیت فوق العاده چغرتمه مرغ در طب سنتی + طرز تهیه چغرتمه مرغ شمالی

تاریخ نگارش

نوامبر 18, 2022

دسته‌بندی

مطبخ

نظرات

{تعداد} پاسخ ها

چغرتمه مرغ یک از غذاهای سنتی و خوشمزه شمالی است که با مرغ م تخم مرغ تهیه می شود. این غذا بسیار خوشمزه است و طرفداران مخصوص به خود را دارد.این خورشت اغلب در گیلان و رشت تهیه می شود.

پیاز نیز یکی از مواد اولیه این غذا می باشد که اگر میزان پیاز بیشتر از مقدار گفته شده شود به آن خورشت پیاز چغرتمه گفته می شود. این خورشت به دلیل پیازی که دارد طعمی نسبتا شیرین دارد که در کنار برنج خورده می شود.

چغرتمه مرغ خواص بسیاری دارد و مصرف آن برای سلامتی مفید است. در ادامه این مطلب از طب شناس همراه ما باشید تا به طبع چغرتمه مرغ در طب سنتی، خواص چغرتمه مرغ در طب سنتی و طرز تهیه چغرتمه مرغ بپردازیم.

طبع چغرتمه مرغ در طب سنتی چیست؟

گوشت مرغ یکی از مواد اصلی در تهیه چغرتمه مرغ است. طبع مرغ ها با یکدیگر یکسان نیست، مرغ اگر محلی باشد طبعی گرم و تر اگر ماشینی و کارخانه ای باشد طبعی سرد و تر دارد.

طبع تخم مرغ موجود در این غذا نیز به این صورت است که طبع زرده آن گرم و تر، طبع سفیده آن سرد می باشد.

خواص چغرتمه مرغ در طب سنتی چیست؟

  • کاهش کلسترول: تقریبا می توان گفت قسمت اصلی این غذا را گوشت مرغ تشکیل می دهد. مرغ خواص بسیاری برای سلامتی دارد. این گوشت نسبت به گوشت های قرمز از کلسترول و چربی اشباع کمتری برخوردار است. جای دادن این گوشت در برنامه غذایی به کاهش و کنترل سطح کلسترول کمک می نماید.
  • درمان خشکی لب و پوست: بعضی افراد در فصل های سرد دچار بیماری های دهانی می شوند. خشکی لب جزو همان بیماری ها است. گوشت مرغ دارای مقادیر زیادی ریبوفلاوین است که خشکی پوست را کاهش می دهد.
  • مفید برای عضله سازی: سینه مرغ سرشار از پروتئین است و به همین دلیل یکی از منابع غنی پروتئین به شمار می رود. پروتئینی که در این گوشت وجود دارد از اسید آمینه برخوردار است که نقش اصلی در ساخت ماهیچه دارد. شما میتوانید با استفاده از مرغ، پروتئین مورد نیاز بدنتان را تامین نمایید.
  • ضد افسردگی و اضطراب: مرغ حاوی اسید آمینه ای به اسم تریپتوفان است که سبب آرامش در بدن می شود. اگر شما جزو کسانی هستید که دچار افسردگی هستند از مصرف مرغ غافل نشوید زیرا این گوشت به افزایش سروتونین کمک می کند. سروتونین خلق و خو را بهبود می بخشد و استرس را کاهش می دهد. این گوشت در بهبود کیفیت خواب نیز موثر است.
  • افزایش سوخت و ساز: مرغ موجود در خورشت چغرتمه مرغ دارای مقادیر بالایی ویتامین B6 است که آنزیم های بدن را تنظیم می کند و سبب تحریک واکنش های سلولی متابولیک می شود. این گوشت به حفظ سلامت رگ های خونی کمک می کند و میزان انرژی را افزایش می دهد. مصرف گوشت مرغ بر افزایش کالری سوزی نیز موثر است.
  • پیشگیری از پوکی استخوان: افراد سالمند بیشتر از دیگران در معرض پوکی استخوان و بیماری های التهابی مفاصل قرار دارند. افراد برای پیشگیری از این موضوع باید پروتئین زیادی مصرف کنند. چغرتمه مرغ سرشار از پروتئین است و یک گزینه عالی برای جلوگیری از بروز پوکی استخوان می باشد.
خواص چغرتمه مرغ
خواص چغرتمه مرغ

طرز تهیه چغرتمه مرغ شمالی:

مواد لازم برای تهیه چغرتمه مرغ:

  • مرغ: دو تکه
  • پیاز: یک عدد
  • تخم مرغ: دو عدد
  • تخم گشنیز: به میزان لازم
  • آب نارنج: پنجاه میلی لیتر
  • زعفران دم کرده: دو قاشق غذاخوری
  • کره و روغن: به مقدار لازم
  • ادویه ها: به میزان لازم (ادویه ها شامل زردچوبه، فلفل سیاه، دارچین و نمک  می شود)

طرز تهیه چغرتمه مرغ خوشمزه:

در ابتدای کار دو تکه مرغ را کاملا بشویید و با چاقو چند برش در سطح آن ایجاد کنید. انجام این کار به بهتر مزه دار شدن و پختن مرغ کمک زیادی می کند. تکه های مرغ را در ظرفی مناسب قرار دهید و با ادویه ها که شامل فلفل سیاه، زردچوبه، دارچین و نمک است مزه دار کنید. به مرغ مقداری آب نارنج و در صورت دلخواه کمی تخم گشنیز هم بیافزایید.

اگر دوست ندارید رنگ خورشت چغرتمه مرغ شما تیره شود میتوانید به جای پودر دارچین از چوب دارچین استفاده کنید. حال ظرفی مناسب انتخاب کنید و در آن کمی روغن بریزید و روی حرارت ملایم بگذارید. وقتی روغن کاملا داغ شد، تکه های مرغ را در آن قرار دهید و به خوبی آن ها را سرخ کنید.

دقت کنید که دو طرف مرغ ها کاملا باید طلایی شود. پس از سرخ شدن تکه های مرغ آن ها را از ظرف خارج کنید و کنار بگذارید.

یک عدد پیاز را پوست بگیرید و بشویید. پیاز را به کمک چاقی به صورت نگینی خرد کنید. وقتی پیاز را خرد کردید، آن را داخل روغنی که مرغ ها را سرخ کرده بودید بریزید و تفت دهید. وقتی پیاز کاملا سرخ شد، تکه های مرغ را به آن اضافه نمایید. حدود دو لیوان آب روی مرغ ها بریزید و اجازه دهید به جوش آید. وقتی به جوش آمد حرارت را کم کنید و اجازه دهید به مدت یک ساعت کاملا پخته شود.

ظرفی دیگر انتخاب کنید و مقداری روغن در آن بریزید و روی حرارت قرار دهید تا کاملا داغ شود. دو تا سه عدد تخم مرغ را در ظرفی بشکنید و خوب هم بزنید تا یکدست شود. سپس تخم مرغ ها را در روغن بریزید و مدام هم بزنید تا تخم مرغ ها سرخ شده و به صورت تکه تکه در آیند.

وقتی آب خورشت کم شد و تکه های مرغ کاملا پخته شدند، تخم مرغ و مقداری آب نارنج یا آبلیمو را به همراه دو قاشق غذاخوری زعفران دم کرده به خورشت اضافه کنید. حدود یک ربع دیگر زمان دهید که خورشت بپزد و جا بیوفتد. چغرتمه مرغ شما حاضر است و می توانید آن را به همراه برنج و مخلفاتی همچون زیتون، سیر ترشی و… نوش جان کنید.

مضرات چغرتمه مرغ چیست؟

همانطور که گفتیم گوشت مرغ موجود در چغرتمه مرغ نسبت به گوشت های قرمز کلسترول کمتری دارد اما اگر این گوشت با پوست در روغن سرخ شود قادر است سطح کلسترول را افزایش دهد. افراد مبتلا به کلسترول بالا باید گوشت مرغ را بدون پوست و به شکل کبابی یا آبپز استفاده نمایند.

تخم مرغ یکی از مواد اولیه در تهیه چغرتمه مرغ است. تخم مرغ فواید زیادی دارد اما زیاده روی در مصرف آن ممکن است با یکسری عوارض مانند: مسمومیت غذایی سالمونلا، آلرژی و حساسیت، کاهش جذب بیوتین، یبوست و… همراه باشد.

مصلح چغرتمه مرغ چیست؟

مصلح گوشت مرغ در طب سنتی زنجبیل، دارچین و زعفران می باشد و مصلح تخم مرغ در طب سنتی نمک و ادویه های گرمی همچون: فلفل سیاه و قرمز، دارچین و آویشن است. استفاده از این موارد به همراه مرغ و تخم مرغ سبب تعادل طبع و بهبود خواص آن ها می گردد.

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *