طبع و خواص روغن سقز در طب سنتی ایرانی و اسلامی
طبع و خواص روغن سقز در طب سنتی ایرانی و اسلامی

طبع و خواص روغن سقز در طب سنتی ایرانی و اسلامی +مصلحات

تاریخ نگارش

آوریل 9, 2023

دسته‌بندی

روغن و سرکه

نظرات

{تعداد} پاسخ ها

روغن سقز روغنی است که از شیره یا صمغ درخت سقز به دست می آید. درخت سقز با نام های پسته کوهی، بنه و در زبان کردی با نام ون شناخته می شود. این درخت بیشتر در مناطق کوهستانی با آب و هوای نه چندان سرد رشد می کند. بومی ایران بوده و در مناطق غربی کشور، رشته کوه های زاگرس و مناطق کوهستانی شرق کشور بسیار دیده می شود.

درخت سقز درختی دیر زیست است و در برخی مناطق می تواند تا 1500 سال هم عمر کند. این درخت گونه های متفاوتی دارد. برخی گونه ها پوست ضخیم و میوه درشت تر دارند و برای مصارف خوراکی و روغن گیری مورد استفاده قرار می گیرند. گونه هایی که پوست نازک و شکننده دارند به عنوان ترکیبی از آجیل مصرف می شوند.

درخت سقز یا پسته کوهی در سواحل مدیترانه، ترکیه، ایران، کشور های آسیای میانه و غربی و شمال آفریقا می روید.

طبع روغن سقز گرم است یا سرد؟

چنانچه در رابطه با طبع روغن سقز سوالاتی نظیر: طبع روغن سقز چیست؟ و یا، طبع روغن سقز گرم است یا سرد؟ و یا حتی، طبع روغن سقز تر است یا خشک؟ سوالاتی برای شما پیش آمده است، خوب است بدانید که طبع روغن سقز گرم و خشک است.

بنابراین روغن سقز برای سرد مزاجان مناسب بوده و توصیه می شود گرم مزاجان در مصرف آن دقت نموده و حتما آن را با مصلحاتش مصرف کنند.

خواص روغن سقز
خواص روغن سقز

خواص باورنکردنی روغن سقز که باید بدانید.

باعث جوان سازی پوست می شود.

روغن سقز به دلیل داشتن مقدار زیادی اسید بوسولیک و آنتی اکسیدان کلاژن تولید می کند. کلاژن ها علاوه بر سفتی پوست به رفع چین و چروک کمک نموده و موجب جوان شدن پوست می شوند.

ویتامین های موجود در این روغن علاوه بر آب رسانی، از پوست در برابر اشعه خطرناک ماوراء بنفش محافظت می کند. از این رو، روغن سقز به عنوان یک ضد آفتاب قوی از سوختگی پوست جلوگیری کرده و مانع از ابتلا فرد به بیماری سرطان پوست می شود.

خاصیت ضد باکتریایی و ضد التهابی روغن سقز، فعالیت باکتری های پوستی را از بین برده و به رفع جوش و آکنه کمک می کند.

در درمان درد کمر موثر است.

استفاده از این روغن برای تسکین درد های ناشی از دیسک کمر، درد مفاصل و عضلات بسیار موثر است. ماساژ کمر با ترکیب روغن سقز و روغن بادام تلخ موجب کاهش درد های سیاتیک می شود.

علاوه بر این، خاصیت ضد التهابی و تسکین دهندگی روغن سقز، درد های مفاصل را کاهش می دهد. در برخی مناطق عضلات کودکان خردسال را با این روغن ماساژ می دهند. زیرا معتقدند این کار موجب تقویت عضلات می شود.

کاهش ریزش مو و افزایش رشد مو را به دنبال دارد.

ریزش مو از جمله مشکلاتی است که افراد زیادی از آن رنج می برند. این مشکل علاوه بر ژنتیک می تواند دلایل مختلف دیگری مانند استرس، رژیم های سخت و نادرست غذایی، استفاده از برخی داروهای شیمیایی قوی و شرایط بد آب و هوایی داشته باشد.

روغن سقز با افزایش گردش خون در پوست سر موجب تغذیه و تقویت فولیکول های مو می شود. به این ترتیب ریزش مو کاهش یافته و مو های جدید جایگزین مو های جدا شده می شود.

به کاهش درد های واریس کمک می کند.

سیاهرگ ها دارای دریچه هایی موسوم به دریچه های لانه کبوتری هستند. این دریچه ها در حرکت آهسته و تدریجی خون به سمت قلب نقش اساسی دارند.

ضعیف شدن دریچه های لانه کبوتری موجب می شود در عملکرد گردش خون اختلال ایجاد شده و خون در قسمت پاها جمع شود. به این ترتیب، به دیواره سیاهرگ های پا فشار آمده و موجب بروز بیماری واریس می شود.

ماساژ پا و قسمت های درگیر واریس با روغن سقز، سیاهرگ ها را تقویت کرده و به جریان منظم خون کمک می کند. در صورت استفاده منظم از این روغن دیگر نیازی به استفاده از جوراب مخصوص واریس نیست.

برطرف کننده سوختگی و لک های حاصل از آن است.

خاصیت ضد التهابی روغن سقز در درمان سوختگی های درجه یک و دو بسیار موثر است و یکی از ترکیبات اصلی سازنده پماد آلفا می باشد. این روغن نقش پر رنگی در برطرف کردن لک های ناشی از سوختگی دارد.

اطبای طب سنتی بر این باورند که استفاده از روغن سقز لک های پوستی ناشی از ماه گرفتگی را نیز کم رنگ کرده و به بهبود آن کمک می کند.

تکرر ادرار را درمان می کند.

عفونت، بیماری، آسیب و التهاب در دستگاه ادراری می تواند منجر به بیماری تکرر ادرار شود. در این بیماری فرد بیش از حد معمول نیاز به تخلیه ادرار دارد. حجم ادرار می تواند کم و یا زیاد باشد.

مصرف روغن سقز موجب افزایش حجم ادرار می شود. به این ترتیب مشکل تکرر و قطره قطره آمدن ادرار را برطرف می کند. اضافه کردن بیست تا سی قطره از این روغن به آب یا آب گریپ فروت تاثیر چشمگیری در بهبود این بیماری دارد.

روغن سقز برای پوست صورت

روغن سقز حاوی مقادیر بالایی آنتی اکسیدان است که با افزایش خاصیت کشسانی پوست و رفع چین و چروک و لکه های پوستی به عنوان یک روغن جوانساز پوست عمل می کند. این روغن همچنین به عنوان یک ماده طبیعی خشکی پوست و حساسیت های پوستی را از بین برده و باعث شادابی و درخشندگی پوست می شود.

علاوه بر این روغن سقز حاوی ویتامین ها و مواد مغذی است که با آب رسانی و محافظت از رطوبت پوست از تأثیر اشعه ماوراء بنفش خورشید جلوگیری می کند. همچنین با داشتن خواص کلاژن سازی نیز به رشد سلول ها و ترمیم پوست کمک کرده و لکه ها و اسکارهای قدیمی را نیز از بین می برد.

روغن سقز برای یبوست

استفاده از روغن سقز به عنوان یک روغن مؤثر برای رفع مشکلات گوارشی و نفخ و یبوست توسط کارشناسان توصیه می شود. مصرف خوراکی این روغن با کمک به حرکات روده باعث تسریع هضم و جذب غذا شده و دفع را نیز آسان می کند. برای درمان مشکلات گوارش و یبوست باید دو بار در روز حدود ۵ تا ۱۰ قطره از این روغن را میل کنید.

مصرف این روغن همچنین مشکلات معده مانند درد و زخم معده را نیز درمان می کند. علاوه بر این روغن سقز دارای خواص پاکسازی است که می تواند با کمک به پاکسازی دستگاه گوارش و روده ها از به وجود آمدن یبوست و سایر مشکلات گوارشی جلوگیری کند.

روغن سقز برای روماتیسم

روغن سقز دارای طب گرم و خشک است و هنگام استفاده باعث ایجاد احساس گرمی در ناحیه مورد نظر می شود. این روغن که به عنوان روغن ماساژ نیز شناخته شده است برای تسکین دردهای عضلانی و مفاصل مورد استفاده قرار می گیرد.

برای درمان و تسکین دردهای مرتبط با بیماری روماتیسم این روغن را بر روی نواحی مورد نظر ماساژ داده و سپس ناحیه مورد نظر را ببندید و گرم نگه دارید. این روغن به دلیل داشتن خواص ضد التهابی درد و التهاب مفاصل را برطرف می کند و در نتیجه علاوه بر تسکین درد می تواند از تشدید بیماری نیز جلوگیری کند.

روغن سقز برای سیاتیک

استفاده از این روغن به عنوان یک تسکین دهنده درد بسیار مؤثر است و می تواند به عنوان یک التیام دهنده، دردهای کمر و سیاتیک را بهبود ببخشد. افرادی که درگیر مشکلات سیاتیک هستند، می توانند این روغن را همراه با روغن بادام تلخ استفاده کنند. به این صورت که مقدار مساوی از هر دو روغن را ترکیب کرده و سپس آن را بر روی کمر به آرامی ماساژ دهید.

فشار و گرمای ایجاد شده به وسیله ماساژ کمک می کند که گرفتگی و فشار از روی رگ های سیاتیک برداشته شود و در نتیجه درد سیاتیک بهبود پیدا کند. بهتر است برای بهبودی کامل روزانه یک بار این ترکیب را بر روی کمر به آرامی ماساژ دهید تا علاوه بر بهبود گرفتگی رگ های سیاتیک از درد کمر نیز جلوگیری کنید.

روغن سقز برای شکستگی

روغن سقز به عنوان یک روغن طبیعی دارای ویتامین ها و املاح بسیاری است که کاربرد فراوانی در انواع مشکلات سلامتی دارد. این روغن به عنوان یک روغن ماساژ در صورت استفاده مناسب می تواند به عنوان تسکین دهنده درد مفاصل، تقویت کننده ماهیچه ها و ترمیم کننده بافت استخوانی عمل کند.

روغن سقز حاوی ویتامین D و کلسیم فراوان است که می تواند به ترمیم و درمان شکستگی های استخوان کمک کند. این روغن همچنین می تواند باعث تقویت و استحکام استخوان ها شده و از ایجاد نرمی استخوان نیز جلوگیری کند.

مضرات و منع مصرف های روغن سقز

روغن سقز روغن گیاهی سالم و بدون ضرر برای افراد مختلف است؛ اما باید توجه داشته باشید که زیاده روی در مصرف هر روغن گیاهی میتواند عوارضی را به دنبال داشته باشد.

این در حالی است که، با مصرف به اندازه ی این نوع روغن ها، نه تنها عوارضی پیش نخواهد آمد، بلکه برای شما مفید واقع خواهند شد؛ اما چنانچه در مصرف هر نوع روغن گیاهی زیاده روی کنید، امکان دارد تمامی مزایای آن، به معایب تبدیل شود.

بنابراین، مضراتی که در ادامه برای روغن سقز بیان خواهیم کرد، به دلیل مصرف بیش از اندازه ی این روغن گیاهی، و یا به دلیل حساسیت برخی افراد به روغن سقز خواهد بود. این عوارض و ممنوعیت ها شامل موارد زیر میشوند:

  • قبل از استفاده ی موضعی بهتر است روی پوست داخل آرنج امتحان شود تا در صورت عدم بروز حساسیت مورد استفاده قرار گیرد.
  • به افرادی که از داروهای رقیق کننده ی خون استفاده می کنند توصیه می شود حتما به توصیه ی پزشک متخصص از این روغن استفاده کنند.
  • بهتر است زنان باردار با مشورت پزشک خود آن را مصرف کنند.

مصلحات روغن سقز شامل چه چیز هایی میشود؟

با توجه به طبع گرم روغن سقز، توصیه میشود که گرم مزاجان آن را با مصلحاتش که شامل عرق برگ زیتون، عرق بید و عرق برگ چنار میشود مصرف کنند تا طبع و مزاج روغن سقز اصلاح شود.

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *