طبع و خواص شربت گلاب در طب سنتی
طبع و خواص شربت گلاب در طب سنتی

طبع و 7 خاصیت شربت گلاب در طب سنتی + طرز تهیه شربت گلاب خوشمزه و مجلسی

تاریخ نگارش

نوامبر 24, 2022

دسته‌بندی

دسر و نوشیدنی

نظرات

{تعداد} پاسخ ها

شربت گلاب یکی از بهترین و خوشمزه ترین شربت های ایرانی است که همانند شربت لیمو، شربت تخم شربتی و شربت خاکشیر به رفع تشنگی در روز های گرم تابستانی کمک زیادی میکند.

گلاب خواص زیادی در طب سنتی دارد و از گذشته های دور به عنوان آرامبخش، تسکین دهنده و درمان بسیاری از بیماری های جسمی و روحی مورد استفاده قرار می گرفته است. گلاب برای پوست به ویژه پوست صورت بسیار مفید است و سبب جوانسازی و طراوت آن می شود.

گلاب ماده ای موثر در تنظیم مزاج افراد است که دارای مقادیر بالایی ویتامین C، ویتامین E، تانن، استاروپنین و دیگر ترکیبات مفید می باشد و به سلامت مو، ناراحتی های معده، لکه های پوستی، از بین بردن جوش، بهبود عملکرد دستگاه گوارش و… کمک بسزایی می کند.

گلاب مصرف خوراکی نیز دارد و از آن برای تهیه شربت گلاب، انواع گلاب، شله زرد، انواع حلوا، انواع شیرینی، چای و… استفاده می شود. در ادامه این مطلب از طب شناس همراه ما باشید تا به طبع شربت گلاب در طب سنتی، خواص شربت گلاب در طب سنتی و همچنین طرز تهیه شربت گلاب مجلسی بپردازیم.

طبع شربت گلاب در طب سنتی چیست؟

طبع گلاب در طب سنتی گرم و معتدل است. مصرف گلاب برای سرد مزاجان مفید است اما افراد گرم مزاج باید آن را به همراه مصلحش  مصرف نمایند. گلاب خواص بیشماری دارد و برای تقویت قلب، اعصاب، کبد، معده و… مفید می باشد.

خواص شربت گلاب
خواص شربت گلاب

خواص شربت گلاب در طب سنتی چیست؟

  • خواص گلاب برای پوست: گلاب خاصیتی ضد عفونی کننده و ضد باکتری دارد که سبب افزایش درخشندگی و شفافیت پوست می شود. گلاب ماده ای بینظیر است که عفونت، انواع آلودگی و لکه ها را از پوست شما پاک می کند و به بهبود آبرسانی پوست کمک می کند. گلاب پف دور چشم ها را کاهش می دهد و باعث شادابی پوست می شود.
  • خواص گلاب برای اعصاب: شربت گلاب خاصیتی آرامبخش دارد و به افزایش تمرکز کمک زیادی می کند. گلاب برای اعصاب فواید زیادی دارد و به همین دلیل است که در اغلب مراسمات عزاداری از آن استفاده می شود. گلاب فشار های روحی زیاد را کاهش می دهد و از ایجاد شوک، بی حالی و… پیشگیری می کند.
  • خواص گلاب برای قلب: قلب یکی از مهم ترین اعضا بدن انسان است که با اعصاب رابطه ای مستقیم دارد. شربت گلاب از بار فشار های روانی می کاهد و از این طریق به سلامت قلب کمک زیادی می کند. گلاب جریان خون را بهبود می بخشد و سبب بهبود عملکرد قلب و حفظ آرامش می شود.
  • خواص گلاب برای کبد چرب: کبد چرب بیماری است که اشخاص زیادی به آن مبتلا هستند. استفاده روزانه از شربت گلاب یک گزینه عالی است که به افراد در رفع چربی کبد و پیشگیری از پیشرفت بیماری کبد چرب کمک می نماید. گلاب تاثیر بینظیری بر درمان کبد چرب دارد به گونه ای که در برخی مواقع پزشکان مصرف آن را به جای داروهای شیمیایی توصیه می کنند.
  • خواص گلاب برای استرس: افرادی که در طول زندگی روزانه خود با استرس و اضطراب رو به رو هستند از مصرف شربت گلاب غافل نشوند. دانش آموزان، مادرانی که زایمان کرده اند و… میتوانند برای کاهش فشار های روحی از فواید بیشمار گلاب استفاده نمایند. میتوانید گلاب را به صورت، دست و گردن خود اسپری کنید و از خاصیت آرامبخش بودن آن بهره ببرید.
  • خواص گلاب برای رحم: اغلب عفونت ها و زخم های رحمی از طریق مصرف گلاب درمان می شوند. از نظر متخصصین طب سنتی نشستن در تشت دارای گلاب یا نوشیدن شربت گلاب به درمان این موارد کمک زیادی می کند.
  • خواص گلاب برای واژن: خانم هایی که از عفونت های قارچی واژن رنج می برند، مصرف شربت گلاب را فراموش نکنند. گلاب ماده ای خوشبو است که خاصیت التیام بخش، خوشبو کننده، ضد باکتری، ضد قارچ و… دارد و بر درمان انواع عفونت ها موثر است.

طرز تهیه شربت گلاب خوشمزه و مفید:

مواد لازم برای تهیه شربت گلاب:

گلاب: یک پیمانه

زعفران: به میزان لازم

شکر: یک کیلو گرم

آب: دو پیمانه

طرز تهیه شربت گلاب:

برای تهیه این شربت خوشمزه ابتدا باید ظرفی مناسب را انتخاب کنید و پیمانه آب در آن بریزید. ظرف را روی حرارت قرار دهید تا آب به جوش آید. وقتی آب به جوش آمد، ظرف را از روی حرارت بردارید و مقداری زعفران سابیده شده را به آن اضافه کنید و به خوبی هم بزنید که زعفران رنگ پس دهد.

درب ظرف را بگذارید و حدود بیست دقیقه زمان دهید که زعفران کاملا دم بکشد. حال وقت اضافه کردن گلاب و شکر است. یک پیمانه گلاب و یک کیلو گرم شکر را اضافه کنید. ظرف را مجدد روی حرارت ملایم قرار دهید و به صورت مداوم هم بزنید که شکر در آن حل شود.

وقتی شکر حل شد حرارت زیر ظرف را بیشتر کنید تا شربت شما به دمای جوش برسد. حال باید منتظر باشید که شربت شما غلیظ شود. برای اینکه شربت به قوام برسد حدود هفت الی دوازده دقیقه زمان نیاز است.

هنگامی که شربت شما می جوشد باید توجه داشته باشید که کف روی آن را با کمک یک قاشق جدا کنید. این کار باعث می شود که رنگ شربت شما کدر نشود و در آخر شربتی خوش رنگ و شفاف داشته باشید.

هنگامی که شربت به قوام رسید حرارت را خاموش کنید و درب ظرف را بگذارید تا دیواره های ظرف عرق کند، این کار سبب می شود که شربت شما شکرک نزند.

در پایان کار وقتی شربت خنک شد آن را در ظرفی شیشه ای بریزید و در یخچال قرار دهید. هر وقت که قصد استفاده از آن را داشتید مقداری از شربت گلاب را در لیوان دلخواه بریزید و باقی لیوان را با یخ و آب پر کنید و میل نمایید.

مضرات شربت گلاب چیست؟

  • طبع گلاب در طب سنتی گرم است و به همین دلیل افرادی که دچار زخم گوارشی یا اسهال هستند بهتر است از گلاب استفاده نکنند.
  • افراد مبتلا به بواسیر یا هموروئید نیز باید از زیاده روی در مصرف گلاب خودداری نمایند.
  • برخی افراد ممکن است به گلاب حساسیت داشته باشند و در صورت مصرف با علائم آلرژی مانند: قرمزی، سوزش، خارش و… رو به رو شوند. این افراد احتمالا به گل محمدی نیز حساسیت دارند. اگر بعد از مصرف شربت گلاب علائم آلرژی را مشاهده کردید باید مصرف آن را قطع کنید و به پزشک مراجعه نمایید.
  • مصرف متعادل گلاب در بارداری مانعی ندارد اما از زیاده روی در مصرف هر نوع عرق گیاهی از جمله گلاب در دوران بارداری باید خودداری کرد.

مصلح شربت گلاب در طب سنتی چیست؟

مصلح گلاب در طب سنتی شکر و نبات است. مصرف این موارد در کنار گلاب به تعادل طبع و بهبود خواص آن کمک زیادی می کند.

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *